[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ksspsta

Member
2013. február 18.
452
0
16
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Elfogás és légiharc Szlovénia felett
Pontosabban nem koncentrált terhelés felvételére tervezték a borítás ezen részét... (meg a többit se, de van ahová mégiscsak rá kell lépni:) Lehet, hogy elbírna egy embert, de egy lábbal, sarokkal ránehezedve sérülne. Mint ahogy a kocsid tetején se kell végiggyalogolni. Keresni kell a neten képeket, hogy néztek ki a 29-esek pár év után, pedig azok nem műanyagok voltak. (nem a szárnyak tetejére gondolok, ott elég vastag a "lemez")
Lesz repnap, meg kell taperolni a múzeumi gépeket.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Azért mekkora lehet, amikor faszául elvagy a kis magángépeddel és egyszercsak rádront két Gripen a semmiből. Mintha bemennél a behajtani tilos táblánál az egyirányú utcában és a TEK kurvajó festésű BTR-je menne érted. A pilóta nagyon olcsón megúszta, ilyenkor nem szokott leszállítás, elpcsiázás, kihallgatás, megbűntetés lenni?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Az ilyen gyakorló riasztásokon meg éles riasztásokon a Gripenek fel vannak szerelve levegő-levegő rakétákkal és töltve van-e a gépágyújuk?
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
joker said
Az ilyen gyakorló riasztásokon meg éles riasztásokon a Gripenek fel vannak szerelve levegő-levegő rakétákkal és töltve van-e a gépágyújuk?
Gondolom nyílván. :)

 

Amúgy azóta a HVG Facebook linkjének elfogulatlan hozzászólásain sírok/röhögök...

 

"csak nehogy a háborút is kirobbantsa Hende Csaba."

 

"Biztos leakartak bennünket támadni azzal a kisgéppel."

 

"-Legalább lelőtték a betolakodó bocskoros, szőröstalpú oláh gépet?

-Mivel fiam tamas glaser? a Fidesz által megvásárolt rakétákkal - no ne már!!"

 

"PR - fogás..."

 

"-Ezek szerint tudnak repülni a Gripenek. Dz is több, mint amire számítottam..

-Kedves XY. Ezek szerint a Gripenek vagy a magyar pilóták nem tudnak repülni! Vagy dilettáns a légi irányítás. Ha minden jól müködne akkor a következőknek kellet volna történnie a légtérbe: Felszólitja a géppár pk-ja a PA-28 at azonosításra. Amikor ez megtörtént betapossa a legközelebbi rep. helyre a magyar légtérbe. Ez a géppár kiengedte slissolni. Régen egy MIG 23 egymagába a Taszári betonon landoltatta a kis betolakodót!"

 

"Meg vagyunk védve, még a NATO partnerektől is. Hiába,".... a béke tábor legyőzhetetlen..""
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Az egész egy kis semmi történet, de a HVG-s cikkben az AN-26 -os meg a facebookos hozzaszólások nagyon fel tudják dobni az egészet :)
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
hát...durva drága légi rendőrködésnek...

 

Mil-24?

volt vele ilyen kisgépelfogás.

 

Albatrosz? ha jól emléxem detto.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 056
113
hiryu said
hát...durva drága légi rendőrködésnek...

 

Mil-24?

volt vele ilyen kisgépelfogás.

 

Albatrosz? ha jól emléxem detto.
 

Albatrosz kivonva, Mi-24 szinte csak papíron létezik már
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 639
16 023
113
Az én olvasatomban semmi különleges nem történt. Standard NATO-riasztás volt, mert az azonosítatlan gép útvonala katonai körzetet is érintett. Azonosítás után továbbengedve. Ennyi. Ez a Griffek egyik feladata. A kisgép egyébként kétmotoros gép volt, nem pedig egy mezei Cessna. Repbiztonsági okokból is szükséges volt az azonosítás.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 241
81 133
113
Szerb összefoglaló a szomszédaik légi erejéről:

 

http://tangosix.rs/2013/30/05/ratna-vazduhoplovstva-u-okruzenju-srbije/
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">dudi</a>

 

És milyen szívetmelengető az a mondat.
sf-laugh.gif
Rohadt sokba kerül ez a lízing, de tagadhatatlan, hogy jelentős előnye is van.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 219
24 309
113
"106 millió dollár értékű megrendelést kapott a Raytheon Company a Paveway II precíziós vezérlésű bombákra egy eddig ismeretlen, nemzetközi ügyféltől."

 

-remélem MO. rendelésről van szó :)
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
arcas said
"106 millió dollár értékű megrendelést kapott a Raytheon Company a Paveway II precíziós vezérlésű bombákra egy eddig ismeretlen, nemzetközi ügyféltől."
 

  -remélem MO. rendelésről van szó :)

 

Kötve hiszem. A költségvetés helyzetét tekintve ...
sf-frown.gif
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 241
81 133
113
A júniusi Aranysasban megjelent írás:

 

Griffmadárkrónika - A JAS-39-es magyar lovagjai

 

http://www.aranysas.hu/cikk_griffmadarkronika_2.php

 

( Ha valaki nem olvasta volna a sorozat első részét: http://www.aranysas.hu/cikk_griffmadarkronika.php)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 241
81 133
113
Forrás: Légierő blog
<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/151728">samoth</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19955206">2013.06.04. 14:09:42</a>

 
"Ha megengeditek maradok kicsit a Gripen témánál, mert találtam néhány érdekes és hasznos adatot, és hátha érdekel mást is.
 
Tehát mint ismert, a magyar EBS-HU gépeket A/B változatok felhasználásával alkották. Ezek az első szériába tartozók voltak nevezetesen a 39103-39112 és a 39114-39119-esek, és valószínűleg a 39113-asból is használtak fel részegységeket (ez utóbbi 98 februárban sérült meg (tankolás közben?) és kivonták a szolgálatból, de 2006 óta kapuőr az F7-es ezrednél. Szóval összesen 16+1 A-ból csináltak nekünk 12+2 C/D-t. (mivel ezekhez összesen 16 kormány, és 16 katapultülés kell).
 
Így az első Gripen (39101-39130 csak A verzió) széria 30 db-os állományából 2 (39102 és az említett 113-as) veszteség mellett 16-ot felhasználtak az EBS HU-ba.
 
Mivel decemberben szó volt az utolsó A kivonásáról, ezért gondolom jó tudni, hogy valójában úgy történt, hogy legyártottak 107 A-t, majd kivonták őket, mivel nem volt rájuk szükség, hanem azok többségét is szépen átalakították C/D verzióvá. Mégpedig a következőképpen. Ugye az első sorozta 30db A volt, míg a második sorozatban volt 77db A és 14B (és 19 db C). Mivel a svéd légierő csak 100 db Gripent tarthatott meg a kormány 2007-es döntése szerint, azért a meglévő 69 C/D mellé úgy döntöttek, hogy az A-kat (és egy db B-t) átalakítják 31db C/D-nek. Így lett nekik pluszba 18C és 13 D. A thai gépekhez is felhasználták a meglévő A-kat, nevezetesen a az első rendelésben 2 db C és 4db D, míg a másodikban 6 db C szerepelt. Így mindösszesen 58 A-t ás 1 B-t használtak fel a svéd és thai 26 C és 17 D-hez (ha összeadjuk a katapultülések és a kormányok számát, akkor a két szám fedi egymást, azaz pontosan 60db :)
 
Gondolom a B-ket azért sem alakították át (egyet kivéve), mert még felhasználták a pilótaképzéshez.
Valószínűleg a leendő E verzióhoz is takarékosan fogják átalakítani a gépeket. Fontos még, hogy nem lehet megmondani, vagy inkább nincs értelme, hogy egy adott A-ból, melyik C/D lett, mert egy gép több másik alkatrészeiből is állhat.

Fenti adatokat Emil Lindberg "Nummerupplysningen" cikkéből vettem, mely a "Svenks Flyghistorisk Tidskrift" 2011/3-as számában jelent meg."
 
 
 
 

<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/74061">zord</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19957405">2013.06.04. 19:03:23</a>
<div>@samoth:

"Egy biztos, szét nem lehettek repülve. A felhasznált szerkezeti egységeket (a legjelentősebb a szárnyak) teljesen szétszedték és átépítették a C/D konfigurációjára. A törzs meg teljesen új tudtommal. Én csak azt tudom mondani, hogy amikor láttam magyar gépeket a soron (fotóm is van), akkor kerestem, de egyszer sem láttam például nagyobb "örökölt" szürkével festett (értsd: külső) felületet. A hatezer óra is nulláról kezdődött, amikor elkezdődtek a berepülések.

Zord"
 
 
 
 
 

<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/151728">samoth</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19958239">2013.06.04. 20:53:42</a>
<div>@stonefort: @zord: Mikor a saját részere is átalakítottak A-kat, akkor jellemzően akkor bontották szét, amikor, vagy mielőtt elérték az 1000 órát. De például a 39197-est (ami a száma alapján a második szériából származik) 2007-ben madárral való ütközés miatt kivonták a szolgálatból, és addig 595 óra 57 percet repült. Egyébként a felhasznált részekről egy rövid listát azért említ a cikk, ezek:
Nem lehet felhasználni az A-ból az egész törzskeret (kroppsstommen, angolul talán airframe), más az APU, a légi utántöltő rendszer (ez ugye nincs is az A-ban), megnövelt kabinnyomás (akármit is a jelentősége), megnövelt maximális terhelés, megnövelt élettartam, a főfutók erősebbek a C-nél, nem lehet felhasználni a monochrome képernyőket, a legtöbb számítógépet. Felhasználhatták viszont az orrkúpot, a farokkúpot, a levegőbeömlőt, futóműaknákat, a törzs hátsó részén lévő féklapokat, katapultüléseket, botkormányt, és a főszárnyakat, a kacsavezérsíkokat, a függőleges vezérsíkot, a csűrőt (pontosabban a Gripenen két-két elevon van, ha jól tudom), orrsegédszárnyat és a fegyverfelfüggesztőket (általánosságban ír az A2C 39-esekről), és egy valamiféle ki-, vagy beömlőt (valószínűleg az APU-ét)
Más az APU, a CDL-39 kommunikációs és adatátviteli rendszer, a GECU (egyesített ellenőrzőegység az üzemanyag-, hidraulika-, és levegőrendszerekhez), FADEC, IFF, ILS, és természetesen a szoftver.
Ezek vannak itt említve. Ha találok valamit még szólok. Most szereztem meg 4 évfolyamot az említett újságból, és elég izgalmas, és információdús, ráadásul úgy tűnik a szerző elég sok hozzáféréssel rendelkezik és megbízható."
 
 
 
</div>
</div>