[HUN] Tüzérség fejlesztése: Vontatott vagy önjáró tüzérség beszerzése?

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
20 644
39 002
113

HX3 helyett/mellé esetleg a V-4 vonalat erősíteni
Több éve mondom már.
De a fenti linkelt gépet felejtsd el. Ez egy újracsomagolt (EA által) Zuzana 2 tornyos löveg. Annyi különbséggel, modernebb Tatra kabinja van, meg a Zuzana tornyát is átdesignolták a csehek- kívülről. Közben a löveg, meg a töltőmechanika egészen biztosan a Konstrukta cucca.
Arról nem beszélve, hogy szerintem ennek még nincs is tesztelt verziója. Ehhez képest az EVA 8x8 egy kész termék, amit csak le kell rendelni. Ugyan nem tornyos (azaz nem teljesen körbeforgatható a lövegcső), de +-60 fokban kitéríthető oldalra a cső. Azaz az alapirányhoz képest 120 fokos tartomány fedhető le.
Mivel egy teherautóról beszélünk, így az alapirány megváltoztatása is nagyjából 10s.
Ha videóból jobban értesz, tessék:
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 398
12 769
113
Több éve mondom már.
De a fenti linkelt gépet felejtsd el. Ez egy újracsomagolt (EA által) Zuzana 2 tornyos löveg. Annyi különbséggel, modernebb Tatra kabinja van, meg a Zuzana tornyát is átdesignolták a csehek- kívülről. Közben a löveg, meg a töltőmechanika egészen biztosan a Konstrukta cucca.
Arról nem beszélve, hogy szerintem ennek még nincs is tesztelt verziója. Ehhez képest az EVA 8x8 egy kész termék, amit csak le kell rendelni. Ugyan nem tornyos (azaz nem teljesen körbeforgatható a lövegcső), de +-60 fokban kitéríthető oldalra a cső. Azaz az alapirányhoz képest 120 fokos tartomány fedhető le.
Mivel egy teherautóról beszélünk, így az alapirány megváltoztatása is nagyjából 10s.
Ha videóból jobban értesz, tessék:

A lövések között legkevesebb 21 másodperc telik el.
Ez nem túl jó érték, főleg, hogy 4 feletti(4,3) van megadva tartós tűzgyorsaságnak.
Hmmm...

Az igen drága "Svéd-Íjász", az Archer ennél (sokkal)többet/jobbat tud, a "Költséghatékonyság Bajnokság" győztese(1-2,5 m$)pedig a szerbek --szintén jelentősen gyorsabb és sokkal megfizethetőbb-- eszköze, a Nora B-52, "gombokért".

U.I.: Utóbbiakkal --szerintem-- egy közös továbbfejlesztési irányba is el lehetne menni, ha végre a "piac-kutatáson", "stratégiai nyugalmon" és hasonlókon végre túllépve fel is tudnánk valami valós fejlesztés-kutatás-képességet mutatni!

.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 466
1 923
113
A lövések között legkevesebb 21 másodperc telik el.
Ez nem túl jó érték, főleg, hogy 4 feletti(4,3) van megadva tartós tűzgyorsaságnak.
Hmmm...

Az igen drága "Svéd-Íjász", az Archer ennél (sokkal)többet/jobbat tud, a "Költséghatékonyság Bajnokság" győztese(1-2,5 m$)pedig a szerbek --szintén jelentősen gyorsabb és sokkal megfizethetőbb-- eszköze, a Nora B-52, "gombokért".

U.I.: Utóbbiakkal --szerintem-- egy közös továbbfejlesztési irányba is el lehetne menni, ha végre a "piac-kutatáson", "stratégiai nyugalmon" és hasonlókon végre túllépve fel is tudnánk valami valós fejlesztés-kutatás-képességet mutatni!

.
Felmutatni ; na az a Mission Impossible kategóriába tartozik lassan.
 
  • Szomorú
Reactions: LMzek 2.0

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
18 353
60 811
113
U.I.: Utóbbiakkal --szerintem-- egy közös továbbfejlesztési irányba is el lehetne menni, ha végre a "piac-kutatáson", "stratégiai nyugalmon" és hasonlókon végre túllépve fel is tudnánk valami valós fejlesztés-kutatás-képességet mutatni!
Felmutatták, hiszen már 2%-ot innoválunk a költésgvetésből. :D
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 152
7 095
113
Pontosan az a 8 perc kb szinte az esélytelen kategória a jelenlegi harctéren. Nem vagyok híve a vontatottnak. 105mm viszonylag gyorsabban kezelhető. Ott van esély elpucolni. Ha kompromisszumot kell kötni akkor egyet értek krissel Atmos a megfizethető alternatíva. Én továbbra is jónak tartom a kerekesek között a Boxer alapút és az Archer Volvo alapon, személyen láttam mit tudnak nagyon jó platform.
Viszont egy vontatott 105-ös jó alap lenne egy tűzér képzéshez ár érték arányban, valamint lenne kellő létszámú "tartalékos" akiket könnyebben lehetne átképezni ha a szükség úgy kívánja pl Atmosra vagy bármilyen kerekesre.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
15 680
26 072
113
SH5_wheeled_self-propelled_howitzer_105mm_China_Chinese_defence_industry_military_technology_640_002.jpg

Bár egy üteg légimozgékonyságra is alkalmas 105milist magam is jónak látnák-de azért ebben az ürméretben is az önjárókra kell szerintem fektetni a hangsúlyt.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 441
10 710
113

HX3 helyett/mellé esetleg a V-4 vonalat erősíteni

Több éve mondom már.
De a fenti linkelt gépet felejtsd el. Ez egy újracsomagolt (EA által) Zuzana 2 tornyos löveg. Annyi különbséggel, modernebb Tatra kabinja van, meg a Zuzana tornyát is átdesignolták a csehek- kívülről. Közben a löveg, meg a töltőmechanika egészen biztosan a Konstrukta cucca.
Arról nem beszélve, hogy szerintem ennek még nincs is tesztelt verziója. Ehhez képest az EVA 8x8 egy kész termék, amit csak le kell rendelni. Ugyan nem tornyos (azaz nem teljesen körbeforgatható a lövegcső), de +-60 fokban kitéríthető oldalra a cső. Azaz az alapirányhoz képest 120 fokos tartomány fedhető le.
Mivel egy teherautóról beszélünk, így az alapirány megváltoztatása is nagyjából 10s.
Ha videóból jobban értesz, tessék:
Pardon my French de meg Szilveszter sincs de mar be vagytok b@szva? :D

Mikor az F-35-nel itt egyeseknel az volt a problema hogy az amerikai demokratak "kikapcsolnak" akkor ez a csehszlovakokra hatvanyozottan igaz. Olvass el egy cseh ujsagot februar utan. Miutan nem lettunk hibbantsimogatok villamgyorsan atkerultunk az ellenseg kategoriaba.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
20 644
39 002
113
A lövések között legkevesebb 21 másodperc telik el.
Ez nem túl jó érték, főleg, hogy 4 feletti(4,3) van megadva tartós tűzgyorsaságnak.
Hmmm...

Az igen drága "Svéd-Íjász", az Archer ennél (sokkal)többet/jobbat tud, a "Költséghatékonyság Bajnokság" győztese(1-2,5 m$)pedig a szerbek --szintén jelentősen gyorsabb és sokkal megfizethetőbb-- eszköze, a Nora B-52, "gombokért".

U.I.: Utóbbiakkal --szerintem-- egy közös továbbfejlesztési irányba is el lehetne menni, ha végre a "piac-kutatáson", "stratégiai nyugalmon" és hasonlókon végre túllépve fel is tudnánk valami valós fejlesztés-kutatás-képességet mutatni!

.
Az ugye elkerülte a figyelmedet, hogy ez egy MRSI tűzfeladat volt!?
Ami pontos időzítést igényel. Nem a tűzgyorsaság demonstrálása volt a fő feladat. Ha mindenképpen számolgatni akarsz, akkor azt nézd meg, hogy mikor gyullad fel a piros lámpa a tár tetején. Onnantól van töltött állapotban. Azaz újra elsüthető. Ez átlagosan 12-13sec.
Az meg külön megsüvegelendő, hogy a lövegcső helyszögének változtatása sem befolyásolja a töltési mechanizmust. Gyakorlatilag bármilyen szögben megtölthető.
Remélem az sem kerülte el a figyelmedet, hogy ha netán beszarna a töltőmechanika, akkor a kis létrán szépen felbaktat Jaroslav, és szépen kézzel kényelmesen megtölti a löveget. Ezt próbáld meg az Archerrel.
Hja a Nora B-52 adatainak inkább itt nézz utána.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
20 644
39 002
113
Pontosan az a 8 perc kb szinte az esélytelen kategória a jelenlegi harctéren. Nem vagyok híve a vontatottnak. 105mm viszonylag gyorsabban kezelhető. Ott van esély elpucolni. Ha kompromisszumot kell kötni akkor egyet értek krissel Atmos a megfizethető alternatíva. Én továbbra is jónak tartom a kerekesek között a Boxer alapút és az Archer Volvo alapon, személyen láttam mit tudnak nagyon jó platform.

Viszont egy vontatott 105-ös jó alap lenne egy tűzér képzéshez ár érték arányban, valamint lenne kellő létszámú "tartalékos" akiket könnyebben lehetne átképezni ha a szükség úgy kívánja pl Atmosra vagy bármilyen kerekesre.

SH5_wheeled_self-propelled_howitzer_105mm_China_Chinese_defence_industry_military_technology_640_002.jpg

Bár egy üteg légimozgékonyságra is alkalmas 105milist magam is jónak látnák-de azért ebben az ürméretben is az önjárókra kell szerintem fektetni a hangsúlyt.
Aztarohadt!
Hát így működik a suttogó propaganda!
Vagy csak ennyire megült a fejekben a légimozgékony tüzérséges brainstormingom?
1-2 éve még teljesen hülyének voltam nézve ezzel az űrmérettel. Lejárt lemez, miegymás...
Félre ne értsetek! Van bennem némi "önvállon veregetés" de tényleg nem volt semmi meggyőzési szándék senkivel szemben sem. Pláne nem olyan emberekkel, akik közismerten szilárd világképpel rendelkeznek.
Egyszerűen megdöbbentő számomra, hogy egyre többen látjátok már azt, amit én is.
Meg merem kockáztatni, hogy nem az én hatásom ez, mert közel sem sulykoltam olyan vehemenciával ezt, mint más marha ötleteimet (ugyanitt Bronco szeminárium indul Januártól :oops: :D)
Csak arra tudok gondolni, hogy másnak is eszébe jutott, és tényleg nem olyan nagy marhaság. Nekem csak kicsit lelkesednem kellett.
Tessék életben tartani a lángot drága harcostársaim!:cool:
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: Giskard and Pogány

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
20 644
39 002
113
Pardon my French de meg Szilveszter sincs de mar be vagytok b@szva? :D
A különböző jelek ellenére 110%-os absztinens vagyok, úgyhogy nevezd meg a segédeidet!
:cool:
Mikor az F-35-nel itt egyeseknel az volt a problema hogy az amerikai demokratak "kikapcsolnak" akkor ez a csehszlovakokra hatvanyozottan igaz. Olvass el egy cseh ujsagot februar utan. Miutan nem lettunk hibbantsimogatok villamgyorsan atkerultunk az ellenseg kategoriaba.
Hogy mi? Mit kapcsolnak ki? Kik?
Milyen köhögés csillapítót szedsz, reggeli helyett? :)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
15 680
26 072
113
Aztarohadt!
Hát így működik a suttogó propaganda!
Vagy csak ennyire megült a fejekben a légimozgékony tüzérséges brainstormingom?
1-2 éve még teljesen hülyének voltam nézve ezzel az űrmérettel. Lejárt lemez, miegymás...
Félre ne értsetek! Van bennem némi "önvállon veregetés" de tényleg nem volt semmi meggyőzési szándék senkivel szemben sem. Pláne nem olyan emberekkel, akik közismerten szilárd világképpel rendelkeznek.
Egyszerűen megdöbbentő számomra, hogy egyre többen látjátok már azt, amit én is.
Meg merem kockáztatni, hogy nem az én hatásom ez, mert közel sem sulykoltam olyan vehemenciával ezt, mint más marha ötleteimet (ugyanitt Bronco szeminárium indul Januártól :oops: :D)
Csak arra tudok gondolni, hogy másnak is eszébe jutott, és tényleg nem olyan nagy marhaság. Nekem csak kicsit lelkesednem kellett.
Tessék életben tartani a lángot drága harcostársaim!:cool:
Lapzz vissza.Mindig is egy vegyes,aknavető,könnyűtarack,könnyű moduláris sorozatvető erősitett üteget propagáltam zl tüzérségnek.És önjáró kivitelben.A légimuzgékony tüzérségi képességet nem tartom elsőrendű fontosságunak,de mint kiegészitő elemet hadrendbe venném.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
14 680
27 686
113
Kiderült hogy elég masszív: 3000+ millió EUR-nál is nagyobb védelmi költségvetéssel számolhatunk jövőre meg utána is.
Ebből röhögve ki lehet fizetni a tüzérségi fejlesztéseinket!

1. A dandárjaink tűztámogatásának gazdaságos megoldása: 2x24 vagyis 48 ATMOS például kb. 200 millió EUR-ból kijön. 4 évre elosztva csak 50 millió EUR. Lőszert meg rendelnek hozzá Várpalotáról később - szóval ez nem is kell az alapcsomagba, max. néhány száz darab kiképzéshez.
2. Rakéta tüzérség PULS rendszerrel: 4 millió EUR/darab jó közelítés lehet kiegészítő csomaggal. (Elvileg ez egy egyszerűbb szerkezet mint egy ATMOS löveg, a teherautó meg ugyanaz - szóval annál csak olcsóbb lehet). "Spórolós" 24 darabbal számolva 96 millió EUR. 3 év alatt fizetve 32 millió EUR/év
Nyilván kell rakéta is bele. Rakéta típus függvénye az ár, de ahogy korábban levezettem: kb. 280 millió EUR-os lőszercsomaggal elég jól el lennénk látva. Ez 7 évre elosztva 40 millió EUR/év
Tehát, hogy tüzérségünket rendbe tegyük három év alatt évi 82 millió EUR kellene a 3000+ millió EUR-ós költség vetésből - ez kevesebb mint 3%!
Föld-föld rakétákra további évi 40 millió EUR évente, ami kb. 1,5% sincs!
Jövőre ezeket muszáj megrendelni! Van rá pénz, belefér! :hadonaszos:
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 268
4 226
113
Viszont egy vontatott 105-ös jó alap lenne egy tűzér képzéshez ár érték arányban, valamint lenne kellő létszámú "tartalékos" akiket könnyebben lehetne átképezni ha a szükség úgy kívánja pl Atmosra vagy bármilyen kerekesre.
Én 105-ös nél is szerbekkel kooperálnék. Van neki kegy ilyen:

Ezt kell nekünk Gidránra meg Hirtenberger irányzékkal megcsinálni azt kész. Ettől független jöhet pár darab vontatott képzésre. Tech transzferben meg csőgyártást elhozni magunknak az Arzenál gyárba akár. Le kell rendelni 100 NORA B52-őt aztán kikötni hogy az utolsó 20 csövet mi gyártjuk. Egyébként van nekik egy ilyen Archer koppintás is nem tudom volt-e már valahol rendszeresítve.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 398
12 769
113
Én 105-ös nél is szerbekkel kooperálnék. Van neki kegy ilyen:

Ezt kell nekünk Gidránra meg Hirtenberger irányzékkal megcsinálni azt kész. Ettől független jöhet pár darab vontatott képzésre. Tech transzferben meg csőgyártást elhozni magunknak az Arzenál gyárba akár. Le kell rendelni 100 NORA B52-őt aztán kikötni hogy az utolsó 20 csövet mi gyártjuk. Egyébként van nekik egy ilyen Archer koppintás is nem tudom volt-e már valahol rendszeresítve.


Már csak egy ár és szállítási határidő kellene, "Karácsonyi-meglepinek".

Valaki?

.
 

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 861
3 910
113
Ugye a PZH korábbi verziójára immáron van harci bevetésekből származó tapasztalatanyag, ami bár nem a miénk, de a felhasználási elveinkre vélhetően hatása lesz, abba ez kommunikáció útján beépül. Ez mindenképpen egy előny egy ismeretlen rendszerrel szemben.
Ez a lényeg, hogy van üzemeltetési tapasztalat intenzív háborús körülmények között. Ezek a tapasztalatok pedig azt sugallják, hogy a tüzérségi eszközök eddig alkalmazott karbantartási gyakorlata az ilyen bonyolult eszközök esetén nem működik. A Pzh annyira bonyolult szerkezet, hogy az intenzív igénybevétel (ami a rendeltetése lenne) esetén fokozottan hajlamos a meghibásodásokra, azaz nagyobb arányban kell kivonni a harcból, ha a megfelelő állapotban akarom tartani.

ugyanakkor nekünk alapból meglesz az az előnyünk, amíg fenntartható, ami az ukránok esetében hiányzott.
Békeidőben meglesz, mert van idő megvárni, míg elvégzik a karbantartást. Ellenben soha nem lesz akkora támogatásunk, mint az Ukrán hadseregnek.

Lesz szervízbázisunk, hiszen pont arról volt szó, hogy a harckocsikat is a Lynx gyárban tudjuk majd karbantartani nagyszervíz szinten és bár lehet, hogy csak én gondolom túl, de ha a Leopardok ellesznek ott, akkor a PZH-k is esélyesen.
Gondolj bele, hogy háborúban ez a szervízbázis látja el a Pzh-k, Leo-k és Lynx-ek karbantartását, javítását. Mennyi időre eshet ki egy eszköz a harcból (főleg, hogy nincs ami helyettesítse)?
Aránytalanul sok erőforrást von el a javíttatása, üzemeltetése a többi eszköztől. Lassan olyan hátteret igényel, mint egy repülőgép, de nincs akkora csapásmérő ereje. Csak egy sima olajcsere elmaradása esetén is repkednek a milliók. A gyártói garancia teljesítése háborús viszonyok között szinte lehetetlen. Még az üzemeltető katonák sem egyszerű képzést kapnak, hanem vizsgákhoz kötik a feladatok elvégzését. Ki tudja ezt háborúban garantálni? Teljesen átvették a civil szféra minőségbiztosítási elveit, ami - mint látjuk- teljesen használhatatlan valós helyzetben.

Emellett azt gondolom, hogy lesz megfelelő ellátó és szervízegység is mögöttük, ha már a járműpark ehhez a csomag része.
Gondolom, mint a német Pumák esetében. Bár, ha bele gondolok, már a legendás Tigris és Párduc harckocsiknak is jó, ha a harmada volt egyszerre üzemképes állapotban. Bármilyen profi szervizháttér esetén sem lenne jobb ez az arány.
Emellett ami még mellettük szól, az maga a puszta tény, hogy már van nekünk és ezek elég jó ütemben futottak is be eddig, tehát hamarosan a teljes állomány a rendelkezésre fog állni, szimulátorokkal és mindennel is. Így meglesz maga a saját képzési és üzemeltetési tapasztalat és ez megintcsak nem elhanyagolható történet.
Ez még nem változtat azon a tényen, hogy a a Pzh a nehéz dd tarackja és nem másé. Gondolj bele az alkalmazásából eredő nehézségekbe, mint pl. a mozgatás. Hazánk tele van kisebb folyókkal, 4-5 m-nél szélesebb csatornákkal, árkokkal stb., melyeket saját erővel nem bír leküzdeni, nem rendelkeznek nagy teherbírású hidakkal. Tehát igénylik a hídvető és műszaki-mentő szd. gépeit. Pont úgy, mint a Leo és Lynx. (Szerintem nem lesz elég Leguan és Wisent, főleg, ha szétszórják a Lynx-eket az országban)

Nem azt mondom egy pillanatig sem, hogy szar a Pzh, csak aránytalanul sok erőforrást von el az üzemeltetése és a továbbiak beszerzése ezt irreálisan megdobná a gazdasági lehetőségeinkhez képest. Nem lenne lehetőség megfelelő csőszámú tüzérség kialakítására.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
43 343
66 161
113
Ez a lényeg, hogy van üzemeltetési tapasztalat intenzív háborús körülmények között. Ezek a tapasztalatok pedig azt sugallják, hogy a tüzérségi eszközök eddig alkalmazott karbantartási gyakorlata az ilyen bonyolult eszközök esetén nem működik. A Pzh annyira bonyolult szerkezet, hogy az intenzív igénybevétel (ami a rendeltetése lenne) esetén fokozottan hajlamos a meghibásodásokra, azaz nagyobb arányban kell kivonni a harcból, ha a megfelelő állapotban akarom tartani.


Békeidőben meglesz, mert van idő megvárni, míg elvégzik a karbantartást. Ellenben soha nem lesz akkora támogatásunk, mint az Ukrán hadseregnek.


Gondolj bele, hogy háborúban ez a szervízbázis látja el a Pzh-k, Leo-k és Lynx-ek karbantartását, javítását. Mennyi időre eshet ki egy eszköz a harcból (főleg, hogy nincs ami helyettesítse)?
Aránytalanul sok erőforrást von el a javíttatása, üzemeltetése a többi eszköztől. Lassan olyan hátteret igényel, mint egy repülőgép, de nincs akkora csapásmérő ereje. Csak egy sima olajcsere elmaradása esetén is repkednek a milliók. A gyártói garancia teljesítése háborús viszonyok között szinte lehetetlen. Még az üzemeltető katonák sem egyszerű képzést kapnak, hanem vizsgákhoz kötik a feladatok elvégzését. Ki tudja ezt háborúban garantálni? Teljesen átvették a civil szféra minőségbiztosítási elveit, ami - mint látjuk- teljesen használhatatlan valós helyzetben.


Gondolom, mint a német Pumák esetében. Bár, ha bele gondolok, már a legendás Tigris és Párduc harckocsiknak is jó, ha a harmada volt egyszerre üzemképes állapotban. Bármilyen profi szervizháttér esetén sem lenne jobb ez az arány.

Ez még nem változtat azon a tényen, hogy a a Pzh a nehéz dd tarackja és nem másé. Gondolj bele az alkalmazásából eredő nehézségekbe, mint pl. a mozgatás. Hazánk tele van kisebb folyókkal, 4-5 m-nél szélesebb csatornákkal, árkokkal stb., melyeket saját erővel nem bír leküzdeni, nem rendelkeznek nagy teherbírású hidakkal. Tehát igénylik a hídvető és műszaki-mentő szd. gépeit. Pont úgy, mint a Leo és Lynx. (Szerintem nem lesz elég Leguan és Wisent, főleg, ha szétszórják a Lynx-eket az országban)

Nem azt mondom egy pillanatig sem, hogy szar a Pzh, csak aránytalanul sok erőforrást von el az üzemeltetése és a továbbiak beszerzése ezt irreálisan megdobná a gazdasági lehetőségeinkhez képest. Nem lenne lehetőség megfelelő csőszámú tüzérség kialakítására.
A baj csak az, hogy az ukránok karbantartás nélkül használják a PzH-kat. Nincs tábori javító kapacitásuk.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
18 353
60 811
113
Ez a lényeg, hogy van üzemeltetési tapasztalat intenzív háborús körülmények között. Ezek a tapasztalatok pedig azt sugallják, hogy a tüzérségi eszközök eddig alkalmazott karbantartási gyakorlata az ilyen bonyolult eszközök esetén nem működik. A Pzh annyira bonyolult szerkezet, hogy az intenzív igénybevétel (ami a rendeltetése lenne) esetén fokozottan hajlamos a meghibásodásokra, azaz nagyobb arányban kell kivonni a harcból, ha a megfelelő állapotban akarom tartani.

Békeidőben meglesz, mert van idő megvárni, míg elvégzik a karbantartást. Ellenben soha nem lesz akkora támogatásunk, mint az Ukrán hadseregnek.

Gondolj bele, hogy háborúban ez a szervízbázis látja el a Pzh-k, Leo-k és Lynx-ek karbantartását, javítását. Mennyi időre eshet ki egy eszköz a harcból (főleg, hogy nincs ami helyettesítse)?
Aránytalanul sok erőforrást von el a javíttatása, üzemeltetése a többi eszköztől. Lassan olyan hátteret igényel, mint egy repülőgép, de nincs akkora csapásmérő ereje. Csak egy sima olajcsere elmaradása esetén is repkednek a milliók. A gyártói garancia teljesítése háborús viszonyok között szinte lehetetlen. Még az üzemeltető katonák sem egyszerű képzést kapnak, hanem vizsgákhoz kötik a feladatok elvégzését. Ki tudja ezt háborúban garantálni? Teljesen átvették a civil szféra minőségbiztosítási elveit, ami - mint látjuk- teljesen használhatatlan valós helyzetben.
A fenti háromra egyben reagálva. A civil karbantartás, minőségbiztosítás, egyáltalán a profitorientált megközelítés legalábbis a honvédség szintjére érve ki kellene hogy essen a keretből. Tolhajta az RM, az állam egymás között, ugye amíg a pénzért alkatrészt beszereznek és közben nagyon jókat alkudoznak ezek a fura emberek akik ezt szeretik csinálni. De abban a pillanatban, ahogy ez honvédelmi képesség rovására menne, bár biztosan idealizmus a részemről, de azonnal el kellene kezdődnie a járművek legénységétől a parancsnoki szintek legfelsőbb részéig a honvédség kezébe kerülő karbantartásért az ellenállásnak.

Mármint ha a vezérkar belemegy, hogy a honvédség műveleti biztonsága úgy működjön, mint bámelyik kereskedelmi viszonteladó helyzete mondjuk a kovid alatt, akkor ott egyértelműen olyan súlyú vádak léphetnek fel velük szemben ami igazán szégyenletes.

Szóval ha Puma szintű történetbe kezdünk és nem lesz képes egy műhelyszázad jogi kérdések miatt a karbantartásra tábori körülmények között akár a Lynx, akár a PZH és Leopard 2 esetében, akkor lépni kell először a nyilvánosság felé már most adott embereknek, mert ez így csak GDP számcsináló játék lesz.

Szóval itt állami szóval kötelezni kell a gyártót a tudás megosztására és államilag fel kell halmozni előre az alkatrészbázist, hiszen ismerve a ehetőségeket ennek az elmaradása konkrét bűncselekmény.
Gondolom, mint a német Pumák esetében. Bár, ha bele gondolok, már a legendás Tigris és Párduc harckocsiknak is jó, ha a harmada volt egyszerre üzemképes állapotban. Bármilyen profi szervizháttér esetén sem lenne jobb ez az arány.
Nem véletlenül képveselem mindig is, hogy kell egyfajta B haderő, a csak a modern csúcstechnológia önmagában elfogy legkésőbb amikor a hozzáértő kevesek annyira kimerültek, hogy alkalmatlanok a további szolgálatra jó ideig.
Ez még nem változtat azon a tényen, hogy a a Pzh a nehéz dd tarackja és nem másé. Gondolj bele az alkalmazásából eredő nehézségekbe, mint pl. a mozgatás. Hazánk tele van kisebb folyókkal, 4-5 m-nél szélesebb csatornákkal, árkokkal stb., melyeket saját erővel nem bír leküzdeni, nem rendelkeznek nagy teherbírású hidakkal. Tehát igénylik a hídvető és műszaki-mentő szd. gépeit. Pont úgy, mint a Leo és Lynx. (Szerintem nem lesz elég Leguan és Wisent, főleg, ha szétszórják a Lynx-eket az országban)

Nem azt mondom egy pillanatig sem, hogy szar a Pzh, csak aránytalanul sok erőforrást von el az üzemeltetése és a továbbiak beszerzése ezt irreálisan megdobná a gazdasági lehetőségeinkhez képest. Nem lenne lehetőség megfelelő csőszámú tüzérség kialakítására.
Mivel gondolnék még nehézdandárra, legalábbis remélem, hogy nem ez az egy lesz, ezért pártolnám az azonos technkai hátteret ez esetben, bár egyéb tüzéreszközt is be tudok helyettesíteni, amiképpen harckocsiból is képes lennék sokféle kompromisszumra annak az ismeretében hogy már úgyis lesz egy high-tech.

A saját hídkészlete a dandárnak számomra is kevésnek értékelhető, arra tudok gondolni, hogy a szentesiek jócskán ki kell majd vegyék a részüket az összes nehéztechnikát működtető egység útbiztosításából.

Persze itt már kreténség egy lépés amivel szembesültem, mert Szentesen a munkagépeikhez lett szabva a beszerzett vontatóik teherbírása, holott egy kicsi gondolkodással, egy kicsivel nagyobb teherbírású beszerzésével egy hirtelen átcsoportosításnál igenycsak jól jöhetnének PZH, Lynx szállításánál.