[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Kétfokozatú rakétával ne akarjunk már olyan környezetben operálni, ahol 5-8 km-ként van egy kis falu és ráeshet bármire a gyorsító fokozata a nagyobb rakétának.
Egyetértek, bár egy ilyen szituban ez sokadik szempont.

  • Még normális radar sincs hozzá ABM funkcióhoz.
Hogyne lenne, mar mondtam, hogy az Eltak egyenkent (!) tudnak 100-200 lovedeket kovetni real-time WRL modban.

Nekem mindegy, akkor legyen Patriot.
Na az aztan a legrosszabb valasztas lenne, a romanok szintjen mozgo ostobasag.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Ha jól emlékszem, legutóbb az Aranysasban írták ezt a mennyiséget valamikor 2021 március-áprilisában.
De hivatalosan sosem lett nyilvánosságra hozva az AIM-9 mennyisége. Csak az amerikai jóváhagyás volt nyilvános, de nem onnan vettük a rakétákat. A rendszeresítéskor meg mindenki azt írta, hogy annyi rakétát sem vettünk hogy kétszer fel lehessen velük fegyverezni a gépeket. (De ha 4 rakétával számolok egy Gripenre, akkor végül is a 80 db-ra is igaz hogy nem elég két körre.) Erre a válasz meg az volt, hogy azért csak ennyit vettek, mert hamarosan veszünk korszerűbb rakétákat is. El is repült 15 év, 10 év után lejárt a rakéták üzemideje, majd 2019-ben mégis lett valamennyin üzemidő hosszabbítva, majd 2021-ben végre úgy néz ki hogy tényleg veszünk IRIS-T-t. Mennyi IRIS-T -re lenne szükség szerintetek a 14 Gripenhez?
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses and endre
  • Kétfokozatú rakétával ne akarjunk már olyan környezetben operálni, ahol 5-8 km-ként van egy kis falu és ráeshet bármire a gyorsító fokozata a nagyobb rakétának.
  • Még normális radar sincs hozzá ABM funkcióhoz.
  • Egy hajófedélzeti rendszer szárazföldiesítése a cucc,

Akkor nincs mese, kell néhány tucat tachtikai atomtöltet 10 és 50 kT között.
 
Látod, csak "gyanitasz" dolgokat,...
az gondolom fel sem merül senkiben, hogy ez esetleg valamilyen tesztgép, ami mondjuk nem egészen olyan mint a szériák
Látod, már megint csak "gyanitasz" valamit,... "gondolom", "esetleg", "mondjuk", "nem egészen olyan",...
2) a svédek egy kisebb, könnyebb verziót akartak belőle, amit repülési tesztekig eljutott, de végül nem rendszeresítették
Igen, és?
Azon a ponton kapcsolódtam be az eszmecserébe, hogy a C/D el-e viszi a 350-st,...erre tettem be képet különösebb komment nélkül. Nem értem miért engem ekézel, de nem fogsz kijönni belőle jól, az biztos.
 
Igazán kitalálhatnának valami kombinált indítósínt a Gripenre is. Több nyugati típusnál van olyan, hogy a póttartály tartópilonján még oldalt ott figyel mondjuk egy AMRAAM. Már, ha a szárnyak középső bekötései elbírnak valami komolyabb terhet is.
Nekem az F-15-n kívül semmi ilyen nem jut eszembe...

De amúgy tényleg érdekes, hogy pl. az F-16 estén is szemre elférne egy kettős indító, mint a Horneten a 2/8 ponton.
Mégsincs ilyen.

Az is furcsa, hogy érem én, hogy a CL hagyományosan pótos, de annak meg pont akkora mérete, hogy oda is simán elférne 2 db rakéta egy sín két oldalán.
A Gripen lefájóbb hátránya, hogy szárnypótos és AG esetén nincs BVR rakéta. Ez megoldaná ezt.

Bár, ha lenne SDB, akkor én CL alá tenném a 4 db-ot (több nem kell) és akkor a szárnypótos és szárny BVR AAM is lenne.

De, hogy ebből mennyi a műszaki realitás, arról lövésem sem lehet, hiszen ez n+1 tényezőtől is függ.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and borisz
Tömeg talán? A belsőn viszik a legnehezebb függesztményeket, lehet hogy a plusz sín és rakéta már sok lenne.
 
VSz-ben három javadalmazás volt a divat, vagyis amennyit egy gépre fel tudsz pakolni, annak a háromszorosa gépenként.

Egy Gripenre mennyit számoljunk? 2 vagy 4 vagy 6?
Szerintem a lehetséges konfigurációkat nézve átlagosan 2 tűnik a valósnak.
És ha a NASAMS-hez is jó lesz-e az IRIS-T, akkor ahhoz mennyi kellhet?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Nekem az F-15-n kívül semmi ilyen nem jut eszembe...

De amúgy tényleg érdekes, hogy pl. az F-16 estén is szemre elférne egy kettős indító, mint a Horneten a 2/8 ponton.
Mégsincs ilyen.

Az is furcsa, hogy érem én, hogy a CL hagyományosan pótos, de annak meg pont akkora mérete, hogy oda is simán elférne 2 db rakéta egy sín két oldalán.
A Gripen lefájóbb hátránya, hogy szárnypótos és AG esetén nincs BVR rakéta. Ez megoldaná ezt.

Bár, ha lenne SDB, akkor én CL alá tenném a 4 db-ot (több nem kell) és akkor a szárnypótos és szárny BVR AAM is lenne.

De, hogy ebből mennyi a műszaki realitás, arról lövésem sem lehet, hiszen ez n+1 tényezőtől is függ.

Tornado, Asraam:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Tornado, Asraam:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Hóóóóóóóóó, az nem BVR rakéta...
Kisebb.
IR-ben én is tudtam volna mondani az F-111-től kezdve ezt is.
Azt hittem BVR-ról van szó.

Ezen felül ne feledjük a Meteort, az még ugye nagyobb...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and arcas
Nekem az F-15-n kívül semmi ilyen nem jut eszembe...

Ha csak BVR-ről beszélünk, akkor nekem is csak az F-15. Ha másról is, akkor F-4, Tornado, de még a MiG-21/-23-nak is volt dupla R-60 indítója. Felőlem mehetne kiegészítő pilonra VVR rakéta is, ha az AMRAAM vagy a METEOR mehetne a törővégekre.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
csak kérdezem milyen elrettentő ereje van a Taurusnak, ha a földön szétcsapják a Gripen-t?

Nekem ez még mindig az autóskártya kategóriája. Attól még, hogy egy E-mailt küldenek, hogy háborúban állunk, nem fog megsemmisülni automatikusan az összes Gripen Kecskeméten.
Az 1 millió $ darabár ha így nézem méreg drága, ha meg úgy nézem, potom pénz.

A TR-85 darabára ha jól tudom 2 millió zöldhasú. Inkább vegyünk 300 Taurust a vadászgépeinkhez, mint 300 db román "szuper" kategóriájú hk-t.
A cseheknél a T-72 üzemben tartása 10 évig szintén 2 milcsi. Alig tudsz mondani elavult szovjet technikát, ami 1 milla alatt lenne.

Akkor van elrettentő ereje ennek a rakétának? Az az üzenete, hogy ha ti ezek rendszerben tartására költitek ugyan ezt a pénzt, mi modern fegyverekre és szét fogjuk lőni őket saját légtérből.
Nekem erős kétségeim vannak afelől, hogy egy hidat olcsóbb megépíteni, vagy egy erőművet, mint ezekkel az eszközökkel bombázni. Nem hiszek abban, hogy a passzív védekezés és a homokba dugjuk a fejünket taktika olcsóbb, mert beton fedezéket építesz a gépeknek, de az üzemanyagot szétbaszhatják, ahogy Paksot, Százhalombattát is. Vagy épp Szolnokot!
Mindig tudsz találni olyan célpontot, ha van rá támadó kapacitásod, amit érdemes kivenni a képletből. De ha valaki fejleszti a védelmi és támadó képességeit, akkor van esélye válaszolni.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and borisz
Igen, és időközben találtam egy rövid, de velős cikket is, ahol többek között erről is írnak itt:
A releváns szövegrész pedig: "Másrészt a kiállított Gripen E mock-up mellett álló magyar JAS-39C-n először volt látható, a Diehl által gyártott korszerű IRIS-R légiközelharc-rakéta, amit valószínűleg sisakcélzóval együtt szerez be a közeljövőben a honvédség. Az AIM-120 látóhatáron túli légiharcra alkalmas rakéták mellé, pedig az MDBA által gyártott Meteor (AMRAAM-nál nagyobb) extra hatótávolságú légiharcrakétát vesz Magyarország. Utóbbihoz valószínűleg a JAS-39C/D-k lokátorának korszerűsített AESA változatát is beépítik a repülőgépekbe."
 
  • Tetszik
Reactions: endre and luperator
A svédek sem voltak szószátyárok. Nincs benne plusz infó.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Személyszerint én meglepődtem mert rég volt repülőnap és ezzel kapcsolatban vártam valamit. A képek ettől természetesen magukért beszélnek.
 
Remélem a repült óraszám is növekedni fog,ugyan is megkérdezték Majerik Máté főhadnagyot,hogy mióta repül a Gripen típussal és mennyit repült eddig vele,a válasza 6 éve és 650 órát repült eddig.Én ezt nagyon keveslem 6 évre.
Itthon ez a realitás. Ez amúgy nem rossz
A MiG korszakban a gépek évente 66 órát repültek.
Egy gépre meg több pilóta jutott.


Amúgy a 2012-ben 28 éves F-15C pilóta évi 130 órát repült.
Ok, az egyfeladatos típus.

Itt lehet olvasni erről.

Dél Koreában az F-15K pilóták pár éve is 110-120 táját rep
Így tessék nézni.
ülték.

Máté átlaga majdnem 110 óra/év.

Meg azt is tessék figyelembe venni, hogy a MiG-gel tényleg gépészkedni kellett.
A Gripent meg robotpilóta viheti nagyrészt, amúgy is stabilan repül, nem kell összevissza trimmelgetni.
Szóval sokkal több jut a valódi feladat végrehajtásra

Magyar szemmel nézve az, hogy ilyen hosszú ideig ennyire stabil már ez eredmény.
Bakker ne az USAF-hoz mérjünk már magunkat.
 
Itthon ez a realitás. Ez amúgy nem rossz
A MiG korszakban a gépek évente 66 órát repültek.
Egy gépre meg több pilóta jutott.


Amúgy a 2012-ben 28 éves F-15C pilóta évi 130 órát repült.
Ok, az egyfeladatos típus.

Itt lehet olvasni erről.

Dél Koreában az F-15K pilóták pár éve is 110-120 táját rep
Így tessék nézni.
ülték.

Máté átlaga majdnem 110 óra/év.

Meg azt is tessék figyelembe venni, hogy a MiG-gel tényleg gépészkedni kellett.
A Gripent meg robotpilóta viheti nagyrészt, amúgy is stabilan repül, nem kell összevissza trimmelgetni.
Szóval sokkal több jut a valódi feladat végrehajtásra

Magyar szemmel nézve az, hogy ilyen hosszú ideig ennyire stabil már ez eredmény.
Bakker ne az USAF-hoz mérjünk már magunkat.
Nem az USAF-hoz mérem (ott van hogy 280-300 órát is repülnek),de azért az ideális 180-200 óra lenne.Tisztelem a tudásodat,de a 110 óra koránt sem ideális főleg.ha megvesszük az itt emlegetett fegyvereket még hozzá,ne haragudj,de erről nem tudsz meggyőzni.A MIG-en (és bármilyen vadászgépen) a 66 óra meg egyenesen veszélyes annyira kevés.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586