A vontatott lövegnek is van kereke.A keréknek meg nyoma.Az önjáró ugyan olyan nyomot hagy. Ráadásul a nyom végén biztosan löveg van!
Hát ez nem teljesen igaz....Nagyon nem.Modern vontatotton van APU,hidraulikus lőelembeállitó,töltőgép,elektronikus tüzvezető rendszer,lövedéksebességmérő radar,üzemanyagtartály,amik bizony nem köszönnek meg egy repeszfelhőt.De a hagyományos optikai célzórendszer sem éppen golyóálló valami.Tehát mégegyszer: Egy magára hagyott vontatottat - hacsak nem verik telibe - nem igazán zavar a repeszfelhő. Pláne, ha egy kicsit be is van ásva.
Mivel az M777 régebbi változatainak tűzgyorsasága nem éppen valami nagy szám,hát jobb lesz,ha a kezelők csak igen rövid tűzfeladatot kapnak,hogy legyen idejük fedezékbe rohanni.....A "tüzelés után fedezékbe vonulnak a kezelők" dolgot ne úgy képzeld el, hogy minden lövés után! Az egyes tűzfeladatok után kell ezt érteni.
Csak szólok,hogy egy modern messzehordó vontatott ágyúbol,és vontatójábol álló szerelvény bizony igen hosszú tud lenni.Búrok és az indiaiak,pakik bizony hosszan tudnák ecsetelni,hogy mennyire könnyű egy ilyen szerelvénnyel erdős-hegyes terepen közlekedni.....Qrvára nem az.Önjárók nagyságrenddel jobb terepjáró és általános mozgékonysággal rendelkeznek.Egy tüzérségi eszköz esetén nem kell a terepjárást túlgondolni.
Az elvárás az, hogy egy tüzérségi löveg mindenhol el tudjon menni, ahol egy a seregnél rendszeresített standard logisztikai 6x6.
Ne mérjünk mindent az M777hez,mert az egy speciális légideszant löveg.Kis súlyáért és viszonylagos rövidségéért tűzteljesitményével és tartósságával fizet.Egy M777 tűzteljesitménye messze elmarad egy G5-52,Athos,vagy ATAGS lövegétől,minden téren.
Háborúban az olyan egyszerűbb melókra, mint a tüzérségi legénységi állomány mindig lesz "alapanyag".
És nagyon jol képzett,összeszokott személyzetet igényel.