[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-23 "Flogger"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 155
60 810
113
Helló,

aki akarta, az tudta tovább üzemeltetni a MiG-23MF változatot is. (Bár az MF, számára rossz korba született.) A kilencvenes évek közepén, a bolgár plovdiv-i üzem (ahol a magyar MiG-23MF-ek nagyjavításai is folyt) az akkor épp aktuális gyári limiteken felül, állapottól függően a
  • 1500-1750 repült órát
  • 17-20 év naptári időt
megnövelték még plusz 500 repült órával és öt naptári évvel! Ezt például India és Algéria ki is használta. Mindkét légierő egyaránt 1982-es gyártású MiG-23MF-eket rendszeresített és mindketten 25 naptári éven keresztül repülték a típust, egészen 2007-ig. (És ők nem líbiai, vagy szíriai jellegű MadMax üzemeltetést nyomtak.) Sajnos a repült órákról nem, csak a naptári üzemidőről van információm. A bolgárok is meglépték ezt három saját MiG-23MF-jük esetében, de aztán pénz hiányában kivonták az összes MiG-23-as alváltozatot. Ez után jelentek meg visszabontott bolgár MiG-23-asok Szíriában és Etiópiában. Így több pénzt kerestek.

324268820-857180562170989-742043956054983871-n.jpg


A MiG-23ML/MLD változatok esetében szintet léptek. A fentieken túl további tíz év naptári élettartamot adtak. Így ezek már nem csak 25 évet, mint a MiG-23MF, hanem 35 évet üzemelhettek. Így például Angola és Kuba is 35 évig repülte a MiG-23ML/MLD változatokat és 2018-ban vonták ki azokat. Valószínűleg Irak és Líbia is tovább üzemeltette volna az ML/MLD gépeiket, ha nem bombázzák szét őket. Szíria és Észak-Kórea még mindig repüli az ML/MLD típust, de az már valóban MadMax kategória.

C475.jpg


A HH után, a felsorolt európai üzemeltetők valóban azt nézték, hogy hogyan lehet inkább megszabadulni tőle. De ne csak a jól ismert ex. VSz tagokból induljatok ki. Ahol láttak a típusban fantáziát, ott volt lehetőség a tovább üzemeltetésre is. A bolgárok, ukránok és oroszok ehhez biztosították az ipari hátteret.
Tény, hogy ezeknek a gépeknek alacsony volt az élettartama, de nem az a tizenx év, mint az európai ex. VSz tagok kivonási dátumaiból gondolnánk.
Köszi a kiegészítést. Én csak "népi megfigyelésből" indultam ki, de számítottam a pontosításra.
Ezek alapján szerinted lett volna még egy 500 óra a mi gépeinkben is 1996-97 után?

Már csak azért kérdezem, mert annak idején a PG-nek a költségkeret miatt három típusból egyre kellett ajánlatott tennie 1995-re. Ez a három típus a MiG-23, a Szu-22 és az An-26-os volt.
A Szu-22-esek állapota ismert számomra, itt az 1990-es évre kellett volna felkészülni a nagyjavításra, amit a szovjetúnióbeli belarusz Baranovicsiben kezdtek el (a 08-as UM el is jutott ide), ez az a folyamat, ami a Gerecse eredményeként ennél az egy példánynál meg is rekedt. Tehát a Szu-22-esek nagyjavítása (vagy akár kivonása) 1995 nyarára már elodázhatatlan kérdés volt, így az, hogy a PG-nek ezzel a típussal számolnia kell, az nyilvánvaló volt.
(Ezért is szomorú, hogy bár végül a nagyjavítás mellett döntött a HM, utána ostobán ki is vonta a típust).

Az An-26-os is egy logikus lépés lett volna, mert bár az egy régebbi beszerzés volt, ennek ellenére a nagyjavításuk - üzemidőhosszabbításuk reális opciónak számított.

Számomra a kérdés a MiG-23-as flotta, mert akkor a te állításod szerint ezt is lehetett volna választani, ezekben a gépekben is lett volna még egy nagyjavítást követő releváns üzemidőkeret.

A történelmi tényeknél maradva, megértem a PG - HM választását.
A MiG-23-asok egy nagyjavításon már túl voltak, majd ezután közel nullára futottak ki és a PG után elvileg nyertek volna 500 üzemórát, úgy hogy már megvolt a MiG-29-es.
A Szuhojok 1990-es nagyjavítása viszont elmaradt, a gépek ekkor már 5 éve repültek korlátozásokkal és a képességeik egyedülállóak voltak, párhuzamos, vagy váltótípus nélkül.
Minden esetre érdekes lett volna, ha a 23-as tovább élt volna, mondjuk az ezredfordulóig.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 133
10 828
113
Etiópia:
1977 és 1983 között gyártott MiG-23BN-eket vett át, amiket 2020/21-ig üzemeltetett. Ami kb 38-40 év naptári üzemidő, ha a legfiatalabbakat nézzük. Ehhez hozzátartozik, hogy a etióp flotta egy része tárolt bolgár szerkezeti elemekkel lett felújítva (komplett bolgár géptörzsek vannak náluk), míg a másik része a kilencvenes éveket ukrán tárolóban töltötte, nem repülve. Egyébként sem repültek sokat.
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/post-1017521

Mintha dolgoztak volna kint PG-sek is Etiópiában, talán MiG-23-on is.
A link viszont nekem valamiért nem működik.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 155
60 810
113
Mintha dolgoztak volna kint PG-sek is Etiópiában, talán MiG-23-on is.
A link viszont nekem valamiért nem működik.
Mi-24A-n biztosan dolgoztak, a PG-s berepülőpilóta, Papp István repülte be az etióp Mi-24A gépeket, de arról nem tudok, hogy bármiféle merevszárnyú típuson dolgozott volna PG-s.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 387
93
Köszi a kiegészítést. Én csak "népi megfigyelésből" indultam ki, de számítottam a pontosításra.
Ezek alapján szerinted lett volna még egy 500 óra a mi gépeinkben is 1996-97 után?

Számomra a kérdés a MiG-23-as flotta, mert akkor a te állításod szerint ezt is lehetett volna választani, ezekben a gépekben is lett volna még egy nagyjavítást követő releváns üzemidőkeret.
Nos, nem az én állításom. Alexander Mladenov bolgár szak íróé, aki még 2002-ben írt az AFM-be egy részletes összefoglalót a bolgár MiG-23-asokról. Ebben kitér a bolgár plovdiv-i üzem által végzett ipari tevékenységre is. E szerint a kilencvenes évek elején a MiG-23MF/UB hivatalos gyári élettartama
  • 1500-1750 repült óra
  • 17-20 év naptári idő
állapot függően egy ipari szintű nagyjavítást közbeiktatva. (A kétüléseseknek a több)

Ez megfelel, a plovdiv-i üzemben végzett nagyjavítás után, a magyar MiG-23-asok számára adott élettartamnak:
  • 1500-1800 repült óra
  • 17-20 év naptári idő
Itt bejön az az érdekes kérdés, hogy mi alapján döntötték el, hogy melyik gép kap többet vagy kevesebbet?
  • Mondhatnánk, hogy állapottól függően, ami nagyon műszaki és jól hangzik
  • De nekem gyanús, hogy a több repült időt (1800 óra) a 1988-89 között nagy javított gépeink, míg a csak 1500 órát a 90-91 között javítottak kaptak. Így felmerült bennem a gyanú, hogy kevesebbet fizettünk később? Nem tudom, de gyanús.
A sztorit folytatva a bolgár plovdiv-i üzem a nyolcvanas évek második fele és a kilencvenes évek eleje között nagy mennyiségben végezte a líbiai, bolgár, magyar, román és lengyel MiG-23-asok ipari javítását. Ezek tapasztalata és a bolgár légierő közel száz MiG-23-asának támogatása során szerzett tapasztalatok alapján úgy döntöttek, hogy lehet a fenti gyári életartamot még növelni.

Kidolgozták egy második ipari nagyjavítás terveit, munkautasításait a kilencvenes évek közepén. Ennek több szintje volt:
  • Van ami csak 5-8 év további naptári élettartamot
  • Illetve volt ami repült időt is kiterjesztette a típusnál
Ennek alapból a PG-hez nem volt köze, hiszen a PG nem javított korábban MiG-23-ast. Bár a bolgárokkal együttműködni lehetett volna, de ahogy írtad is, már itt voltak a MiG-29-esek...

lib.jpg


Viszont ahogy korábban írtam, például az algériai és az indiai AF 25 naptári évig üzemeltette a MiG-23MF-eiket. A líbiai MiG-23MF-ek közel 30 évesek voltak, mikor az utolsóként aktív pédányokat szétbombátzák a Franciák 2011-ben. Igaz ezeket egy bő tíz évet, urajnában tároltak korábban, így a repült idejük alacsony lehetett. Illetve a bolgár plovdiv-i üzem, a leállított bolgár MiG-23-asok kanibalizálásából tartotta fenn a szíriai és etióp MiG-23 változatok repülőképességét.

Alg.jpg



CTNPqhn-Wo-AA7st-Z.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 387
93
Mintha dolgoztak volna kint PG-sek is Etiópiában, talán MiG-23-on is.
A link viszont nekem valamiért nem működik.

El b...tam a linket:
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/page-54#post-1017521

Az etiópiai MiG-23BN/UB ipari nagyjavítását a kilencvenes évek végén egyrészt Ukrajnában, másrészt a helyi erők, bolgár támogatással végezték:
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/post-740332
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/post-738893