Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1711

Guest

Legdurvább példa:
l98dsp09bk711.jpg



Szinte minden országra jellemző, hogy a szárnyvonalakat bezárják, vagy csak kényszerből tartják fenn:

 
M

molnibalage

Guest
Legdurvább példa:
l98dsp09bk711.jpg



Szinte minden országra jellemző, hogy a szárnyvonalakat bezárják, vagy csak kényszerből tartják fenn:

Csak ez ebben a példában ferdítés. Mert a fővonalak sebessége meg minősége kilőtt a csillagos égbe és fejlesztik most is. A szárnyvonalakon sanszosan van buszozás, tehát összességében igen valószínű, hogy fényévekkel gyorsabban utazol.
Nem a szárnyvonalak mennyisége a fokmérő, hanem a többi kapcsolattal az utazás sebessége adott távolságba.

ICE, TGV és a többi az szerinted a visszafejlődés...????

A videót és a csatornát ismerem.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Csak ez ebben a példában ferdítés. Mert a fővonalak sebessége meg minősége kilőtt a csillagos égbe és fejlesztik most is. A szárnyvonalakon sanszosan van buszozás, tehát összességében igen valószínű, hogy fényévekkel gyorsabban utazol.
Nem a szárnyvonalak mennyisége a fokmérő, hanem a többi kapcsolattal az utazás sebessége adott távolságba.

ICE, TGV és a többi az szerinted a visszafejlődés...????

A videót és a csatornát ismerem.
Bizonyos szempontból fejlődés, bizonyos szempontból nem. Persze az extra gyors vonalak remek, de talán a DBBn kívül színte mindenhol ezek zárt speciális vonalak. Ráadásul ez személyszállítás, viszont a vasúti szállítás szempontjából lenne fontos a szárnyvonalak megléte. Pl, ha van Rákosborzasztóra szárnyvonal, akkor oda tud olyan gyár alapulni, aminek szüksége van vasútra.
Ez kicsit olyan, mint a magyar közútfejlesztés. Az autópályák világszinvonalúak (nem véletlenül mindig a német sztereotíphoz hasonlítják) Csak ha lejössz róla már 30 km védmű (egy mbt is tengelytörést kap rajta) vezet tovább a fent említett Rákosborzasztóra.
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
Egész egyszerűen a baj az, hogy a világ nem tudja, hogy mi a túrót csináljon.
  • Kitalálták ez a just in time nevezetű ökörséget, hogy ne kelljen raktár.
  • Csak így point to point szállítás kell, am csak teherautó/kaminonnal megy. Akár 2000-3000 km távolságba is. Mert a vasútra várás nem fér bele.
  • A tehervonatok Európában nagyrészt éjszaka mehetnek csak, mert itt a személyszállítás dominál. A jenkiknél pont fordítva van. A teherszállítás dominál és megtűrik a személyszállítást, fizetnek a hálózatért, de nem azok kapnak sokszor prioritást = késések. A jenkiknél a NY-Was. corridort leszámítva lényegében bizonyos minimum szolgáltatás fenntartása és állami támogatás van. Csak emiatt van az, hogy a holtidő iszonyatos és a kitérésekkel együtt a spróolás kérdőjeles.
  • Csak akkor most kitalálják, környezetvédelem címén, hogy akkor a képen látható felsővezeték kellene, ami lényegében vasút redundanca + még drágább teherautó.
Nem lehet, hogy csak a just in time faszságot kéne felejteni? Mert azért lássuk be, a legtöbb raktár egy filléres épület minimális épületgépészettel. Ehelyett lényegében egyesével dízelekkel mozgatott gumikerekes vasúti kocsik róják az utakat...
...és az első komolyabb gikszer alatt összedől az egész. Lásd COVID-19

OFF

A repcsiknél is a point to point győzött a hub modell helyett, csak az égre nem kell utakat felépíteni, "csak" reptér kell. Azok meg voltak.
Csak a raktározás költsége nem ugyanazt a céget terheli, mint a just in time szállításé. Senki sem akar raktározási kapacitásért fizetni, megrendeli az árut óra percere, az eladó/gyártó és a szállító meg oldja meg.
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre
M

molnibalage

Guest
Csak a raktározás költsége nem ugyanazt a céget terheli, mint a just in time szállításé. Senki sem akar raktározási kapacitásért fizetni, megrendeli az árut óra percere, az eladó/gyártó és a szállító meg oldja meg.
És ez a szállítás így olcsóbb, mint lazább határidővel? Kétlem.
Ki fizeti ennek környezeti externáliáját? Ja, azok akik portája előtt gurul a 40 tonnás szörny...
 
T

Törölt tag 4082

Guest
És ez a szállítás így olcsóbb, mint lazább határidővel? Kétlem.
Ki fizeti ennek környezeti externáliáját? Ja, azok akik portája előtt gurul a 40 tonnás szörny...
Ezt hívom zöld álszentségnek. Igazából van egy rendszer, ami ugyan kevésbé rugalmas, de sokkal kisebb az ökológiai kára mint a másiknak. De mert kényelmetlenebb ezért nem ezt fejlesztjük rugalmasabbá, hanem a másikat nyomatjuk. Aztán amikor kezdünk belefulladni, akkor kimutatást készítünk, meg felsővezetékes kamiont, meg átszervezünk, ezzel egy centit se csökkentve (sőt még növelve is) az ökológiai lábnyomot, de papíron jók vagyunk.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 658
13 029
113
Nekem nem tűnt ennyire pokolinak :D De sok igazság van a leírásodban. Talán volt is akkoriban egy ugrás az autók mennyiségében, megjelentek a lízinglehetőségek, jöttek a lomok nyugatról, mindenki autólázban égett. Parkolási zűrök, fizetős övezetek, és persze Demszky-karók meg a többi vívmány. :)

Az általam érzékelt különbségek érzékeltetésére nyilván leegyszerűsítve, csak a markáns eltéréseket említve írtam.
A rutinos átlagautózó - s értelemszerűen ez a réteg igen jelentős - akkor is "csak" közlekedett, ahogy most is.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Az általam érzékelt különbségek érzékeltetésére nyilván leegyszerűsítve, csak a markáns eltéréseket említve írtam.
A rutinos átlagautózó - s értelemszerűen ez a réteg igen jelentős - akkor is "csak" közlekedett, ahogy most is.
Közlekedtek, csak kissé vadnyugati módon. Akkoriban nagyon sokan a "nyugati életminőség" részének tekintették az autózást, és kielégítették a kádári hiánygazdaság alatt kialakult sóvárgásukat.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 447
20 678
113
És ez a szállítás így olcsóbb, mint lazább határidővel? Kétlem.
Ki fizeti ennek környezeti externáliáját? Ja, azok akik portája előtt gurul a 40 tonnás szörny...
Nagyon kis marzs van rajta, úgyhogy ha így olcsóbb, akkor az alternatíva nagyon drágán szállít, és arra jönnek még az egyéb költségek: raktározás, beragadt készletek leírása, stb. Amúgy nem feltétlen a "feladó" fizeti a költséget, az is just-in-time dolgozik, az egész ellátási lánc eléggé feszített, végletekig optimalizált, hogy ne legyen túltermelés.

A szabályozások eléggé szigorúak, teherfuvarozásnak útdíjai is van már sok helyen, a bérek is elég magasak lettek, tehát ha a vasút így is drágább, akkor ott strukturális gondok vannak.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 236
10 780
113
És ez a szállítás így olcsóbb, mint lazább határidővel? Kétlem.
Ki fizeti ennek környezeti externáliáját? Ja, azok akik portája előtt gurul a 40 tonnás szörny...
A raktárkészletek csökkentésének az oka az, hogy nem akarják hogy irgalmatlan pénzek álljanak az anyagokban/alkatrészekben. Nyilván ez jó is, amíg az ellátásban nincsen baj.
Hogy a céges logisztikusok ezekkel a leállásokkal (sztrájk, áradás, vihar forradalom stb.) számolnak-e, azt nem tudom. Az AUDI-sok talán (de rég is volt, meg nem mi nyertük a munkát) azt mondták hogy náluk három napig megy a munka ha nem jön semmilyen alkatrész.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 447
20 678
113
A raktárkészletek csökkentésének az oka az, hogy nem akarják hogy irgalmatlan pénzek álljanak az anyagokban/alkatrészekben. Nyilván ez jó is, amíg az ellátásban nincsen baj.
Hogy a céges logisztikusok ezekkel a leállásokkal (sztrájk, áradás, vihar forradalom stb.) számolnak-e, azt nem tudom. Az AUDI-sok talán (de rég is volt, meg nem mi nyertük a munkát) azt mondták hogy náluk három napig megy a munka ha nem jön semmilyen alkatrész.
Egyik korábbi munkahelyemen az autóalkatrész gyár a szomszéd autógyár mellett volt, és 15 perces határidővel adták le a rendeléseket, nulla raktárkészlete volt a vevőnek... Ott a logisztika mondjuk egy ipartelepen belüli targoncázást jelentett csak ebben a viszonylatban.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 124
33 287
113
Az AUDI-sok talán (de rég is volt, meg nem mi nyertük a munkát) azt mondták hogy náluk három napig megy a munka ha nem jön semmilyen alkatrész.
Ami nem just in sequence abból 4-6 napos raktárkészlettel rendelkeznek e videó alapján. Tehát van, amiből még 3 napnyi alkatrész sincs.

___
Érdekes, hogy van olyan cég, amelyik kapujában van a vasúti lerakó, de mégis Kínából vasúton szállított konténert BP-n átpakolják kamionra és kamionnal hozzák le. Nyilván így nem kel fenntartani gépet a lepakoláshoz és úgy is gondolom kamionra át kellene pakolni arra az 50 méterre is.
Van egy koncepció az országos intermodális konténerterminál-hálózat (OIKH) a fejlesztésre, amiről 2017 óta nemnagyon hallani, illetve ennek szakmai indokoltságát is van, aki megkérdőjelezi.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Nyilván így nem kel fenntartani gépet a lepakoláshoz és úgy is gondolom kamionra át kellene pakolni arra az 50 méterre is.

Erre léteznek önrakodó teherautók

Kis távolságú mozgatáshoz

Telephelyen belüli mozgatáshoz meg léteznek hidraulikus kerekek, amikkel meg lehet emelni a konténert és akár egy targonca is mozgathatja. Nagy üzemi használatra nem ideális, de olyan helyen, ahova egy hónapban 1-2 konténer esik csak be, költséghatékony alternatíva lehet.

+ ha már haditechnikai oldal
https://www.youtube.com/watch?v=dDhhLwRaTYc
https://www.youtube.com/watch?v=1jCZK-ySn0I
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 124
33 287
113
Azt tudom, hogy van önrakodó konténerszállító, de ezek közül melyik tudja leemelni a vasúti kocsiról? Meg kérdés a havi pár konténerért megéri e bármelyiket is fenntartani (az utolsót kivéve, mert az tényleg elég költséghatékony mozgatás, de nem leszedés-felrakás), gépkezelővel együtt. Szerintem a magyar vidéki üzemek legnagyobbrészt havi néhány konténeresek. Mondjuk el lehetne képzelni, hogy ha közelebb van egymáshoz több cég, akkor közösen fent lehet tartani.
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 604
26 453
113
És ez a szállítás így olcsóbb, mint lazább határidővel? Kétlem.
Ki fizeti ennek környezeti externáliáját? Ja, azok akik portája előtt gurul a 40 tonnás szörny...


Látom a logisztikát is felületesen kezeled !

Kamion "just in time " felrakó/gyár-------kamion szállít ---------lerakó/üzlet ez uszkve 600km-en belül 1 nap !

Vonatos történet : felrakó/gyár-------kamion/teherautó szállít -----pályaudvar/átrakó------------vonat szállít -----------pályaudvar /átrakó---------------kamion/teherautó szállít -----------------lerakó/üzlet , ha jó az irány és nem kell sokat az adott vagont rendezgetni akkor 4-7-nap az a bizonyos 600km .

Van spórolás ? Mibe ? Az 1 nap 1 autó helyett sok nap , sok ember és 1000x több macera ! A vasút előnye talán 1500-2000km körül jönne elő de az idő akkor is a kamionnal van ! És mint tudjuk time is maney ! Az időt nehéz ma megfizetni ! A vonatos képletből még kimaradt a nagyobb árutömeg miatt a raktározás ami megint egy hátizsák pénz és idő !

Alapanyag/kis fajlagos értékű árunál van csak értelme a teher vasútnak is !
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Látom a logisztikát is felületesen kezeled !

Kamion "just in time " felrakó/gyár-------kamion szállít ---------lerakó/üzlet ez uszkve 600km-en belül 1 nap !
2 nap. Merthogy pakolás 2-3 óra. Vezetési keret. 8 óra pihi, érkezés. Lepakolás. Jut eszembe a cégnek kell 10 kamion áru. Az 10 kamion. 40 tonnával 100 kmenként 300 l üzemanyag, mocsoksok fékpor, fizu ilyenek.

Vonatos történet : felrakó/gyár-------kamion/teherautó szállít -----pályaudvar/átrakó------------vonat szállít -----------pályaudvar /átrakó---------------kamion/teherautó szállít -----------------lerakó/üzlet , ha jó az irány és nem kell sokat az adott vagont rendezgetni akkor 4-7-nap az a bizonyos 600km .
Na jó, akkor azért felmerüla kérdés, ha száz éve ez az utazás mindennel együtt 3 nap volt, ma mi kerül benne 7 napba? Ja hogy ja, még azt se hagyjuk, h 100 éves technikákat alkalmazzunk? És itt jön be az, h az a rohadttehervonat még európai viszonyok közt is 4-5 000 tonna. Nem 40.
Van spórolás ? Mibe ? Az 1 nap 1 autó helyett sok nap , sok ember és 1000x több macera ! A vasút előnye talán 1500-2000km körül jönne elő de az idő akkor is a kamionnal van !
Hogy a francba lenne egy csepp előny is a kamionnál? Ha 40 t-ra számítunk igen. Csak ugye kell 200 t áru, amit a vonat egyben elvisz. Amit az iparvágányon begördítenek. Ja hogy az iparvágányt hagyjuk lepusztulni, mert álzölden olcsóbb a 10 m aszfalt. (Mivel az utóbbin kívül mindemt fizet az EU. Az iparvágányra meg akuus tehervonatot is ráterheli. Mert 1000 kamion az zöld. 3 tehermozdony az nem.)
És mint tudjuk time is maney ! Az időt nehéz ma megfizetni ! A vonatos képletből még kimaradt a nagyobb árutömeg miatt a raktározás ami megint egy hátizsák pénz és idő !
Ja igen, tényleg. Pénz meg idő az, ha egy defekt miatt nem áll le fél európa ipara. Persze tudom, há kiszámolták. Igen. Ennek köszönhetően ma a fejlettebb technika ellenére is nagyobb a volt Monarchia lábnyoma mint 100 éve, miközben az ipari termelése kb ugyanott maradt...

Alapanyag/kis fajlagos értékű árunál van csak értelme a teher vasútnak is !

Vagy ha olyan baromságra gondolunk mint a valóban környezetbarát szállítás. Tudom ez úri huncutság... BTW ha csak az 1980astech szinvonalat megtarthatta volna a vasút, ma nem lenne közúti szállítás.