Bjani ezen írására válaszoltad:
"Persze a covid utáni világban lehet kismillió műszaki nélkül szaladgáló autó az utakon, én azért mégis azt mondanám, hogy 99%, hogy a sofőr volt alkalmatlan. Vagy nem az utat nézte (pl. mobilozott), vagy a gázra lépett a fék helyett, vagy csak simogatta a féket, mert ugye a satufék VESZÉLYES! Vannak emberek, akik még életükben ki sem próbálták, hogyan reagál az autójuk a satufékre... Erre írtam nemrég, hogy mindenki csak annyival vezessen max, amennyiről még mer satufékezni, ha pedig ez kevesebb, mint a megengedett sebesség, hát
ne vezessen egyáltalán! "
ABS nélküli autóra azért ez nem feltétlenül igaz.
Most lehet, teljesen félreértettem az egészet, (ha igen, akkor lépjünk át rajta).
De ABS-es autóval a hülye is tud fékezni, 300-ról is. Feltéve, ha elmagyarázták előtte neki, hogy a fékpedál ropogása nem hiba, hanem rendeltetésszerű működés. (Bizonyára nem vagyok egyedül azzal, hogy megkerestek ismerősök a "hibajelenséggel", mielőtt szervizbe vitték volna a kocsit).
Pont, hogy ABS nélküli autóval kell tudni fékezni, s kell megtanulni fékezni, meg előtte a határokat. Még rengetegen vagyunk, akik vezettek (lehetőleg a mind a négy keréken) dobfékes kocsikat (az sem baj, ha rásegítés nélkülieket): 126p, Trabant, Nysa, Robur, Barkas, stb.
A két utóbbinál akkor kellett gyanakodni, ha mind a négy fék egyformán fogott és nem kellett automatikusan a kormányt is betépni közben valamerre (ha a sebesség növekedésével, vagy a fékek fáradásával az elvárt irány is megváltozott közben, akkor pláne minden rendben volt...)
Amikor még enyhébb elbírálás alá esett az engedély nélküli vezetés, akkor lakott területtől távoli földutakon tanítgattam a lányomat a vezetés alapjaira az 1.4-es Albeával: Elindulás alapjáraton (ennek ott jártányi ereje sincs), elindulás gázzal, kézifékkel, váltás kettesbe, tolatás.
Úgy ennyi - a többit tanítsa meg majd az oktató.
De ami a legfontosabb volt (amikor már ezek mentek), az a traktor járta egyenetlen földúton a satufék (no ABS), meg a padlógázas elindulás, felváltás kettesbe, gáz - majd nyilván megint satufék. (Meg közben nézz ki oldalra a búzatáblára, ne magad elé bámulj).
Miután meglesz a jogsija, akkor mehet az Albeával (már a nevén van). A váltója túl hosszan áttételezett, a kormánya meg olyan közvetlen, hogy autópályán ne tüsszents, a tengelytáv rövid, tehát ideges az úttartása, s bár szerpentineken stabil (ott számomra kifejezetten élvezetes az ott AUTÓ), de a hátsó futómű mielőtt betámasztana, előtte még egy olyat lebillen a karosszéria, hogy ha ijedős vagy, minden alkalommal kihordasz egy infarktust.
...s akkor még nem történt terhelésváltás. Időpontra beállítva 4 perc 40-ig:
Nem szabványos jávorszarvas teszt 3 perc-10-ig:
Na szóval azt szoktam mondani a lányomnak, hogy ha
ezt megfogod tanulod uralni, akkor
semmi nem fog majd ki rajtad.
S nem az öregedő ötvenes mondatja velem, hogy én mindenkit minimum 105-ös Skodán, Wartburgon, meg Nysan tanítanék meg vezetni. Egyszerűen a mai kor embereinek fogalma nincs azokról az erőkről, határokról, műszaki terhelésekről (karburátoros autó szívató nélküli indítása, s utána elindulás), amiket a mai rendszerek a júzer helyett megoldanak. (Csak egy másik egyszerű: Álló helyzetben póz arccal, tenyerelt kormánnyal, menőbe' az első kerekek teljes átkormányzása bármilyen útfelületen is).
Aztán meg csodálkozunk az utakon, a híradókban látva, hogy ezeket, ezekkel a full korszerű autókkal hogy sikerült!?
Hát így: Megkapja élete első autóját a sikeres eredeti tőkefelhalmozó elsőszülöttje ( misinator frusztrált) 18 évesen; egy 1.6+ tonnás 200+ lóerős SUV-ot, s fogalma nincs, hogy már nemcsak a hárombetűs biztonsági rendszerekben volt percek óta amperszag, de végül már a védőangyala is csak legyintett mind a két kezével.