[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

A júniusi Aranysasban megjelent írás:

 

Griffmadárkrónika - A JAS-39-es magyar lovagjai

 

http://www.aranysas.hu/cikk_griffmadarkronika_2.php

 

( Ha valaki nem olvasta volna a sorozat első részét: http://www.aranysas.hu/cikk_griffmadarkronika.php)
 
Forrás: Légierő blog
<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/151728">samoth</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19955206">2013.06.04. 14:09:42</a>

 
"Ha megengeditek maradok kicsit a Gripen témánál, mert találtam néhány érdekes és hasznos adatot, és hátha érdekel mást is.
 
Tehát mint ismert, a magyar EBS-HU gépeket A/B változatok felhasználásával alkották. Ezek az első szériába tartozók voltak nevezetesen a 39103-39112 és a 39114-39119-esek, és valószínűleg a 39113-asból is használtak fel részegységeket (ez utóbbi 98 februárban sérült meg (tankolás közben?) és kivonták a szolgálatból, de 2006 óta kapuőr az F7-es ezrednél. Szóval összesen 16+1 A-ból csináltak nekünk 12+2 C/D-t. (mivel ezekhez összesen 16 kormány, és 16 katapultülés kell).
 
Így az első Gripen (39101-39130 csak A verzió) széria 30 db-os állományából 2 (39102 és az említett 113-as) veszteség mellett 16-ot felhasználtak az EBS HU-ba.
 
Mivel decemberben szó volt az utolsó A kivonásáról, ezért gondolom jó tudni, hogy valójában úgy történt, hogy legyártottak 107 A-t, majd kivonták őket, mivel nem volt rájuk szükség, hanem azok többségét is szépen átalakították C/D verzióvá. Mégpedig a következőképpen. Ugye az első sorozta 30db A volt, míg a második sorozatban volt 77db A és 14B (és 19 db C). Mivel a svéd légierő csak 100 db Gripent tarthatott meg a kormány 2007-es döntése szerint, azért a meglévő 69 C/D mellé úgy döntöttek, hogy az A-kat (és egy db B-t) átalakítják 31db C/D-nek. Így lett nekik pluszba 18C és 13 D. A thai gépekhez is felhasználták a meglévő A-kat, nevezetesen a az első rendelésben 2 db C és 4db D, míg a másodikban 6 db C szerepelt. Így mindösszesen 58 A-t ás 1 B-t használtak fel a svéd és thai 26 C és 17 D-hez (ha összeadjuk a katapultülések és a kormányok számát, akkor a két szám fedi egymást, azaz pontosan 60db :)
 
Gondolom a B-ket azért sem alakították át (egyet kivéve), mert még felhasználták a pilótaképzéshez.
Valószínűleg a leendő E verzióhoz is takarékosan fogják átalakítani a gépeket. Fontos még, hogy nem lehet megmondani, vagy inkább nincs értelme, hogy egy adott A-ból, melyik C/D lett, mert egy gép több másik alkatrészeiből is állhat.

Fenti adatokat Emil Lindberg "Nummerupplysningen" cikkéből vettem, mely a "Svenks Flyghistorisk Tidskrift" 2011/3-as számában jelent meg."
 
 
 
 

<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/74061">zord</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19957405">2013.06.04. 19:03:23</a>
<div>@samoth:

"Egy biztos, szét nem lehettek repülve. A felhasznált szerkezeti egységeket (a legjelentősebb a szárnyak) teljesen szétszedték és átépítették a C/D konfigurációjára. A törzs meg teljesen új tudtommal. Én csak azt tudom mondani, hogy amikor láttam magyar gépeket a soron (fotóm is van), akkor kerestem, de egyszer sem láttam például nagyobb "örökölt" szürkével festett (értsd: külső) felületet. A hatezer óra is nulláról kezdődött, amikor elkezdődtek a berepülések.

Zord"
 
 
 
 
 

<a title="Adatlap megtekintése" href="http://blog.hu/user/151728">samoth</a> <a title="Állandó link ehhez a kommenthez" href="http://legiero.blog.hu/2013/03/05/_rendhagyo_air_power_news/fullcommentlist/1#c19958239">2013.06.04. 20:53:42</a>
<div>@stonefort: @zord: Mikor a saját részere is átalakítottak A-kat, akkor jellemzően akkor bontották szét, amikor, vagy mielőtt elérték az 1000 órát. De például a 39197-est (ami a száma alapján a második szériából származik) 2007-ben madárral való ütközés miatt kivonták a szolgálatból, és addig 595 óra 57 percet repült. Egyébként a felhasznált részekről egy rövid listát azért említ a cikk, ezek:
Nem lehet felhasználni az A-ból az egész törzskeret (kroppsstommen, angolul talán airframe), más az APU, a légi utántöltő rendszer (ez ugye nincs is az A-ban), megnövelt kabinnyomás (akármit is a jelentősége), megnövelt maximális terhelés, megnövelt élettartam, a főfutók erősebbek a C-nél, nem lehet felhasználni a monochrome képernyőket, a legtöbb számítógépet. Felhasználhatták viszont az orrkúpot, a farokkúpot, a levegőbeömlőt, futóműaknákat, a törzs hátsó részén lévő féklapokat, katapultüléseket, botkormányt, és a főszárnyakat, a kacsavezérsíkokat, a függőleges vezérsíkot, a csűrőt (pontosabban a Gripenen két-két elevon van, ha jól tudom), orrsegédszárnyat és a fegyverfelfüggesztőket (általánosságban ír az A2C 39-esekről), és egy valamiféle ki-, vagy beömlőt (valószínűleg az APU-ét)
Más az APU, a CDL-39 kommunikációs és adatátviteli rendszer, a GECU (egyesített ellenőrzőegység az üzemanyag-, hidraulika-, és levegőrendszerekhez), FADEC, IFF, ILS, és természetesen a szoftver.
Ezek vannak itt említve. Ha találok valamit még szólok. Most szereztem meg 4 évfolyamot az említett újságból, és elég izgalmas, és információdús, ráadásul úgy tűnik a szerző elég sok hozzáféréssel rendelkezik és megbízható."
 
 
 
</div>
</div>
 
Tessék, a lízing nélkül már nálunk is rég a dél-afrikaiak sorsára jutott volna a flotta.
A lízing leginkább a saját politikusainktól és lelkiismeretlen katonai felsővezetőktől véd. Ez az itteni politikai berendezkedés felára, ami a működőképesség esélyének fenntartása érdekében kell fizetni
 
Lehet hogy lehetne csak mi nem akartunk. Szép szép a Csörike is ,de ha jól emlékszek ez katonai alakulat , nem civil repülőklub. Vagy csak szerintem kell erőt és egységet sugároznia egy hadseregnek ?
 
desertfox
3:10 Feljelent
Lehet hogy lehetne csak mi nem akartunk. Szép szép a Csörike is ,de ha jól emlékszek ez katonai alakulat , nem civil repülőklub. Vagy csak szerintem kell erőt és egységet sugároznia egy hadseregnek ?

Én sem javaslom hogy kifessék a gépeket. Egyrészt sok pénzbe kerül, amin lehet spórolni kell. Másrészt lízingeljük, tehát nem a miénk hanem a banké vagy a svédeké vagy mit tudom én. Harmadrészt ez egy katonai alakulat, nem hiszem hogy mindenféle bazári vagy vidámparki színekre átmázolt milliárdos technika normális sereg benyomását keltené.
 
Sziasztok!

Én úgy tudom, hogy a csehek se festettek, csak matrica volt, a lízingelés miatt.
 
És a cseh gépek kinek a tulajdonában vannak?

Egyébként a cseh flotta majdnem fele már "díszfestett". Ez a legújabb:

http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/_nato_tiger_meet_2013_-_kepgaleria/
 
Nem rossz ez a cseh festés!
Arra kell gondolni, hogy a világon hány makettező fogja választani és évek múlva is visszaköszön majd a Tiger Meet emlékezetes festései között.
És mindannyiszor oda lesz írva, hogy "Czech Air Force"... országmarketingből jeles!
 
Hát a az országmarketingről csak annyit, hogy a csehek nem képviselték magukat a RIAT-on, a mi fiúnk meg repült két remek bemutatót tegnap és ma! Sajnos nem volt szerencséje az időjárással, mert csak minimumot tudott mutatni ma, de a közönségnek így is tetszett! Gratulálok Langó Viktor századosnak! :D
hf68.jpg
 
Lehet már rágott csont,de azért belinkelném, a minap találtam, kíváncsi volnék az igazságtartalmára ill. ha valaki a lényeget segítene közzétenni magyarul:

http://www.wired.com/dangerroom/2007/09/first-typhoon-s/

Hungarian Gripen light fighter — a small, single-engined design generally considered only slightly better than an F-16 — shot down an Italian Typhoon, according to a press release from the manufacturer, quoting a Hungarian pilot:

“Other aircraft couldn’t see us -– not on radar, not visually -– and we had no jammers of our own with us. We got one Fox 2 kill on a F-16 who turned in between our two jets but never saw the second guy and it was a perfect shot.”

“Our weapons and tactics were limited by Red Force rules, and in an exercise like this the Red Force is always supposed to die, but even without our AMRAAMs and data links we got eight or 10 kills, including a Typhoon. Often we had no AWACS or radar support of any kind, just our regular onboard sensors –- but flying like that, ‘free hunting’, we got three kills in one afternoon. It was a pretty good experience for our first time out.”
 
Igen, utólag láttam hogy 2007-es cikk...,nem értem miért indulnak ki egy gyakorlaton alapból abból, hogy redukálják a vörös erők képességeit gyakorlatilag irreális szintre (mégha pl. MIG-eket kell szimulálni is). Miért kell "bénakacsára" vadászni és elkonyvelni a sikert...márha egyáltalán sikerül a "bénakacsát" elkapni (lásd a fenti példákat)...
 
Egyébként az alezredes is azt mondja, hogy "Grippen"... Úgyhogy akkor két db p és kész... A svédek elírták. :)