[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
A frissítéshez biztosan. A működéshez, a korábbi, korábban már letöltött adatok használatához viszont...
Értelek és bizonyosan igazad is van hogy nem nullára törlődik a memótia mikor lekapcsolják a hajtóművet ès a fedélzeti számítógépet.
Viszont szerintem az is bizonyosnak látszik hogy az F35 nek ahhoz hogy teljes harcértékű legyen szoros kapcsolatban kell lennie a háttér software laboratóriummal.

Az hogy egy repülő eszköz fedélzetén nem tárolódhat fixen nemzetbiztonsági szempontból érzékeny adat fontos katonai standard.
Többek között ez külünbözteti meg a katonai drónokat egy civil DJI dróntol. Egy katonai drón ha leesik nem szabad hogy visszafejthető legyen hogy honnan szállt fel, milyen útvonalon repült, milyen adatokat továbbított stb...

Egy F35 előnyét a többi 4 gen. gépekkel szemben a STEALTH jellemzőin kívül a szenzor fúzió adja. Ez rendszer rendezi, kombinálja a radartól, a DAS rendszerből érkező adatokat mission data filokból származó adatokkal és így biztosítja az állandó informàciós előnyt.

Ennek a szenzor fúziónak a kulcseleme a mission data fileokban tárolt nehéz munkával, minden hírszerzési ág bevonásával összegyűjtött és karban tartott "könyvtár". Ha ez egy gép elvesztése miatt az ellenség kezébe kerülne az igazi tragédia lenne. Szerintem ezt az adatbázist nem tárolják fixen a gép memóriájában hanem minden felszállás előtt letöltik a folyamatosan frissített verziót.
 
  • Tetszik
Reactions: Anti

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 991
85 645
113
Értelek és bizonyosan igazad is van hogy nem nullára törlődik a memótia mikor lekapcsolják a hajtóművet ès a fedélzeti számítógépet.
Viszont szerintem az is bizonyosnak látszik hogy az F35 nek ahhoz hogy teljes harcértékű legyen szoros kapcsolatban kell lennie a háttér software laboratóriummal.

Az hogy egy repülő eszköz fedélzetén nem tárolódhat fixen nemzetbiztonsági szempontból érzékeny adat fontos katonai standard.
Többek között ez külünbözteti meg a katonai drónokat egy civil DJI dróntol. Egy katonai drón ha leesik nem szabad hogy visszafejthető legyen hogy honnan szállt fel, milyen útvonalon repült, milyen adatokat továbbított stb...

Egy F35 előnyét a többi 4 gen. gépekkel szemben a STEALTH jellemzőin kívül a szenzor fúzió adja. Ez rendszer rendezi, kombinálja a radartól, a DAS rendszerből érkező adatokat mission data filokból származó adatokkal és így biztosítja az állandó informàciós előnyt.

Ennek a szenzor fúziónak a kulcseleme a mission data fileokban tárolt nehéz munkával, minden hírszerzési ág bevonásával összegyűjtött és karban tartott "könyvtár". Ha ez egy gép elvesztése miatt az ellenség kezébe kerülne az igazi tragédia lenne. Szerintem ezt az adatbázist nem tárolják fixen a gép memóriájában hanem minden felszállás előtt letöltik a folyamatosan frissített verziót.

Azaz a gépen van.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 800
34 618
113
Értelek és bizonyosan igazad is van hogy nem nullára törlődik a memótia mikor lekapcsolják a hajtóművet ès a fedélzeti számítógépet.
Viszont szerintem az is bizonyosnak látszik hogy az F35 nek ahhoz hogy teljes harcértékű legyen szoros kapcsolatban kell lennie a háttér software laboratóriummal.

Az hogy egy repülő eszköz fedélzetén nem tárolódhat fixen nemzetbiztonsági szempontból érzékeny adat fontos katonai standard.
Többek között ez külünbözteti meg a katonai drónokat egy civil DJI dróntol. Egy katonai drón ha leesik nem szabad hogy visszafejthető legyen hogy honnan szállt fel, milyen útvonalon repült, milyen adatokat továbbított stb...

Egy F35 előnyét a többi 4 gen. gépekkel szemben a STEALTH jellemzőin kívül a szenzor fúzió adja. Ez rendszer rendezi, kombinálja a radartól, a DAS rendszerből érkező adatokat mission data filokból származó adatokkal és így biztosítja az állandó informàciós előnyt.

Ennek a szenzor fúziónak a kulcseleme a mission data fileokban tárolt nehéz munkával, minden hírszerzési ág bevonásával összegyűjtött és karban tartott "könyvtár". Ha ez egy gép elvesztése miatt az ellenség kezébe kerülne az igazi tragédia lenne. Szerintem ezt az adatbázist nem tárolják fixen a gép memóriájában hanem minden felszállás előtt letöltik a folyamatosan frissített verziót.
Namost,ha a bevetés inditásakor letöltik,akkor a gépen van bevetés közben.....Vagyis ha lelövik,és valamiféle törlőautomata nem törli,az ellenség kezébe kerülhet,ha egybemarad a kérdéses memóriatár,és fel tudják törni a kódolását.Szóval semmi értelme törölni akkor,amikor a bevetés után a saját reptéren leszáll,mikor rajta van az ellenséges léktérben.Mert rajta kell legyen,különben nem tudja használni.Ergo,logikailag is hülyeség ez a letöröljük amikor hazatér a gép.
A repülési adatokat is rögziteniük kell az ellen légterében is,különben hogy a pékben fogják kielemezni őket,ha visszatér a gép?
Szóval ez a gombnyomásra használhatatlanná teszem a gépet,mert törlöm a REH könyvtárat,már csak ezért is hülyeség.Főleg,hogy rendszerei attol még működnek.Egy ilyen letiltó gomb miért nem mondjuk a hajtóművezérlést tiltja le inkább?Akkor fel se lehetne szállni a géppel.....
A forditóval is az jött ki a cikkekből,hogy frissit a rendszer.Ha elmarad a frissités,hát repül a már meglévő adatokkal.Meg gyűjt a saját érzékelőivel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 183
113
Namost,ha a bevetés inditásakor letöltik,akkor a gépen van bevetés közben.....Vagyis ha lelövik,és valamiféle törlőautomata nem törli,az ellenség kezébe kerülhet,ha egybemarad a kérdéses memóriatár,és fel tudják törni a kódolását.Szóval semmi értelme törölni akkor,amikor a bevetés után a saját reptéren leszáll,mikor rajta van az ellenséges léktérben.Mert rajta kell legyen,különben nem tudja használni.Ergo,logikailag is hülyeség ez a letöröljük amikor hazatér a gép.
A repülési adatokat is rögziteniük kell az ellen légterében is,különben hogy a pékben fogják kielemezni őket,ha visszatér a gép?
Szóval ez a gombnyomásra használhatatlanná teszem a gépet,mert törlöm a REH könyvtárat,már csak ezért is hülyeség.Főleg,hogy rendszerei attol még működnek.Egy ilyen letiltó gomb miért nem mondjuk a hajtóművezérlést tiltja le inkább?Akkor fel se lehetne szállni a géppel.....
A forditóval is az jött ki a cikkekből,hogy frissit a rendszer.Ha elmarad a frissités,hát repül a már meglévő adatokkal.Meg gyűjt a saját érzékelőivel.
Abban az eszközben, amivel ezen sorokat írod, is van egy úgynevezett RAM. Gondolom ez ismerős kifejezés. Ha a RAM nem kap áramot, akkor törlődik a tartalma.
Értelemszerűen lelövés esetén nincs is szükség "törlőautomatikára", de egy "pattintás" is áramtalaníthatja az ilyen típusú tárolót.
Egy normál működés közbeni rendszerhiba esetén meg gondolom műholdas kapcsolaton keresztül is megkaphatja a frissítet/recovery adatokat.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Abban az eszközben, amivel ezen sorokat írod, is van egy úgynevezett RAM. Gondolom ez ismerős kifejezés. Ha a RAM nem kap áramot, akkor törlődik a tartalma.
Értelemszerűen lelövés esetén nincs is szükség "törlőautomatikára", de egy "pattintás" is áramtalaníthatja az ilyen típusú tárolót.
Egy normál működés közbeni rendszerhiba esetén meg gondolom műholdas kapcsolaton keresztül is megkaphatja a frissítet/recovery adatokat.
Remek. A drónban szerinted nem RAM van?
Rudi rugózását kicsit erősnek érzem a kinyert adatok kapcsán. Ha HDD lenne ezeken még amit kinyernének sanszosan az sem érne semmit és igen sanszosan kódolt fájlokról van szó. Kicsit túlgondoltnak érzem ezt az egész függést vagy inkább nem egészen tisztázottnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Namost,ha a bevetés inditásakor letöltik,akkor a gépen van bevetés közben.....Vagyis ha lelövik,és valamiféle törlőautomata nem törli,az ellenség kezébe kerülhet,ha egybemarad a kérdéses memóriatár,és fel tudják törni a kódolását.Szóval semmi értelme törölni akkor,amikor a bevetés után a saját reptéren leszáll,mikor rajta van az ellenséges léktérben.Mert rajta kell legyen,különben nem tudja használni.Ergo,logikailag is hülyeség ez a letöröljük amikor hazatér a gép.
A repülési adatokat is rögziteniük kell az ellen légterében is,különben hogy a pékben fogják kielemezni őket,ha visszatér a gép?
Az hogy titkosított rádió-azonosító kódok ne kerüljenek ellenséges kézbe már a sokak szerint "elmaradott" 70 évvel ezelőtti szovjet gépeken is meg volt oldva. A titkosított berendezést SzRO-nak (fedélzeti válaszjel-adó), később a lokátoros gépeken SzRZO-nak hívták (ezzel már rá is lehetett "kérdezni" a fed-lokátoron befogott célra). Mindkettő kódoló-részében volt egy robbanótöltet, ami adott esetben felrobbantotta - na nem az egész gépet, még csak nem is a rádióteret - hanem a berendezés kód-tárolóját. A robbantás kéféle lehetett:
- megfelelő g-túlterhelésen túl (ami a gép töréshatára fölött volt beállítva) annak túllépése, így lezuhanás esetén is működött, automatikus volt a robbantás
- volt a kabinban az SzRO kezelődobozán egy kapcsoló amivel a pilóta is tudott robbantani, ha pl. eltévedt aztán rájött hogy rossz helyen szállt le.
Egyszer a PG-ben beszerelés után rossz pozícióban maradt ez a kézi-kapcsoló, és AKKU-felkapcsoláskor volt is durranás a rádiótérben meg egy kis füstfelhő egy MiG-15 fölött.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 800
34 618
113
Abban az eszközben, amivel ezen sorokat írod, is van egy úgynevezett RAM. Gondolom ez ismerős kifejezés. Ha a RAM nem kap áramot, akkor törlődik a tartalma.
Értelemszerűen lelövés esetén nincs is szükség "törlőautomatikára", de egy "pattintás" is áramtalaníthatja az ilyen típusú tárolót.
Egy normál működés közbeni rendszerhiba esetén meg gondolom műholdas kapcsolaton keresztül is megkaphatja a frissítet/recovery adatokat.
Zavarható és lehalgatható és bemérhető adatkapcsolaton keresztűl.........Mert azért észlelni egy rádióadást minimum tudnak az oroszok is.Diszkrét behatolásnak rögtön annyi.Megintcsak logikátlan.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 800
34 618
113
Az hogy titkosított rádió-azonosító kódok ne kerüljenek ellenséges kézbe már a sokak szerint "elmaradott" 70 évvel ezelőtti szovjet gépeken is meg volt oldva. A titkosított berendezést SzRO-nak (fedélzeti válaszjel-adó), később a lokátoros gépeken SzRZO-nak hívták (ezzel már rá is lehetett "kérdezni" a fed-lokátoron befogott célra). Mindkettő kódoló-részében volt egy robbanótöltet, ami adott esetben felrobbantotta - na nem az egész gépet, még csak nem is a rádióteret - hanem a berendezés kód-tárolóját. A robbantás kéféle lehetett:
- megfelelő g-túlterhelésen túl (ami a gép töréshatára fölött volt beállítva) annak túllépése, így lezuhanás esetén is működött, automatikus volt a robbantás
- volt a kabinban az SzRO kezelődobozán egy kapcsoló amivel a pilóta is tudott robbantani, ha pl. eltévedt aztán rájött hogy rossz helyen szállt le.
Egyszer a PG-ben beszerelés után rossz pozícióban maradt ez a kézi-kapcsoló, és AKKU-felkapcsoláskor volt is durranás a rádiótérben meg egy kis füstfelhő egy MiG-15 fölött.
És akkor ott tartunk,hogy minek törölni,ha már haza ért a gép.....
 
  • Tetszik
Reactions: emel

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 800
34 618
113
És akkor ott tartunk,hogy minek törölni,ha már haza ért a gép.....
Arrol nem is beszélve,hogy a menet közben begyűjtött információkat hogyan elemzik,ha leszálláskor törlődik?
Akárhogyan is nézzem,ez a gombnyomásra megy a levesbe a gép dolog mindenhogyan sántit.Ha van is ilyen funkció,de azzal meg a kutya se venné meg,akkor annak a gép vezérlőrendszerére kéne hatnia,nem a REH könyvtárra
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 905
82 498
113
Azaz a gépen van.

Nem abban a kis "dobozban" van minden fontos információt, ami a pilóták kezében van?
Ez van helyettesítve az F-35-nél valamilyen automatikus adatkapcsolattal?

lhke161025-11.jpg


0829_0032.jpg


https://airbase.blog.hu/2018/08/30/ejszakai_repules_102

https://airbase.blog.hu/2016/10/29/lhke-1610
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Nem abban a kis "dobozban" van minden fontos információt, ami a pilóták kezében van?
Ez van helyettesítve az F-35-nél valamilyen automatikus adatkapcsolattal?

lhke161025-11.jpg


0829_0032.jpg


https://airbase.blog.hu/2018/08/30/ejszakai_repules_102

https://airbase.blog.hu/2016/10/29/lhke-1610
Az F-16-on DTC a neve, data trasfer cartridge, ha jól emlékszem.

Régen ez mágnesszalag volt.
Tornado 1980. Akkor ez volt a hi-tech.
Itt a számítógép, amin készítették magát a dolgot, annak még lemez volt az inputja, azon volt a szoftver és gondolom, hogy Tornado gépnek készül. A Jaguárhoz is lehet, hogy ez volt, csak más SW, mert annak a hardvere ki tudja mit kért. Már, ha volt hozzá olyan. Akkor nagyon célhardver volt minden....

Itt másolja rá a kazettára.
7:29 Érdemes megnézni, hogy a rendszer egy csomó funkcióját nem használták ki...

Itt rakja be. Kesztyűben is milyen ügyesen pörgeti a kazettát. :)

És végül. Az egész folyamatot nézve mindig elröhögöm, hogy bárki atomháborút képzelt el. Ezek a komplex rendszerek azonnal szétestek volna egy atomháború esetén...

Viszont egészen szép retro arról, hogy még kb. 30 éve is hogyan működött az eligazítás.
A Sivatagi Vihar alatt valami mainframe gépet kellett a helyszínre vinni, azzal készítették el a napi ATO (air tasking ordert), ami sok sok terminálból vagy telfonon, telexen és manuális adatbevitellel kapta asszem az infókat. Csak ez nem olyan látványos, mint maga a hardver a lánc végén, ami ledobja a bombát.

Tessék elképzelni azt, hogy több száz vagy ezer gépet hogyan hangoltak volna össze régen online lehetőségek nélkül vagy azok akkori szintjén...
Atomháború estén azonnal szigetüzemmé vált volna minden és értelmetlenné. Szerintem.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 183
113
Zavarható és lehalgatható és bemérhető adatkapcsolaton keresztűl.........Mert azért észlelni egy rádióadást minimum tudnak az oroszok is.Diszkrét behatolásnak rögtön annyi.Megintcsak logikátlan.
Ehhez nem kell kétirányú kapcsolat. Elég ha - mondjuk 10 percenként - folyamatosan küldik a frissített csomagot. Alapvetően ez a real time frissítés nélkülözhetetlen is a sikeres feladatvégrehajtás szempontjából.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Zavarható és lehalgatható és bemérhető adatkapcsolaton keresztűl.........Mert azért észlelni egy rádióadást minimum tudnak az oroszok is.Diszkrét behatolásnak rögtön annyi.Megintcsak logikátlan
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png


Arrol nem is beszélve,hogy a menet közben begyűjtött információkat hogyan elemzik,ha leszálláskor törlődik?
Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.

Az F-16-on DTC a neve, data trasfer cartridge, ha jól emlékszem.
Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
 
M

molnibalage

Guest
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png



Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.


Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file? Ha minden felszállás előtt fel kell tölteni az RWR, NCTR és más adatbázis, akkor behalok.
Valahol nagyon azért érzem, hogy alulspecifikált a beszélgetés.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 183
113
Azért is írtam le az "őskori" megoldást, ill. > minek azt törölni ami még mindig a saját kézben van?!!
Pont ez a lényeg, hogy nem igényel külön megsemmisítő rendszert, ha RAM-ban tárolják az adatokat. Viszont otthon mikor áramtalanítják a gépet, ugyan úgy eltűnik az adat belőle. De ez nem gond, mivel a rendszer indítása után már azonnal visszakapja frissítve a központtól.