[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Nem nyertél Dongós bögrét :). Az MF-hez már rendszeresítve volt a 800-as póttank, úgyhogy a konfiguráció stimmel. A Dongó-századjelvény és a csillagos felségjelzés is létezett együtt. Századgyűlésen felvetve majd megszavazva 1989 május 17.-től 15 MF-re és 3 UM-re festették fel a Dongó századjelvényt a gép mindkét oldalán (a választás azért esett erre, mert a világháborús D.-szd. kecskeméti alapítású volt, később kerültek át Szolnokra). Az alábbi MF-eken volt a D.-jelvény: 9307, 9308, 9309, 9310, 9311, 9507, 9509, 9510, 9511, 9515, 9602, 9603, 9604, 9605, 9606
A D.-század UM gépei: 0158, 0465, 5091
A jelzés addig élt, míg az első Repfőnökségről repülésre megjelenő főtiszt meg nem látta, és rákérdezett mi ez? Mondták neki hogy ez a választott századjelvényük, amire csak hümmögött és elment repülni a géppel, de pár nap múlva jött a parancs, hogy azonnal eltüntetni, lefesteni a Dongó-századjelvényt!! Ennyi kellett a főnöknek hogy felfedezze, ebben a században repült a fiatal Horthy is, így azonnal intézkedett. Az új Dongó-század élt öt hetet - csillagos felségjelzés alatt!! Az akkoriban készült fényképeken ezeken a gépeken látható az átfestés eredménye: a gépszám leghátsó karaktere érintkezik a zöld színnel (előtte ott tenyérnyi szélességben még a barna szín látszott), csak így tudták lefesteni a jelvényt. Az UM gépeken a Dongó kicsit feljebb került, az alsó széle volt egy vonalban a gépszám középvonalával. Kecelen és sok Pápán tárolt gépen a vékonyan felülfestett festék lekopása miatt ma már sok gépen - részben vagy teljesen - újra látható a Dongó-jelvény.

Csak nem megszavaztad te is?
 
Dunavarsány... lehet hogy mégis lesz valami a múzeumból?


Aug 17, 2013

48756_1376856275.jpg



Nov 01, 2018
28402_1541167489.jpg
 
5c0d17222fbd5.JPG


"Több nem várt probléma is nehezítette a látványos daruzást, mely végül sikerrel zárult - felkerült a talapzatra a MiG-21-es vadászgép, emléket állítva a pápai katonai repülésnek."

http://www.infopapa.hu/hirek/olvas/...s_6HN2iWF-iLmV6FFyv35lI2rwg4LM0V2sRU9Fe-8fWzg


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
@emel
@Allesmor Obranna
Valahol valamikor említve volt, hogy a MiG-ek nagyjavításához valami japán segítség kellett a plexik kapcsán. Ez mi is volt és hogyan volt lehetséges a COCOM lista mellett?
 
@emel
@Allesmor Obranna
Valahol valamikor említve volt, hogy a MiG-ek nagyjavításához valami japán segítség kellett a plexik kapcsán. Ez mi is volt és hogyan volt lehetséges a COCOM lista mellett?

Nem műszaki segítség, tudomásom szerint csak nyersanyag, lehet hogy volt japán, én spanyolt láttam (rajta volt a csomagoláson a gyártó meg a Made in ...)
 
RSz2-USz itthon milyen típuson állt hadrendben? Volt olyan 21-es változat, ami használhatta?
 
RSz2-USz itthon milyen típuson állt hadrendben? Volt olyan 21-es változat, ami használhatta?

MiG-19PM, illetve MiG-21PF és MF. Pontosabban a 19-esen még valószínűleg az RSz-2U. Ezek szerint a 21-esek radarja is rendelkezett a szükséges üzemmóddal, és a pilóta is a kezelőszervvel (a cikkben csak a Szu-9-es Sapfir radarját említik, ennek a rokona volt a 21-esekben is ugye?). Bár nem tudom mennyire pontos a wikipedia oldala (a magyar légierőre vonatkozó sort én írtam be a cikkbe, annak ismeretében, hogy láttam képen függesztve ezekre a típusokra).
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
+ MiG-19PM, és RSz-2-USz volt a 19-esen.

Érdekesség még, hogy mivel a MiG-21bisz lokátora már nem tudta az RSz-2-USz számára szükséges rávezető nyalábokat kibocsájtani, ezért készült belőle egy infravörös R-55 jelű rakéta is, ami elvileg jó volt a MiG-21bisz, Szu-9, és még a Szu-24-esre is, amíg az R-60 meg nem jelent.
image095.jpg

Tudtommal nálunk nem került rendszerbe az R-55.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
Én nem tudok arról, hogy a bisz lokátora ne tudta volna a szükséges tűnyalábot kibocsátani. Az RSz-2USz-hez hasonló rávezetésű H-66 Grom, ami a H-23-as közvetlen elődje volt, rendszerben volt a bisz-hez, csak nem nálunk, hanem a jugóknál, meg a lengyeleknél.
Ettől még valóban nem volt RSz-2USz a bisz-hez.
 
Én nem tudok arról, hogy a bisz lokátora ne tudta volna a szükséges tűnyalábot kibocsátani. Az RSz-2USz-hez hasonló rávezetésű H-66 Grom, ami a H-23-as közvetlen elődje volt, rendszerben volt a bisz-hez, csak nem nálunk, hanem a jugóknál, meg a lengyeleknél.
Ettől még valóban nem volt RSz-2USz a bisz-hez.

Nos tudtommal csak az RP-21M lokátoros MiG-21 változatok (pl MiG-21MF) tudták a H-66-ost alkalmazni, a MiG-21bisz meg pont ezért már nem.
Megnéztem a Jugó L-17 (MiG-21bisz) manuált, és nincs benne a H-66.

2019-03-20-20-21-57-L-17-Upravljane-Avionom-1979-21-pdf-Adobe-Acrobat-Reade.jpg