[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Van olyan karbantartási művelet a Gripennél, amikor be kell indítani az APU-t?
Ha igen, akkor a svédek hibáztak, mert nem végezhető el minden karbantartási művelet a mobil hangárban.
 
Jani bácsi idejében minden jobb volt! :D :D :D
Nekem is ez jött le. De ha benne volt/van a Gripenek kiszolgáló földi személyzetében, akkor megkövetem. ;)
De az ne legyen már érv, hogy huszon/harminc X éve a füves kifutó mellé letelepített ponyvasátor alatt milyen szar volt dolgozni! Mert azt gondolom, hogy a kettő nem azonos kategória.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
A beépített APU a hajtómű indítàshoz kell.
Minden másra ott van a földi energia forrás
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A beépített APU a hajtómű indítàshoz kell.
Minden másra ott van a földi energia forrás
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

En is igy emlekeztem. Akkor a svedek valoszinuleg ezert nem gondolták, hogy erre is alkalmassa kell tenni egy mobil karbantarto hangart.
 
Apuka!
Nézzemá' meg rendesen ezeket a rohadt videókat, amik be lettek illesztve.
Úgy tűnik, mint amiben nincs világítás?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Hozzátenném, hogy full légkondícionált az egész.
Ez a hajtóműindítás dolog meg nagyjából egy 50.000 Ft-os állvánnyal megoldható amire felraknak egy 45 fokos szögben hátrafelé álló terelőlapot. Ezt indításkor az indítóhajtóművek felé tolják, és minden meg van oldva.
Készenlétis gépeknél meg már úgy "teszi el" a gépet hogy mellé-mögé állítják ezeket. normális konstrukció esetén el sem kell tolni onnan, mert a gép kiáll alóla.

A járó RM12-es hajtómű nagyobb/több hőt termel, mint az indító hajtómű?
Egy 37 méter hosszú sátorból ki tud gurulni önerőből úgy egy Gripen, hogy ne tegyen kárt benne? (Ha ki van nyitva mindkét vége a mobil hangárnak.)
 
Egy 37 méter hosszú sátorból ki tud gurulni önerőből úgy egy Gripen, hogy ne tegyen kárt benne?
Egyébként miért kéne a sátorban hajtóművet indítani?
Ott áll a gép a sátorban vontatóra akasztva...
Ha kell egy perc alatt kihúzza a sátor elé és ott már mehet minden a megszokottak szerint. Szerintem ez annyira minimális időveszteség hogy szóra sem érdemes.
 
Egyébként miért kéne a sátorban hajtóművet indítani?
Ott áll a gép a sátorban vontatóra akasztva...
Ha kell egy perc alatt kihúzza a sátor elé és ott már mehet minden a megszokottak szerint. Szerintem ez annyira minimális időveszteség hogy szóra sem érdemes.

Szerintem sem tűnik megoldhatatlan problémának...

Cseh Gripen készültség a Baltikumban (1:04-nél van a lényeg):

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

(Amíg a sátor/hangár előtt nyitva van a kabintető, addig beleesik az eső/hó.)

2018 decemberében jött a hír, hogy a Honvédség rendelt egy SAAB karbantartó hangárt.
Azt gondoltuk azért kell, hogy az alatt a fél év alatt, amíg Pápán vannak a Gripenek, el lehessen végezni rajtuk a nagyobb karbantartásokat is.
És hogy később a több hónapos kitelepülésekhez (Baltikum, Izland) is jól jön majd. És persze itthon is lehet vele gyakorolni a kitelepülést.
Nyáron megérkezett a hangár, összerakták. Aztán jött a hír, hogy valami nincs rendben vele.
Sokáig csend, majd ősz végén megírták, hogy csúszik a kecskeméti hazatelepülés, Pápán a betonfedezékeket nem lehet fűteni, a mobil hangár meg nem jó a keszinek, mert nem lehet benne hajtóművet indítani. Aztán jött a HM közlemény decemberben, hogy két karbantartó hangár van és nagyon örülnek neki.
Valószínűleg sosem fogjuk megtudni, hogy tényleg a keszi miatt vették-e a hangárokat vagy közben változott a terv, hogy a svédek mondták-e azt hogy lehet benne hajtóművet is indítani vagy a magyarok próbálták meg de "nem sikerült". És hogy a sátrat is garanciában javították-e... :cool:
 
GRIPENEK VENDÉGSÉGBEN

(A cikk a 2019. november 7-i interjú alapján készült.)

"Nem ismeretlen máshol sem, hogy a készültségi Gripenek mobil hangárokban települnek. Indítani nem lehet bennük, de mivel a gépek külön hangárban állnak, a kivontatásuk és a hajtóművek indítása egyszerre történhet. A cseh légierő is így oldotta meg első baltikumi missziója során állandó jelleggel, a másodikon pedig ideiglenesen a készültségi géppár fedett tárolását és Gripenjeik a normaidőn belül szálltak fel."
 
"We bid fond farewell to 's JAS39 Gripen-s today as they relocate back to Kecskemét from our home base Pápa. It has been a great few months seeing and hearing you soar through the sky above us! "

79408686_777086609425414_9133022473455927296_o.jpg