Csakhát ugye a kanadai "ajtó már bezárult".
Ha az NFTC-t vesszük alapul, akkor a kanadai légtérhez kell viszonyítani, nem a cseh légtérhez.
Emlékeim szerint az utolsó friss végzettünk avatóján is volt róla szó, hogy csaptak a kint lévő embereink egy kis ünnepséget.
Na, minden szakszónak meg jogosítványnak van lejárati ideje. Általában éves minimum óraszámokat is megszabnak.
Meg lehet persze hágni ezeket a szabályokat, de nem véletlenül vannak.
a képzés lépcsői rugalmasak. A L-39NG-t képzési rendszerrel együtt vesszük meg. Az NG átmenetet képez a Texans és a Hawk között.
A svédek, osztrákok sem használtak a képzési rendszerükben turbopropot. Náluk a lépcső a dugattyús után egybőlk a Saab 105. míg ki nem
Na, akkor emgint ott tartunk, hogy habár az NFTC-t veszed alapul, és a teljes kb. NFTC program repidejét rávetítetted az albatroszokra, most szerinted sem analógja az itthon kiépülő rendszer. Akkor meg totálisan fölösleges ráhúzni, meg sokszáz órákat számolni a sugárhajtású gyakorlóra.
Miért is? Az egy békeidős vásárlás lett volna. Egyszerűen nem volt pénz a megfelelő mennyiség megvételére.
Se Csehország, se Magyarország nem lett kisebb azóta. A geopolitikai kihívások meg csak szaporodtak. Ahogy írtam, nem véletlenül rendeltek 24db F-35-öst.
Azért, mert az, hogy 20 éve kinek mire volt pénze, meg mit kellett volna, abból nem következik, hogy most fölöslegesen sok oktatógépet kell venni.
Remélem, hogy ezzel nem rám céloztál! Bár elég rég volt már, de ahogy korábban írtam is, nagyon is tisztában vagyok vele, hogy milyen tapasztalatok vezethetnek egy növendék pályaelhagyásához. Az egyik ilyen az, ha nincs megfelelő mennyiségű gép, és arra kell várni napokat, hogy a következő felszállásra sor kerülhessen az oktató gépen.
A repülőgépek darabszáma csak egy szám, írom le újra. A rendelkezésreállás a fontos mutató, nem győzöm hangsúlyozni. Összevásárolhatnak akárhány gépet, ha X földi személyzet marad, akkor nem lesz több repülés, mert Béláméknak nem lesz több kezük.
Meg a sem mindegy, hogy a parancsnokság hogyan osztja ki a repülési feladatokat. Ja, meg a svédek felé jó előre le kell adni a tervet, hogy melyik gép mikor megy majd javításra, és úgy kell beosztani a repült időket.
Gripen pilótát márpedig Gripenen kell reptetni. Elő kell teremteni a lehetőséget a repült órák megemelésére, ez a nagy titok, nem pedig az, hogy az új pilótákat oktatógépen parkoltatják még évekig. Persze, hogy megunja.
Játsszunk el a gondolattal, hogy mégis lesz valami abból a három századból. Tegyük fel, hogy nem 12, hanem 14 gép lesz a századokban.
Az mondjuk 60 pilóta. Ebből most legyen meg 20.
Jön két éven belül 4 újabb Gripen. Számoljunk úgy, hogy mire itt lesznek, lesz +5 fő pilóta rá, akik még mondjuk nem vethetőek be harcban, de már egyedül repülhetnek a gépen. 2026-ra akkor lesz 25.
Na, a hatvanhoz még +35 pilóta kellene, ha 26-ig nem lép le senki.
Jó, de ezt a 35 pilótát hány évfolyamban akarjuk előteremteni? A Gripenek tempója évi két darab. Az évente úgy három pilóta. Ehhez konkrétan két oktatógép kell, hogy megtanuljanak párban repülni, de ennyire irgalmatlan pazarlás egy típust fenntartani.
A cseheknek, most nem nézek utána, fejből írom, valami öt év alatt szállítják le az F-35-ket. 24/5 az 4,8 gép évente, amire kell akkor 7,2 pilóta. Ezt azért szerintem nyugodtan vehetjük 7 pilótának évente. De számoljunk úgy, hogy 3 fő lemorzsolódik közben, viszont rájuk nem is megy el a teljes repült óraszám, csak mondjuk másfél emberé.
Egy év alatt azért illenék letudni a sugárhajtású oktatást. Na, és erre a 8-9 növendékre vajon hány oktatógép kell?
Meg hány oktató pilóta, és honnan lesz annyi?
Ezért állítom újra, hogy totál felesleges 12 gépet venni ezért.
Két gépen végigmegy kb. 5 növendék, mire a gép eljut 400 óráig. Mert feltételezem, 400 óránál már van valami mókolás.