Ez nem jó válasz. Minél több ürméret annál nehezebb logisztika. A tüzérség felépítésének, rétegezttségének nem lineáris következménye, hogy minél több ürméretű csöves tűzfegyvert állistunk hadrendbe..
El kelll fogadni - meg kell nézni - hogy 105mm-s tüzérségi fegyvereket napjainkban nem állítanak hadrendbe nyugaton. A maradék még ott van, és el tudom fogadni, hogy kerekes, vagy láncos könnyű harcjárműveken (nem tüzérségi eszközökön) közvetlen irányzású fegyverként maradjon, bár már ott is a 120-ra térnek át, csak könnyített, kisebb kaliberhosszú változatokra.
Pistikém! Ha fingod nincs róla, akkor minek kell kampányolni?
Ugyan a Marines tényleg kivonta teljes egészben az M119-et, de náluk általános koncepció, hogy a csöves tüzérséget brutálisan lenyakazták. A kevés meghagyott M777 osztály mellett a megváltót a HIMARSban látják. Island Hopping taktika esetén kiraknák a deszant hajók fedélzetére, és onnan eregetné a támogatására szánt rakétákat, amíg partra nem rakják. Partra rakás után meg gondolom partvédelmi rakétás egység lenne. Tehát náluk simán indokolható a kivonás.
Tekintve, hogy nekik megvan az ehhez szükséges helikopteres flotta, így nem jelent nekik gondot az M777 gyors partra juttatása. A HIMARS, meg elvileg saját lábán közlekedik (persze deszant hajóval). Viszont a későbbi mozgatásban is valószínűleg muszáj használni a nehéz helikoptereiket.
Ezzel szemben az Army IBCT-je dandártüzérségnek jelenleg egy olyan osztályt kap, aminek 2 ütege is a 2013-ban rendszeresített digitalizált M119A3.
És hogy mi a jövő? Szerinted miért fejlesztik a Hawkeye-t?
Mi több
az angolok meg most pakolják fel a saját L118-asukat a Coyote-ra.
A lengyelek meg most keresik a tartalékosok tüzérségi támogatására alkalmas típust, ami valószínűleg szintén egy 105-ös lesz.
És hogy a logisztikát mennyire bonyolítja? Semennyire.
Olyan nagy mennyiséget alkalmaznak lőszerből, hogy nem arra kell készülni, hogy ide megy egy fél raklap, meg oda egy másik, hanem raklap számra kell standardizált lőszercsomagokat kivinni a tüzelőállásokba.
Jelentem, hogy ugyan akkora raklapra sokkal több lövésnyi 105-ös lőszer fér fel, mivel a kisebb űrmérettel jobban ki lehet tölteni a térfogatot.
És ha érdekel még a dolog logisztikája, íme az Army BCT tüzérségének napi javadalmazása:
Link - 123. oldal
Elsősorban a tonnás adatok lehetnek érdekesek.
Ha meg zavaró tűzre van szükség, akkor sokkal kisebb a 105-ös logisztikai lábnyoma, és hatékonyabb ilyen feladatokra, mert olyan tűzgyorsaságot 155-ös sosem fog tudni, mint egy 105-ös.
És nem, nem lehet kiváltani 120-as aknavetővel (vagy csak részben), mert a 105-ös újabb fejlesztésű lövedékei már a 19km-t karcolják. Annyit meg sosem fogsz tudni kisajtolni egy 120-as aknavetőből.
És tudod, hogy hol egyszerűsíti még a logisztikát? Hát pl. ott, hogy ha nem légiszállítod a 105-öst, akkor akár a IBCT leendő 4x4-es alapjárműveiből bármelyik elvontatja a 105-öst. Nem csak a JLTV, de akár az ISV is. De szerintem a JLTV-re fel is fogják pakolni a Humvee-hez hasonlóan.
Hja és még valami. Az új BCT rendszerben Air Assault BCT-k is kialakításra kerülnek. Lehet M777-tel okoskodni, de ahhoz Chinook kell. Annak meg egyéb csapatszállító feladatai is lehetnek. Viszont cserébe egy H-60 alá is akaszthatod azt a nyomorult vontatott 105-öst.