[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 790
113
Látod, csak "gyanitasz" dolgokat,...
az gondolom fel sem merül senkiben, hogy ez esetleg valamilyen tesztgép, ami mondjuk nem egészen olyan mint a szériák
Látod, már megint csak "gyanitasz" valamit,... "gondolom", "esetleg", "mondjuk", "nem egészen olyan",...
2) a svédek egy kisebb, könnyebb verziót akartak belőle, amit repülési tesztekig eljutott, de végül nem rendszeresítették
Igen, és?
Azon a ponton kapcsolódtam be az eszmecserébe, hogy a C/D el-e viszi a 350-st,...erre tettem be képet különösebb komment nélkül. Nem értem miért engem ekézel, de nem fogsz kijönni belőle jól, az biztos.
 
M

molnibalage

Guest
Igazán kitalálhatnának valami kombinált indítósínt a Gripenre is. Több nyugati típusnál van olyan, hogy a póttartály tartópilonján még oldalt ott figyel mondjuk egy AMRAAM. Már, ha a szárnyak középső bekötései elbírnak valami komolyabb terhet is.
Nekem az F-15-n kívül semmi ilyen nem jut eszembe...

De amúgy tényleg érdekes, hogy pl. az F-16 estén is szemre elférne egy kettős indító, mint a Horneten a 2/8 ponton.
Mégsincs ilyen.

Az is furcsa, hogy érem én, hogy a CL hagyományosan pótos, de annak meg pont akkora mérete, hogy oda is simán elférne 2 db rakéta egy sín két oldalán.
A Gripen lefájóbb hátránya, hogy szárnypótos és AG esetén nincs BVR rakéta. Ez megoldaná ezt.

Bár, ha lenne SDB, akkor én CL alá tenném a 4 db-ot (több nem kell) és akkor a szárnypótos és szárny BVR AAM is lenne.

De, hogy ebből mennyi a műszaki realitás, arról lövésem sem lehet, hiszen ez n+1 tényezőtől is függ.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and borisz

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 638
18 789
113
Tömeg talán? A belsőn viszik a legnehezebb függesztményeket, lehet hogy a plusz sín és rakéta már sok lenne.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 385
113
VSz-ben három javadalmazás volt a divat, vagyis amennyit egy gépre fel tudsz pakolni, annak a háromszorosa gépenként.

Egy Gripenre mennyit számoljunk? 2 vagy 4 vagy 6?
Szerintem a lehetséges konfigurációkat nézve átlagosan 2 tűnik a valósnak.
És ha a NASAMS-hez is jó lesz-e az IRIS-T, akkor ahhoz mennyi kellhet?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
S

speziale

Guest
Nekem az F-15-n kívül semmi ilyen nem jut eszembe...

De amúgy tényleg érdekes, hogy pl. az F-16 estén is szemre elférne egy kettős indító, mint a Horneten a 2/8 ponton.
Mégsincs ilyen.

Az is furcsa, hogy érem én, hogy a CL hagyományosan pótos, de annak meg pont akkora mérete, hogy oda is simán elférne 2 db rakéta egy sín két oldalán.
A Gripen lefájóbb hátránya, hogy szárnypótos és AG esetén nincs BVR rakéta. Ez megoldaná ezt.

Bár, ha lenne SDB, akkor én CL alá tenném a 4 db-ot (több nem kell) és akkor a szárnypótos és szárny BVR AAM is lenne.

De, hogy ebből mennyi a műszaki realitás, arról lövésem sem lehet, hiszen ez n+1 tényezőtől is függ.

Tornado, Asraam:

 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
Nekem az F-15-n kívül semmi ilyen nem jut eszembe...

Ha csak BVR-ről beszélünk, akkor nekem is csak az F-15. Ha másról is, akkor F-4, Tornado, de még a MiG-21/-23-nak is volt dupla R-60 indítója. Felőlem mehetne kiegészítő pilonra VVR rakéta is, ha az AMRAAM vagy a METEOR mehetne a törővégekre.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
csak kérdezem milyen elrettentő ereje van a Taurusnak, ha a földön szétcsapják a Gripen-t?

Nekem ez még mindig az autóskártya kategóriája. Attól még, hogy egy E-mailt küldenek, hogy háborúban állunk, nem fog megsemmisülni automatikusan az összes Gripen Kecskeméten.
Az 1 millió $ darabár ha így nézem méreg drága, ha meg úgy nézem, potom pénz.

A TR-85 darabára ha jól tudom 2 millió zöldhasú. Inkább vegyünk 300 Taurust a vadászgépeinkhez, mint 300 db román "szuper" kategóriájú hk-t.
A cseheknél a T-72 üzemben tartása 10 évig szintén 2 milcsi. Alig tudsz mondani elavult szovjet technikát, ami 1 milla alatt lenne.

Akkor van elrettentő ereje ennek a rakétának? Az az üzenete, hogy ha ti ezek rendszerben tartására költitek ugyan ezt a pénzt, mi modern fegyverekre és szét fogjuk lőni őket saját légtérből.
Nekem erős kétségeim vannak afelől, hogy egy hidat olcsóbb megépíteni, vagy egy erőművet, mint ezekkel az eszközökkel bombázni. Nem hiszek abban, hogy a passzív védekezés és a homokba dugjuk a fejünket taktika olcsóbb, mert beton fedezéket építesz a gépeknek, de az üzemanyagot szétbaszhatják, ahogy Paksot, Százhalombattát is. Vagy épp Szolnokot!
Mindig tudsz találni olyan célpontot, ha van rá támadó kapacitásod, amit érdemes kivenni a képletből. De ha valaki fejleszti a védelmi és támadó képességeit, akkor van esélye válaszolni.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and borisz

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 528
132 380
113
Igen, és időközben találtam egy rövid, de velős cikket is, ahol többek között erről is írnak itt:
A releváns szövegrész pedig: "Másrészt a kiállított Gripen E mock-up mellett álló magyar JAS-39C-n először volt látható, a Diehl által gyártott korszerű IRIS-R légiközelharc-rakéta, amit valószínűleg sisakcélzóval együtt szerez be a közeljövőben a honvédség. Az AIM-120 látóhatáron túli légiharcra alkalmas rakéták mellé, pedig az MDBA által gyártott Meteor (AMRAAM-nál nagyobb) extra hatótávolságú légiharcrakétát vesz Magyarország. Utóbbihoz valószínűleg a JAS-39C/D-k lokátorának korszerűsített AESA változatát is beépítik a repülőgépekbe."
 
  • Tetszik
Reactions: endre and luperator
M

molnibalage

Guest
Remélem a repült óraszám is növekedni fog,ugyan is megkérdezték Majerik Máté főhadnagyot,hogy mióta repül a Gripen típussal és mennyit repült eddig vele,a válasza 6 éve és 650 órát repült eddig.Én ezt nagyon keveslem 6 évre.
Itthon ez a realitás. Ez amúgy nem rossz
A MiG korszakban a gépek évente 66 órát repültek.
Egy gépre meg több pilóta jutott.


Amúgy a 2012-ben 28 éves F-15C pilóta évi 130 órát repült.
Ok, az egyfeladatos típus.

Itt lehet olvasni erről.

Dél Koreában az F-15K pilóták pár éve is 110-120 táját rep
Így tessék nézni.
ülték.

Máté átlaga majdnem 110 óra/év.

Meg azt is tessék figyelembe venni, hogy a MiG-gel tényleg gépészkedni kellett.
A Gripent meg robotpilóta viheti nagyrészt, amúgy is stabilan repül, nem kell összevissza trimmelgetni.
Szóval sokkal több jut a valódi feladat végrehajtásra

Magyar szemmel nézve az, hogy ilyen hosszú ideig ennyire stabil már ez eredmény.
Bakker ne az USAF-hoz mérjünk már magunkat.
 

anti70

Active Member
2019. október 3.
117
140
43
Itthon ez a realitás. Ez amúgy nem rossz
A MiG korszakban a gépek évente 66 órát repültek.
Egy gépre meg több pilóta jutott.


Amúgy a 2012-ben 28 éves F-15C pilóta évi 130 órát repült.
Ok, az egyfeladatos típus.

Itt lehet olvasni erről.

Dél Koreában az F-15K pilóták pár éve is 110-120 táját rep
Így tessék nézni.
ülték.

Máté átlaga majdnem 110 óra/év.

Meg azt is tessék figyelembe venni, hogy a MiG-gel tényleg gépészkedni kellett.
A Gripent meg robotpilóta viheti nagyrészt, amúgy is stabilan repül, nem kell összevissza trimmelgetni.
Szóval sokkal több jut a valódi feladat végrehajtásra

Magyar szemmel nézve az, hogy ilyen hosszú ideig ennyire stabil már ez eredmény.
Bakker ne az USAF-hoz mérjünk már magunkat.
Nem az USAF-hoz mérem (ott van hogy 280-300 órát is repülnek),de azért az ideális 180-200 óra lenne.Tisztelem a tudásodat,de a 110 óra koránt sem ideális főleg.ha megvesszük az itt emlegetett fegyvereket még hozzá,ne haragudj,de erről nem tudsz meggyőzni.A MIG-en (és bármilyen vadászgépen) a 66 óra meg egyenesen veszélyes annyira kevés.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586
M

molnibalage

Guest
Nem az USAF-hoz mérem (ott van hogy 280-300 órát is repülnek),de azért az ideális 180-200 óra lenne.Tisztelem a tudásodat,de a 110 óra koránt sem ideális főleg.ha megvesszük az itt emlegetett fegyvereket még hozzá,ne haragudj,de erről nem tudsz meggyőzni.A MIG-en (és bármilyen vadászgépen) a 66 óra meg egyenesen veszélyes annyira kevés.
Az USAF-nál sem repül senki 280-300 órát, román népmese. Az F-16C gép repül annyit, amit több pilóta használ.
Itthon is lehetséges, hogy specializálódnak a pilóták és így aki csak vadász feladatkörben repül, az 80 órás, aki AG az 110 órás.

Melyik részét nem vetted annak, hogy a RoKAF is alig repült ennél többet 2013 táján?
Egy sorozatból idézve, nem jó, de nem is tragikus. Olyan jó.