[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 098
90 412
113
A júniusi Aranysasban megjelent írás:

 

Griffmadárkrónika - A JAS-39-es magyar lovagjai

 

http://www.aranysas.hu/cikk_griffmadarkronika_2.php

 

( Ha valaki nem olvasta volna a sorozat első részét: http://www.aranysas.hu/cikk_griffmadarkronika.php)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 098
90 412
113
Forrás: Légierő blog
<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/151728">samoth</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19955206">2013.06.04. 14:09:42</a>

 
"Ha megengeditek maradok kicsit a Gripen témánál, mert találtam néhány érdekes és hasznos adatot, és hátha érdekel mást is.
 
Tehát mint ismert, a magyar EBS-HU gépeket A/B változatok felhasználásával alkották. Ezek az első szériába tartozók voltak nevezetesen a 39103-39112 és a 39114-39119-esek, és valószínűleg a 39113-asból is használtak fel részegységeket (ez utóbbi 98 februárban sérült meg (tankolás közben?) és kivonták a szolgálatból, de 2006 óta kapuőr az F7-es ezrednél. Szóval összesen 16+1 A-ból csináltak nekünk 12+2 C/D-t. (mivel ezekhez összesen 16 kormány, és 16 katapultülés kell).
 
Így az első Gripen (39101-39130 csak A verzió) széria 30 db-os állományából 2 (39102 és az említett 113-as) veszteség mellett 16-ot felhasználtak az EBS HU-ba.
 
Mivel decemberben szó volt az utolsó A kivonásáról, ezért gondolom jó tudni, hogy valójában úgy történt, hogy legyártottak 107 A-t, majd kivonták őket, mivel nem volt rájuk szükség, hanem azok többségét is szépen átalakították C/D verzióvá. Mégpedig a következőképpen. Ugye az első sorozta 30db A volt, míg a második sorozatban volt 77db A és 14B (és 19 db C). Mivel a svéd légierő csak 100 db Gripent tarthatott meg a kormány 2007-es döntése szerint, azért a meglévő 69 C/D mellé úgy döntöttek, hogy az A-kat (és egy db B-t) átalakítják 31db C/D-nek. Így lett nekik pluszba 18C és 13 D. A thai gépekhez is felhasználták a meglévő A-kat, nevezetesen a az első rendelésben 2 db C és 4db D, míg a másodikban 6 db C szerepelt. Így mindösszesen 58 A-t ás 1 B-t használtak fel a svéd és thai 26 C és 17 D-hez (ha összeadjuk a katapultülések és a kormányok számát, akkor a két szám fedi egymást, azaz pontosan 60db :)
 
Gondolom a B-ket azért sem alakították át (egyet kivéve), mert még felhasználták a pilótaképzéshez.
Valószínűleg a leendő E verzióhoz is takarékosan fogják átalakítani a gépeket. Fontos még, hogy nem lehet megmondani, vagy inkább nincs értelme, hogy egy adott A-ból, melyik C/D lett, mert egy gép több másik alkatrészeiből is állhat.

Fenti adatokat Emil Lindberg "Nummerupplysningen" cikkéből vettem, mely a "Svenks Flyghistorisk Tidskrift" 2011/3-as számában jelent meg."
 
 
 
 

<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/74061">zord</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19957405">2013.06.04. 19:03:23</a>
<div>@samoth:

"Egy biztos, szét nem lehettek repülve. A felhasznált szerkezeti egységeket (a legjelentősebb a szárnyak) teljesen szétszedték és átépítették a C/D konfigurációjára. A törzs meg teljesen új tudtommal. Én csak azt tudom mondani, hogy amikor láttam magyar gépeket a soron (fotóm is van), akkor kerestem, de egyszer sem láttam például nagyobb "örökölt" szürkével festett (értsd: külső) felületet. A hatezer óra is nulláról kezdődött, amikor elkezdődtek a berepülések.

Zord"
 
 
 
 
 

<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/151728">samoth</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19958239">2013.06.04. 20:53:42</a>
<div>@stonefort: @zord: Mikor a saját részere is átalakítottak A-kat, akkor jellemzően akkor bontották szét, amikor, vagy mielőtt elérték az 1000 órát. De például a 39197-est (ami a száma alapján a második szériából származik) 2007-ben madárral való ütközés miatt kivonták a szolgálatból, és addig 595 óra 57 percet repült. Egyébként a felhasznált részekről egy rövid listát azért említ a cikk, ezek:
Nem lehet felhasználni az A-ból az egész törzskeret (kroppsstommen, angolul talán airframe), más az APU, a légi utántöltő rendszer (ez ugye nincs is az A-ban), megnövelt kabinnyomás (akármit is a jelentősége), megnövelt maximális terhelés, megnövelt élettartam, a főfutók erősebbek a C-nél, nem lehet felhasználni a monochrome képernyőket, a legtöbb számítógépet. Felhasználhatták viszont az orrkúpot, a farokkúpot, a levegőbeömlőt, futóműaknákat, a törzs hátsó részén lévő féklapokat, katapultüléseket, botkormányt, és a főszárnyakat, a kacsavezérsíkokat, a függőleges vezérsíkot, a csűrőt (pontosabban a Gripenen két-két elevon van, ha jól tudom), orrsegédszárnyat és a fegyverfelfüggesztőket (általánosságban ír az A2C 39-esekről), és egy valamiféle ki-, vagy beömlőt (valószínűleg az APU-ét)
Más az APU, a CDL-39 kommunikációs és adatátviteli rendszer, a GECU (egyesített ellenőrzőegység az üzemanyag-, hidraulika-, és levegőrendszerekhez), FADEC, IFF, ILS, és természetesen a szoftver.
Ezek vannak itt említve. Ha találok valamit még szólok. Most szereztem meg 4 évfolyamot az említett újságból, és elég izgalmas, és információdús, ráadásul úgy tűnik a szerző elég sok hozzáféréssel rendelkezik és megbízható."
 
 
 
</div>
</div>
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
12
38
Javítsanak ki a Henda Handázok , de ha jól emlékszek ezt Hende intézte el hogy maradjon a légierőnk.
 

Batka

Member
2010. május 11.
127
2
16
Tessék, a lízing nélkül már nálunk is rég a dél-afrikaiak sorsára jutott volna a flotta.
A lízing leginkább a saját politikusainktól és lelkiismeretlen katonai felsővezetőktől véd. Ez az itteni politikai berendezkedés felára, ami a működőképesség esélyének fenntartása érdekében kell fizetni
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
12
38
Lehet hogy lehetne csak mi nem akartunk. Szép szép a Csörike is ,de ha jól emlékszek ez katonai alakulat , nem civil repülőklub. Vagy csak szerintem kell erőt és egységet sugároznia egy hadseregnek ?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
desertfox
3:10 Feljelent
Lehet hogy lehetne csak mi nem akartunk. Szép szép a Csörike is ,de ha jól emlékszek ez katonai alakulat , nem civil repülőklub. Vagy csak szerintem kell erőt és egységet sugároznia egy hadseregnek ?

Én sem javaslom hogy kifessék a gépeket. Egyrészt sok pénzbe kerül, amin lehet spórolni kell. Másrészt lízingeljük, tehát nem a miénk hanem a banké vagy a svédeké vagy mit tudom én. Harmadrészt ez egy katonai alakulat, nem hiszem hogy mindenféle bazári vagy vidámparki színekre átmázolt milliárdos technika normális sereg benyomását keltené.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 945
6 309
113
Sziasztok!

Én úgy tudom, hogy a csehek se festettek, csak matrica volt, a lízingelés miatt.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 098
90 412
113
És a cseh gépek kinek a tulajdonában vannak?

Egyébként a cseh flotta majdnem fele már "díszfestett". Ez a legújabb:

http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/_nato_tiger_meet_2013_-_kepgaleria/
 

Batka

Member
2010. május 11.
127
2
16
Nem rossz ez a cseh festés!
Arra kell gondolni, hogy a világon hány makettező fogja választani és évek múlva is visszaköszön majd a Tiger Meet emlékezetes festései között.
És mindannyiszor oda lesz írva, hogy "Czech Air Force"... országmarketingből jeles!
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 876
2 791
113
Hát a az országmarketingről csak annyit, hogy a csehek nem képviselték magukat a RIAT-on, a mi fiúnk meg repült két remek bemutatót tegnap és ma! Sajnos nem volt szerencséje az időjárással, mert csak minimumot tudott mutatni ma, de a közönségnek így is tetszett! Gratulálok Langó Viktor századosnak! :D
hf68.jpg
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 827
26 997
113
Lehet már rágott csont,de azért belinkelném, a minap találtam, kíváncsi volnék az igazságtartalmára ill. ha valaki a lényeget segítene közzétenni magyarul:

http://www.wired.com/dangerroom/2007/09/first-typhoon-s/

Hungarian Gripen light fighter — a small, single-engined design generally considered only slightly better than an F-16 — shot down an Italian Typhoon, according to a press release from the manufacturer, quoting a Hungarian pilot:

“Other aircraft couldn’t see us -– not on radar, not visually -– and we had no jammers of our own with us. We got one Fox 2 kill on a F-16 who turned in between our two jets but never saw the second guy and it was a perfect shot.”

“Our weapons and tactics were limited by Red Force rules, and in an exercise like this the Red Force is always supposed to die, but even without our AMRAAMs and data links we got eight or 10 kills, including a Typhoon. Often we had no AWACS or radar support of any kind, just our regular onboard sensors –- but flying like that, ‘free hunting’, we got three kills in one afternoon. It was a pretty good experience for our first time out.”
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 827
26 997
113
Igen, utólag láttam hogy 2007-es cikk...,nem értem miért indulnak ki egy gyakorlaton alapból abból, hogy redukálják a vörös erők képességeit gyakorlatilag irreális szintre (mégha pl. MIG-eket kell szimulálni is). Miért kell "bénakacsára" vadászni és elkonyvelni a sikert...márha egyáltalán sikerül a "bénakacsát" elkapni (lásd a fenti példákat)...
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Egyébként az alezredes is azt mondja, hogy "Grippen"... Úgyhogy akkor két db p és kész... A svédek elírták. :)