[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Namost,ha a bevetés inditásakor letöltik,akkor a gépen van bevetés közben.....Vagyis ha lelövik,és valamiféle törlőautomata nem törli,az ellenség kezébe kerülhet,ha egybemarad a kérdéses memóriatár,és fel tudják törni a kódolását.Szóval semmi értelme törölni akkor,amikor a bevetés után a saját reptéren leszáll,mikor rajta van az ellenséges léktérben.Mert rajta kell legyen,különben nem tudja használni.Ergo,logikailag is hülyeség ez a letöröljük amikor hazatér a gép.
A repülési adatokat is rögziteniük kell az ellen légterében is,különben hogy a pékben fogják kielemezni őket,ha visszatér a gép?
Az hogy titkosított rádió-azonosító kódok ne kerüljenek ellenséges kézbe már a sokak szerint "elmaradott" 70 évvel ezelőtti szovjet gépeken is meg volt oldva. A titkosított berendezést SzRO-nak (fedélzeti válaszjel-adó), később a lokátoros gépeken SzRZO-nak hívták (ezzel már rá is lehetett "kérdezni" a fed-lokátoron befogott célra). Mindkettő kódoló-részében volt egy robbanótöltet, ami adott esetben felrobbantotta - na nem az egész gépet, még csak nem is a rádióteret - hanem a berendezés kód-tárolóját. A robbantás kéféle lehetett:
- megfelelő g-túlterhelésen túl (ami a gép töréshatára fölött volt beállítva) annak túllépése, így lezuhanás esetén is működött, automatikus volt a robbantás
- volt a kabinban az SzRO kezelődobozán egy kapcsoló amivel a pilóta is tudott robbantani, ha pl. eltévedt aztán rájött hogy rossz helyen szállt le.
Egyszer a PG-ben beszerelés után rossz pozícióban maradt ez a kézi-kapcsoló, és AKKU-felkapcsoláskor volt is durranás a rádiótérben meg egy kis füstfelhő egy MiG-15 fölött.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 861
36 481
113
Abban az eszközben, amivel ezen sorokat írod, is van egy úgynevezett RAM. Gondolom ez ismerős kifejezés. Ha a RAM nem kap áramot, akkor törlődik a tartalma.
Értelemszerűen lelövés esetén nincs is szükség "törlőautomatikára", de egy "pattintás" is áramtalaníthatja az ilyen típusú tárolót.
Egy normál működés közbeni rendszerhiba esetén meg gondolom műholdas kapcsolaton keresztül is megkaphatja a frissítet/recovery adatokat.
Zavarható és lehalgatható és bemérhető adatkapcsolaton keresztűl.........Mert azért észlelni egy rádióadást minimum tudnak az oroszok is.Diszkrét behatolásnak rögtön annyi.Megintcsak logikátlan.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 861
36 481
113
Az hogy titkosított rádió-azonosító kódok ne kerüljenek ellenséges kézbe már a sokak szerint "elmaradott" 70 évvel ezelőtti szovjet gépeken is meg volt oldva. A titkosított berendezést SzRO-nak (fedélzeti válaszjel-adó), később a lokátoros gépeken SzRZO-nak hívták (ezzel már rá is lehetett "kérdezni" a fed-lokátoron befogott célra). Mindkettő kódoló-részében volt egy robbanótöltet, ami adott esetben felrobbantotta - na nem az egész gépet, még csak nem is a rádióteret - hanem a berendezés kód-tárolóját. A robbantás kéféle lehetett:
- megfelelő g-túlterhelésen túl (ami a gép töréshatára fölött volt beállítva) annak túllépése, így lezuhanás esetén is működött, automatikus volt a robbantás
- volt a kabinban az SzRO kezelődobozán egy kapcsoló amivel a pilóta is tudott robbantani, ha pl. eltévedt aztán rájött hogy rossz helyen szállt le.
Egyszer a PG-ben beszerelés után rossz pozícióban maradt ez a kézi-kapcsoló, és AKKU-felkapcsoláskor volt is durranás a rádiótérben meg egy kis füstfelhő egy MiG-15 fölött.
És akkor ott tartunk,hogy minek törölni,ha már haza ért a gép.....
 
  • Tetszik
Reactions: emel

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 861
36 481
113
És akkor ott tartunk,hogy minek törölni,ha már haza ért a gép.....
Arrol nem is beszélve,hogy a menet közben begyűjtött információkat hogyan elemzik,ha leszálláskor törlődik?
Akárhogyan is nézzem,ez a gombnyomásra megy a levesbe a gép dolog mindenhogyan sántit.Ha van is ilyen funkció,de azzal meg a kutya se venné meg,akkor annak a gép vezérlőrendszerére kéne hatnia,nem a REH könyvtárra
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 177
90 547
113
Azaz a gépen van.

Nem abban a kis "dobozban" van minden fontos információt, ami a pilóták kezében van?
Ez van helyettesítve az F-35-nél valamilyen automatikus adatkapcsolattal?

lhke161025-11.jpg


0829_0032.jpg


https://airbase.blog.hu/2018/08/30/ejszakai_repules_102

https://airbase.blog.hu/2016/10/29/lhke-1610
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Nem abban a kis "dobozban" van minden fontos információt, ami a pilóták kezében van?
Ez van helyettesítve az F-35-nél valamilyen automatikus adatkapcsolattal?

lhke161025-11.jpg


0829_0032.jpg


https://airbase.blog.hu/2018/08/30/ejszakai_repules_102

https://airbase.blog.hu/2016/10/29/lhke-1610
Az F-16-on DTC a neve, data trasfer cartridge, ha jól emlékszem.

Régen ez mágnesszalag volt.
Tornado 1980. Akkor ez volt a hi-tech.
Itt a számítógép, amin készítették magát a dolgot, annak még lemez volt az inputja, azon volt a szoftver és gondolom, hogy Tornado gépnek készül. A Jaguárhoz is lehet, hogy ez volt, csak más SW, mert annak a hardvere ki tudja mit kért. Már, ha volt hozzá olyan. Akkor nagyon célhardver volt minden....
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt másolja rá a kazettára.
7:29 Érdemes megnézni, hogy a rendszer egy csomó funkcióját nem használták ki...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt rakja be. Kesztyűben is milyen ügyesen pörgeti a kazettát. :)
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

És végül. Az egész folyamatot nézve mindig elröhögöm, hogy bárki atomháborút képzelt el. Ezek a komplex rendszerek azonnal szétestek volna egy atomháború esetén...

Viszont egészen szép retro arról, hogy még kb. 30 éve is hogyan működött az eligazítás.
A Sivatagi Vihar alatt valami mainframe gépet kellett a helyszínre vinni, azzal készítették el a napi ATO (air tasking ordert), ami sok sok terminálból vagy telfonon, telexen és manuális adatbevitellel kapta asszem az infókat. Csak ez nem olyan látványos, mint maga a hardver a lánc végén, ami ledobja a bombát.

Tessék elképzelni azt, hogy több száz vagy ezer gépet hogyan hangoltak volna össze régen online lehetőségek nélkül vagy azok akkori szintjén...
Atomháború estén azonnal szigetüzemmé vált volna minden és értelmetlenné. Szerintem.
 
T

Törölt tag

Guest
Zavarható és lehalgatható és bemérhető adatkapcsolaton keresztűl.........Mert azért észlelni egy rádióadást minimum tudnak az oroszok is.Diszkrét behatolásnak rögtön annyi.Megintcsak logikátlan.
Ehhez nem kell kétirányú kapcsolat. Elég ha - mondjuk 10 percenként - folyamatosan küldik a frissített csomagot. Alapvetően ez a real time frissítés nélkülözhetetlen is a sikeres feladatvégrehajtás szempontjából.
 
T

Törölt tag

Guest
Zavarható és lehalgatható és bemérhető adatkapcsolaton keresztűl.........Mert azért észlelni egy rádióadást minimum tudnak az oroszok is.Diszkrét behatolásnak rögtön annyi.Megintcsak logikátlan
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png


Arrol nem is beszélve,hogy a menet közben begyűjtött információkat hogyan elemzik,ha leszálláskor törlődik?
Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.

Az F-16-on DTC a neve, data trasfer cartridge, ha jól emlékszem.
Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
 
M

molnibalage

Guest
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png



Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.


Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file? Ha minden felszállás előtt fel kell tölteni az RWR, NCTR és más adatbázis, akkor behalok.
Valahol nagyon azért érzem, hogy alulspecifikált a beszélgetés.
 
T

Törölt tag

Guest
Azért is írtam le az "őskori" megoldást, ill. > minek azt törölni ami még mindig a saját kézben van?!!
Pont ez a lényeg, hogy nem igényel külön megsemmisítő rendszert, ha RAM-ban tárolják az adatokat. Viszont otthon mikor áramtalanítják a gépet, ugyan úgy eltűnik az adat belőle. De ez nem gond, mivel a rendszer indítása után már azonnal visszakapja frissítve a központtól.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 861
36 481
113
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file? Ha minden felszállás előtt fel kell tölteni az RWR, NCTR és más adatbázis, akkor behalok.
Valahol nagyon azért érzem, hogy alulspecifikált a beszélgetés.
Kizártnak tartom,hogy minden alkalommal a teljes REH könyvtárat amcsibol keljen feltölteni.Egyszerűen felesleges,és sebezhető is.Teljesen logikátlan.
Szerintem az adott bevetéshez adnak amerikai adatbázisú frissitést.Ha valakinek nélkülöznie kell ezt az adatbázist,az bizony hátrány.Nade nem teszi bevethetetlenné a gépet.
Izraeliek saját elektronikai cuccokat akartak integrálni,ezért kaptak egy külön forráskódú szoftvert.
Ehhez nem kell kétirányú kapcsolat. Elég ha - mondjuk 10 percenként - folyamatosan küldik a frissített csomagot. Alapvetően ez a real time frissítés nélkülözhetetlen is a sikeres feladatvégrehajtás szempontjából.
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png



Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.


Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
 
M

molnibalage

Guest
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
Fordítva megy. A gép gerincén van a SATCOM antenna és az ad felfelé sanszoan, ha kér adatot. Aztán vagy kap adatot valamitől, vagy nem. Senki nem mondta, hogy geostac műholdról. Ezt te költötted hozzá...
(A geostac műholdak sokszor csak átjátszóak mástól.)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zeal

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 861
36 481
113
Fordítva megy. A gép gerincén van a SATCOM antenna és az ad felfelé sanszoan, ha kér adatot. Aztán vagy kap adatot valamitől, vagy nem. Senki nem mondta, hogy geostac műholdról. Ezt te költötted hozzá...
(A geostac műholdak sokszor csak átjátszóak mástól.)
Viszont sanszosan műhold átjátszóval megy a dolog.Ott meg már olyan távolságok vannak,hogy nem lehet olyan keskeny sávon adni,hogy csak a fogadó fogja.És azért az oroszoknak,kinaiaknak is vannak REH rendszereik.Meg akiknek exportálják.És van módszer a műhold adások zavarására is.
Egyszerűen ez a minden leszálláskor törlödö REH könyvtár ellentmond minden logikának.És nincs is ilyen hivatalosan leirva,csak frissités.
A szoftveres támogatást nem adják ki a kezükböl az amik.De annak hiánya nem jelent azonnali harcképtelenséget.Mire elavul a rendszer,addigra a fogyóeszközök hiánya miatt amúgy is repképtelen lesz a gép.Ennyi
 
T

Törölt tag

Guest
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file?
Az írják az F35 höz 12 réginóként eltérő Mission Data File készlet létezik.
Ezek tartalmazzák az adott régióban az F35 lehetséges ellenfeleinek olyan adatait mint:
- földi légvédelem és ellenséges repülőgépek, rakéták lokátorainak jellemzői;
- ellenséges repülőgépekről visszaverődő lokátor jelek jellemzői amely alapján lehetséges a gépek nagy BVR azonosítása;
- u.ezek az adatok a saját technikára;
- stb...
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
Ezt (is) teljesen rosszul látod.
- a katonai távközlési műholdak elsősorban nem geostacionárius pályán keringenek...de ez a kisebbik tévedés.
- nem a távközlési műhold jelét kell erősen irányítani (azt elég az adott régióra szűkíteni) hanem az F35-ről a műholdra küldött jel erősen irányított keskeny nyaláb.
Amúgy kapaszkodj meg...már a rakéták is műholdas adatkapcsolattal működnek.
Az AGM-88E AARGM-nek is műholdas kapcsolata van ahonnan végfázisban műholdon keresztül küldi haza a MMW radar által a célpontról készített képet.
 
M

molnibalage

Guest
Az írják az F35 höz 12 réginóként eltérő Mission Data File készlet létezik.
Ezek tartalmazzák az adott régióban az F35 lehetséges ellenfeleinek olyan adatait mint:
- földi légvédelem és ellenséges repülőgépek, rakéták lokátorainak jellemzői;
- ellenséges repülőgépekről visszaverődő lokátor jelek jellemzői amely alapján lehetséges a gépek nagy BVR azonosítása;
- u.ezek az adatok a saját technikára;
- stb...
Pont arról beszélek, hogy ezek a dolgok ma a gépekbe belekerülnek szoftverfrissítésként és nem törlődik ki, ha leáll a gép. Tudtommal.
Ha ezt minden bootnál meg kell csinálni, akkor az F-35 az tényleg csak egy üres edény, amit mindig fel kell tölteni. De erősen kétlem, hogy így menne.