[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
7 343
16 723
113
Ha ránézel a topicjára, láthatod, hogy irgalmatlan tempót diktálnak. Még úgy is, hogy a fejlesztői partner szart a fejükre, és nem utalta a megígért pénzt.
Nagy mennyiségű tesztgépet csináltak, már fegyverzeti teszteknél tartanak. Úgy néz ki, hogy az alapkonstrukció hozza az elvártat - vagy még többet is! Csak így lehet ilyen tempóban dolgozni.
Tudom ez nem igazán válasz de hiszem amit látok.

Ha akarnak valamit a piacon így kell.
 
T

Törölt tag

Guest
Felesleges a másfeles feltöltésnél nagyobb.
Miért lenne felesleges?
A nagy légierőknél is 1,5-es szorzót alkalmaznak, de náluk van tartalék.
Tudnak rotálni.
Nálunk meg országvédelmi okokból minimum kellene a 2x szorzó, mert gépet mindig sokkal hamarabb kapnánk NATO-n belül, minthogy ide jöjjenek értünk harcolni.
Arról nem beszélve, hogy a 1,5-es szorzó csak a normál működés fenntartásához (!) elég.
Harci helyzetben viszont minden gépnek minél többet kell repülnie. Ott nem 2 vagy 4 gépet kell készenlétben tartani 24/7-ben, hanem az összeset!
Emiatt kell külön kiképző század is!
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 387
48 495
113
Miért lenne felesleges?
A nagy légierőknél is 1,5-es szorzót alkalmaznak, de náluk van tartalék.
Tudnak rotálni.
Nálunk meg országvédelmi okokból minimum kellene a 2x szorzó, mert gépet mindig sokkal hamarabb kapnánk NATO-n belül, minthogy ide jöjjenek értünk harcolni.
Arról nem beszélve, hogy a 1,5-es szorzó csak a normál működés fenntartásához (!) elég.
Harci helyzetben viszont minden gépnek minél többet kell repülnie. Ott nem 2 vagy 4 gépet kell készenlétben tartani 24/7-ben, hanem az összeset!
Emiatt kell külön kiképző század is!
Összeset nem tudod készenlétben, bevethetően tartani, mert kb 1/3 mindig karbantartás alatt van. Tehát ezekre személyzet sem kell, mert tilos repülniük. Intenzívebb (háborús) használat mellett valszeg még sűrűbben kell karbantartani őket.
Tehát a majdani 18 gépünkből 6-ra nem kell személyzet. Marad tehát 12 gép.
Erre a 12 gépre másfélszeres személyzet az 18 fő, kétszeres 24 fő pilóta.

2021-es cikk szerint akkor 20 kiképzett Gripen pilótánk volt, szóval van elég személyzet: bőven van 1,5-ös szorzó - még néhány fő kell és akkor meg van a kétszeres arány. (A jelenlegi 12 gépes állományra bőven meg van a kétszeres pilóta arány, mivel ez 10 bevethető gépet jelent valójában - két ülésesekkel együtt is.)

A karbantartási arányról meg a pilóták számáról itt írnak bővebben:

 
  • Vicces
Reactions: Törölt tag

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 766
36 310
113
Összeset nem tudod készenlétben, bevethetően tartani, mert kb 1/3 mindig karbantartás alatt van. Tehát ezekre személyzet sem kell, mert tilos repülniük. Intenzívebb (háborús) használat mellett valszeg még sűrűbben kell karbantartani őket.
Tehát a majdani 18 gépünkből 6-ra nem kell személyzet. Marad tehát 12 gép.
Erre a 12 gépre másfélszeres személyzet az 18 fő, kétszeres 24 fő pilóta.

2021-es cikk szerint akkor 20 kiképzett Gripen pilótánk volt, szóval van elég személyzet: bőven van 1,5-ös szorzó - még néhány fő kell és akkor meg van a kétszeres arány. (A jelenlegi 12 gépes állományra bőven meg van a kétszeres pilóta arány, mivel ez 10 bevethető gépet jelent valójában - két ülésesekkel együtt is.)

A karbantartási arányról meg a pilóták számáról itt írnak bővebben:

Ahogy a gépek se lehetnek mind harckészek egyideüleg,úgy a pilóták sem.A gépeket szervizelni,a pilótákat pihentetni kell.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 970
11 251
113
Ahogy a gépek se lehetnek mind harckészek egyideüleg,úgy a pilóták sem.A gépeket szervizelni,a pilótákat pihentetni kell.
Most gonosz leszek, de az a heti kb. 1 repülés mennyire viseli meg a pilótákat? Szerintem repülnének ők többet is szívesen.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 387
48 495
113
Most gonosz leszek, de az a heti kb. 1 repülés mennyire viseli meg a pilótákat? Szerintem repülnének ők többet is szívesen.
Háborúban kicsit többet kellene repülni - ha ez sajnos bekövetkezne. Meg azért a készenlét sem malmozás: ha tudod hogy bármelyik percben ugrani kell, akkor nem igazán tudsz pihenni.
Azért ennek a 20-24 pilótának 18 Gripennnel meg 12 L-39-essel sok repidő juthat. Utóbbi ha nem is ugyanaz mint Gripen, de sok mindent lehet vele gyakorolni olcsóbban: kötelék repülést, civilgép elfogást, JTAC együttműködést (pl. merről repüljön be, milyen magasan stb.).
Szóval 100 óra Gripen meg 30 óra szimulátor mellé amit most repülnek (a fentebb berakott 2021-es cikk szerint) 30-40 óra L-39NG is bejöhet és talán a Gripen-óraszám is tovább növelhető több géppel.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
T

Törölt tag

Guest
Összeset nem tudod készenlétben, bevethetően tartani, mert kb 1/3 mindig karbantartás alatt van. Tehát ezekre személyzet sem kell, mert tilos repülniük. Intenzívebb (háborús) használat mellett valszeg még sűrűbben kell karbantartani őket.
Ki ne találd már, hogy háborús helyzetben majd leállítgatjuk a gépeket 800 órás nagyszervizekre! :oops:
2021-es cikk szerint akkor 20 kiképzett Gripen pilótánk volt, szóval van elég személyzet: bőven van 1,5-ös szorzó - még néhány fő kell és akkor meg van a kétszeres arány. (A jelenlegi 12 gépes állományra bőven meg van a kétszeres pilóta arány, mivel ez 10 bevethető gépet jelent valójában - két ülésesekkel együtt is.)
Továbbra sem érted meg, hogy a 12 gép nem a mostani gépszámra lett megrendelve.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 766
36 310
113
Most gonosz leszek, de az a heti kb. 1 repülés mennyire viseli meg a pilótákat? Szerintem repülnének ők többet is szívesen.
Háborús helyzetre gondoltam.
Különben ez a majd kapunk gépeket dolog azért nem feltétlen működik.73ban az IAF abba a helyzetbe került a háború végére,hogx hiába kapott F4E gépeket,nem volt rá személyzete.Mirage pilótákat nem lehetett 1-2 hét alatt F4 pilotákká átképezni.
Továbbra sem érted meg, hogy a 12 gép nem a mostani gépszámra lett megrendelve.
Nem is,hisz EGYÁLTALÁN NEM a honvédelmi igények miatt lettek megrendelve.
Azért ennek a 20-24 pilótának 18 Gripennnel meg 12 L-39-essel sok repidő juthat. Utóbbi ha nem is ugyanaz mint Gripen, de sok mindent lehet vele gyakorolni olcsóbban: kötelék repülést, civilgép elfogást, JTAC együttműködést (pl. merről repüljön be, milyen magasan stb.).
Felejtsétek el ezt az L39 jó lesz gyakorolgatni dolgot.Inkább egy jó Gripen szimulátorban gyakoroljanak,mint az Albába.Gyakorolhatsz amennyit akarsz egy Astrával téli hegyi úton,attol még kamionnal nem fogsz tudni végigmenni rajta.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 387
48 495
113
Felejtsétek el ezt az L39 jó lesz gyakorolgatni dolgot.Inkább egy jó Gripen szimulátorban gyakoroljanak,mint az Albába.Gyakorolhatsz amennyit akarsz egy Astrával téli hegyi úton,attol még kamionnal nem fogsz tudni végigmenni rajta.
Mert egy kötelék repülés vagy egy civil gép mellé repülés és légtérből kikísérés miben más?
SEMMIBEN!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 766
36 310
113
Mert egy kötelék repülés vagy egy civil gép mellé repülés és légtérből kikísérés miben más?
SEMMIBEN!
Sokban.Pl mire Albával utolérsz egy utasszállitó jetet,addigra az kb Svájcba jár.
És különbözik,mert nem Gripen.Még1x.Akármeddig gyakorolhatsz egy Opel Astrával,attol még kamiont nem fogsz tudni vezetni.Ahoz,hogy rutinos kamionsoför legyél,ahoz kamiont kell sokat vezetned.És ez ugyan igy van a pilóták esetén is.Fülén folyhat ki az Alba repidő,attol még nem lesz jó Gripen harci pilóta.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
2 168
5 313
113
Mert egy kötelék repülés vagy egy civil gép mellé repülés és légtérből kikísérés miben más?
SEMMIBEN!
Szia,

Hiaba tanulja meg hogy hol vannak a gombok ugy, hogy csukott szemmel is megtalalja, ha teljesen mashol van:
kokpit.jpg

3_resize56.jpg

Es nyilvan mashogy kell vezetni, mas dinamikaval kell gazt adni, mashogy kell kivenni dugohuzobol, ...

Nyilvanvaloan ez is, az is repulogep, tehat aki nem tud repulot vezetni, az rengeteg dolgot meg tud tanulni az L-39-esen, mielott Gripenre kerulne. Vagyis teljesen jo es hasznos dolog ezen kepezni a pilotakat, mielott rakerulnek a harci gepre - de utana mar nem sokat er. Valoszinuleg a gripen szimulator joval hasznosabb nekik.
 
T

Törölt tag

Guest
Szia,

Hiaba tanulja meg hogy hol vannak a gombok ugy, hogy csukott szemmel is megtalalja, ha teljesen mashol van:
kokpit.jpg

3_resize56.jpg

Es nyilvan mashogy kell vezetni, mas dinamikaval kell gazt adni, mashogy kell kivenni dugohuzobol, ...

Nyilvanvaloan ez is, az is repulogep, tehat aki nem tud repulot vezetni, az rengeteg dolgot meg tud tanulni az L-39-esen, mielott Gripenre kerulne. Vagyis teljesen jo es hasznos dolog ezen kepezni a pilotakat, mielott rakerulnek a harci gepre - de utana mar nem sokat er. Valoszinuleg a gripen szimulator joval hasznosabb nekik.
Miről szól a megkötött hadiipari együttműködés az érkező 4 gép mellé? :oops:
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 304
13 557
113
A cseh légtér miben tér a magyartól?

A KANADAI tér el a magyartól.

Tudtommal több jelenlegi Gripen pilótánk is aktív oktatói státuszban volt az NFTC-ben. Mind Texanon, mind Hawkon. Szerinted mennyi idő lesz nekik megszerezni a típusátképzést?

Megvan annak a követelménye, akár NFTC-ben oktattak, akár nem.
De mikor is voltak ők oktatói státuszban?

minimális 250-300 órás minimális képzési időt!

De ez nem sugárhajtásún!

Miért ne lenne jó a következő típushoz. Max. még pár óra gyorsabb gépen is elfér.

Amiért a Delfin meg a Fouga Magister sem volt jó egy idő után.

Megmondanád, hogy mennyi volt az eredeti terv Gripenből nálunk, meg a cseheknél?! Ehhez képest most mennyi F-35-öst rendeltek?

Ez totálisan irreleváns.

Mit gondoltál, hogyan reagálok egy ilyen komment után? o_O

Néha elfelejtem, hogy olyan emberek is írnak ide, akiknek csak annyi közük van a repüléshez, hogy ültek utasszálítón.

Az L-159 könnyű csapásmérőt ne hasonlítsuk már a L-39NG-hez waze.

Nem is hoztam föl, waze.
 
  • Hűha
Reactions: Törölt tag

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 304
13 557
113
Most gonosz leszek, de az a heti kb. 1 repülés mennyire viseli meg a pilótákat? Szerintem repülnének ők többet is szívesen.

Nem is a pilóta a szűk keresztmetszet.
Arről beszélek itt már mióta, hogy ha nincs rendelkezésre állás, akkor nincs repülés.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 766
36 310
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
T

Törölt tag

Guest
A KANADAI tér el a magyartól.
Csakhát ugye a kanadai "ajtó már bezárult".
Megvan annak a követelménye, akár NFTC-ben oktattak, akár nem.
De mikor is voltak ők oktatói státuszban?
Emlékeim szerint az utolsó friss végzettünk avatóján is volt róla szó, hogy csaptak a kint lévő embereink egy kis ünnepséget.
De ez nem sugárhajtásún!
a képzés lépcsői rugalmasak. A L-39NG-t képzési rendszerrel együtt vesszük meg. Az NG átmenetet képez a Texans és a Hawk között.
A svédek, osztrákok sem használtak a képzési rendszerükben turbopropot. Náluk a lépcső a dugattyús után egybőlk a Saab 105. míg ki nem
Ez totálisan irreleváns.
Miért is? Az egy békeidős vásárlás lett volna. Egyszerűen nem volt pénz a megfelelő mennyiség megvételére.
Se Csehország, se Magyarország nem lett kisebb azóta. A geopolitikai kihívások meg csak szaporodtak. Ahogy írtam, nem véletlenül rendeltek 24db F-35-öst.
Néha elfelejtem, hogy olyan emberek is írnak ide, akiknek csak annyi közük van a repüléshez, hogy ültek utasszálítón.
Remélem, hogy ezzel nem rám céloztál! Bár elég rég volt már, de ahogy korábban írtam is, nagyon is tisztában vagyok vele, hogy milyen tapasztalatok vezethetnek egy növendék pályaelhagyásához. Az egyik ilyen az, ha nincs megfelelő mennyiségű gép, és arra kell várni napokat, hogy a következő felszállásra sor kerülhessen az oktató gépen.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 304
13 557
113
Csakhát ugye a kanadai "ajtó már bezárult".

Ha az NFTC-t vesszük alapul, akkor a kanadai légtérhez kell viszonyítani, nem a cseh légtérhez.

Emlékeim szerint az utolsó friss végzettünk avatóján is volt róla szó, hogy csaptak a kint lévő embereink egy kis ünnepséget.

Na, minden szakszónak meg jogosítványnak van lejárati ideje. Általában éves minimum óraszámokat is megszabnak.
Meg lehet persze hágni ezeket a szabályokat, de nem véletlenül vannak.

a képzés lépcsői rugalmasak. A L-39NG-t képzési rendszerrel együtt vesszük meg. Az NG átmenetet képez a Texans és a Hawk között.
A svédek, osztrákok sem használtak a képzési rendszerükben turbopropot. Náluk a lépcső a dugattyús után egybőlk a Saab 105. míg ki nem

Na, akkor emgint ott tartunk, hogy habár az NFTC-t veszed alapul, és a teljes kb. NFTC program repidejét rávetítetted az albatroszokra, most szerinted sem analógja az itthon kiépülő rendszer. Akkor meg totálisan fölösleges ráhúzni, meg sokszáz órákat számolni a sugárhajtású gyakorlóra.

Miért is? Az egy békeidős vásárlás lett volna. Egyszerűen nem volt pénz a megfelelő mennyiség megvételére.
Se Csehország, se Magyarország nem lett kisebb azóta. A geopolitikai kihívások meg csak szaporodtak. Ahogy írtam, nem véletlenül rendeltek 24db F-35-öst.

Azért, mert az, hogy 20 éve kinek mire volt pénze, meg mit kellett volna, abból nem következik, hogy most fölöslegesen sok oktatógépet kell venni.

Remélem, hogy ezzel nem rám céloztál! Bár elég rég volt már, de ahogy korábban írtam is, nagyon is tisztában vagyok vele, hogy milyen tapasztalatok vezethetnek egy növendék pályaelhagyásához. Az egyik ilyen az, ha nincs megfelelő mennyiségű gép, és arra kell várni napokat, hogy a következő felszállásra sor kerülhessen az oktató gépen.

A repülőgépek darabszáma csak egy szám, írom le újra. A rendelkezésreállás a fontos mutató, nem győzöm hangsúlyozni. Összevásárolhatnak akárhány gépet, ha X földi személyzet marad, akkor nem lesz több repülés, mert Béláméknak nem lesz több kezük.
Meg a sem mindegy, hogy a parancsnokság hogyan osztja ki a repülési feladatokat. Ja, meg a svédek felé jó előre le kell adni a tervet, hogy melyik gép mikor megy majd javításra, és úgy kell beosztani a repült időket.

Gripen pilótát márpedig Gripenen kell reptetni. Elő kell teremteni a lehetőséget a repült órák megemelésére, ez a nagy titok, nem pedig az, hogy az új pilótákat oktatógépen parkoltatják még évekig. Persze, hogy megunja.

Játsszunk el a gondolattal, hogy mégis lesz valami abból a három századból. Tegyük fel, hogy nem 12, hanem 14 gép lesz a századokban.
Az mondjuk 60 pilóta. Ebből most legyen meg 20.
Jön két éven belül 4 újabb Gripen. Számoljunk úgy, hogy mire itt lesznek, lesz +5 fő pilóta rá, akik még mondjuk nem vethetőek be harcban, de már egyedül repülhetnek a gépen. 2026-ra akkor lesz 25.

Na, a hatvanhoz még +35 pilóta kellene, ha 26-ig nem lép le senki.
Jó, de ezt a 35 pilótát hány évfolyamban akarjuk előteremteni? A Gripenek tempója évi két darab. Az évente úgy három pilóta. Ehhez konkrétan két oktatógép kell, hogy megtanuljanak párban repülni, de ennyire irgalmatlan pazarlás egy típust fenntartani.
A cseheknek, most nem nézek utána, fejből írom, valami öt év alatt szállítják le az F-35-ket. 24/5 az 4,8 gép évente, amire kell akkor 7,2 pilóta. Ezt azért szerintem nyugodtan vehetjük 7 pilótának évente. De számoljunk úgy, hogy 3 fő lemorzsolódik közben, viszont rájuk nem is megy el a teljes repült óraszám, csak mondjuk másfél emberé.
Egy év alatt azért illenék letudni a sugárhajtású oktatást. Na, és erre a 8-9 növendékre vajon hány oktatógép kell?
Meg hány oktató pilóta, és honnan lesz annyi?

Ezért állítom újra, hogy totál felesleges 12 gépet venni ezért.
Két gépen végigmegy kb. 5 növendék, mire a gép eljut 400 óráig. Mert feltételezem, 400 óránál már van valami mókolás.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo