Na, miután talán elült a vihar, vitorlázzunk hidegebb égtájakra.
Két mondat beakadt nálam:
"...Különösen azért, mert egy januári este alatt 30-40 kilométernyi hatótávot didergett ki magából. Vagy ment egy Budapest-Szentendre retúrt, amíg én aludtam..."
Teszt: Citroën e-C4 – 2021. - Feltűnő, de használat közben szinte észrevétlen lesz az elektromos Citroen C4. Az együttélés kényelmes vele, de nem felhőtlen.
totalcar.hu
Oké, hogy ez már tisztességesebb, mint az e-Golf a munkahelyemen; kiálltunk két hete a "csurig" töltött autóval a 18 fokos raktárból az ajtó elé, kiírja, hogy 210 km, utána 10 perc(!) múlva odamész a kocsihoz, erre kiírja, hogy 180 km. Mi van!?
Konkrétan a főnökünk nem engedett el vele Miskolcról Sátoraljaújhelyre, mert nem fogunk visszaérni műszak végére, maradt az emelőhátfalas...
Szóval hadd legyek már demagóg populista:
Tehát feltöltöd télen, este az aksit, reggelre ugrik - legyünk jóindulatúak; nincs mindig mínusz - 20-25 km átlagban.
Per nap.
Egy hónapban az annyi, mint 400-750 km; benzines autónak egy tank benzin!
Már bocsánat, de télen - összehasonlítható futásteljesítménnyel - ennyivel többet nem eszik egy benzines autó - kifűtve az autót.
Persze, az nyáron is elfűti a veszteséghőt, ez meg nem(?), de télen még az utasteret is befűti tisztességgel, pedig dobja el a hőt rendesen a blokkon!
Tévhit ugyanis az, hogy a hűtő miatt kell a hűtőtakaró; valójában elsősorban a blokkot ért menetszelet, s így az azt ért hűtőhatást mérsékeli télen. Az Albeáról 2011-ben még EKG görbét (hiába na, kórházi dolgozó...) is készítettem, remélem működik a link:
Idézgetek az akkori "elemzésből":
"...Az alsó diagram a havi átlagfogyasztást mutatja; hónap elején szoktam mindig tankolni szinte üresről, tele.
A görbéről "lelógó" fordított T betűk autópályautakat jelentenek /tele tanktól teletankig/, jellemzően 4-5 személlyel, tele csomagtartóval.
A felső diagram a havi átlaghőmérsékletet mutatja.
Sajnos - akkor - országos adatokat nem találtam 2006-ig visszamenőleg, viszont találtam egy nagyon igényes honlapot: Váralja település precíz időjárási honlapját (Már nem működik. A szerk.)
Miskolcra vonatkozó adatot csak 2010 01-től találtam,
emiatt látható(?) 2010 02. hóban 1 fokos különbségű megszakadás.
A két diagram közötti 2010-es különbség - ahogy összehasonítottam egy próbapapíron - télen markáns, gondolom itt jön ki a domborzati stb. eltérés.
Pl. télen Váralján jellegzetes hidegcsúcsok figyelhetők meg - amit az Albea fogyasztása értelemszerűen nem követett.
Megfigyelhető a lépték helyes megválasztásával, hogy a fogyasztás és a hőmérséklet változása között szoros összefüggés van.
2007 01-03 között nem követte a hőmérsékletgörbét, az átlagsebesség magasabb volt: sok országút volt ekkor.
Kitűnően megfigyelhető, hogy a hűtőtakaró berakásakor "HB" megtorpan a fogyasztás növekedés, kivételekor "HK" szintén megtorpan a csökkenése, sőt túl korán kivéve még nő is: 2008 04.
A következő kiugrás 2010 06 hó: bár a hőmérséklet nőtt, de egy hónapon át esett az eső - páratartalom ugye - s a tankolás előtt jött az árvíz...
Hát ez szépen látszik /1/ :-(
Az első "Racing" benzin tankolása nem látszik meg a fogyasztáson, ezt akkor írtam is: Zsolcán nyirkosak a reggelek a Sajó miatt /ilyenkor pár fokkal mindig hidegebb van, mint Miskolcon/, s az autó kint parkolt, meg semmi országút, helyette rövid, két kilométeres utak építőanyag kereskedésekbe...
Látványos csökkenést - főleg annak ellenére, hogy a levegő sokkal meredekebben, hidegebbre hűlt, mint más éven - a hűtőtakaró kései betétele /nem az volt akkoriban a legnagyobb problémám.../ tett, kombinálva a "Racing" újbóli tankolásával.
A fogyasztás - lentebbről - mégis meredeken nőt: a reggelek -8, -13 fokosak voltak védett falon mérve, december végén pedig jött az ominózus hideg, nyirkos reggeli gyengélkedések (Mint utóbb kiderült, a 100-assal télen vacakol a motor a hiányos gyári felprogramozás miatt. A szerk.) Ezután más vezetéstechnikát vettem elő a hideg reggelekre; bal lábas fékezés, finom gázfröccsökkel - nem egy üzemanyagelzárós motorfék üzemmód..."
Tehát visszatérve az elektronokra, egy elektromos autó télen úgy megy sokkal rövidebb távot, hogy még nem is fűtesz - mint az köztudott (Safranek):
"...350 kilométeres hatótávot ígérnek, ebből 280 körül tudott így a januári cidriben. Az első pár napon még nem számított a bolygó és úgy használtam, mint egy rendes autót. Utána meg inkább lemondtam a fűtésről, rétegesen öltöztem és hosszan kigurultam, hogy csordogáljanak vissza a kilométerek..."
Teszt: Citroën e-C4 – 2021. - Feltűnő, de használat közben szinte észrevétlen lesz az elektromos Citroen C4. Az együttélés kényelmes vele, de nem felhőtlen.
totalcar.hu
Jó; nem fűtünk (csak a kormányt, meg ülünk a tundrabugyiban), de - már elnézést a szóhasználatért - ne bassza már meg, mi vagyunk az autóért, vagy az van értünk?
S erre még -
a semmire - eldob egy "tank benzint" + a töltési veszteség!
Ha egy varázsütésre minden személyautó elektromos lenne az országban, akkor szépen néznénk ki: Az autók - legyen - 80%-a biztos nem áll
fűtött garázsban!
Esetleg - ex has - még 20-30% áll nem fűtöttben - az is valami - de még akkor is lesz 50% (az mennyi szgk.?), ami havonta eldob 400-750 kilométer távolságnyi áramot télen!
Ezt az áramveszteséget/Magyarország/tél gondolom Molni ki tudná számolni "nó perc" alatt.
Amit ugye meg kell termelni - nyilván karbon semlegesen
Mi európaiak fogjuk megmenteni a világot az elektromos autókkal, miközben a világ többi országa/lakosa nagy ívben tesz a bébifókákra, s továbbra is belsőégésű autókkal fogja tolni a kilométereket!?