Röhögni fogsz.
Én egy dízel Fiat Uno-n tanultam vezetni. Akármilyen finoman kezeltem a kuplungot, volt, hogy a 10. vezetési órámon is 3x fullasztottam le egymás után, pedig azt mondta az oktatóm, hogy a töke tele van, mert azt alig tudják a legfakezűbbek is lefullasztani. Nekem folyamatosan üveghangon tudott csak elindulni a kocsi, miközben ő gázadás nélkül is el tudta indítani csak kuplunggal - kézifékes emelkedőn.
Nekem nagyon nehezen ment maga az egész vezetés tanulás is. Azt mondta, hogy forgalom rendben is lenne, de amíg nálam bármikor benne van a pakliban, hogy lefullasztom a vizsgán a kocsit, addig nem akart vizsgára engedni. Annak ellenére, hogy egy türelmetlen f@sz volt, és apám gyerekkori haverja, így vagy +15 óra után engedett csak vizsgára, és nem volt hajlandó pénzt elfogadni a + órákért.
A vicc az egészben, hogy apámhoz is eljutott a híre a bénázásomnak, és mondta, hogy menjünk ki a nagy parkolóba a benzines Regattájával. Mondanom sem kell egyetlen alkalommal sem fullasztottam le a kocsit, és üveghang sem volt.
Azóta volt, vagy 6-8 kocsi, amit rendszeresen vezettem. Ebből 5 már saját. Az összes eddigi kocsim benzines volt. Sosem volt fullasztásos problémám. Csak az egyiknél, amelyiknek benzinszűrő problémája volt. Namost a legutolsóm egy 2l-es Toyota Verso D4D.
Ebbe a kocsiba lehetett annak idején 1,6 BMW dízelt venni, meg 2,2-es Toyotát, amely egy problémás motor volt. A lényeg, hogy a 124 lóerős gépet a mai napig képes vagyok rendszeresen lefullasztani, ha egy picit elbambulok, pedig most van nálam 7. éve!
De a lényeg: Nem mindegy a kocsi típusa, áttételezése, kuplungja.
Ez a Verso érdekes módon nagyon hasonlít - vezetési stílusra - a korábbi 1,6 Corollámhoz. Egyszerűen kell neki a fordulatszám. OK, a 2l, turbós...
De akkor is! Apósom meg is jegyezte, akinek szintén több dízele is volt (turbós is), hogy ezt a kocsit teljesen "benzines like" módon kell vezetni.
De hogy még érdekesebb legyen.
Itt van egy másik, de pontosan ugyan ilyen autó tesztje.
Ugyan az az autó. Ugyan az a motor. Egy teljesen más fogyasztási tapasztalat. (vagy kurv@ra bekamuzta az újságíró a katalógus adatokat.)
Nekem a nagy-nagy (komputer által adott) átlag az 7,7-7,8l. Csakhogy pont fordított a tapasztalat: Városban 6,5 körül, míg autópályán olyan 8 liter környékén mozog. Picivel a sebességhatár felett (tényleg!) simán 9-10 literes fogyasztás is beugrik. Ellenben a most 280ezer körüli futással és lassan 10 évesen is, a gyári 5w35-ös olaj megy bele (mint minden Toyotába), és én még nem láttam észrevehető olajfogyasztást az éves intervallumban.