Ma próbáltam ki először - az e-Golfon - az adaptív tempomatot. (Pontosabban másodszor, hiszen 2015-ben próbáltam ki városi csúcsforgalomban nyílt napon az akkor új Subaru Outback-et, illetve az Eyesight sztereo kamerás rendszert; igencsak meggyőző volt, de az még ehhez képest is nyúlfarknyi idő volt)
Napközben, gyakorlatilag
forgalommentes úton, az egyik község végéből indulva, három község között, illetve a második településen - hosszú, kanyargós utcafalu.
Az egyik - nagyon nyugodtan, türelmesen vezető - kollégám mögött mentem, aki egy nyomatékos (TDI) kézi váltós autót vezetett.
Vicces volt az első kigyorsítás, ugyanis érezhető volt a Golfban is, hogy mikor vált a kolléga az országúton...
Mivel viszonylag erősen tud rekuperálni, ezért elég határozottan és meggyőzően tud fékezni anélkül, hogy a hagyományos féket használná. (Hallatszik, mert ahol és ahogy vezetek általában, ott szinte soha sincs használva, csak a megállás utolsó pillanatában aktiválódik nálam).
A követési távolságot - pontosabban időt - tűpontosan tartja 2 másodperces idővel.
A második település (végig 40-es zóna a település)
kihalt volt, kivéve a posta környéke, ahol a tartalékban levő erőforrás csoport gyülekezett - gondolom valamilyen szociális juttatásra várva.
Természetesen nem a járdán mentek, hanem az úton - csoportosan, babakocsikkal, szabadon kószáló pár évesekkel - gyakorlatilag úgy viselkedtek, mint egy darázsraj...
Na, amikor melléjük értünk - jelentősen lelassítva - azért bele-bele fékezgetett - lemaradva az előttem levőtől - az ásszisztens', gyanúm szerint azért mert nem használtam indexet a kikerülések előtt. De ezt az e területen rutinosabb fórumtársaink majd kijavítják, ha rosszul következtetem.
Utólag fogalmazódott meg bennem, hogy mi az én gondom a rendszerrel:
Vitán felül roppant kényelmes, elvileg még kényelmesebb, mint a sima tempomat, hiszen attól eltérően ez valahogy/valamennyire figyeli is, hogy mi történik előtte.
Értelemszerűen nem tapasztaltam/ismertem ki a rendszer korlátait*, ezért is állandó riadókészültségben voltam, hogy mikor és mit kell majd esetleg gyorsan beavatkoznom.
*Érdekes volt, ahogy a településen éles, gyakorlatilag derékszögű kanyarban elveszti az előtte levő autót, ezt ki is írja, aztán mivel a tempomat 90-re volt állítva, amíg nem érzékelte újra, elkezdett veszettül gyorsítani (elektromos hajtás ugye...), majd vadul, de pontosan belefékezett - miközben kiírta, hogy járművet észlel.
Ez is egy intő jel volt, ahogy a "darázsraj" melletti reakció is, hogy ami egy hagyományos vezetésnél teljesen automatikus; a gáz-, a fékpedál kezelése, egyáltalán a tempó szabályozása, a karosszéria terelése, tudatos vagy csak ösztönös szabályozása a tapasztalatok és valamilyen rutin birtokában a fellépő körülmények vagy lappangó veszélyek (kivágódó kapun útra kirohanó gyerek - friss jogsival nagy bevésődés volt...) között, azt itt felváltja a hamis nyugalom, a figyelem becsapós elaltatása.
Viszont felváltja az említett alattomos riadókészültség, ami - legalábbis nálam - egy lappangó feszültséget generált.
Az akkor derült ki, amikor már a forgalmasabb, komplexebb (pl. körforgalom) forgalmi viszonyokkal tarkított harmadik településre értünk és az elején automatikusan deaktiváltam a tempomatot.
Határozottan megkönnyebültem
- átvettem a teljes kontrollt a tevékenységben.
"...Azt mondja egy pasas a papagájának:
- Itt hagyom ezt a poharat tele Házi Pálinkával, és most lemegyek a boltba, de ha mire visszaérek és megiszod, akkor egyenként tépkedem ki a tolladat.
Visszajön kis idő mulva és látja, hogy üres a pohár. Ránéz a papagájra, mire az:
- Kell a francnak ez a sok toll!..."
Kell a francnak ez a sok vezetéssegéd...
Ui: Ennek akkor lesz értelme - de akkor annál inkább, amikor - hálózatba kötött - mesterséges intelligenciák fogják vezetni az autókat, de olyan szinten, hogy markáns különbség lesz a javukra a balesetbiztonság terén.
No meg ez korrekten le lesz tisztázva jogilag, látszani fog a kötelező biztosításokon és intézményesítve lesz az esetleges károkozásuk az önvezető gépkocsit használó teljes anyagi és jogi mentesítésével.
Ismétlem; addig kell a francnak ez a sok toll...