[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 632
5 398
113
Nem azért! Hanem mert nekik már van NATO certificatejük a típusra. A gyártás részéből meg annyit csinál talán a RM Canada, hogy felteszi őket utánfutóra. Az elektronika, antenna, meg az ELTA-tól jön. Illetve nem jön.
Azt tudjuk valahonnan hogy az izraeliek késnek, vagy csak tipp?

A certificate pontosan erre a típusra / verzióra van? Mert ha nem, akkor lehet hogy újat kell csinálni, és emiatt is késhetnek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Ezek szerint itthon nem bíztunk meg egyik saját HM cégünkbe se.
Nem nagyon van értelme 2x lefejleszteni ugyan azt a NATO illesztő modult hacsak nincs tervünk olyan saját radarcsaládot fejleszteni, amelyik több eleme is beledolgozik a NATO real time légi helyzetképébe.
A Retia valószínűleg úgy gondolta, hogy ez nekik különben is fontos lesz.
A hírek szerint itthon is van saját (passzív) radarfejlesztés, csak ezek szerint mi ennek az eredményeit nem akarjuk eladni. (Megjegyzem, jogosan!)
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 069
38 471
113
Egy idézet Tömböl Lászlótól ami arra enged következtetni, hogy a NASAMS elsősorban honi légvédelmi feladatokra lett beszerezve és csapatlégvédelem másodlagos szempont.

"Úgy gondolom, hogy a kisebb országok , így Szerbia és Magyarország esetében a rövidebb válaszidő miatt nagyobb a földi légvédelmi védelem jelentősége. Magyarország aláírta a szerződést a NASAMS rendszer beszerzésére, és ennek a programnak már a szállítási szakaszába léptünk. Amint azt a harci tapasztalatok mutatják, ez volt a megfelelő választás a kritikus hazai infrastruktúra védelmére a légi támadások széles skálájával szemben. Természetesen a fejlődés itt nem áll meg. Végső célunk egy többrétegű, integrált megoldás, amely képes megvédeni minket a közelmúltban felmerült fenyegetések még szélesebb körétől, például pilóta nélküli légi járművektől és drónoktól vagy rakétáktól és rakétáktól. Egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy tovább hézagokat hagyjunk a légvédelmi rendszerben." (forrás itt)

Ebből a szempontból nézve nem prioritás a rendszer "korlátozott mobilitása".
Talán a csapatok "Mistrálon túli" légvédelmére egy "önjáróbb" rendszer kerül beszerzésre.

Teljesen csak tipp részemről: IRIS-T SLS és SLM jöhetne szóba "platós Lynx" vagy 8x8 alvázon. :)
Lehet, hogy emiatt is vagyunk benne az European Skyshieled projectben...
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
6 660
19 031
113
Egy idézet Tömböl Lászlótól ami arra enged következtetni, hogy a NASAMS elsősorban honi légvédelmi feladatokra lett beszerezve és csapatlégvédelem másodlagos szempont.

"Úgy gondolom, hogy a kisebb országok , így Szerbia és Magyarország esetében a rövidebb válaszidő miatt nagyobb a földi légvédelmi védelem jelentősége. Magyarország aláírta a szerződést a NASAMS rendszer beszerzésére, és ennek a programnak már a szállítási szakaszába léptünk. Amint azt a harci tapasztalatok mutatják, ez volt a megfelelő választás a kritikus hazai infrastruktúra védelmére a légi támadások széles skálájával szemben. Természetesen a fejlődés itt nem áll meg. Végső célunk egy többrétegű, integrált megoldás, amely képes megvédeni minket a közelmúltban felmerült fenyegetések még szélesebb körétől, például pilóta nélküli légi járművektől és drónoktól vagy rakétáktól és rakétáktól. Egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy tovább hézagokat hagyjunk a légvédelmi rendszerben." (forrás itt)

Ebből a szempontból nézve nem prioritás a rendszer "korlátozott mobilitása".
Talán a csapatok "Mistrálon túli" légvédelmére egy "önjáróbb" rendszer kerül beszerzésre.

Teljesen csak tipp részemről: IRIS-T SLS és SLM jöhetne szóba "platós Lynx" vagy 8x8 alvázon. :)
Lehet, hogy emiatt is vagyunk benne az European Skyshieled projectben...
És az ABM? Na meg ott a Skyranger is csapatlégvédekem!
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 069
38 471
113
Majd biztos az is lesz - ez jön le a Tömböl-féle idézet végéből.
Na meg ott a Skyranger is csapatlégvédekem!
A Skyrangert már tudjuk hogy lesz valamikor, de az Mistrallal 8-9 km-ig jó. Kell valami fölé is ami jobban tud mozogni a csapatokkal mint a NASAMS.
A németek erre veszik a Boxerra szerelt IRIS-T indítót, ami 12 km-ig jó szerintük. Az IRIS-T SLM meg 40 km-ig. Ez utóbbi fixen teherautón van, szóval könnyebb arrébb gurulni vele mint a NASAMS-szel amit fel kell tenni a járműre meg le kell rakni.

Szóval önjáró csapatlégvédelemnek IRIS-T-t tippelnék az European Skyshield projekt miatt, kisebb eséllyel meg SPYDER-t...
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 069
38 471
113
Újra nézegetve az átadási fotókat látható, hogy minden eszköz mellé felsorakozik a személyzete is.
Ez alapján úgy tűnik egy NASAMS indítót 4 fő kezel (ők is töltik vélhetően), egy Sentinel radarhoz 2 fő kell (ezt HT egyik cikkében Tömböl is írta), az FDC-t is 2 fő kezeli.
Egy üteget én 4 indítósra tippelek (kisebb valószínűséggel 6-osra). Szóval 4 indítós üteg működéshez szükséges minimális működtetési létszáma 20 fő lehet "műszakonként". Valószínűleg a tényleges létszám legalább kétszer ennyi lehet, mert kell ember az átjátszókhoz is (kb.2 fő), logisztikához, biztosításhoz, stb. Tehát 40-50 emberrel tudna elműködni egy üteg az adott műszakban.
A 6 ütegre kb. 300 ember kellhet. Plusz egy váltással együtt kb. 600 főre lehet szükség a NASAMS rendszereink működtetéséhez becslésem szerint. 2,5-3 váltásnyi személyzet lenne az igazi, de béke időben kettő már egy jó feltöltöttség lenne...

FDC-Hun-AF.jpg
hun-nasams3.jpg
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 324
12 714
113
Újra nézegetve az átadási fotókat látható, hogy minden eszköz mellé felsorakozik a személyzete is.
Ez alapján úgy tűnik egy NASAMS indítót 4 fő kezel (ők is töltik vélhetően), egy Sentinel radarhoz 2 fő kell (ezt HT egyik cikkében Tömböl is írta), az FDC-t is 2 fő kezeli.
Egy üteget én 4 indítósra tippelek (kisebb valószínűséggel 6-osra). Szóval 4 indítós üteg működéshez szükséges minimális működtetési létszáma 20 fő lehet "műszakonként". Valószínűleg a tényleges létszám legalább kétszer ennyi lehet, mert kell ember az átjátszókhoz is (kb.2 fő), logisztikához, biztosításhoz, stb. Tehát 40-50 emberrel tudna elműködni egy üteg az adott műszakban.
A 6 ütegre kb. 300 ember kellhet. Plusz egy váltással együtt kb. 600 főre lehet szükség a NASAMS rendszereink működtetéséhez becslésem szerint. 2,5-3 váltásnyi személyzet lenne az igazi, de béke időben kettő már egy jó feltöltöttség lenne...

FDC-Hun-AF.jpg
hun-nasams3.jpg
Akkor eddig úgy látszik, hogy én tudtam rosszul, hogy ez távmenedzsmentben működik, hogy 2 hetente kell csak egy fószer, aki kicseréli az aksit, és minden megy tovább...
Vagy pedig kurvára át lettünk verve, ismét...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 069
38 471
113
Nem tudom jó e a számítás.

De hogy itt 2 vagy több váltás legyen hozzá egyszerre az szerintem álom.
Elvileg 3 NASAMS-üteg marad Győrben, másik 3 megy Egerbe ha még érvényes, amit kb. egy éve elő adott Kilián Nándor.
Így már "csak" kb. 300 embert kellene találni Győrben és környékén a két váltáshoz - ha nem tévedtem nagyon a becslésemmel...
Pár százan most is lehetnek ott: nem nulláról kell feltölteni az alakulatot.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 671
15 117
113
Elvileg 3 NASAMS-üteg marad Győrben, másik 3 megy Egerbe ha még érvényes, amit kb. egy éve elő adott Kilián Nándor.
Így már "csak" kb. 300 embert kellene találni Győrben és környékén a két váltáshoz - ha nem tévedtem nagyon a becslésemmel...
Pár százan most is lehetnek ott: nem nulláról kell feltölteni az alakulatot.
Ha szètszórják a technikát ès marad a vègrehajtó állomany akkor lehet nem állna rosszul győr.

Már amennyire jól van feltöltve.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 069
38 471
113
Volt korábban egy kisfilm, interjú egy ukrán üteg személyzetével. Ott voltak felfestve trófeák sziluettjei is a kabinra.
A rendszer rákfenéje a véges számú rakéta és azok ára lehet. Nem mindegy mire lőnek el dollármilliókat, illetve ha "filléres" drónokat kapnak be mert árérték arányban drága lett volna leszedni, ha egyáltalán látták a képernyőn. Az FDC és a Sentinel mellé nem ártana a Skyshields.
Vagy Skyranger 30 konténerre építve. Elvileg annak fejlesztésébe beszálltunk, részben vagy egészben nálunk fog gyártódni.
Rá kell tenni egy teherautóra felvehető/lerakható konténerre és máris van egy "saját" VSHORAD rendszerünk várhatóan olcsóbban mint a Skynex.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 768
2 332
113
Újra nézegetve az átadási fotókat látható, hogy minden eszköz mellé felsorakozik a személyzete is.
Ez alapján úgy tűnik egy NASAMS indítót 4 fő kezel (ők is töltik vélhetően), egy Sentinel radarhoz 2 fő kell (ezt HT egyik cikkében Tömböl is írta), az FDC-t is 2 fő kezeli.
Egy üteget én 4 indítósra tippelek (kisebb valószínűséggel 6-osra). Szóval 4 indítós üteg működéshez szükséges minimális működtetési létszáma 20 fő lehet "műszakonként". Valószínűleg a tényleges létszám legalább kétszer ennyi lehet, mert kell ember az átjátszókhoz is (kb.2 fő), logisztikához, biztosításhoz, stb. Tehát 40-50 emberrel tudna elműködni egy üteg az adott műszakban.
A 6 ütegre kb. 300 ember kellhet. Plusz egy váltással együtt kb. 600 főre lehet szükség a NASAMS rendszereink működtetéséhez becslésem szerint. 2,5-3 váltásnyi személyzet lenne az igazi, de béke időben kettő már egy jó feltöltöttség lenne...

FDC-Hun-AF.jpg
hun-nasams3.jpg
1 ,5 × - s , elég szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 069
38 471
113
A Gripen pilóták száma valami 50 fő volt pár éve nem? Más csapatnemeknél is divat a duplázás-triplázás az eszközök számához képest?
2021-ben a Magyar Légierő 20 kiképzett Gripen pilótával rendelkezett, akik átlagosan évi 100 órát repültek illetve 30 órát töltöttek szimulátorban.


50 merev szárnyas pilótánk szerintem összesen nincsen minden típust egybevéve!
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 069
38 471
113
1 ,5 × - s , elég szerintem.
A NASAMS elsősorban "honi légvédelem" lesz, ahogy Tömböl és Bobo is utalt rá. Ha egy háborús helyzetben mind hat üteget letelepítik városok és infrastruktúra védelmében, akkor legalább 2 váltásnyi személyzet kell ütegenként, hogy 12 óránként rotálni lehessen őket...
Ha ennél kevesebb van, akkor vagy szét lesznek hajtva az emberek, ami pár hét után visszaüt a kimerültség miatt vagy lyukak lesznek a légvédelemben, mert nem mind a 6 üteg lesz bevethető...