[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Én szimulátorosként azt nem értem, hogy a légierő bázisának parancsnoka miért ne legyen pilóta. Nehogymár olyan parancsolgasson a zsokéknak akinek fingja sincs arról, hogy mi történik odafent. Az adott doktrina ami alapján harcolnak az meg rövid időn belül változhat az adott eszközöktől függően szóval egyáltalán nem indokolatlan, hogy aktívnak kell lennie főleg más országok vonatkozásában.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 999
113
A felelőtlenségünk újabb példája.
Hogy a katonai szuverenitásunk szempontjából mit jelent a „bérelt vadászgép” kategória, azt a szerződés transzparenciájának teljes hiánya miatt nem tudjuk – talán majd most, a kárrendezésnél !
A Gripen-üzemeltetők közül a magyar pilóták repülnek a legkevesebbet. Nem mellékesen jóval kevesebbet keresnek térségbeli kollégáiknál, és elvándorlásuk ugyanúgy elkezdődött, ahogy a gépek repülését lehetővé tevő kiszolgálószemélyzeté is folyik évek óta. A gépekhez alig van fegyverzet, az is amerikai jogi kötöttségek alatt. Kilenc éve vannak itt a gépek, de bombát még nem sikerült venni hozzájuk.
http://mno.hu/vezercikk/gripen-roncsban-a-honvedseg-1287210
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 882
21 235
113
A Power air blog.hu kommentelői inkább a pilótahiibára gyanakodnak, az eddig megismert infók alapján.
Írtaok olyat is hogy "két kapitány" szindróma lehetett vmi miatt.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
<i>http://mno.hu/vezercikk/gripen-roncsban-a-honvedseg-1287210</i>
Kicsit QQ cikk, abból a szempontból, hogy még azt sem tudjuk, hogy a mi műszaki állományunk részéről történt mulasztás vagy ettől függetlenül ment galyra valami... De amúgy többnyire igaz.
Leginkább azt nem értem, hogy oké, kényes téma, de akkor is mindig ki kell állni, és elmagyarázni, hogy fontos, és miért az ország védelme... Ez nemcsak most, de máskor sem történik meg.
Érdemes elolvasni némelyik kiadvány online bejegyzésire adott hozzászólásokat... A "bal-libcsi tömbön" belül elég nagy százalékban jelen van, hogy nekünk egyáltalán nem kell semmi fegyver, meg undorító, stb.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 679
11 052
113
Az ilyen bal-libsizés, a nemzetet kisajátító, nagymagyar címeres szlovák rendszámos, martens-bakancsos primitív emberek sajátja.. Minden józan gondolkodású ember akármilyen politikai irányzatot követ, lehet az konzervatív, liberális, vagy demokrata, tudja, hogy hadseregre szükség van, illetve hogy a NATO mi is vagyunk, nem a NATO véd meg, hanem mi védjük magunkat koalícióban, és másokat is. Ne legyen már itt is ilyen bunkó bal-libsizés, fasisztázás stb..
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
A Power air blog.hu kommentelői inkább a pilótahiibára gyanakodnak, az eddig megismert infók alapján.
Írtaok olyat is hogy "két kapitány" szindróma lehetett vmi miatt.

Na de ezt hogy kell elképzelni? Gerikém én vagy a főnök, szerintem nem kell fékezni leszállásnál. - De igen-igen... -De nem-nem.
Értem én, hogy nem ilyen bagatel a dolog, de szvsz ez a "két kapitány" szindróma felvetés is. :)
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Az ilyen bal-libsizés, a nemzetet kisajátító, nagymagyar címeres szlovák rendszámos, martens-bakancsos primitív emberek sajátja.. Minden józan gondolkodású ember akármilyen politikai irányzatot követ, lehet az konzervatív, liberális, vagy demokrata, tudja, hogy hadseregre szükség van, illetve hogy a NATO mi is vagyunk, nem a NATO véd meg, hanem mi védjük magunkat koalícióban, és másokat is. Ne legyen már itt is ilyen bunkó bal-libsizés, fasisztázás stb..

Hát nézz el pl. a HVG-re és lehet mazsolázni... :) A "ballibcsizés" meg tényszerű elnevezés, ők is használják magukra, csak akkor szitokszó, ha nem ilyen beállítottságú ember mondja/írja. :) (Amellett meg én sokkal liberálisabbnak tartom magam, mint a sok olyan hozzászóló, aki olyan hülyeségket ír, mint amit említettem, csak mert "ballibcsinek" vallja magát.)
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
Zord írta:

Tehát: orrfutó berugózva, gáz 80 százalék alatt - mehet az automatikus fékezés. Nem lehetett arról hallani, hogy ezzel valaha baj lett volna. A fék gyengeségéről, túlmelegedéséről volt korábban szó (A/B), de az uszkve húsz éve volt. Azóta? Nye znáju.
Akikkel beszéltem azok szerint a gép egyik legjobban megoldott rezsimje a leszállás. "Nem lehet elrontani" - így fogalmazott az egyikük. Nem tudom. Ellentmondás van: Gripennel nem tudunk ilyen esetről, ugyanakkor nincs reptilalom sem. A Saab az eddigi információja alapján nem intézkedett - ezt is megtudtam ma.
Mindebből az következik számomra, hogy a többi gépre veszélyes faktort nem látnak, azaz elég jól tudják, hogy mi történt.

Zord
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
1432055517_52-cr_madarsko_nehoda_letectvi_armada_3_841.gif



http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/index_img.php?id=339128
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
Lezuhant az első kétüléses, és első exportra szánt Gripen vadászrepülőgép. Ez volt az a magyarosított példány, amely kedden Csehországban túlfutott a leszállópályán. Ennek a speciális típusnak az újragyártása hosszú, bonyolult és drága folyamat. Ha mázlink van, a svédeknek kell pótolni a gépet.
http://www.origo.hu/techbazis/20150520-gripen-baleset-fek-motor-halo-katapult-pilota.html
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 075
33 736
113
Egy svéd kétülésest nem lenne gyorsabb átépíteni erre a célra, mint nulláról legyártani egy újat? És feltétlenűl szükséges ez az A/B szárny és C/D többi részegység kombó? Nem lehetne egy C/D gépet adni és kész, a szükséges átalakításokkal?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
<blockquote rel="honved">A Power air blog.hu kommentelői inkább a pilótahiibára gyanakodnak, az eddig megismert infók alapján.
Írtaok olyat is hogy "két kapitány" szindróma lehetett vmi miatt.

Na de ezt hogy kell elképzelni? Gerikém én vagy a főnök, szerintem nem kell fékezni leszállásnál. - De igen-igen... -De nem-nem.
Értem én, hogy nem ilyen bagatel a dolog, de szvsz ez a "két kapitány" szindróma felvetés is. :)

</blockquote>

A "két kapitány" szindróma a repülésben nem azt jelenti elsősorban, hogy összevesznek (ez azért elég ritkán fordulhat elő), hanem a nem precízen elosztott tevékenység/feladatelosztás miatt van olyan mozzanat, ami kimarad, mert mindkettő úgy értelmezi, hogy azt majd a másik végzi el. Ha van idő észbekapni és korrigálni, akkor lehet súlyos izzadással kísért szerencsés kimenetele is a dolognak, de egészen a katasztrófáig is súlyosodhat a dolog. Jellemző példa, amikor egy sok éves munkával repülőképessé tett Boeing Stratoliner muzeális gép kényszerleszállt egy tóra miután kifogyott a benzinjük, mert a többszörösen kitüntetett profi kapitányokból összeválogatott személyzet minden tagja mással foglalkozott.
 

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
2 023
5 664
113
Az ilyen bal-libsizés, a nemzetet kisajátító, nagymagyar címeres szlovák rendszámos, martens-bakancsos primitív emberek sajátja..

Jó, akkor most olvasd vissza s döntsd el mi a különbség közted és a "bakancsosok" között.
Az a helyzet hogy vannak ilyenek mindkét "oldalon", sajnos nagy számban, hogy ki a felelős? Többen is. Elsősorban ezek az emberek akik ilyen vakok, másodsorban az újságíróknak nevezett valakik, akikkel pénzért bármit meglehet íratni, politikusok stb.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 075
33 736
113
Konteószagú hozzászólás az origón, amit az indexről hoztak eredetileg.
Olvasva a véleményét, kicsit elgondolkoztam azon, nem érdekes, hogy pont egy dandártábornok ült a gépen? Jó elvtárs - nem jár a szája...
Szóval, mi van, ha ez a baleset miatt - az Orbán-kormány álszent sajnálkozása közepette - a magyar fél kénytelen előre láthatóan bizonytalan ideig elhalasztani a vadászrepülők litvániai misszióját?
Ezzel a fityisz-firfanggal Szeretett Vezérünk pár milliárdos veszteségért cserébe (úgysem ő, hanem mi fizetjük) elkerüli a konfrontációt hőn szeretett Vlagyimírjával. S ezáltal nem veszélyezteti holmi incidens a NAGY ÜZLETET...
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
Ékes cseh nyelven...:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 999
113
Semmi baj nincs azzal hogy Ugrik a főnök, aktív vadászként. Ezt különben törvénybe is kéne iktatni, hogy soha ne is legyen másképp. Sőt még honvédelmi miniszternek is ilyen kéne, ezért lett volna jó, hogy Kilián tábornok kiszáll a pilótafülkéből, helyére Ugrik (átvitt értelemben és szó szerint is) ő pedig lett volna a HM vezetője. Ehhez képest sajnos ..
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
10
38
Semmi baj nincs azzal hogy Ugrik a főnök, aktív vadászként. Ezt különben törvénybe is kéne iktatni, hogy soha ne is legyen másképp. Sőt még honvédelmi miniszternek is ilyen kéne, ezért lett volna jó, hogy Kilián tábornok kiszáll a pilótafülkéből, helyére Ugrik (átvitt értelemben és szó szerint is) ő pedig lett volna a HM vezetője. Ehhez képest sajnos ..

Adófizetők pénzéből x év alatt elment Y milliárd a magyar légierőre.

Esetleges fegyveres konfliktusban:
- gépek bevethetőek?
- pilóták bevethetőek?

Nem papíron, mert az mindent elbír hanem valóban?

Mert ha nem, akkor mire ment el Y milliárd?


(ha jól tudom, már pld az Ancsáknak sincs meg a jogosításuk pld éjjeli teherdobásra....
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 679
11 052
113
Sajnos amikor egy polgár kérdez ilyet, akkor vagy az a probléma, hogy nem ismeri a honvédséget (nem olvassa el a marketingszöveget, illetve a szakma oldalait (pld. www.airbaseblog.hu), vagy túl ismeri a honvédséget, és tudja, a valós képességeket.
A mi vadászgépeink bevethetőek természetesen fegyveres konflikusban, bevethető gép és hajózóállománnyal rendelkezünk. Ezt szerintem mindenki leírhatja aki Kecskeméten bejut a reptérre. Az már más kérdés, hogy egy 12 harci géppel ellátott "légierő" milyen képességekkel, egy bázisra telepítve milyen túlélőképességel és ennyi műszakival és fegyveressel bevethetőséggel rendelkezik. Az biztos, hogy amennyi fegyverrel rendelkezünk a Gripenhez, az egy alacsony intenzítású konfliktushoz is kevés. Ráadásul a BVR fegyverzet - 40 db. AIM-120C5 - amerikai fennhatóság alatt van, engedélyük nélkül nem lehetséges harcba vetni hardware korlátok miatt, és csak az Diel BGT AIM-9L modernizált (közel M) változatú légiharcrakétája van, korlátozott számban rendszeresítve. (egyébként ők gyártják az IRIS-T) Földi csapásmérésre 2x20 db. Maverick rakéta áll rendszerben, fele repesromboló, fele páncéltörő. Ehhez jön még a Mauser gépágyú. Az 5 db. Litening konténer képességeit nem tudjuk kihasználni, mert nincs olyan LGBU-nk amit irányítanánk vele. No ennyivel kéne fegyveres konflikusban helytállni. De mivel NATO szövetségi rendszerben vagyunk. az 5. cikkely szerint támadás esetén a teljes NATO-t támadta meg. (ez NATO-NATO országok között hogy van, azt nem tudom, lásd török-görög viszony)
kb. ennyi.