Még el is fogandám az ellentmondásokat, ha közútról beszéltem volna. De mindenféléről beszélek. A közút ennek egy része, nézzétek:
Akkor megpróbálom másként megfogalmazni. Ha 70 tonnát ráteszel valamire, az befeszül. Változik az acél szerkezet, még ha ezt szabad szemmel nem is látod. A vas nem csak erős, rugalmas is. Ha egy mondjuk 6 méteres 20*3-as laposacélt felemelsz a közepénél és a válladra veszel, akkor a két vége a földön fog csüngeni.
Ha te 70 tonnát 1 mp-en belül ráterhelsz a szerkezetre, majd a következő pillanatban kienged, akkor gyors alakváltozásra lesz szüksége. Beleértve a visszarúgás miatt az ellenkező irányba történő deformálódást is. Egészen más igénybevételt jelent ez ahhoz képest, hogy terhelés alatt picit rázkódik. Nem megoldhatatlan, nehogy valaki azt képzelje bele a mondataimba, hogy már nem is hiszek egy önjáró korrekt megvalósíthatóságában. De mint mondtam, elég jelentős szorzókkal számol a mérnök szakma ilyen esetekben.
@Xpert ! Nem akarok beleszólni olyanba, amit én is csak próbálok megérteni -és megint mégis milyen jól sikerül-, de azért úgy érzem, kezdjük túlmisztifikálni ezt a modern technikához nem kell tudás dolgot. Én a tüzér szakmáról nem tudok beszélni, mert más a feladatköröm. De az én tapasztalatom az, hogy ezeknek a digitális vackoknak van egy borzasztó rossz tulajdonságuk. Nem azt írják ki, amit neked tudnod kéne a fejedben, hanem csak az értéket. Én például -talán életkorom miatt- gyorsan alkalmazkodok az ilyenekhez. Nálam 90%-a a tanulásnak az szokott lenni, hogy mit jelent az az érték és 10% az, hogy melyik gyártónál hol találom a gombot, amit nyomkodnom kell.
Tüzér alapoknak szerintem közel teljesen mindegy, hogy önjáró vagy vontatott. Ugyan úgy meg kell tanulnod, készség szinten be kell gyakorolnod, hogyan fogjál meg egy malacot. Hiába van automata rakodó és ehhez nem kell ész, ha félre csúszik az egyik, akkor olyan nincs, hogy két napig ott nézik a tüzéreink, hogy hát izééé... hát... ez még mindig nem csúszott vissza? És éles helyzetben nem lehet improvizálni, hogy majd ott kitalálják, hogyan nyúljanak hozzá. Ehhez a részhez mindegy, hogy Pzh2000 vagy M777, azt hiszem. (Ha meg rosszul gondolom, majd kijavítanak.) És abból tudok kiindulni, amit Rudi a vadászpilóták kiképzéséről mondott. Nyugodtan lehet csak Gripen D-kel a legmagasabb szintű kiképzést megadni, csak az nem mindegy, hogy az ára mennyi lesz. A tréning gépeket lényegében főként ezért tartjuk.
Másik, hogy nem csak lőni (tüzet vezetni) kell tudni megtanulni, hanem tüzérfelderítők is szükségesek lesznek akár vontatott, akár önjáró egység. Ott meg nem csak drónokról szól a világ, mert leszedik a csodaszerkezeteidet, akkor az nem lesz addig, amíg nem hoznak neked másikat. Szerintem értelem szerű, hogy gyalogsági tüzérfelderítésre is szükség lesz az oktatásban, unásig begyakorolni és végül is ez lesz gondolom én mindennek az alapja. Az ott kiírt és leolvasott értékek fognak később megjelenni a fejlettebb rendszerekben, gondolom én.
Szóval kiképzés szempontjából én elhiszem, hogy ugyan annak a tüzérszakma alapjai. A gombnyomogatást meg egy emeltebb szinten meg majd meg lehet tanulni. Másfelől az sem igaz, hogy sofőrökből random tüzéreket lehet csinálni, csak a parancsnoknak kell tudnia bármit, mert a parancsnok meg úgy lesz elvileg valaki, hogy végig megy a lépcsőn és érti a különböző lépéseket. (Nem tudsz ellenőrizni és felelősséget vállalni egy olyan töltőért, ahol te magad sem tudod, hogy kellene megfogni és felemelni azt a töltetet. Nem lesz hatékony a kommunikáció a felderítőkkel, ha te magad nem tudod, mit miért mondanak.)
Egy vontatott ágyút meg könnyebb megtanulni szervizelni, de mondjuk a cső kitakarítása lehet közel ugyan azon az elven működik, ha nem, akkor majd a hivatásos tüzéreink megmondják. Szóval nem biztos, hogy egy Pzh karbantartása bot egyszerű egy M777-hez képest.
Én is lelkesedem az önjárókért és ismert a félelmem, hogy mennyire a háború mindennapi részévé válik majd a tüzérek egymás piszkálása. De azért én már iskolás koromtól fogva hallgatom, hogy jönnek ezek a modern masinák és már nem is kell tudni hozzájuk semmit majd, csak gombokat nyomogatni. Nem is folytatom tovább, mert Szittya, Íjász, szeretném közölni veletek, hogy nagyon rossz hatással vagytok rám.