A 20+ éves autókból, nyilván nagyon nem mindegy, hogy melyik típus. Értem amit az anyagra mondasz, nem vagyok járműmérnök de van gyakorlati tapasztalatom. Egy 20 éves közép vagy felsőkategóriás autó azért még bőven megállja a helyét. Alapvetően nem azt írtam, hogy sokkal biztonságosabbak, de az is felmerülhet. Értem és el is fogadom amit írtál az idő vasfogával, az üzemeltetési kultúra és a sok km-es rázkódás valóban nem tesz túl jót nekik.
DE!
Itt jön a másik oldal: Az új autók nagyok, hatalmas tömegűek.. teli elektronikával, nyilván a cél a minél biztosabb, minél kényelmesebb autó létrehozása, több milliószempotnak kell megfelelnie. Tudtátok, hogy van olyan bajuszkapcsoló amit -ha jól emlékszem -217 féle szempont szerint vizsgálnak?
Egy időben elég sok 3 betűs autóhoz vonultunk, mert szerettek kigyulladni.. volt olyan amelyik még az ajtókat is magárazárta. (általában EGR szokott a mumus lenni).
Volt olyan Merci aminek menetközben magától elcsattantak a légzsákjai. (Régebben pedig inkább nem nyíltak.)
Tovább megyek, rendőri kíséréssel mentünk mikor a B-s Merci szinte állórafékezte magát, mert valami miatt ütközés veszélyét érzékelte. (Nem volt vidám a sofőr.)
Sokszor találkozunk azzal, hogy általában SUV-ok sofőrtjei (saját tapasztalat alapján) kamionost játszanak és vezetés közben éppen nézik a filmet, youtubeot.. bekapcsolt sávtartóval, nem rég így rongyolt bele a majomfogóba (ő mondjuk jó sokáig a felső testén fogja viselni az autó emblémájának lenyomatát..)
Ott az I3 Range extender (ha jól emlékszem), az is rendszeresen szokott kigyulladni és elektromos jármű lévén különöseb jó oltani.
Én ha tehet messziről elkerülöm az elektromos autókat a parkolóban. Magyarországon még viszonylag kisebb számban gyulladtak ki, de ha 1x a mellettem lévő tenné akkor szívnám a fogam.
De volt olyan akit valamelyik aszisztens húzott le az útról. (Már nem emlékszem mi nyúlt bele neki).
Az a baj, hogy az elektromosautók az új irány amit erőltetnek. Se nem környezetbarát, se nem tartós és nem is biztonságos. Persze idő kell neki és lehet jó, csak odáig hosszú még az út. Ugye a szervízeléssel kapcsolatos problémák még csak most kezdenek el eljutni a köztudatba.
Az új autóba rengeteg, alapvetően hasznos vezetéstámogató és biztonsági funkció van, amit a jármű saját magától indít be (ugye ezek többségét felügyelni is kéne, mert nem helyettünk vezet csak aszisztál). Ehhez bizony nem adnak elég gógyit és hamar megszokja az ember, kényelmesen másra figyel.. na és ilyenkor mi rendszeresen megjelenünk.
A gyűrődési zónák pedig sokáig működnek. Nyilván azért számít ha lyukas a karosszéria vagy a váz, de az nem 1 normális állapot.
Az SUV-knál ami sokat számít, hogy nagy a tömege és magasan ülsz.
Abszolút egyetértek.
A SUV-okra én magam ferde szemmel nézek. (De megértek egy nagydarab, túlsúlyos embert, ha ebben a kategóriában gondolkozik, mert az ő méreteinek, adottságainak egy kompakt autó már kényelmetlen (ki/beszállás, mozgás, helyezkedés).
Elektromos Golf a munkaeszközöm...
Az hogy az út szélén kicsit is kijjebb álló kukára neki áll pánikolni, hogy ÜTKÖZÉSVESZÉLY!, az egy dolog.
De a legszebb eddig az volt, amikor télen, a sűrű 2X2 sávos forgalomban egy, a buszmegállóban, annak szélén álló diákra, aki a hosszú kabátját szélesen kilendítve vette fel, be is satuzott (miközben kivételesena főnökeimet is vittem...), na az durva volt.
Én is írtam régebben, amikor ismerősömnek takarásban levő kerékpárosra rárántotta a kormányt a Passat, meg eldöntötte, hogy az álló kocsik mellett nem fog beférni a balra kanyarodó sávba a haver...
Nekem a 2022-es I30 "csak" nem mindig következetes: Becsipog random ütközésveszélyt érzékelve, amikor meg szerintem is necces egy kikerülő manőverem, akkor meg csak bambán kussol. Az "előtted levő jármű távolodik" figyelmeztetés is hangulatkérdés nála.
Szerencsére ezek nem avatkoznak be.
Ami kevésbé vicces, az a sávtartó.
Alapvetően elégedett vagyok vele, hiszen télen, este (!) ködben, szutykos vidéki sokadrangú országúton meglepően kiválóan érzékeli, hogy hol a helye az autónak. Ha meg nem biztos benne, akkor becsülettel jelzi a szimból
eum színeváltozásával.
Tényleg le a kalappal ilyen körülmények között előtte.
Ahogy az automata távfény is, holott nincs az autóban (fapad felszereltség) GPS, mégis ragyogóan felismeri csupán a fényekből a lakott település elejét/végét.
Viszont van a sávtartónál de: Egyrészt enyhén kanyargós országúton is mértani középen várja el az autó terelgetését.
Még jó, hogy fizikai gombbal (és nem valami menü mélyén) ki lehet kapcsolni. Így csak autópályán szoktam használni.*
Úthibák kerülgetése, töredezett útszél miatt felezővonalnál autózás nála szigorúan a kimerültség jele, s dobálja fel a kávé szimból
eumot, meg firkálja össze a műszerfalat, hogy álljak meg pihenni.
Még ez is oké.
De az már nem oké, hogy autópályán, pl. útépítés miatti sávelhúzásnál, ha emiatt nem kapcsolok hirtelen indexet, akkor nem tud mit kezdeni az egymásnak ellentmondó felfestésekkel, s bele-belenyúl a kormányba.
Szóval ha jön egy ilyen terelés, akkor az első dolgom kéne, hogy legyen, hogy átmenetileg kikapcsolom...
Egy szónak is száz a vége:
Szoktam mondani; minden probléma megoldása újabb problémákat vet fel.
Pl. van már elektromos szervokormányunk ugye, de így már nincs mechanikusan kommunikatív visszajelzésünk a futómű geometriából dolgozó kormányművel, csak a végtelen szintetikusság..
Van már turbós, Euro 6d-ISC-FCM, automata váltós hajtásláncunk (nekem ugye az I30), amit imádok, ami az ezres motorka ellenére -
a hétköznapokban - olyat tud lépni, a vezérlés által alig forgatva (1500-2000 között) a motorkát, hogy a körülötte levők le/elmaradnak, mint a borravaló, a kézi váltós átlagautók csak mozgó útakadályok előtte, de mindig közvetlen gázrakcióról, informatív visszajelzésről ne is álmodozzunk...időnként csak erős egy gumikötél az előtte levő autóhoz kötve...
Szerintem meg kellett volna állni pl. a max. Euro4-nél.
A jelenlegi asszisztens rendszerek nagy részét vagy kukázni kéne, vagy sürgősen olyan szintre fejleszteni, ami gyorsabban és intelligensebben felismeri az összetett szituációkat, mint egy f-1-es versenyző...
Mondjuk Sándor Móric meg valószínűleg pokolba kívánta volna már még az első Benz autót is, ha megérte volna...
hu.wikipedia.org
Mindenkinek a maga szocializációjának otthonossága a leginkább magától értetődő és kívánatos.
...mindjárt el is kezdem nézni a hahun a Nagypolszkikat...