[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Én szimulátorosként azt nem értem, hogy a légierő bázisának parancsnoka miért ne legyen pilóta. Nehogymár olyan parancsolgasson a zsokéknak akinek fingja sincs arról, hogy mi történik odafent. Az adott doktrina ami alapján harcolnak az meg rövid időn belül változhat az adott eszközöktől függően szóval egyáltalán nem indokolatlan, hogy aktívnak kell lennie főleg más országok vonatkozásában.
 
A felelőtlenségünk újabb példája.
Hogy a katonai szuverenitásunk szempontjából mit jelent a „bérelt vadászgép” kategória, azt a szerződés transzparenciájának teljes hiánya miatt nem tudjuk – talán majd most, a kárrendezésnél !
A Gripen-üzemeltetők közül a magyar pilóták repülnek a legkevesebbet. Nem mellékesen jóval kevesebbet keresnek térségbeli kollégáiknál, és elvándorlásuk ugyanúgy elkezdődött, ahogy a gépek repülését lehetővé tevő kiszolgálószemélyzeté is folyik évek óta. A gépekhez alig van fegyverzet, az is amerikai jogi kötöttségek alatt. Kilenc éve vannak itt a gépek, de bombát még nem sikerült venni hozzájuk.
http://mno.hu/vezercikk/gripen-roncsban-a-honvedseg-1287210
 
A Power air blog.hu kommentelői inkább a pilótahiibára gyanakodnak, az eddig megismert infók alapján.
Írtaok olyat is hogy "két kapitány" szindróma lehetett vmi miatt.
 
<i>http://mno.hu/vezercikk/gripen-roncsban-a-honvedseg-1287210</i>
Kicsit QQ cikk, abból a szempontból, hogy még azt sem tudjuk, hogy a mi műszaki állományunk részéről történt mulasztás vagy ettől függetlenül ment galyra valami... De amúgy többnyire igaz.
Leginkább azt nem értem, hogy oké, kényes téma, de akkor is mindig ki kell állni, és elmagyarázni, hogy fontos, és miért az ország védelme... Ez nemcsak most, de máskor sem történik meg.
Érdemes elolvasni némelyik kiadvány online bejegyzésire adott hozzászólásokat... A "bal-libcsi tömbön" belül elég nagy százalékban jelen van, hogy nekünk egyáltalán nem kell semmi fegyver, meg undorító, stb.
 
Az ilyen bal-libsizés, a nemzetet kisajátító, nagymagyar címeres szlovák rendszámos, martens-bakancsos primitív emberek sajátja.. Minden józan gondolkodású ember akármilyen politikai irányzatot követ, lehet az konzervatív, liberális, vagy demokrata, tudja, hogy hadseregre szükség van, illetve hogy a NATO mi is vagyunk, nem a NATO véd meg, hanem mi védjük magunkat koalícióban, és másokat is. Ne legyen már itt is ilyen bunkó bal-libsizés, fasisztázás stb..
 
A Power air blog.hu kommentelői inkább a pilótahiibára gyanakodnak, az eddig megismert infók alapján.
Írtaok olyat is hogy "két kapitány" szindróma lehetett vmi miatt.

Na de ezt hogy kell elképzelni? Gerikém én vagy a főnök, szerintem nem kell fékezni leszállásnál. - De igen-igen... -De nem-nem.
Értem én, hogy nem ilyen bagatel a dolog, de szvsz ez a "két kapitány" szindróma felvetés is. :)
 
Az ilyen bal-libsizés, a nemzetet kisajátító, nagymagyar címeres szlovák rendszámos, martens-bakancsos primitív emberek sajátja.. Minden józan gondolkodású ember akármilyen politikai irányzatot követ, lehet az konzervatív, liberális, vagy demokrata, tudja, hogy hadseregre szükség van, illetve hogy a NATO mi is vagyunk, nem a NATO véd meg, hanem mi védjük magunkat koalícióban, és másokat is. Ne legyen már itt is ilyen bunkó bal-libsizés, fasisztázás stb..

Hát nézz el pl. a HVG-re és lehet mazsolázni... :) A "ballibcsizés" meg tényszerű elnevezés, ők is használják magukra, csak akkor szitokszó, ha nem ilyen beállítottságú ember mondja/írja. :) (Amellett meg én sokkal liberálisabbnak tartom magam, mint a sok olyan hozzászóló, aki olyan hülyeségket ír, mint amit említettem, csak mert "ballibcsinek" vallja magát.)
 
Zord írta:

Tehát: orrfutó berugózva, gáz 80 százalék alatt - mehet az automatikus fékezés. Nem lehetett arról hallani, hogy ezzel valaha baj lett volna. A fék gyengeségéről, túlmelegedéséről volt korábban szó (A/B), de az uszkve húsz éve volt. Azóta? Nye znáju.
Akikkel beszéltem azok szerint a gép egyik legjobban megoldott rezsimje a leszállás. "Nem lehet elrontani" - így fogalmazott az egyikük. Nem tudom. Ellentmondás van: Gripennel nem tudunk ilyen esetről, ugyanakkor nincs reptilalom sem. A Saab az eddigi információja alapján nem intézkedett - ezt is megtudtam ma.
Mindebből az következik számomra, hogy a többi gépre veszélyes faktort nem látnak, azaz elég jól tudják, hogy mi történt.

Zord
 
1432055517_52-cr_madarsko_nehoda_letectvi_armada_3_841.gif



http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/index_img.php?id=339128
 
Lezuhant az első kétüléses, és első exportra szánt Gripen vadászrepülőgép. Ez volt az a magyarosított példány, amely kedden Csehországban túlfutott a leszállópályán. Ennek a speciális típusnak az újragyártása hosszú, bonyolult és drága folyamat. Ha mázlink van, a svédeknek kell pótolni a gépet.
http://www.origo.hu/techbazis/20150520-gripen-baleset-fek-motor-halo-katapult-pilota.html
 
Egy svéd kétülésest nem lenne gyorsabb átépíteni erre a célra, mint nulláról legyártani egy újat? És feltétlenűl szükséges ez az A/B szárny és C/D többi részegység kombó? Nem lehetne egy C/D gépet adni és kész, a szükséges átalakításokkal?
 
<blockquote rel="honved">A Power air blog.hu kommentelői inkább a pilótahiibára gyanakodnak, az eddig megismert infók alapján.
Írtaok olyat is hogy "két kapitány" szindróma lehetett vmi miatt.

Na de ezt hogy kell elképzelni? Gerikém én vagy a főnök, szerintem nem kell fékezni leszállásnál. - De igen-igen... -De nem-nem.
Értem én, hogy nem ilyen bagatel a dolog, de szvsz ez a "két kapitány" szindróma felvetés is. :)

</blockquote>

A "két kapitány" szindróma a repülésben nem azt jelenti elsősorban, hogy összevesznek (ez azért elég ritkán fordulhat elő), hanem a nem precízen elosztott tevékenység/feladatelosztás miatt van olyan mozzanat, ami kimarad, mert mindkettő úgy értelmezi, hogy azt majd a másik végzi el. Ha van idő észbekapni és korrigálni, akkor lehet súlyos izzadással kísért szerencsés kimenetele is a dolognak, de egészen a katasztrófáig is súlyosodhat a dolog. Jellemző példa, amikor egy sok éves munkával repülőképessé tett Boeing Stratoliner muzeális gép kényszerleszállt egy tóra miután kifogyott a benzinjük, mert a többszörösen kitüntetett profi kapitányokból összeválogatott személyzet minden tagja mással foglalkozott.
 
Az ilyen bal-libsizés, a nemzetet kisajátító, nagymagyar címeres szlovák rendszámos, martens-bakancsos primitív emberek sajátja..

Jó, akkor most olvasd vissza s döntsd el mi a különbség közted és a "bakancsosok" között.
Az a helyzet hogy vannak ilyenek mindkét "oldalon", sajnos nagy számban, hogy ki a felelős? Többen is. Elsősorban ezek az emberek akik ilyen vakok, másodsorban az újságíróknak nevezett valakik, akikkel pénzért bármit meglehet íratni, politikusok stb.
 
Konteószagú hozzászólás az origón, amit az indexről hoztak eredetileg.
Olvasva a véleményét, kicsit elgondolkoztam azon, nem érdekes, hogy pont egy dandártábornok ült a gépen? Jó elvtárs - nem jár a szája...
Szóval, mi van, ha ez a baleset miatt - az Orbán-kormány álszent sajnálkozása közepette - a magyar fél kénytelen előre láthatóan bizonytalan ideig elhalasztani a vadászrepülők litvániai misszióját?
Ezzel a fityisz-firfanggal Szeretett Vezérünk pár milliárdos veszteségért cserébe (úgysem ő, hanem mi fizetjük) elkerüli a konfrontációt hőn szeretett Vlagyimírjával. S ezáltal nem veszélyezteti holmi incidens a NAGY ÜZLETET...
 
Ékes cseh nyelven...:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Semmi baj nincs azzal hogy Ugrik a főnök, aktív vadászként. Ezt különben törvénybe is kéne iktatni, hogy soha ne is legyen másképp. Sőt még honvédelmi miniszternek is ilyen kéne, ezért lett volna jó, hogy Kilián tábornok kiszáll a pilótafülkéből, helyére Ugrik (átvitt értelemben és szó szerint is) ő pedig lett volna a HM vezetője. Ehhez képest sajnos ..
 
Semmi baj nincs azzal hogy Ugrik a főnök, aktív vadászként. Ezt különben törvénybe is kéne iktatni, hogy soha ne is legyen másképp. Sőt még honvédelmi miniszternek is ilyen kéne, ezért lett volna jó, hogy Kilián tábornok kiszáll a pilótafülkéből, helyére Ugrik (átvitt értelemben és szó szerint is) ő pedig lett volna a HM vezetője. Ehhez képest sajnos ..

Adófizetők pénzéből x év alatt elment Y milliárd a magyar légierőre.

Esetleges fegyveres konfliktusban:
- gépek bevethetőek?
- pilóták bevethetőek?

Nem papíron, mert az mindent elbír hanem valóban?

Mert ha nem, akkor mire ment el Y milliárd?


(ha jól tudom, már pld az Ancsáknak sincs meg a jogosításuk pld éjjeli teherdobásra....
 
Sajnos amikor egy polgár kérdez ilyet, akkor vagy az a probléma, hogy nem ismeri a honvédséget (nem olvassa el a marketingszöveget, illetve a szakma oldalait (pld. www.airbaseblog.hu), vagy túl ismeri a honvédséget, és tudja, a valós képességeket.
A mi vadászgépeink bevethetőek természetesen fegyveres konflikusban, bevethető gép és hajózóállománnyal rendelkezünk. Ezt szerintem mindenki leírhatja aki Kecskeméten bejut a reptérre. Az már más kérdés, hogy egy 12 harci géppel ellátott "légierő" milyen képességekkel, egy bázisra telepítve milyen túlélőképességel és ennyi műszakival és fegyveressel bevethetőséggel rendelkezik. Az biztos, hogy amennyi fegyverrel rendelkezünk a Gripenhez, az egy alacsony intenzítású konfliktushoz is kevés. Ráadásul a BVR fegyverzet - 40 db. AIM-120C5 - amerikai fennhatóság alatt van, engedélyük nélkül nem lehetséges harcba vetni hardware korlátok miatt, és csak az Diel BGT AIM-9L modernizált (közel M) változatú légiharcrakétája van, korlátozott számban rendszeresítve. (egyébként ők gyártják az IRIS-T) Földi csapásmérésre 2x20 db. Maverick rakéta áll rendszerben, fele repesromboló, fele páncéltörő. Ehhez jön még a Mauser gépágyú. Az 5 db. Litening konténer képességeit nem tudjuk kihasználni, mert nincs olyan LGBU-nk amit irányítanánk vele. No ennyivel kéne fegyveres konflikusban helytállni. De mivel NATO szövetségi rendszerben vagyunk. az 5. cikkely szerint támadás esetén a teljes NATO-t támadta meg. (ez NATO-NATO országok között hogy van, azt nem tudom, lásd török-görög viszony)
kb. ennyi.