[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file? Ha minden felszállás előtt fel kell tölteni az RWR, NCTR és más adatbázis, akkor behalok.
Valahol nagyon azért érzem, hogy alulspecifikált a beszélgetés.
Kizártnak tartom,hogy minden alkalommal a teljes REH könyvtárat amcsibol keljen feltölteni.Egyszerűen felesleges,és sebezhető is.Teljesen logikátlan.
Szerintem az adott bevetéshez adnak amerikai adatbázisú frissitést.Ha valakinek nélkülöznie kell ezt az adatbázist,az bizony hátrány.Nade nem teszi bevethetetlenné a gépet.
Izraeliek saját elektronikai cuccokat akartak integrálni,ezért kaptak egy külön forráskódú szoftvert.
Ehhez nem kell kétirányú kapcsolat. Elég ha - mondjuk 10 percenként - folyamatosan küldik a frissített csomagot. Alapvetően ez a real time frissítés nélkülözhetetlen is a sikeres feladatvégrehajtás szempontjából.
Az F35 MADL nevű datalink rendszerének a fél tucat antennája is AESA rendszerűek. Egész keskeny irányított nyalábbal dolgozik, ergó, az ellenség nem fogja észlelni és zavarni az adatkapcsolatot. De ezt már annyiszor átbeszéltük...:(
JMr3Ehp.png



Az adatok nagy részét már a levegőben megosztják a többi géppel és a software központtal, vagyis sem szükséges a leszállás után letölteni és külön elküldeni.


Ezeknek a kis adattárolóknak egész más volt (és ma is más) a feladatuk.
A feladatot a pilcsi (vagy a kisegítő személyzet) bent az irodában egy asztali számítógépen szerkeszti meg. Ez része a feladatra való felkészülésnek és az briefingnek.
Van lehetőség szépen végig menni az egész feladaton, beállítani a kommunikációs frekiket, stb...
Utána az egészet kimásolják egy adattárolóra amit a pilcsi szépen magával visz a gépre, és egy mozdulattal betölti a feladatot a fedélzeti számítógépre.
Előnye hogy nem a gépben ülve kell kézzel bepötyögni az aznapi feladatot. (megjegyzem, ez már így történik mindenhol a civil repülésben is, beleértve az én LX9050-es computeremet is...:))
DE!!
Ez csak maga a napi feladat, de nem a titkos mission data fileok. Azokat senki nem fogja kis kézi adathordozókon hurcibálni.
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
 
M

molnibalage

Guest
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
Fordítva megy. A gép gerincén van a SATCOM antenna és az ad felfelé sanszoan, ha kér adatot. Aztán vagy kap adatot valamitől, vagy nem. Senki nem mondta, hogy geostac műholdról. Ezt te költötted hozzá...
(A geostac műholdak sokszor csak átjátszóak mástól.)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zeal

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
Fordítva megy. A gép gerincén van a SATCOM antenna és az ad felfelé sanszoan, ha kér adatot. Aztán vagy kap adatot valamitől, vagy nem. Senki nem mondta, hogy geostac műholdról. Ezt te költötted hozzá...
(A geostac műholdak sokszor csak átjátszóak mástól.)
Viszont sanszosan műhold átjátszóval megy a dolog.Ott meg már olyan távolságok vannak,hogy nem lehet olyan keskeny sávon adni,hogy csak a fogadó fogja.És azért az oroszoknak,kinaiaknak is vannak REH rendszereik.Meg akiknek exportálják.És van módszer a műhold adások zavarására is.
Egyszerűen ez a minden leszálláskor törlödö REH könyvtár ellentmond minden logikának.És nincs is ilyen hivatalosan leirva,csak frissités.
A szoftveres támogatást nem adják ki a kezükböl az amik.De annak hiánya nem jelent azonnali harcképtelenséget.Mire elavul a rendszer,addigra a fogyóeszközök hiánya miatt amúgy is repképtelen lesz a gép.Ennyi
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Akkor mit tartalmaz maga a mission data file?
Az írják az F35 höz 12 réginóként eltérő Mission Data File készlet létezik.
Ezek tartalmazzák az adott régióban az F35 lehetséges ellenfeleinek olyan adatait mint:
- földi légvédelem és ellenséges repülőgépek, rakéták lokátorainak jellemzői;
- ellenséges repülőgépekről visszaverődő lokátor jelek jellemzői amely alapján lehetséges a gépek nagy BVR azonosítása;
- u.ezek az adatok a saját technikára;
- stb...
Ja.Egy másik kontinensről érkező adás nem érzékelhető,nem zavarható.Geostacionáris pályán lévő műholdak 36000km magasan vannak.Azonkivűl a pontos irányba adáshoz tudniuk kell a fogadó gép pontos helyét.Egy lopakodó behatoló támadógép pontos helyét.Talán majd irányjeladót kapcsol,had mérje be az ellenség...
És ha valamiért megszakad az xezer kilóméterre lévő központal az adatkapcsolat,akkor addig nem mennek bevetésre a gépek.Szólnak az ellennek,hogy bocs,tüzszünet,mert lefagyott a net.....Holnaptol meg én leszek a római pápa
Ezt (is) teljesen rosszul látod.
- a katonai távközlési műholdak elsősorban nem geostacionárius pályán keringenek...de ez a kisebbik tévedés.
- nem a távközlési műhold jelét kell erősen irányítani (azt elég az adott régióra szűkíteni) hanem az F35-ről a műholdra küldött jel erősen irányított keskeny nyaláb.
Amúgy kapaszkodj meg...már a rakéták is műholdas adatkapcsolattal működnek.
Az AGM-88E AARGM-nek is műholdas kapcsolata van ahonnan végfázisban műholdon keresztül küldi haza a MMW radar által a célpontról készített képet.
 
M

molnibalage

Guest
Az írják az F35 höz 12 réginóként eltérő Mission Data File készlet létezik.
Ezek tartalmazzák az adott régióban az F35 lehetséges ellenfeleinek olyan adatait mint:
- földi légvédelem és ellenséges repülőgépek, rakéták lokátorainak jellemzői;
- ellenséges repülőgépekről visszaverődő lokátor jelek jellemzői amely alapján lehetséges a gépek nagy BVR azonosítása;
- u.ezek az adatok a saját technikára;
- stb...
Pont arról beszélek, hogy ezek a dolgok ma a gépekbe belekerülnek szoftverfrissítésként és nem törlődik ki, ha leáll a gép. Tudtommal.
Ha ezt minden bootnál meg kell csinálni, akkor az F-35 az tényleg csak egy üres edény, amit mindig fel kell tölteni. De erősen kétlem, hogy így menne.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
Az írják az F35 höz 12 réginóként eltérő Mission Data File készlet létezik.
Ezek tartalmazzák az adott régióban az F35 lehetséges ellenfeleinek olyan adatait mint:
- földi légvédelem és ellenséges repülőgépek, rakéták lokátorainak jellemzői;
- ellenséges repülőgépekről visszaverődő lokátor jelek jellemzői amely alapján lehetséges a gépek nagy BVR azonosítása;
- u.ezek az adatok a saját technikára;
- stb...

Ezt (is) teljesen rosszul látod.
- a katonai távközlési műholdak elsősorban nem geostacionárius pályán keringenek...de ez a kisebbik tévedés.
- nem a távközlési műhold jelét kell erősen irányítani (azt elég az adott régióra szűkíteni) hanem az F35-ről a műholdra küldött jel erősen irányított keskeny nyaláb.
Amúgy kapaszkodj meg...már a rakéták is műholdas adatkapcsolattal működnek.
Az AGM-88E AARGM-nek is műholdas kapcsolata van ahonnan végfázisban műholdon keresztül küldi haza a MMW radar által a célpontról készített képet.
Nem vonom kétségbe a műholdas adatkapcsolat létét.Sem a REH adattárak létét.Sőt,azt sem vonom kétségbe,hogy ezen adattárakhoz nem mindenkinek egyforma a hozzáférése.
Azt vonom kétségbe,hogy leszálláskor törlődik a gép saját rendszere.Egyszerűen logikátlan,és nemcsak az exportgépeknél teszi kiszolgáltatottá a vásárlót,hanem minden gépet egy komolyabb ellenféllel folytatott harcban.Lehet érzékelni és zavarni a műholdadásokat,sőt,lelőni a műholdat.És ma már a zavaráshoz nem is kell szuperhatalomnak lenni.Lásd az iráni dron esetet.
Azonkivűl sehol nem olvastam komolyabb anyagban ilyen törlő funkciórol,csak frissitésről.Nem komplett újratöltésről irnak,hanem frissitésről.Aktualizálásrol.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 426
113
Lehet érzékelni és zavarni a műholdadásokat,sőt,lelőni a műholdat.
És mit érnél el egy zavarással?
Már felszállásnál megkapja az akkor aktuális infót. Repülés közben ha zavarják, max a felszálláskor kapott adatokat használja. Nem optimális, de attól még működő adatok.
Viszont ezzel az eljárással biztosan nem kerülhet érzékeny infó az ellenség kezébe.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
És mit érnél el egy zavarással?
Már felszállásnál megkapja az akkor aktuális infót. Repülés közben ha zavarják, max a felszálláskor kapott adatokat használja. Nem optimális, de attól még működő adatok.
Viszont ezzel az eljárással biztosan nem kerülhet érzékeny infó az ellenség kezébe.
Miondjuk Kina Okinava és a komplett Dél Kinai tenger műholdas adatkapcsolatát zavarja.Akkor mit csinálnak?felteszik a kezüket?Vagy válaszul ICBMet vetnek be,mert nem tud felszállni egy kósza F35 sem?Nemáááár!
Szóval baromira logikátlan a dolog.
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
És mit érnél el egy zavarással?
Már felszállásnál megkapja az akkor aktuális infót. Repülés közben ha zavarják, max a felszálláskor kapott adatokat használja. Nem optimális, de attól még működő adatok.
Viszont ezzel az eljárással biztosan nem kerülhet érzékeny infó az ellenség kezébe.

Ne viccelj már rengeteg adatról van szó.Gyakorlatikag ez kiheréli a gyorsreagálás képességét.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 775
30 546
113
Szóval ezzel a minden leszálláskor törlődik dologgal alapvető harcászati problémák vannak.Gyakorlatilag komoly ellenféllel szemben bevethetetlené teszi a gépet.
Azonkivűl ismétcsak a törökökkel példálózom.Nekik biztos nem kellene egy olyan gép,amit csak akkor használhatnak,ha az amik megengedik.Sziria mellett van egy régóta húzodó problémájuk a görögökkel.
 
K

kamm

Guest
Egy úgy bugyutaság, ahogy van. A Nebo méretű radar képes egy -30 dBsm méretű tárgyat zavarmentes környezetben úgy 90 km-ről követésbe venni. Az, hogy kis drónokat ilyen környezetben egyes radarok képesek 10-15 km annak semmi köze a stealth végéhez. Amikor az F-35 50 km+ távolságból dobálja az SDB salvokat...

És az RCS modellek szerint az elnyelő festék nélkül is a jellemző stealth tartományban a -30 dB inkább a legrosszabb érték. Az F-22 esetén néhol -40 dBsm-re is beesik...

Az európai anti-stealth propaganda szépen megtette a hatását...

Most nincs kedvem keresgelni, volt egy korrekt grafika, hogyan fejlodott a Gripen vagy Saab radaradarkepesseg az elmult 20-30 ev alatt, km es 0.1m alatti tartomanyig, BVR...
 
K

kamm

Guest
A srác teljesen fogalmatlan...
Olyanokat ír hogy "...A hazi dron kicsi, ezert kicsi a RCS..." :D

Mintha a tárgy fizikai méretének szoros köze lenne a radar keresztmetszetéhez.:rolleyes:
Ez alapján a Luneburg szelencék teljesen használhatatlanok lennének egy B2-nek meg óriási lenne az RCS-e.

Huh? Konkrétan a fizikai méret egyebes aranyban van a rcs-sel, igen (természetesen az anyaga, alakja stb is számít, logikusan.) Sikerült az általános iskolat abszolvalni? :)
Ha valamit nem értesz, kérdezz, nem kinos am az (kb mint a radiotechnikai iparos zoldsegednel.)
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 904
4 743
113
Miondjuk Kina Okinava és a komplett Dél Kinai tenger műholdas adatkapcsolatát zavarja.Akkor mit csinálnak?felteszik a kezüket?Vagy válaszul ICBMet vetnek be,mert nem tud felszállni egy kósza F35 sem?Nemáááár!
Szóval baromira logikátlan a dolog.
A ferde szeműek rövidesen képesek lesznek zavarni az usákok adatkapcsolatát, erre már voltak próbálkozásaik. Ez már nem utópia.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Lehet érzékelni és zavarni a műholdadásokat,sőt,lelőni a műholdat.És ma már a zavaráshoz nem is kell szuperhatalomnak lenni.Lásd az iráni dron esetet.
Több komolyságot pls.....
- Zavarás: tételezzük fel hogy zavarni akarod az F35 és a műhold közötti adatkapcsolatot...
Mégis mi módon? Mint már szó volt róla az F35 datalink antennája AESA rendszerű.
Ez azt jelenti hogy nem csak adása irányított hanem a vétele is. Minden olyat jelet ami nem a műhold irányából érkezik a rendszer figyelmen kívül hagy.
Megjegyzem a zavarvédett GPS antennák pontosan u.ilyen elven működnek
- műhold lelövés: műholdakat lelőni nagyon csúnya dolog.
Az F35 szerencséjére:
  • csak igen kevesen képesek arra hogy lelőjenek egy műholdat.
  • egyáltalán nem biztos hogy az a műhold ahonnan az F35 az adatokat kapja olyan pályán kering hogy azt le tudják lőni.
  • műholdból sok van és Elonnak hàla egyre könnyebben pótolhatóak. Egy műhold lelövése egyáltalán nem biztos hogy komolyan befolyásolja a kommunikációt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
A ferde szeműek rövidesen képesek lesznek zavarni az usákok adatkapcsolatát, erre már voltak próbálkozásaik. Ez már nem utópia.
Kérlek majd írd meg hogy mégis mi módon?
- mint fent...egy irányérzékeny földi vevőantenna egyszerűen figyelmen kívül hagyja a nem a műholdról származó jelet.
További ötlet?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 426
113
Annak aki teszem azt a baltikumba küldi a gépeit ez jó pár giga is lehet amit lehet,hogy csak percek letölteni de ezzel a pár perccel meg is ette a a fene az egészet.
15 perc a NATO-ban a szintidő, hogy készenléti gépeket levegőbe emeljék. A műholdas kapcsolat nem szakad meg a felszállással.