[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 901
82 475
113
215004640_4161243260597042_1631670127544960235_n.jpg

216965731_4332504100145688_6252462976445379795_n.jpg


"Tervezetten


2021. július 17-én szombaton 09:25 körül

érkezünk az altisztavatásra!

Irány: Budaörs repülőteret érintve fordulnak vadászgépeink az Andrássy útra majd úgy a Hősök terére
A kötelék a Hősök tere után bal fordulóval fog déli irányba távozni a fővárosból."

Az időjárásnak jelenleg más tervei vannak szombatra, de majd látjuk hogy lesz-e belőle valami...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Romániából Csehországba tartó gépet

Románia felől lépett be a légterünkbe vagy Romániában szállt fel?
Elég veszélyes arra felé repülni manapság. Ha sokáig tartózkodunk az országban, még a végén a fejünkre esik valami!
Viccet félre téve, aszem tegnap fújták le a jubileumi repülő napot, amire nagyon készültek. Az utas(ok) lehet annak kapcsán lehettek ott és visszatértek másnap, amikor bejelentették, hogy elmarad a légi parádé. De persze bármi más is lehetett mögötte.
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 653
26 832
113

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 909
8 979
113
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 170
113
Háát @kelepisti , ez ritka gyengére sikerült. o_O
Hemzseg a hibás infóktól, adatoktól.
 
  • Vicces
Reactions: vasszekely

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 170
113
Ha találtál hibát írd meg (e-mailem publikus) és ha én is úgy látom javítom :)... Ha nem akkor meg válaszlok, hogy miért ..egyébként maga a teljes szemináriumnak ott a linkje..
  • A megnyert svájci tenderen nem az E indult, hanem a C/D, tehát nem is zavarhatta a döntéshozókat, hogy még nincs kész E, mivel nem is az indult.
  • A Sea Gripen egyértelműen export célokra volt ígérve. Miért is kell azt számonkérni a SAAB-on, aminek a fő célkitűzése a svéd igények kielégítése?
Az külön vicces, hogy példálózol azzal, hogy így nincs felesleges tőkéje, meg úgy nincs. Bezzeg a Dassault, meg a Boeing.
Had kérdezzem már meg, hogy ezek szerinted saját pénzügyi forrásból fejlesztettek hajófedélzeti gépet? Az amerikai rendszer különösen arról szól, hogy egy lépést sem tesznek ingyen a gyártók. Nekik előre kiutalják a fejlesztés költségeit, amennyiben megrendelik tőlük a prototípust, a bemutatott tervek alapján. A Sea Gripen tervei is léteznek. Protót minek építsenek?
A SAAB üdvöskéje, amely marketing okok miatt inkább a Boeing nevével van fémjelezve, a T-7A gyakorló és könnyű harci repülőgép. A tervek jóval több mint 1000 példánnyal számolnak... A SAAB aranytojás tojó tyúkja lehet, mégha nem is teljesen saját gyártmány, de az Erik mellett ki kell húzni az FCAS/Tempest esetleges gyártásáig. A svéd a Brit-Olasz Tempest csoporthoz csatlakozott, mert a német-francia-spanyol FCAS-nál már leosztották a szerepeket.(forrás: wikipedia)
  • Ez külön vicces. Miért, eddig mivel foglalkozott a SAAB repgép részlege? Gyártással, és karbantartással, meg fejlesztéssel. Erre most elnyernek egy nem akármilyen programot 351 gép törzshátsó részének legyártásával, szoftveres rendszerfejlesztésével, fejlesztésével, miközben ugye pörög a brazil E gyártása, majd jön a svéd gépek sora. Ugyebár a brazilok új légierő főnöke pont azért csökkentette a KC mennyiséget, hogy mielőbb elindítsák a következő 36 E/F-ek lehívását. És ezek csak az eddig fix szállítások. Miközben aktívan dolgoznak a Tempestben. Egy olyan programban, ami külön kiemelt finanszírozást kapott a brit kormánytól, és többszörösen megtámogatták szándéknyilatkozatokkal. Magához a programhoz utólag a Svéd Kormány is csatlakozott.
  • Azt nem tudom, hogy honnan vetted, hogy a finn tenderen a 64db E -vel szemben 30db F-35 lesz. Elvileg a Lockheed azt mondta, hogy a minimum gépszámot beajánlották, ami tudtommal 54db lenne, mivel az F-35 esetén nincs külön Growler funkció. De a DSCA engedélyben 64db gépre kért engedélyt a Lockheed.
  • Global Eye - Globális szem? Öööö.
  • A Global Eye nem csak légtérfelderítő. És nem csak azért, mert alacsony magasságig is "leér" a radarja, hanem mert külön Seaspray SAR radarja van, ami tengeri felszíni, valamint szárazföldi célokat is felderít. Ezen felül van rajta nagy felbontású EO/IR érzékelő is, mint ahogy kapott némi EW felderítő funkciót is.
  • Tényleg a legfontosabb az volt Jussi Halmetoja kapcsán, hogy megtudjuk mi volt a régi szobatársának a kutyájának a neve, meg hogy hülyén hadonászik? De az, hogy mit mondott...
-
A repülési tesztek teljes gőzzel folynak, hozzátéve, hogy a Saab idén tavasszal elérte a Gripen harci repülőgépekkel - beleszámítva az A,B,C,D,E,D, F változatokat - 10 000. repülését.

- Ez csak vicces:
Az Erik esetében is az rövidebb fel és leszállási úthossz előny, a többi típushoz képest. Persze az F-35B meg helyből, illetve rövid nekifutással is képes fel és leszállni, de ennek komoly ára van, akár hatótávolság, akár fegyverterhelhetőség, akár üzembiztossági szempontból.
Jelezném még, hogy az Apache helikopter is képes helynől felszállásra..... Hogy jön a HX tenderhez az F-35B?
 
K

kamm

Guest
Ha találtál hibát írd meg (e-mailem publikus) és ha én is úgy látom javítom :)... Ha nem akkor meg válaszlok, hogy miért ..egyébként maga a teljes szemináriumnak ott a linkje..
Ez a "szeminarium" az a HX press day, amit linkeltem par hete, nekem ugy tunik...?

Oszinten szolva az egesz military-industrial complex mukodese lathatoan nem tiszta neked, van egy csomo tevedes benne, amit raadasul pikirtkedo stilusban adtal elo, igy meg cikibben jon at...

  • A megnyert svájci tenderen nem az E indult, hanem a C/D, tehát nem is zavarhatta a döntéshozókat, hogy még nincs kész E, mivel nem is az indult.
  • A Sea Gripen egyértelműen export célokra volt ígérve. Miért is kell azt számonkérni a SAAB-on, aminek a fő célkitűzése a svéd igények kielégítése?
Az külön vicces, hogy példálózol azzal, hogy így nincs felesleges tőkéje, meg úgy nincs. Bezzeg a Dassault, meg a Boeing.
Had kérdezzem már meg, hogy ezek szerinted saját pénzügyi forrásból fejlesztettek hajófedélzeti gépet? Az amerikai rendszer különösen arról szól, hogy egy lépést sem tesznek ingyen a gyártók. Nekik előre kiutalják a fejlesztés költségeit, amennyiben megrendelik tőlük a prototípust, a bemutatott tervek alapján. A Sea Gripen tervei is léteznek. Protót minek építsenek?

  • Ez külön vicces. Miért, eddig mivel foglalkozott a SAAB repgép részlege? Gyártással, és karbantartással, meg fejlesztéssel. Erre most elnyernek egy nem akármilyen programot 351 gép törzshátsó részének legyártásával, szoftveres rendszerfejlesztésével, fejlesztésével, miközben ugye pörög a brazil E gyártása, majd jön a svéd gépek sora. Ugyebár a brazilok új légierő főnöke pont azért csökkentette a KC mennyiséget, hogy mielőbb elindítsák a következő 36 E/F-ek lehívását. És ezek csak az eddig fix szállítások. Miközben aktívan dolgoznak a Tempestben. Egy olyan programban, ami külön kiemelt finanszírozást kapott a brit kormánytól, és többszörösen megtámogatták szándéknyilatkozatokkal. Magához a programhoz utólag a Svéd Kormány is csatlakozott.
  • Azt nem tudom, hogy honnan vetted, hogy a finn tenderen a 64db E -vel szemben 30db F-35 lesz. Elvileg a Lockheed azt mondta, hogy a minimum gépszámot beajánlották, ami tudtommal 54db lenne, mivel az F-35 esetén nincs külön Growler funkció. De a DSCA engedélyben 64db gépre kért engedélyt a Lockheed.
  • Global Eye - Globális szem? Öööö.
  • A Global Eye nem csak légtérfelderítő. És nem csak azért, mert alacsony magasságig is "leér" a radarja, hanem mert külön Seaspray SAR radarja van, ami tengeri felszíni, valamint szárazföldi célokat is felderít. Ezen felül van rajta nagy felbontású EO/IR érzékelő is, mint ahogy kapott némi EW felderítő funkciót is.
Az hagyjan, de egy kukk nincs is a TIDLS szereperol, amit az F-35 MADLja sem fog beerni, arrol mar nem is beszelve, hogy ez teljesen globalis a svedeknel, a foldon allo gepektol a GlobalEyeon at mindenki mas is ugyanazt lathatja avagy filterelhet maganak real-time networked warfareben, alkothatnak szenzosfuzios szuperradart es igy tovabb.

  • Tényleg a legfontosabb az volt Jussi Halmetoja kapcsán, hogy megtudjuk mi volt a régi szobatársának a kutyájának a neve, meg hogy hülyén hadonászik? De az, hogy mit mondott...
-


- Ez csak vicces:

Jelezném még, hogy az Apache helikopter is képes helynől felszállásra..... Hogy jön a HX tenderhez az F-35B?
En meg jopar mast is ki tudnek pecezni... oszinten szolva ez az az a tipikus eset, amikor leforditani nem eleg, kellene hozza a kontextushoz is erteni, de legalabb utananezni mindennek, nem serobol probalni gyunyoroskodni, mert ugy csakis ilyen kinos katyvasz lehet a vege.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 429
43 818
113
Tudja valaki milyen csapásmérő fegyverzet van rendszeresítve a Gripenhez itthon illetve várható-e valamilyen fejlesztés etéren?
Olvastam régebben, hogy van pár tucat Maverik, "vasbomba" illetve pár lézervezérlésű bomba, de arról hogy ezekkel gyakorolnának nem nagyon hallani...max. gépágyús tűztámogatás gyakorlásáról cikkezik néha a szaksajtó...
Ezek amúgy is elavult technika: a legtöbb NATO országban a messzebbről sikló bombák (SDB) és a GPS bombák (JDAM) váltották őket.
Tud valaki valami hírt a földi célok elleni képesség fejlesztéséről?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 318
24 800
113
Tudja valaki milyen csapásmérő fegyverzet van rendszeresítve a Gripenhez itthon illetve várható-e valamilyen fejlesztés etéren?
Olvastam régebben, hogy van pár tucat Maverik, "vasbomba" illetve pár lézervezérlésű bomba, de arról hogy ezekkel gyakorolnának nem nagyon hallani...max. gépágyús tűztámogatás gyakorlásáról cikkezik néha a szaksajtó...
Ezek amúgy is elavult technika: a legtöbb NATO országban a messzebbről sikló bombák (SDB) és a GPS bombák (JDAM) váltották őket.
Tud valaki valami hírt a földi célok elleni képesség fejlesztéséről?
Maverick-el, lézeressel Svédországban, hagyományossal idehaza is már gyakoroltak 'élesben'.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 901
82 475
113

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 158
9 342
113
Hát Kamm és Pöcsuszár elvtársak amit leírtatok azzal nem győztetek meg, hogy át kell írnom.
Néhány válasz: A LM F-35A-nál a darabszám nem a finn tenderen indított darabszámokat takarják, hanem a SAAB számításai szerint ugyanakkora áron, amelyen a svéd kinálja a 64+2-ös mennyiséget (griff+global) annyiből mennyi F-35A jön ki. A fel és leszállási úthossz azzal függ össze, hogy a Griff esetében (de még a Viggennél is) sokszor hivatkoztak, hogy az svéd típus még mennyivel kisebb, rövidebb úthoszt használ mint vetélytársai. Erre írtam, hogy ok, de pld. az F-35B még annál is kevesebbet, de ára van, mivel ott ezért lett kevesebb a terheletőség, hatótávolság és persze a emelő hajtóműszerkezet miatt bonyolultabb az egész. A Global Eye AEW&C repülőgépk hivatalosan. A poszt, nem a ennek a repülőgépnek a műszaki-technikai adatairól szól. Ahogy a TIDLS vs F-35 MADL sem ennek az írásnak a célja. Egyébként én a TIDLS rendszernek nagy tisztelője vagyok, de azt a svéden kívül senki sem használja és nem is fogja teljes vertikumában. Ezért nem is kell egymással összevetni mert kb. mindenki Link16 és ennyi éppen a NATO kompatibilitás miatt. Arra viszont kiváncsi lennék, hogy F-35 esetében a USA-n kívül a többi rendszerben tartó ország (itt külön a NATO országokra vonatkoztatva) melyik rendszert használja.(használhatja).. és mit is használ Izrael..

"Az hagyjan, de egy kukk nincs is a TIDLS szereperol, amit az F-35 MADLja sem fog beerni, arrol mar nem is beszelve, hogy ez teljesen globalis a svedeknel, a foldon allo gepektol a GlobalEyeon at mindenki mas is ugyanazt lathatja avagy filterelhet maganak real-time networked warfareben, alkothatnak szenzosfuzios szuperradart es igy tovabb." ----- Ez a mondat nálam eleve csillagos 5-öst ér. Nem is hunglish hanem valami förmedvény.

Ami pedig poszt hangvételét illeti. Az én blogomon a hangvételt én határozom meg. Ráadásul aki részt vett a Szemináriumokon - jómagam jó néhányon igen, meg külön a SAAB nekünk magyaroknak tartott dolgain, svéd nagykövetségen stb. Még kérdésem is volt és e-mailben válaszoltak rá. Utóbbi években Nagyobb kiállításon (leboruget, farnborought) külön a svéd pavilonban a SAAB támogatásával voltam, szóval van egy képen a cégről. Igen kis cég az Airbushoz, de még a Dassaulthoz is képest, ha csak a repülőipari részt nézem, a Boeing, az LM de akár az orosz konglomerátumhoz képest is. Ezért relatíve kicsit a K+F-jük, (persze sok mindennel foglalkozi a SAAB, a tengok, a stealth hajók, álcázótechnikák, lokátorok stb. Öszességében nagyon prosperáló. A Repipari rész a svéd repülőipar túlélésével foglalkozik. Nincs akkor a tőke mögötte, hogy egy 5.gen gépet egyedül összelegózzon. (ilyen legó a 4+ gen JAS-39 változatok is, hiszen sok-sok alkatrész, rendszer nem svéd, ezért több exportlehetőséget is megvétózott az USA, UK..)
Arra sincs tőkéje, hogy a tervezett fegyver integrácókat feleslegesen vagy csak 1-2 tucat repülőgép miatt megcsinálja). Lásd. Taurus elhúzódása.. A C/D változat marketingjénél érdekes módon szinte évente változtot hol akarják eladni, a legtöbb ország csak vágyálom maradt,. a "nagy gyártók" elsősorban a LM nyertek.
Ja svájci tender.
"A megnyert svájci tenderen nem az E indult, hanem a C/D, tehát nem is zavarhatta a döntéshozókat" Ez egetvető tévedés. É:ppen ezért a NG Demo gépet is tesztelték Emmenben és nem a C/D hanem az E gyártása lett volna. Átmeneti ideig C/D-t is biztosított volna a svéd.. Akkor nem volt még kiírva, hogy hadrendben álló géppel kell indulni..
Irhatnák még, de Uff ennyit beszéltem.
Ugyanakkor köszönöm, hogy olvastátok a posztot, remélem tetszik a blog, (remélem a tavalyi SAAB szemináriumot is olvastátok, arról is írtam. És örülök, hogy témát szolgáltattam ide is.

Ja még: igen Slideok tobbsege konkretan a HX showbol van. de nem KAM polgártárs miatt, hanem már előtte gyüjtöttem az anyagot és megvolt a link, és maga a cucc.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 170
113
Hát Kamm és Pöcsuszár elvtársak amit leírtatok azzal nem győztetek meg, hogy át kell írnom.
Erre írtam, hogy ok, de pld. az F-35B még annál is kevesebbet, de ára van, mivel ott ezért lett kevesebb a terheletőség, hatótávolság és persze a emelő hajtóműszerkezet miatt bonyolultabb az egész.
Ami pedig poszt hangvételét illeti. Az én blogomon a hangvételt én határozom meg.
Értem én. Sok sikert a vicclaphoz!
Még kérdésem is volt és e-mailben válaszoltak rá.
Ez nem a te értékedet mutatja, hanem, hogy jólneveltek dolgoznak a Saabnál! :D
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Én nem dimenzionálnám túl ezt a mennyire kicsi cég a Saab a helyetekben.

Egy fegyvergyártó lehetőségeit erősen bekorlátozza az ország, amiben működik és annak hadseregre fordított folyamatos kiadásai. Rengeteg más tényezőn, így oktatás és civil ipari háttér, de a pénz az mindig meghatározó.

A Tempest programhoz való csatlakozása számomra két dolgot jelent.

1, Belátta, hogy nincs forrása önálló 5. gen gép fejlesztésére és az országának sincs kerete egy ilyen összeget bekockáztatni és vagy sikeres lesz... vagy nem.

2, Az angolok is elismerik, hogy van múltja és kutatási rutinja ahhoz, hogy felvállaljon olyan részterületeket, amiben talán a legerősebb. Albániát valószínűtlen, hogy meghívnák a programba, bármennyi pénzt is lenne hajlandó beletenni zsebből.


A mi érdekünk meg az, hogy a hanyatló Brit gyarmati Birodalom egy nagy hajrával képes legyen megmutatni, hogy tud korszerű vadászgépeket gyártani és az évtized közepére már mi is rendelkezzünk ilyenekkel. (Lehetőleg hamarabb.) Európa összesen nincs akkora piac, hogy 4 rivális gépet indítson egy tenderen, amelyek nem beszélnek egymással. Ha a kontinensünk gyártói képesek megtalálni az együttműködés útját és szerepüket ebben az összedolgozásban, akkor annak több értelme van, mint vitatkozni itt azon, hogy melyik céget mennyivel tudja támogatni a saját országa. (Mert átlépve a nemzeti határait jellemzően mindegyiknél minimális export sikereket látok a vadászrepülőknél.)
 
  • Tetszik
Reactions: bel

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 158
9 342
113
A SAAB nem jókedvében csatlakozott a Tempesthez. Ők előszőr a FCAS-nál szerettek volna beszállítók, fejlesztők lenni. Azonban a francia-német-spanyol programban minden már le lett osztva, tehát nem maradt nekik hely, pedig kellett volna. Ez a projetk életerős, mert mindegyik országnak szükséges van 5-6 gen harci repülőgépre. A Tempest más tészta. Brit és Olasz 5.gen beszerzés van, és lesz F-35, Ők ergo saját repiparuk megtartása miatt akarják a Temesptet, de félszívvel, mert kisebb a fejlesztési költségük rá, valamint nem sürgős a projekt, mert van Villám2. . A svédeknek ami szerintem piac inkább a Boeing-SAAB kétüléses gyakorlóból és annak majdani változatok, mert terveznek könnyű-harci gépet is belőle. Ebből végre nagyosorozatot is lehet gyártani. Nézzük meg, hogy mennyi JAS-39C/D és mennyi E készült, és készül. A Dassaultnak most elindult az exportpiac, az Eurofighterre viszont évek óta nem kaptak új megrendelés a gyártók (saját országaik segíthetnek ismét, de max. a régiek kivonásával és AESA-s újak gyártásával, de maga a gépet max az illeszthető póttartályokkal és elektronikával lehet modernizálni, sok potenciál már nincs benne (lásd Tempest program) Szóba a SAAB-nak nagyobb nem hazai rendelés szükséges valamelyik típusból, hogy a K+F megtérüljön és legyen újabb fejlesztési költség.. Egyébként igen a svéd politika (akár a Német) nem segíti a hadiiőari vállalatokat. Lásd miért kerültek a KMW fejlesztések szerény hazánkba... A német felismerte, hogy magyar cimerrel és névvel olyan helyre is el lehet adni ahova Ők nem csinálhat bizniszt.. Teház az FCAS szerintem sokkal potensebb és életképesebb projekt jelenleg mint a Tempest.