[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 134
113
Nem vagyok annyira szakértő a karbantartás területén, de Én is tudom, hogy 800 órásra visszük ki a gépeket, de azt is, hogy szinte "just in time" rendszerben hozzuk az alkatrészeket, tehát erős a svéd jelenlét a szupport során. Nos ezt is vettük a tartós bérlettel (ami a lízing másik neve). A 29-esek idejében esetleges volt az alkatrész utánpótlás és nemcsak az orosz hibájából, hanem mert nem tisztán műszaki alapon történt azok megrendelése, sem időben, sem összetételben. Ezért is probálkozott a bázis az állapot szerinti üzemeltetéssel a végén.
Egyik hozzászóló sem írta, le, hogy magunk önállóan tudnánk üzemeltetni és karbantartani a Gripeneket, mert ez így nem igaz. Igen voltak és szerintem még most is vannak tervek, hogy vegyesvállalatként kiszervezve a Légijárműt a svéd gépek javítása még inkább magyarországon legyen, én ennek nem látom sem műszaki sem humán erőforrás hátterét. Az alábbinek a megfelelő berendezések hiánya, az utóbbinak nem a müszakiak felkészültsége, hanem létszáma folytán.
A H145M helikopterek nagyjavítása másik tészta., ne keverjük a Gripen üzemeltetésbe. Ott nincs lízing. (minden lízingnek van egy szupport szerződés része is).
Elképesztően fogalmatlan vagy az ügyben.
Nem is értem. Lízing? Tartósbérlet? Support szerződés?

Igen vettük a support szerződést is, mivel a gépek a mai napig is a Flygvapnet leltárában szerepelnek, és minden support szerződést a Svéd Légierő kötött meg rájuk, a Saabnál adott repült órára. Amint kifizetjük a gépeket, akár magunk is megrendelhetjük ezt a szerződést a saját feltételeinkkel (több, vagy kevesebb repült órát rendelve a szerződés idejére) . De azon sem lennék meglepődve, ha továbbra is a Flygvapnet saját csomagjába alkudnánk bele a sajátunkat. Minek változtassunk, ha nem muszáj?

Mivel a szerződésünk repült órára köttetett, így semmilyen befolyása nincs annak, hogy mi mennyit akarunk spórolni az alkatrészen. Mi maximum annyit tehetünk, hogy nem reptetjük a gépeket, ha nincs pénzünk. De a support akkor is jön, ha éppen nem akarjuk, de elértük az adott géppel a szerviz intervallumot. (Vagy a gép megy ha éppen a 800 órás van soron)
Ebben semmi különleges nincs svéd részről. Mivel tudják a keret repültóra számokat - ráadásul 5 évre előre - így nagyjából egy ötödikes ki tudja számolni a logisztikai igényt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 941
8 372
113
Elképesztően fogalmatlan vagy az ügyben.
Nem is értem. Lízing? Tartósbérlet? Support szerződés?

Igen vettük a support szerződést is, mivel a gépek a mai napig is a Flygvapnet leltárában szerepelnek, és minden support szerződést a Svéd Légierő kötött meg rájuk, a Saabnál adott repült órára. Amint kifizetjük a gépeket, akár magunk is megrendelhetjük ezt a szerződést a saját feltételeinkkel (több, vagy kevesebb repült órát rendelve a szerződés idejére) . De azon sem lennék meglepődve, ha továbbra is a Flygvapnet saját csomagjába alkudnánk bele a sajátunkat. Minek változtassunk, ha nem muszáj?

Mivel a szerződésünk repült órára köttetett, így semmilyen befolyása nincs annak, hogy mi mennyit akarunk spórolni az alkatrészen. Mi maximum annyit tehetünk, hogy nem reptetjük a gépeket, ha nincs pénzünk. De a support akkor is jön, ha éppen nem akarjuk, de elértük az adott géppel a szerviz intervallumot. (Vagy a gép megy ha éppen a 800 órás van soron)
Ebben semmi különleges nincs svéd részről. Mivel tudják a keret repültóra számokat - ráadásul 5 évre előre - így nagyjából egy ötödikes ki tudja számolni a logisztikai igényt.
Bocsi de nem értem a hozzászólásodat. Nem írtam a lízing szerződés részleteiről, sem arról, hogy a repült órával együtt járó karbantartási igényeket a svédek hogyan teljesítik. Amit írtál az mind evidens. Igy van. A repülőgépek lízingjének lejárása után hazánk további "karbantartási, szupport támogatási szerződés" akar. Azt, hogy a Gripenek magyar vagy svéd tulajdonban maradnak-e az még szvsz a jövő zenéje. Lesz-e maradványérték, az mennyi lesz, vagy tovább folytatjuk a lízinget, esetleg akár gépek cseréje, + gépek hozzátételet stb. (vannak elképzelések tárgyalások, nem nyilvánosak). A szupport szerződés, és svéd részről alkatrész utánpótlás mindenképpen szükséges és biztosítják, kérdés, hogy milyen konstrukcióban. Szvsz, a jelenlegi felelne meg legjobban érdekeinknek, mert bevált és is a kevés műszakival is relatíve kiemelkedő hadrafoghatóság van biztosítva.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 289
11 195
113
Bocsi de nem értem a hozzászólásodat. Nem írtam a lízing szerződés részleteiről, sem arról, hogy a repült órával együtt járó karbantartási igényeket a svédek hogyan teljesítik. Amit írtál az mind evidens. Igy van. A repülőgépek lízingjének lejárása után hazánk további "karbantartási, szupport támogatási szerződés" akar. Azt, hogy a Gripenek magyar vagy svéd tulajdonban maradnak-e az még szvsz a jövő zenéje. Lesz-e maradványérték, az mennyi lesz, vagy tovább folytatjuk a lízinget, esetleg akár gépek cseréje, + gépek hozzátételet stb. (vannak elképzelések tárgyalások, nem nyilvánosak). A szupport szerződés, és svéd részről alkatrész utánpótlás mindenképpen szükséges és biztosítják, kérdés, hogy milyen konstrukcióban. Szvsz, a jelenlegi felelne meg legjobban érdekeinknek, mert bevált és is a kevés műszakival is relatíve kiemelkedő hadrafoghatóság van biztosítva.

Nem, te összekevered a leasinget a supporttal, és szerinted minden szar, mert magyarok vagyunk, és szerinted a magyarok csak szarul tudnak csinálni mindent, bezzeg mások.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 667
37 649
113
Ráadásul többféle is.

Valójában semmi egyedi nincs az Arexisben,vannak páran vetejtarsai.Es erősen gyanítom,hogy az amcsi és zsidó konténerek alighanem lelepik....Csak mert azok éles harci tapasztalatok nyomán vannak fejlesztve
.
Örülnék ha ami légierőn is rendelkezne valami hasonlóval. Az izraeli vonalt nézegettem az utóbbi időben: szinte mindegyik rátehető a Gripen-C elülső Liteningnek "fenntartott" felfüggesztőjére...
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 261
4 653
113
Nem, te összekevered a leasinget a supporttal, és szerinted minden szar, mert magyarok vagyunk, és szerinted a magyarok csak szarul tudnak csinálni mindent, bezzeg mások.
Ha a leasing szerződésnek nem lenne része/ nem lenne mellette a support szerződés, akkor a Mig-29-ek sorsa, a Mi-24 csendes kimúlatása hosszú időre, vagy a Mi-8/17 flotta hullámzó rendelkezésre állása következett volna be. A nyugati technikával kezdtük átvenni a mentalitást is, ezt tanulni kellett, mostanra látszik beérni a folyamat, ez a H-145-ök helyzetén már látszik, de a közvetlen kiszolgálók mellett a vezetés gondolkodásmód-váltására is szükség volt ehhez, ami a Gripen rendszeresítésekor még messze nem volt így.
Nem szarok vagyunk, csak volt 50 év más mentalitású gyakorlatunk, amin változtatni kellett. A "buhera", "megoldjuk okosba' ", " jó lesz az úgy is", és egyéb felső vezetői hozzáállást kellett a modern technika kihívásaihoz igazítani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and alfa74
K

kamm

Guest
Ha a leasing szerződésnek nem lenne része/ nem lenne mellette a support szerződés, akkor a Mig-29-ek sorsa, a Mi-24 csendes kimúlatása hosszú időre, vagy a Mi-8/17 flotta hullámzó rendelkezésre állása következett volna be. A nyugati technikával kezdtük átvenni a mentalitást is, ezt tanulni kellett, mostanra látszik beérni a folyamat, ez a H-145-ök helyzetén már látszik, de a közvetlen kiszolgálók mellett a vezetés gondolkodásmód-váltására is szükség volt ehhez, ami a Gripen rendszeresítésekor még messze nem volt így.
Nem szarok vagyunk, csak volt 50 év más mentalitású gyakorlatunk, amin változtatni kellett. A "buhera", "megoldjuk okosba' ", " jó lesz az úgy is", és egyéb felső vezetői hozzáállást kellett a modern technika kihívásaihoz igazítani.
Az azsiai orosz-kommunista mentalitas, mas szoval. :cool:
 
  • Tetszik
  • Dühítő
Reactions: jimkirk and honved

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 888
32 692
113
Örülnék ha ami légierőn is rendelkezne valami hasonlóval. Az izraeli vonalt nézegettem az utóbbi időben: szinte mindegyik rátehető a Gripen-C elülső Liteningnek "fenntartott" felfüggesztőjére...
,A nagy Scorpi nem,tul nagy hozzá.De zsidók szinte bármit integrálnák bármihez.Hindu Su30hoz integraltak a célzó.felderito és zavaró podjaikat.Gripenehez kepest sima ügy.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Akkor beszéljük át még egyszer, utoljára, mert sokaknak tényleg keverednek a fejükben a fogalmak. És Pisti valami egészen szörnyű dolgot indított el itt a fórumon.
Nem attól lesz karbantartás, mert bérled a gépet és az elvi szinten a svéd légierő tulajdonában van (mert a gyakorlatban meg a miénk és soha nem is akartak svéd pilóták ezekkel repülni). Attól lesz karbantartás, hogy bele írod a szerződésbe.

bérlés fogalma: Nincs pénzed? Adok hitelt. Drágább lesz, de cserébe már most csórón elviheted és majd törleszted szép lassan. Azoknak az országoknak jó, akiknek sosincs pénzük (ergo nem tudnák kifizetni most azonnal), de nagyon akarnak és különösebb megszorítások nélkül ezt be tudják vezetni a hadseregükbe.

vásárlás fogalma: Van pénzem. Ezt kérem. Ezeket a garanciákat akarom beleíratni a szerződésbe. (Azt, amit akarok, mert van pénzem kifizetni.)

suport szerződés: Nekem nincs LAPTOP szerviz cégem. Kérem írja alá, hogy a következő 10 évben bármikor behozhatom ide és azonnal megjavítja. Hogy? 800 üzemóránként be kell hoznom? Jó, de nekem működjön, mert én ezzel dolgozom.

Nem tudom, mennyire világos, de az első kettő kizárja egymást. A harmadiknak meg semmi köze az első kettő választásához. Ha az új kocsimat akarom, akkor kifizetem a szalonban egy összegben és viszem haza, mert az enyém. Vagy iratok róla papírt, hogy bármikor bevihetem és megszerelik vagy nem írom bele a szerződésbe... mert otthon apunak van autójavító műhelye. Ha nem akarom kifizetni az új kocsimat, akkor kötök egy bank bevonásával egy bérleti szerződést. Vagy bele írom, hogy bármikor visszahozhatom és megszerelik, vagy nem iratom, mert otthon olyan szerelőaknás garázsom van, hogy mindent meg tudok szerelni magam.
 
K

kamm

Guest
A bérlés fogalmánál a leasing-et taglalod.
A ketto gyakorlatilag ugyanaz eredetileg, csak technikai oldalon ternek el. A kaosz oka amugy az angolbol honositott lease nem igazan definialt jelentese ti. ez ideat is mas es mast jelent ill masban ter el a berlestol iparagankent.
A real estate (ingatlan) temaban a szerzodes idotartama a kulonbseg, a berlet fix vagy ideiglenes hossza stb. Itt nincs is vasarlas a vegen
Autoknal altalaban nincs vasarlas, de ha akarod, a lease utan kulon szerzodes kereteben megveheted a kocsit X osszegert (residual price); itt peldaul a javitasok nem teged terhelnek, hanem a lessort.
Eszkozokben, tangible assetek eseten megint valtozik, lehet fixed lease, lehet valtozo, a vegen lehet fixed-price-buyout avagy at-residual-value buyout; mindezek gyakorlatilag szabadon valaszthato szerzodeses opciok, ha siman berled es semmiert nem akarsz kulon fizetni, nem akarod megvenni, az is konkretan lease agreement neven fut.
Amire erdemes emlekezni: az alapveto difi angolszasz teruleten a rental es a lease kozott, hogy a rentalt rovid tavu berlesre hasznaljuk, az angol eleve arra erti. A berelt lakasodra is lease van alairva, nem rental agreement - utobbit az Avisnal meg a Herznel irsz ala, amikor kocsit berelsz.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
A bérlés fogalmánál a leasing-et taglalod.

Igen, mert az. És még csak nem is én voltam az első, aki elkezdte ebben a topicban ezt a szóalakban leírni.

Igen, amúgy a bérlés és a lízing is egyaránt lehetne nem csak olyan, hogy tulajdont szerzel, hanem csak egy időre használod és visszaadod. De akkor felteszem a kérdést, hogy van olyan különbség, hogy valaki szeretné, ha nem kerülne a Honvédség tulajdonába a vadászgép, csak állandóan valamennyi időre béreljük?
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 261
4 653
113
A ketto gyakorlatilag ugyanaz eredetileg, csak technikai oldalon ternek el. A kaosz oka amugy az angolbol honositott lease nem igazan definialt jelentese ti. ez ideat is mas es mast jelent ill masban ter el a berlestol iparagankent.
A real estate (ingatlan) temaban a szerzodes idotartama a kulonbseg, a berlet fix vagy ideiglenes hossza stb. Itt nincs is vasarlas a vegen
Autoknal altalaban nincs vasarlas, de ha akarod, a lease utan kulon szerzodes kereteben megveheted a kocsit X osszegert (residual price); itt peldaul a javitasok nem teged terhelnek, hanem a lessort.
Eszkozokben, tangible assetek eseten megint valtozik, lehet fixed lease, lehet valtozo, a vegen lehet fixed-price-buyout avagy at-residual-value buyout; mindezek gyakorlatilag szabadon valaszthato szerzodeses opciok, ha siman berled es semmiert nem akarsz kulon fizetni, nem akarod megvenni, az is konkretan lease agreement neven fut.
Amire erdemes emlekezni: az alapveto difi angolszasz teruleten a rental es a lease kozott, hogy a rentalt rovid tavu berlesre hasznaljuk, az angol eleve arra erti. A berelt lakasodra is lease van alairva, nem rental agreement - utobbit az Avisnal meg a Herznel irsz ala, amikor kocsit berelsz.
Nálunk szerintem egyszerűbb a különbség; bérlésnél nem kerül a végén tulajdonba a bérlet tárgya, leasingnél igen, az már részletkérdés, hogy maradványértéken, vagy további kifizetés nélkül. A bérlés használati jogot biztosít, nem tulajdonosit.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 740
5 848
113
A ketto gyakorlatilag ugyanaz eredetileg, csak technikai oldalon ternek el. A kaosz oka amugy az angolbol honositott lease nem igazan definialt jelentese ti. ez ideat is mas es mast jelent ill masban ter el a berlestol iparagankent.
A real estate (ingatlan) temaban a szerzodes idotartama a kulonbseg, a berlet fix vagy ideiglenes hossza stb. Itt nincs is vasarlas a vegen
Autoknal altalaban nincs vasarlas, de ha akarod, a lease utan kulon szerzodes kereteben megveheted a kocsit X osszegert (residual price); itt peldaul a javitasok nem teged terhelnek, hanem a lessort.
Eszkozokben, tangible assetek eseten megint valtozik, lehet fixed lease, lehet valtozo, a vegen lehet fixed-price-buyout avagy at-residual-value buyout; mindezek gyakorlatilag szabadon valaszthato szerzodeses opciok, ha siman berled es semmiert nem akarsz kulon fizetni, nem akarod megvenni, az is konkretan lease agreement neven fut.
Amire erdemes emlekezni: az alapveto difi angolszasz teruleten a rental es a lease kozott, hogy a rentalt rovid tavu berlesre hasznaljuk, az angol eleve arra erti. A berelt lakasodra is lease van alairva, nem rental agreement - utobbit az Avisnal meg a Herznel irsz ala, amikor kocsit berelsz.
Ez rendben, de Mo-on a bérlet - ahogyan előttem @migfun is említette volt - a hosszú távú “bérlés”, amit odaát lease-nek mondanál, a rövid távút itt kölcsönzésnek mondják (ez a rent), a lízing meg az a bérlet, ahol a szerződés végén tulajdont szerzel/szerezhetsz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 134
113
Nálunk szerintem egyszerűbb a különbség; bérlésnél nem kerül a végén tulajdonba a bérlet tárgya, leasingnél igen, az már részletkérdés, hogy maradványértéken, vagy további kifizetés nélkül. A bérlés használati jogot biztosít, nem tulajdonosit.
Nem egészen.
A hazai finanszírozasi szakzsargonban a lízing azt jelenti, hogy a pénzt kapod kölcsön, és ott már az elején be kell fizetni az áfát. Az ügylet kezdetén a vevő nevére kerül az árucikk, és maga kell pénzügyi amortizációt csináljon rá.
A tartós bérlet ( vagy zárt végű pénügyi lízing) az ami most a Gripenekkel jelenleg van. Maradványérték van a futamidő végén. A bérbeadó könyveiben marad az áru, és ő amortizalja. A bérlő meg havonta elszámolja a bérlet költségeit.
A sima bérlés meg egyértelműen csak arról szól, hogy időlegesen (korlátozott ideig) van szükség az eszközre, és nem éri meg a teljes ár kifizetése. A futamidő végén nem törvényszerű a tulajdonos váltás, de általában megajánlja a vevő félnek a bérbeadó. Ez kb. a cseh Gripen modell.
 
  • Tetszik
Reactions: migfun
K

kamm

Guest
,A nagy Scorpi nem,tul nagy hozzá.De zsidók szinte bármit integrálnák bármihez.Hindu Su30hoz integraltak a célzó.felderito és zavaró podjaikat.Gripenehez kepest sima ügy.
Sima ugy. Minden az, csak fizessunk, igaz? :D
Szerencsere Marothek rogton rajottek, hogy a zsidok mindenfele felig sem kesz szarra ramondjak, hogy elado, mert naluk siman hasznaljak (nana, ott nincsenek hatarmenti oroszok, max csoves iraniak meg lepattant, papucsos arabok) - minden elado! :D - es ovatosan kihatraltak az ajton. :D
 
  • Vicces
Reactions: Negan

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 941
8 372
113
Aki nem értette amit írtam, és nekiállt a tartós bérleten, meg a különféle lízingkonstrukciókon szambázni, azoknak jó szakmázást. Magam közbeszerzői végzettséggel is rendelkezem. De nem el a lényeg, hanem a 80%-os hadrafoghatóság, amely nemzetközileg is nagy eredmény, hiszen, az USAF több típusa ennél jóval alacsonyabb rendelkezésre állással áll hadrendben, a "békeidős" Luftwaffe,de még az RAF is elégedett lenne ilyen hadrafoghatósággal. A 80% persze kicsit félrevezető, mert a szerződésben és módosításaiban más-mást értett a magyar és a svéd fél a 80%-ról, de a különbség ellenére is magas értékről van szó. Ez pedig a lizinggel egybekötött szupport szerződés és modósításai tették lehetővé, benne a magyar műszakiak munkájával a svédek pontos és korrekten betartott alkatrész utánpótlásával és a nagyjavítások ütemezésével stb.
Annyit még a lízinghez, hogy járművek, repülőgépek stb. esetében a lízing mellé mindig kötnek "szolgáltatási" szerződéseket. Autóknál pld. kifejezetten márkaszervizekbe vagy a lízingcég által kijelölt szervizekbe lehet vinni a gépkocsitkat, hiszen a lízingbeadó kötelessége a megfelelő "forgalomképességet, repülési képességet , rendelkezésre állást stb. biztosítani. Mi repült órákat "vettünk", ennek teljesítéséhez pedig repülőképes Gripen kellett, mégpedig harci repülőgépről van szó, megfelelő hadrafoghatósággú repülőgép. Nos ezt az a bizonyos 80%.
Feleslegesen azon rugózni, hogy a régi üzemeltetési kultúra milyen volt, most meg milyen, hiszen a lízing melletti támogatási szerződés során a svéd tulajdonú repülőgépek kerültek folyamatosan karbantartásra és javításra, de ez csak pénzügyi és jogi kérdés, katonailag kvázi az volt a fő, hogy legyen elég repülőgép a kiképzési és egyéb feladatok végrehajtására. Nos mint láttuk volt.
Aki meg arról beszél, hogy bezzeg most már Szolnokon és Kecskeméten a saját tulajdonú eszközök esetében is megfelelő a hadrafoghatóság, annak csak annyit tudok írni, hogy a Mi-24, Mi-17 helikopterek filléres alkatrész problémákkal küszködnek és kvázi fegyvertelenek, tehát "korlátozottan hadrafoghatóak és a NOTAM adatai alapján az elmúlt időszakban is, H145M ide-oda bizony több esetben nem volt ismét SAR szolgálat az ország mindkét felén.
Amennyiben az államháztartás bezuhant és tartósan ez marad az irány, akkor az kihat, ahogy eddig is kihatott a katonság repülőeszközeinek karbantartására is. Ilyen esetben a lízing és mellé a támogatási konstrukció nem engedi, hogy az ország politikusai ezekkel takarékoskodjanak. A Gripenek amikor kevesebbet repültek mint a lízingelt órák száma akkor is rendelkezésre álltak megfelelő számban, a magyar fél nem repülte ki akkor (üzemanyag takarékosságból, és más forrásokat is érintett) hogy nem repültek a repülőgépeink.
Ennyi volt a mondandó lényege, és nem a lízing, tartós bérlet, stb. kivesézése... A 80% hadrafoghatóság nem jött volna létre ha nem ilyen szerződéseket és a módosításait kötjük meg.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 134
113
Tehát eddig mit tudunk?
A lízing az egyetlen megoldás, hogy hadrafoghatóságunk megmaradjon a harci repülőgép fronton. A legdrágább, de erre van képességünk.
Tehát szerinted a lízing a hadrafoghatóság záloga. (Holott az csak a gépek jogi helyzetét szabályozza.)
A repülőgépek lízingjének lejárása után hazánk további "karbantartási, szupport támogatási szerződés" akar.
Azt hittem a lízing szertődés biztosítja a mi mennybemenetelünket.
Azt, hogy a Gripenek magyar vagy svéd tulajdonban maradnak-e az még szvsz a jövő zenéje. Lesz-e maradványérték, az mennyi lesz, vagy tovább folytatjuk a lízinget, esetleg akár gépek cseréje, + gépek hozzátételet stb. (vannak elképzelések tárgyalások, nem nyilvánosak). A szupport szerződés, és svéd részről alkatrész utánpótlás mindenképpen szükséges és biztosítják, kérdés, hogy milyen konstrukcióban.
Nem akarom a tájékozottságodat megkérdőjelezni :cool: :D , de tudhatnád, hogy az utolsó szerződésmódosítás pont erről szólt, hogy a 2026-ban a konstrukció végén a tulajdonunkba kerülnek a gépek. A cseheknek kerek perec megmondták a svédek, hogy nyista tovabbi lízing a gépeikre.
Ez pedig a lizinggel egybekötött szupport szerződés és modósításai tették lehetővé, benne a magyar műszakiak munkájával a svédek pontos és korrekten betartott alkatrész utánpótlásával és a nagyjavítások ütemezésével stb.
Tehát még egyszer visszautalnék az első hozzászólásodra, hogy az elején még kizárólag a lízing biztosította nekünk a repülő gépeket.
hiszen a lízing melletti támogatási szerződés során a svéd tulajdonú repülőgépek kerültek folyamatosan karbantartásra és javításra, de ez csak pénzügyi és jogi kérdés, katonailag kvázi az volt a fő, hogy legyen elég repülőgép a kiképzési és egyéb feladatok végrehajtására.
És ismét...
Ilyen esetben a lízing és mellé a támogatási konstrukció nem engedi, hogy az ország politikusai ezekkel takarékoskodjanak.
Pontosan ezt vezettem le neked a legelején.