[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 108
113
Ki a rák mondta neked, hogy "három század a cél"???
"Ismerős ismerőse" volt légierős tiszt mondta: 3 század a minimum, hogy az ellenségnek ne legyen az országunk felett légifölénye, 5 század meg ahhoz kell, hogy nekünk legyen légifölényünk a saját országunk felett.

2021-es cikk szerint a 14 Gripenünkből 4 áll egy folytában valamilyen karbantartás alatt vagyis kb. 1/3 "mínusz" mindig. 3 század esetén van valójában 2 század bevethető géped...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 284
113
Ha a első kérdésre magad tudnád a választ - vagy csak vajmi kevés fogalmad lenne róla -, akkor nem tetted volna fel az második kérdést.
Különben megsúgom neked, hogy olyan minimum 250 és 300 óra közötti óraszámot. (NFTC összesített repült óraszáma II, IIB, III, és IV fázisokra. 267 óra)

1 század hazai és NATO Air Policingra épphogy elegendő. 2 század meg nem elegendő az ország minimális önvédelmére sem konfliktus esetén. Tehát kiszámolod, akkor hogy mennyi?
De ha nem hiszel nekem, akkor hallgasd vissza a légierő egykori parancsnokának Kilián Nándor tábornok úr - ha jól emlékszem - leköszönés utáni előadását. Ő volt ott, amikor Benkő idején elindították a Zrínyi programot. Na, ő beszélt 3 század többfeladatú harci gépről. De nem túl bonyolult kiszámolni!
A csehek full békeidőben tartottak/tartanak 1 század Gripent, valamint egy század ALCA-t. Ezen felül van egy további kiképző századuk ALCA-ból, 8 géppel.


És ha a fentieket szépen végiggondoltad, akkor tessék szépen egy kicsit lejjebb tekerni a "hangerőn"! o_O


Hajjajaj! :D
Ha már az NFTC-vel példálozol, akkor nem ártott volna utánanézni, hogy ebből mennyi van sugárhajtású gépen, és mit kell csinálni. És akkor ne is ecseteljük, hogy mennyiben tér el a kanadai és a magyar légtér egymástól.

Nem tudom mire vélni a kirohanásodat.
Egy század pilótáit nem egyszerre kell képezni, nem csak pilóta kell és évekkel előre kell gondolkozni.
Ha most tudják, hogy több gépet akarnak, majd, akkor már most el lehet kezdeni a pilótaképzést, ki ehet küldeni őket más NATO tagállamokhoz is, és mire itt lesznek az újabb Gripenek, addigra lesz rá pilóta is.
Egyébként hány olyan pilótája van a Honvédségnek, akinek van szakszója L-39 NG-re? Hát oktatói?

Ha egy-egy albatroszból nem lehet kihozni átlag 140-180 órát évente, akkor meg valahol komoly gondok vannak.

Mert hogy most az a realitás, hogy 4 új gép lesz, tökmindegy, hogy mit mondott egy már nyugdíjas tábornok. Egyáltalán jó lesz a következő típushoz, (ami mi is lesz?) az L-39 NG?

Az, hogy a csehek egy rakat L-159-et tartottak hadrendben nem viszonyítási alap. Legyártattak az Aeroval egy rahedlit, aztán kezdeni kellett vele valamit.

Ezek fényében javaslom, hogy konzultálj a lovasoktatóddal, mert elég magas a ló.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
"Ismerős ismerőse" volt légierős tiszt mondta: 3 század a minimum, hogy az ellenségnek ne legyen az országunk felett légifölénye, 5 század meg ahhoz kell, hogy nekünk legyen légifölényünk a saját országunk felett.

2021-es cikk szerint a 14 Gripenünkből 4 áll egy folytában valamilyen karbantartás alatt vagyis kb. 1/3 "mínusz" mindig. 3 század esetén van valójában 2 század bevethető géped...
8 század meg hogy szlovákia fölött is 12 meg hogy románia fölött 42 meg hogy Ukrajna fölött.......


Ès akkor mennyi tüzèrsèg kell
Mennyi lègvèdelem
Mennyi harckocsi
Mennyi iptr
Mennyi......

Messze van az a 3 század hiába beszèltek róla nagyjaink
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 108
113
8 század meg hogy szlovákia fölött is 12 meg hogy románia fölött 42 meg hogy Ukrajna fölött.......


Ès akkor mennyi tüzèrsèg kell
Mennyi lègvèdelem
Mennyi harckocsi
Mennyi iptr
Mennyi......

Messze van az a 3 század hiába beszèltek róla nagyjaink
Ezt akkor fogjuk talán közelíteni ha 30-as években a Gripen mellé jön 5G-s gép és egy darabig együtt szolgálnak...
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: efott1974 and Ocses

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Hajjajaj! :D
Ha már az NFTC-vel példálozol, akkor nem ártott volna utánanézni, hogy ebből mennyi van sugárhajtású gépen, és mit kell csinálni. És akkor ne is ecseteljük, hogy mennyiben tér el a kanadai és a magyar légtér egymástól.
Miért? A cseh légtér miben tér a magyartól? Csak mert ott aktív kiképzés folyik L-39-cel, és L-159-cel!

Egyébként hány olyan pilótája van a Honvédségnek, akinek van szakszója L-39 NG-re? Hát oktatói?
Tudtommal több jelenlegi Gripen pilótánk is aktív oktatói státuszban volt az NFTC-ben. Mind Texanon, mind Hawkon. Szerinted mennyi idő lesz nekik megszerezni a típusátképzést?
Ha egy-egy albatroszból nem lehet kihozni átlag 140-180 órát évente, akkor meg valahol komoly gondok vannak.
Még egyszer végezd már el a 3 századhoz szükséges új (!) pilóta mennyiség szorzását, meg az előbb említett minimális 250-300 órás minimális képzési időt!
Közben persze a meglévő pilótáink között is lesz fluktuáció. Nyugdíj, előléptetés, privát akadályoztatás, neadjisten baleset miatt.
Vegyünk 80 pilótát nagy jóindulattal alultervezve. Ha ezek csak a minimumot repülik a fent említett level II-től level IV-ig, akkor az fejenként 250 óra röpködést jelent. Ha saját gépeink lesznek, akkor miért ne reptessük őket mondjuk 300-ig, hogy még felkészültebb anyag kerülhessen a végleges típus átképzésre. Az azt jelenti, hogy 20.000 repült órába telik csak ennek a 80 főnek a kiképzése. És akkor még nem számoljuk a menet közben a kiképzés alatt alkalmatlanná válókat. AZ NFTC-ben pl. elég nagy volt a lemorzsolódás.
De csak maradjunk a 20.000 óránál, és vegyük az általad említett 140-180-nál kicsit több (a számolás egyszerűsítése miatt) 200 óra/ év/ gép. Az több mint nyolc év! És még a képzési program nem indult el. Kb. 10 év múlva meg alkalmas jelölteket kell produkálnunk típusátképzésre.
Nem számoltam a lemorzsolódással. A szerintem lényegesen nagyobb lehetséges gépterheléssel. Vagy a kiképzési program kidolgozásával járó pontos óraszám sincs meg. De nyilván minél jobb, ha a pilótáinkat minél tovább reptetjük kiképzőgépen.

Mert hogy most az a realitás, hogy 4 új gép lesz, tökmindegy, hogy mit mondott egy már nyugdíjas tábornok. Egyáltalán jó lesz a következő típushoz, (ami mi is lesz?) az L-39 NG?
Miért ne lenne jó a következő típushoz. Max. még pár óra gyorsabb gépen is elfér.
Az, hogy a csehek egy rakat L-159-et tartottak hadrendben nem viszonyítási alap. Legyártattak az Aeroval egy rahedlit, aztán kezdeni kellett vele valamit.
Megmondanád, hogy mennyi volt az eredeti terv Gripenből nálunk, meg a cseheknél?! Ehhez képest most mennyi F-35-öst rendeltek?
Mindezt full szövetséges - mi több - baráti légtérrel körülvéve.
:rolleyes:
Ezek fényében javaslom, hogy konzultálj a lovasoktatóddal, mert elég magas a ló.
Mit gondoltál, hogyan reagálok egy ilyen komment után? o_O
Frankón elhiszed, amit leírsz?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Attól, hogy a légierő erről álmodozik attól nem lesz realitás belátható időn belül örüljünk ha 2 század 5g gépet ki tudunk izzadni anélkül, hogy úgy járjunk, mint a Gripenekkel...
De nem csak a légierő álmodozik erről.
Ráadásul ne az F35 "maffia védelmi pénz" kategóriájába eső költségeivel számolj, hanem egy annál lényegesen olcsóbb modellel. Részben hazai hozzáadott értékkel. Akár a gyártásban, akár az üzemeltetésben. Jelenleg még a monompóliumával az F35/amerikaiak azt húz le akit akar.
Ahogy megjelenik a konkurencia, ez változni fog.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 311
34 986
113
De nem csak a légierő álmodozik erről.
Ráadásul ne az F35 "maffia védelmi pénz" kategóriájába eső költségeivel számolj, hanem egy annál lényegesen olcsóbb modellel. Részben hazai hozzáadott értékkel. Akár a gyártásban, akár az üzemeltetésben. Jelenleg még a monompóliumával az F35/amerikaiak azt húz le akit akar.
Ahogy megjelenik a konkurencia, ez változni fog.
Nyilván olcsóbb lesz, mint az amcsi, de annyival nem hogy még 1 századot ki tudjunk izzadni minden más mellet
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nyilván olcsóbb lesz, mint az amcsi, de annyival nem hogy még 1 századot ki tudjunk izzadni minden más mellet
Ezek nem mostani problémák.
10 évvel ezelőtt a Gripen részletei alatt roskadozott a HM költségvetés. Most meg röhögve kikanyarítják az azóta 4-5x akkora védelmi költségvetésből.
Nyilván mindenre több fog elmenni, de az arányok is változnak.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Fel kéne fogni,hogy nem védelmi pénz az F35 vásárlás.Azért veszi mindenki,ki hozzájuthat és van is rá pénze,mert az éri meg legjobban az árát.
Persze nekünk nemcsak drága.,hanem felesleges is.Nekünk egy AP légierőnk van,amire igazábol még sok is a Gripen.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77 and bel

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
3 879
13 188
113
Fel kéne fogni,hogy nem védelmi pénz az F35 vásárlás.Azért veszi mindenki,ki hozzájuthat és van is rá pénze,mert az éri meg legjobban az árát.
Persze nekünk nemcsak drága.,hanem felesleges is.Nekünk egy AP légierőnk van,amire igazábol még sok is a Gripen.
Jó akkor ha szerinted sok mikor legközelebb beszélek ott szolgáló parkettassal javaslom hogy dobjuk ki a gripent mert ap légierőnk van és vegyünk helyette valami olcsó gépet pók meg pár zlint…vagy meg jobb. Nosztalgiazzunk egy század stuka :oops:
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Melyik rész nem világos?
Ha veszünk 2 század KF-21-est vagy "lopakodó L-39NG2-est" (akármit) és azok '35-ig beérkeznek akkor a meglévő Gripenekkel együtt lesz 3 századnyi gépünk egy darabig.
Bocsi.
Nem volt időm.

Nem hiszek benne(3 század) amíg 1 normális sincs kiállítva.

Normál repidő,fegyverzet, külszolgálat(nem csak bap misszió)

Koreaiakkal nagy kapcsolatunk egyenlőre még nincs.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 108
113
Bocsi.
Nem volt időm.

Nem hiszek benne(3 század) amíg 1 normális sincs kiállítva.
24-28 gépet tartok reálisnak a Gripenek után. Ez inkább másfél-két század - attól függően hogy 16-nak vagy 12-nek veszel egy századot, meg kell-e/van-e két üléses a váltótípusból. Persze csak ha marad a feszült nemzetközi helyzet a következő évtized elején.
Ha nagyobb nyugi lesz (kis esélyes), akkor inkább csak 16-24-re tippelek.
Normál repidő,fegyverzet, külszolgálat(nem csak bap misszió)
Koreaiakkal nagy kapcsolatunk egyenlőre még nincs.
Ha nem a k. drága F-35, akkor a KF-21-nek lehet még legtöbb realitása, esélye. Koreaiak adnak hozzá hitelt is - lásd lengyelek esete.
Szóval egy Gripenhez hasonló lízing programot lehetne velük csinálni, csak előbb virítsák azt a 5G-s verziót.
2028-32 között lehet komolyabban téma a típusváltás kérdése, addig igazából tárgytalan a dolog.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
-28 gépet tartok reálisnak a Gripenek után. Ez inkább másfél-két század - attól függően hogy 16-nak vagy 12-nek veszel egy századot, meg kell-e/van-e két üléses ebből.
Ez a 16 gèpes sztori most lett tèma. :confused:
28 gèp simán 2 század.

Ha van 2 ülèses azt èn átraknám az l39-ek mellènkikèpzèsre. Ha már lessz.

Ha nem a k. drága F-35, akkor a KF-21-nek lehet még legtöbb realitása, esélye. Koreaiak adnak hozzá hitelt is - lásd lengyelek esete.
Szóval egy Gripenhez hasonló lízing programot lehetne velük csinálni, csak előbb virítsák azt a 5G-s verziót.
2028-32 között lehet komolyabban téma a típusváltás kérdése, addig igazából tárgytalan a dolog.
Nem gondolom, hogy a lengyel pèlda az üdvözítő.
Szerintem ők pont inverzbe vannak mint mi. De ez nem pozitív.

Olcsó húsnak nem híg a leve? Kf 21
Kèrdezem.

Ha egy lövèszpáncèlossal èvekig szarakodnak egy vadászgèppel meddig.
Mèg az amcsik/oroszok/kínaiak is.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 053
113
Hajjajaj! :D
Ha már az NFTC-vel példálozol, akkor nem ártott volna utánanézni, hogy ebből mennyi van sugárhajtású gépen, és mit kell csinálni. És akkor ne is ecseteljük, hogy mennyiben tér el a kanadai és a magyar légtér egymástól.

Nem tudom mire vélni a kirohanásodat.
Egy század pilótáit nem egyszerre kell képezni, nem csak pilóta kell és évekkel előre kell gondolkozni.
Ha most tudják, hogy több gépet akarnak, majd, akkor már most el lehet kezdeni a pilótaképzést, ki ehet küldeni őket más NATO tagállamokhoz is, és mire itt lesznek az újabb Gripenek, addigra lesz rá pilóta is.
Egyébként hány olyan pilótája van a Honvédségnek, akinek van szakszója L-39 NG-re? Hát oktatói?

Ha egy-egy albatroszból nem lehet kihozni átlag 140-180 órát évente, akkor meg valahol komoly gondok vannak.

Mert hogy most az a realitás, hogy 4 új gép lesz, tökmindegy, hogy mit mondott egy már nyugdíjas tábornok. Egyáltalán jó lesz a következő típushoz, (ami mi is lesz?) az L-39 NG?

Az, hogy a csehek egy rakat L-159-et tartottak hadrendben nem viszonyítási alap. Legyártattak az Aeroval egy rahedlit, aztán kezdeni kellett vele valamit.

Ezek fényében javaslom, hogy konzultálj a lovasoktatóddal, mert elég magas a ló.
Az L-159 könnyű csapásmérőt ne hasonlítsuk már a L-39NG-hez waze. Az ALCA sokkal potensebb és ténylegesen harci gép, amig a másik kiképző vacak, redundáns elemek, önvédelmi képesség és lokátor nélkül. Csöves fegyver az ALCA-nal, Plamn 23mm gépágyú konténer. L-39NG nem bírja el, nehézgéppuskás konténer lesz. ALCA lézer GBU-k, AIM-9, és még tervezve volt anno légi utántöltési lehetőség is, ja meg persze Litening konténer. Nos az NG... alig fegverterheletőség, nincs onvédelem, nincs páncél, nincs felderítő konténer, jóval gyengébb hajtómű stb. Nem összemérhető a két repülőgép csak annyi hogy AERO
 
Status
Not open for further replies.