[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-23 "Flogger"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 256
61 842
113
Helló,

aki akarta, az tudta tovább üzemeltetni a MiG-23MF változatot is. (Bár az MF, számára rossz korba született.) A kilencvenes évek közepén, a bolgár plovdiv-i üzem (ahol a magyar MiG-23MF-ek nagyjavításai is folyt) az akkor épp aktuális gyári limiteken felül, állapottól függően a
  • 1500-1750 repült órát
  • 17-20 év naptári időt
megnövelték még plusz 500 repült órával és öt naptári évvel! Ezt például India és Algéria ki is használta. Mindkét légierő egyaránt 1982-es gyártású MiG-23MF-eket rendszeresített és mindketten 25 naptári éven keresztül repülték a típust, egészen 2007-ig. (És ők nem líbiai, vagy szíriai jellegű MadMax üzemeltetést nyomtak.) Sajnos a repült órákról nem, csak a naptári üzemidőről van információm. A bolgárok is meglépték ezt három saját MiG-23MF-jük esetében, de aztán pénz hiányában kivonták az összes MiG-23-as alváltozatot. Ez után jelentek meg visszabontott bolgár MiG-23-asok Szíriában és Etiópiában. Így több pénzt kerestek.

324268820-857180562170989-742043956054983871-n.jpg


A MiG-23ML/MLD változatok esetében szintet léptek. A fentieken túl további tíz év naptári élettartamot adtak. Így ezek már nem csak 25 évet, mint a MiG-23MF, hanem 35 évet üzemelhettek. Így például Angola és Kuba is 35 évig repülte a MiG-23ML/MLD változatokat és 2018-ban vonták ki azokat. Valószínűleg Irak és Líbia is tovább üzemeltette volna az ML/MLD gépeiket, ha nem bombázzák szét őket. Szíria és Észak-Kórea még mindig repüli az ML/MLD típust, de az már valóban MadMax kategória.

C475.jpg


A HH után, a felsorolt európai üzemeltetők valóban azt nézték, hogy hogyan lehet inkább megszabadulni tőle. De ne csak a jól ismert ex. VSz tagokból induljatok ki. Ahol láttak a típusban fantáziát, ott volt lehetőség a tovább üzemeltetésre is. A bolgárok, ukránok és oroszok ehhez biztosították az ipari hátteret.
Tény, hogy ezeknek a gépeknek alacsony volt az élettartama, de nem az a tizenx év, mint az európai ex. VSz tagok kivonási dátumaiból gondolnánk.
Köszi a kiegészítést. Én csak "népi megfigyelésből" indultam ki, de számítottam a pontosításra.
Ezek alapján szerinted lett volna még egy 500 óra a mi gépeinkben is 1996-97 után?

Már csak azért kérdezem, mert annak idején a PG-nek a költségkeret miatt három típusból egyre kellett ajánlatott tennie 1995-re. Ez a három típus a MiG-23, a Szu-22 és az An-26-os volt.
A Szu-22-esek állapota ismert számomra, itt az 1990-es évre kellett volna felkészülni a nagyjavításra, amit a szovjetúnióbeli belarusz Baranovicsiben kezdtek el (a 08-as UM el is jutott ide), ez az a folyamat, ami a Gerecse eredményeként ennél az egy példánynál meg is rekedt. Tehát a Szu-22-esek nagyjavítása (vagy akár kivonása) 1995 nyarára már elodázhatatlan kérdés volt, így az, hogy a PG-nek ezzel a típussal számolnia kell, az nyilvánvaló volt.
(Ezért is szomorú, hogy bár végül a nagyjavítás mellett döntött a HM, utána ostobán ki is vonta a típust).

Az An-26-os is egy logikus lépés lett volna, mert bár az egy régebbi beszerzés volt, ennek ellenére a nagyjavításuk - üzemidőhosszabbításuk reális opciónak számított.

Számomra a kérdés a MiG-23-as flotta, mert akkor a te állításod szerint ezt is lehetett volna választani, ezekben a gépekben is lett volna még egy nagyjavítást követő releváns üzemidőkeret.

A történelmi tényeknél maradva, megértem a PG - HM választását.
A MiG-23-asok egy nagyjavításon már túl voltak, majd ezután közel nullára futottak ki és a PG után elvileg nyertek volna 500 üzemórát, úgy hogy már megvolt a MiG-29-es.
A Szuhojok 1990-es nagyjavítása viszont elmaradt, a gépek ekkor már 5 éve repültek korlátozásokkal és a képességeik egyedülállóak voltak, párhuzamos, vagy váltótípus nélkül.
Minden esetre érdekes lett volna, ha a 23-as tovább élt volna, mondjuk az ezredfordulóig.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 205
11 019
113
Etiópia:
1977 és 1983 között gyártott MiG-23BN-eket vett át, amiket 2020/21-ig üzemeltetett. Ami kb 38-40 év naptári üzemidő, ha a legfiatalabbakat nézzük. Ehhez hozzátartozik, hogy a etióp flotta egy része tárolt bolgár szerkezeti elemekkel lett felújítva (komplett bolgár géptörzsek vannak náluk), míg a másik része a kilencvenes éveket ukrán tárolóban töltötte, nem repülve. Egyébként sem repültek sokat.
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/post-1017521

Mintha dolgoztak volna kint PG-sek is Etiópiában, talán MiG-23-on is.
A link viszont nekem valamiért nem működik.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 256
61 842
113
Mintha dolgoztak volna kint PG-sek is Etiópiában, talán MiG-23-on is.
A link viszont nekem valamiért nem működik.
Mi-24A-n biztosan dolgoztak, a PG-s berepülőpilóta, Papp István repülte be az etióp Mi-24A gépeket, de arról nem tudok, hogy bármiféle merevszárnyú típuson dolgozott volna PG-s.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
969
3 403
93
Köszi a kiegészítést. Én csak "népi megfigyelésből" indultam ki, de számítottam a pontosításra.
Ezek alapján szerinted lett volna még egy 500 óra a mi gépeinkben is 1996-97 után?

Számomra a kérdés a MiG-23-as flotta, mert akkor a te állításod szerint ezt is lehetett volna választani, ezekben a gépekben is lett volna még egy nagyjavítást követő releváns üzemidőkeret.
Nos, nem az én állításom. Alexander Mladenov bolgár szak íróé, aki még 2002-ben írt az AFM-be egy részletes összefoglalót a bolgár MiG-23-asokról. Ebben kitér a bolgár plovdiv-i üzem által végzett ipari tevékenységre is. E szerint a kilencvenes évek elején a MiG-23MF/UB hivatalos gyári élettartama
  • 1500-1750 repült óra
  • 17-20 év naptári idő
állapot függően egy ipari szintű nagyjavítást közbeiktatva. (A kétüléseseknek a több)

Ez megfelel, a plovdiv-i üzemben végzett nagyjavítás után, a magyar MiG-23-asok számára adott élettartamnak:
  • 1500-1800 repült óra
  • 17-20 év naptári idő
Itt bejön az az érdekes kérdés, hogy mi alapján döntötték el, hogy melyik gép kap többet vagy kevesebbet?
  • Mondhatnánk, hogy állapottól függően, ami nagyon műszaki és jól hangzik
  • De nekem gyanús, hogy a több repült időt (1800 óra) a 1988-89 között nagy javított gépeink, míg a csak 1500 órát a 90-91 között javítottak kaptak. Így felmerült bennem a gyanú, hogy kevesebbet fizettünk később? Nem tudom, de gyanús.
A sztorit folytatva a bolgár plovdiv-i üzem a nyolcvanas évek második fele és a kilencvenes évek eleje között nagy mennyiségben végezte a líbiai, bolgár, magyar, román és lengyel MiG-23-asok ipari javítását. Ezek tapasztalata és a bolgár légierő közel száz MiG-23-asának támogatása során szerzett tapasztalatok alapján úgy döntöttek, hogy lehet a fenti gyári életartamot még növelni.

Kidolgozták egy második ipari nagyjavítás terveit, munkautasításait a kilencvenes évek közepén. Ennek több szintje volt:
  • Van ami csak 5-8 év további naptári élettartamot
  • Illetve volt ami repült időt is kiterjesztette a típusnál
Ennek alapból a PG-hez nem volt köze, hiszen a PG nem javított korábban MiG-23-ast. Bár a bolgárokkal együttműködni lehetett volna, de ahogy írtad is, már itt voltak a MiG-29-esek...

lib.jpg


Viszont ahogy korábban írtam, például az algériai és az indiai AF 25 naptári évig üzemeltette a MiG-23MF-eiket. A líbiai MiG-23MF-ek közel 30 évesek voltak, mikor az utolsóként aktív pédányokat szétbombátzák a Franciák 2011-ben. Igaz ezeket egy bő tíz évet, urajnában tároltak korábban, így a repült idejük alacsony lehetett. Illetve a bolgár plovdiv-i üzem, a leállított bolgár MiG-23-asok kanibalizálásából tartotta fenn a szíriai és etióp MiG-23 változatok repülőképességét.

Alg.jpg



CTNPqhn-Wo-AA7st-Z.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
969
3 403
93
Mintha dolgoztak volna kint PG-sek is Etiópiában, talán MiG-23-on is.
A link viszont nekem valamiért nem működik.

El b...tam a linket:
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/page-54#post-1017521

Az etiópiai MiG-23BN/UB ipari nagyjavítását a kilencvenes évek végén egyrészt Ukrajnában, másrészt a helyi erők, bolgár támogatással végezték:
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/post-740332
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/post-738893
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 850
78 057
113
A Néphadseregnek a 80-as évek legelején (81-82), milyen típusú repülői voltak?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 205
11 019
113
A Néphadseregnek a 80-as évek legelején (81-82), milyen típusú repülői voltak?

MiG-23, MiG-21PF, MF, Bisz. A MiG-21 F-13 változat utolsó példányait pont 81-ben selejtezték le, de nem tudom, hogy meddig repültek. Mi-8, Mi-24.
A Szuhojok '83-ban jöttek.
Volt még néhány An-24 és 26. Az első néhány Mi-2 '82-ben jött.
 
  • Tetszik
Reactions: honved and endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 850
78 057
113
MiG-23, MiG-21PF, MF, Bisz. A MiG-21 F-13 változat utolsó példányait pont 81-ben selejtezték le, de nem tudom, hogy meddig repültek. Mi-8, Mi-24.
A Szuhojok '83-ban jöttek.
Volt még néhány An-24 és 26. Az első néhány Mi-2 '82-ben jött.
MF volt a 23-asokból?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 256
61 842
113
MiG-23, MiG-21PF, MF, Bisz. A MiG-21 F-13 változat utolsó példányait pont 81-ben selejtezték le, de nem tudom, hogy meddig repültek. Mi-8, Mi-24.
A Szuhojok '83-ban jöttek.
Volt még néhány An-24 és 26. Az első néhány Mi-2 '82-ben jött.
Az F-13-asokat 1976-ban vonták ki, de néhányat reaktiváltak 1977-ben az augusztus 20-i Vízi és Légiparádén való részvételre. Szóval a típus utoljára 1976-ban adott fegyveres készültségi szolgálatot, de 1977-ben repült utoljára.
1976-ban jöttek ugyanis a bisz-ek első változatai. Majd 1979-ben a 23-asok, melyeket kb 81-ben követte volna a 23ML, pont, ahogy a csehszlovákoknál és az NDK-ban is.
A lengyeleknél is ez volt a terv, csak azt elmosta a szükségállapot, míg nálunk a hetvenes években felvett nyugati hitel törlesztése (1.5 milliárd felvett dollárra 1982-ben már 22 milliárd dollár volt az adósságunk...) kezdte ki a védelmi beszerzéseket.
Így 1979-ben mi inkább rendeltünk még 12 darab biszt, melyek október - december között érkeztek Pápára, 1980 januári átvételi, illetve rendszerbeállító berepülésekkel.

(Ebből a friss kontingensből az elsőt elég korán, 1981 július 7-én már el is vesztettük. Az 52-es oldalszámú, legutolsóként átvett harci 21-esünk egy elbaltázott keszi riasztásból felszállva osztrák területen egy uborkaföldre zuhant. Történt ugyanis, hogy a két keszibe osztott hajózó közül a tapasztalatlanabb, fiatal hadnagyot riasztották kis magasságú és sebességű légi célra, turbulens időben, dombvidék fölé, határközelébe. A fokozott stresszháttér és a tény, hogy neki ez volt élete első felszállása teljesen felfegyverzett és póttartállyal is szerelt géppel, amit tetézett a terepet követő, eltévedt osztrák Cessna bizonytalanul vett céljele, megtette hatását. Nem a srác hibája volt, de később, a katapultálás során megsérült gerince miatt végül nem folytatta többé a repülő pályafutását).

A pontossághoz hozzá tartozik, hogy a nyolcvanas években voltak még merevszárnyú típus beérkezések az 1983-ban bejövő Szuhojokon kívül is.
Az első rögtön 1981-ben, mert mi három MiG-23UB-t rendeltünk, de csak kettő jött meg 79-ben. A 14-es és 15-ös gépek emiatt még a többihez hasonlóan teflonszürke festest kaptak, míg a két évvel később beszerzett 16-os gépet a szovjetek már a szovjet front légierő akkori kamuflázsával adták át.




Illetve 1986-ban jöttek még MiG-21UM-ek.

A 20-as MiG-23UB majd csak 1990-ben jön át Lacházáról a szovjetektől.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 097
32 659
113
(Ebből a friss kontingensből az elsőt elég korán, 1981 július 7-én már el is vesztettük. Az 52-es oldalszámú, legutolsóként átvett harci 21-esünk egy elbaltázott keszi riasztásból felszállva osztrák területen egy uborkaföldre zuhant. Történt ugyanis, hogy a két keszibe osztott hajózó közül a tapasztalatlanabb, fiatal hadnagyot riasztották kis magasságú és sebességű légi célra, turbulens időben, dombvidék fölé, határközelébe. A fokozott stresszháttér és a tény, hogy neki ez volt élete első felszállása teljesen felfegyverzett és póttartállyal is szerelt géppel, amit tetézett a terepet követő, eltévedt osztrák Cessna bizonytalanul vett céljele, megtette hatását. Nem a srác hibája volt, de később, a katapultálás során megsérült gerince miatt végül nem folytatta többé a repülő pályafutását).

Az az "eltévedt" Cessna úgy tudtam, hogy leszállt egy útszakaszra Magyarországon, és felvett két (?) NDK állampolgárt. Vagy az egy másik eset volt?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 256
61 842
113
Az az "eltévedt" Cessna úgy tudtam, hogy leszállt egy útszakaszra Magyarországon, és felvett két (?) NDK állampolgárt. Vagy az egy másik eset volt?
Őszintén szólva, fogalmam sincs, hogy mi volt a sorsa. De, ha volt ilyen sztori, az magyarázná, hogy miért volt nyomás a keszit adókon abban az időben, ha kis magasságú és sebességű légi célra ment a riasztás.

Amúgy a szentkirályszabadjai Mi-24-eseket ilyen célok elfogására csak relatíve elég későn, kb a nyolcvanas évek második fele - végétől kezdték el használni.
Ne feledjük, hogy konkrét határközeli tettenérésre a 24-es pont a sebessége miatt nem is jó. Ha megvan már a cél, akkor persze sokkal jobb, de odáig mire kiér...

Talán a MiG-23-asok lettek volna igazán jók erre, hiszen jó gyorsulásssal hamar kiérnek a célhoz, radarjuk is jobb erre a célra, 16 fokos szárnyálláson pedig kifejezetten jól tudták volna "fogni" a célt.
De egyrészt kevés volt nekünk belőle, drága is volt, 81-ben meg még új is.
És még az R-60-as se volt meg hozzá, ami majd csak 82 után kerül a Néphadsereg gépeire (21bisz, 23-as és a Szuhojok).

Később aztán fordult elő riasztás 23-assal nyugati kisgépre:

 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 924
8 282
113
A hozzászólásokat olvasva, azért mindig bennem van egy kérdés. Miért gondolkodunk egyetlen elaggott 23-as századunkat meddig lehetett volna továbbéltetni, azzal a kitétellel, hogy alkatrész utánpótlás, szupport hogy lett volna, ráadásul manapság ez a repülőgép típus és + a mi általunk használt változatok L-L harcra alkalmatlanok, L-F-re szintén. A lokátora, fegyverzete elavult. A 29-esen gondolkodni még csak-csak értelmes lett volna, de egy század nem csinál nyarat. A Szu22 szintén gondolkodás téma lehetett volna fehérorosz segítséggel nagyjavítva hajítottuk ki.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 145
12 212
113
(Ebből a friss kontingensből az elsőt elég korán, 1981 július 7-én már el is vesztettük. Az 52-es oldalszámú, legutolsóként átvett harci 21-esünk egy elbaltázott keszi riasztásból felszállva osztrák területen egy uborkaföldre zuhant. Történt ugyanis, hogy a két keszibe osztott hajózó közül a tapasztalatlanabb, fiatal hadnagyot riasztották kis magasságú és sebességű légi célra, turbulens időben, dombvidék fölé, határközelébe. A fokozott stresszháttér és a tény, hogy neki ez volt élete első felszállása teljesen felfegyverzett és póttartállyal is szerelt géppel, amit tetézett a terepet követő, eltévedt osztrák Cessna bizonytalanul vett céljele, megtette hatását. Nem a srác hibája volt, de később, a katapultálás során megsérült gerince miatt végül nem folytatta többé a repülő pályafutását).
Ki volt az a hülye, aki a közismerten rossz kis sebességű repülési tulajdonsággal rendelkező Mig-21-est (azon belül is a Bist, amely a legrosszabb ebben a műfajban) riaszt a fenti légi célra?
Értem, hogy nem nagyon volt más, de ekkor még az L-29-ek üzemben voltak tudtommal, '83-ig, Szolnokon, mint felderítő gépek.