Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
majd ha nem jogállamban élünk, bár akkor a szomszédod is lelőhet, ha nem nyírod sövényt.
Jó engem lelövéssel nem, de azzal megfenyegetett hogy cigányoknak adja el a házat ha nem nyírom le, mert elfogom a napot. Mondtam hogy egyrészt, ok lenyírom, de én északra vagyok tőle, nem én fogom el napot a telkéről. Nem tudta megérteni....
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
Tegnap a cég vacsorát szervezett az új Közlekedési Múzeum épületébe, ahol ki van állítva az Árpád sínbusz. Megdöbbentő, hogy az milyen egy finom jármű. a karosszéria munka, az egészre ha ránézek az látom hogy egy jól összerakott gép. Egészen elképesztő mit tudtak csinálni 1932-ben. (BZ ehhez képest egy ipari hulladéknak látszik, nyilván más volt a cél is)
Valamint három órán picivel belül tudta le a Budapest-Bécs távot egy győri megállással, ma a RailJet 2:42-t tud, megállás nélkül.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 871
32 466
113
Tegnap a cég vacsorát szervezett az új Közlekedési Múzeum épületébe, ahol ki van állítva az Árpád sínbusz. Megdöbbentő, hogy az milyen egy finom jármű. a karosszéria munka, az egészre ha ránézek az látom hogy egy jól összerakott gép. Egészen elképesztő mit tudtak csinálni 1932-ben. (BZ ehhez képest egy ipari hulladéknak látszik, nyilván más volt a cél is)
Valamint három órán picivel belül tudta le a Budapest-Bécs távot egy győri megállással, ma a RailJet 2:42-t tud, megállás nélkül.
Talán BCmot-tal lehet jobban összehasonlítani a BZ-vel.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Valamint három órán picivel belül tudta le a Budapest-Bécs távot egy győri megállással, ma a RailJet 2:42-t tud, megállás nélkül.

Keleti-Kelenföld-Tatabánya-Győr-Mosonmagyaróvár-Hegyeshalom-Bécs, ez tényleg megállás nélkül :p
Regiojet 2:47, pedig az kihagyja Tatabányát.
+néha fél órát rohadnak a határon mert nem működik a határátmeneti rendszer.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
Keleti-Kelenföld-Tatabánya-Győr-Mosonmagyaróvár-Hegyeshalom-Bécs, ez tényleg megállás nélkül :p
Regiojet 2:47, pedig az kihagyja Tatabányát.
+néha fél órát rohadnak a határon mert nem működik a határátmeneti rendszer.
Oh, bakker, igazad van, nem tudom miként néztem be.
De ha figyelembe vesszük, hogy kint talán 140 feletti sebességgel is robognak, míg az Árpád csak 110-et tudott a menetidőbeli fejlődés akkor is bakfitty 75 év alatt.
Szeretem a vasutat, terveztem és tervezem is a pályát, de valamit nagyon elbaszunk. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75
T

Törölt tag 1711

Guest
Oh, bakker, igazad van, nem tudom miként néztem be.
De ha figyelembe vesszük, hogy kint talán 140 feletti sebességgel is robognak, míg az Árpád csak 110-et tudott a menetidőbeli fejlődés akkor is bakfitty 75 év alatt.
Szeretem a vasutat, terveztem és tervezem is a pályát, de valamit nagyon elbaszunk. :)
Az Árpád egy propaganda és reklám vonat volt, amikor a két állam csak egymásban bízhatott a kisantant és az éppen benáculó Németország gyűrűjében, mindent félrelöktek az útjából, csak a határellenőrzésen bukott némi időt.

Ha jól tudom a Német gyorsvasúti pályán mennek 230-cal, osztrákoknál is ugyanúgy 160 a plafon.

Amit az olaszoknál láttam, ahhoz képest a magyar vasút a megbízhatóság mintapéldája.
Mikor a kiemelt (Frecciarossa) KIEMELTJÉNEK (Frecciarossa 1000) a 4 órás menetidőben odabasznak minimum 2 óra késést, nem egyszer, nem kétszer, hanem minden egyes alkalommal amikor felültünk rá... Na az nem gyenge.
Rómából Nápolyba konkrétan úgy mentünk vissza, hogy visszaváltottuk a jegyünket és vettünk gyorsan a 2 órával korábbira. Hazafele is úgy volt 20 percünk átszállni a Nighjet-re, hogy 3 órával korábbival indultunk Nápolyból Milánóba, aztán rögtön Rómában +1,5 óra :D
 
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0
T

Törölt tag 4082

Guest
Az Árpád egy propaganda és reklám vonat volt, amikor a két állam csak egymásban bízhatott a kisantant és az éppen benáculó Németország gyűrűjében, mindent félrelöktek az útjából, csak a határellenőrzésen bukott némi időt.

Ha jól tudom a Német gyorsvasúti pályán mennek 230-cal, osztrákoknál is ugyanúgy 160 a plafon.

Amit az olaszoknál láttam, ahhoz képest a magyar vasút a megbízhatóság mintapéldája.
Mikor a kiemelt (Frecciarossa) KIEMELTJÉNEK (Frecciarossa 1000) a 4 órás menetidőben odabasznak minimum 2 óra késést, nem egyszer, nem kétszer, hanem minden egyes alkalommal amikor felültünk rá... Na az nem gyenge.
Rómából Nápolyba konkrétan úgy mentünk vissza, hogy visszaváltottuk a jegyünket és vettünk gyorsan a 2 órával korábbira. Hazafele is úgy volt 20 percünk átszállni a Nighjet-re, hogy 3 órával korábbival indultunk Nápolyból Milánóba, aztán rögtön Rómában +1,5 óra :D
És akkor azt ne felejtsük, hogy az állomáson kezelni kell a jegyet, amiről olaszul egy égi hang értesít. És még időre vett jegy esetén is megbűntetnek, ha nincs.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711
T

Törölt tag 1711

Guest
És akkor azt ne felejtsük, hogy az állomáson kezelni kell a jegyet, amiről olaszul egy égi hang értesít. És még időre vett jegy esetén is megbűntetnek, ha nincs.

Online vettem, ilyen qr kódos pdf volt a helyjegy, meg a fip igazolvánnyal akkor még ingyen lehetett 8 napig fel-le utazni.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Budai villamospara

Ha már közlekedünk :) Ami ebben szíven üt, az a megállók megszüntetése körüli vita. "Alacsony forgalmúak" mondja az egyik fél, a mostani Tatra villamosokkal mért adatokra támaszkodva. De ha alacsonypadlós CAF lesz a vonalon, akkor az bevonzza a babakocsis anyukákat, akik pont a Városmajorba szolgáló megállót veszítenék el a Nyúl utcánál. (A Városmajor megálló a Fogaskerekűnél van, onnan még messze a park.)

Egyébként sem védhető az ötlet: ha az egész vonalat a könnyebb hozzáférés érdekében korszerűsítjük, akkor miért nehezítjük a hozzáférést a megállók elvételével? Ehhh.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
A szabványos parkoló méretek kb. lassan használhatatlanok. Kb. én alig kiszállni az autóból, mert nem lehet ajtót nyitni rendesen.
A 2009 táján épület parkolóknál is gond ez.
Kivéve ahol én lakom, mert ott nem tudom mi a szabvány. Ugyanis a ház előtt a parkolóban a felfestett vonalak helye megegyezik a kocsim tükreinek helyével. Gyakorlatilag alig tudok kiszálni. De mondjuk van tessco is, ahol vagy 10 centivel szélesebb a parkoló, de cserébe kilóg a kocsi segge az útra.... Budapesten belül meg még kevesebb helyen van "szabvány".....

A szabvány parkolóméret 5,5 méterszer 2,5 méter. Ebbe bármilyen kocsi belefér (hülye egy szabvány lenne, ha nem...).

Az lehet, hogy pl. hogy régi parkolókban, régi lakótelepeken, utcákban kisebb a méret, mert ott még régi szabványok szerint alakították ki. Kivételesen lehet 2,3 x 5 méteres, ami jellemzően pl. bevásárlóközpontok parkolójában lehet, esetleg magánparkolókban, de ez már megrendelői döntés. Oda is be lehet férni, csak kicsit ügyeskedni kell, hiszen továbbra sincs 2,3 méter széles kocsi, átlag olyan 1,7-1,8 méter szélesek. Teljesen ugyan nem lehet kinyitni az ajtót ezeken a plázás vackokban, de már megszoktam, 20 centire ha nyíliik az ajtó, nekem már elég. Apró, pillanatnyi kényelmetlenség.

Vagy Budapesten az 5. kerületben, hogy csak egy példát mondjak.

Biztos bennem van a hiba, de tegnap pl. minden gond nélkül parkoltam az 5. kerületben is. Lehet valami isteni beavatkozás történt, hiszen itt többen felvilágosítottak, hogy ezt bizony nem lehet. Maradt 50 centi hely is maradt előttem...

Persze biztosan az illető nem tud vezetni, nem a kocsija mérete és forduló köre sokkal nagyobb, mint amennyi hely van....
Vagy ismét ott tartunk, hogy nincs elég helyed.... Minél keskenyebb az autód, minél rövidebb tengelytávval annál könnyebben manőverezel vele. Ez tény.

Megint elméletgyártás. Az átlag fordulókör a kis és a legnagyobb kocsik között is olyan 10-11,5 méter között van (széleknél mérve).

A tengelytáv legfeljebb egy ökölszám, a fordulókör szinte kizárólag a futómű geometriától függ (könnyű belátni, hogy egy 90 fokos kitérítésű futóművel kb. saját hosszán pörögne körbe a kocsi). A kitérítési szög pedig attól függ, mennyi hely van, illetve mennyinek kell lennie kaszniban, semmi mástól. Kis kerék egy szűkre szabott kaszniban, vagy nagy kerék egy bőségesen mért kaszniban...

Úgy csinálunk, mintha valós probléma lenne a nagyobb kocsival parkolás, miközben naponta milliószámra parkolnak be emberek a nagyobb kocsival is a szabvány méretű (5-5,5 méteres parkolóhelyekre). Akinek meg nem sikerül, azt továbbra sem értem, hogyan ment át a vizsgán, ahol ezt bizony be kellene mutatni akármilyen kocsival.. Értem én, hogy néhány emberben dolgozik az igény a vásárlása igazolására, és meg kell racionalizálnia magának, hogy miért volt jó döntés a részéről a rövidebb autó. Azt az eladáskor a szalonnal biztos azzal adják el, hogy mindenki más szenved a parkolással. Mások rossz döntést hoztak, én meg jót.. A valóság meg az, hogy frászt szenved vele, hanem egyszerűen beáll a helyre és kész. Jellemzően a nagyobb járművekben már van költségkeret és hely is a gyártónak arra, hogy elfér a nagy kitérítésű, kényelmes futómű, szénné legyen szervózva a kormány stb. Tök kényelmes ezekkel parkolni. Szomszéd pl. egy ilyen brutál méretű Ford pickuppal áll be centire arra a helyre, ami még normál vagy kisméretű kocsira is szűken van méretezve.

Hát azért de! A hona K motor például 20 éves, változó nyitási idejű és szelepemelési magasságú motor volt!
Ha pedig kevesebbet akartál fogyasztani részterhelésen 50:1-es szegénykeverékes képzést csinált.....

Attól az még egy szívómotor, szívómotor karakterisztikával, ezt a Honda sem fogja tudni megkerülni, akármilyen ügyesek. Teljesítményt magasabb fordulatszámon fogja majd leadni, ahhoz meg pörgetni kell -> magasabb súrlódási veszteség, alacsonyabb hatásfok. Egy jó és előremutató motor volt, de mára ebben Honda is szépen áttér - a sportváltozatokat leszámítva - a relatíve kisköbcentis, nagyon magas hatásfokú turbós motorokra, Európában pedig a különböző mild hibrid megoldásokra.. mert jobbak.

Bocsi ez meg végkép nem igaz! Vezettem már 5+ méteres teherkocsit is, családban is van egy majd 5 méteres kombi, nekem 4.6 körül van a kocsim. Vezettem ennél kisebb, 4 méter alatti kocsit is. Utóbbival sokkal könnyebb parkolni!

Nem vitás, hogy a kisebb kocsival kisebb helyre is beférsz. Na és? A nagyobb kocsi meg a kisebb kocsi között az egyetlen észlelhető gyakorlati különbséget annyiban tapasztaltam, hogy a kisebbel gyakran egyetlen körben meg tudok fordulni egy 2x1 sávos utcában is, a nagyobbal meg ipszilon forduló kell. Na bumm. Ettől függetlenül a nagy kocsival még könnyebben is beállok, valószínűleg azért, mert annak a mozgását és viselkedését szoktam meg. Gondot az elejét leszámítva sosem jelentett.

Ez szintén tény kérdés! Konkrétan méteres különbségek vannak forduló körben a kis kocsi javára!

Nincsenek. Max. 1-1,5 méter maximum a legkisebb és a legnagyobb kategória között a teljes fordulókörre nézve. Parkolásnál nem oszt, nem szoroz, ott max. 30-40 fokos fordulások vannak...

5 méteres kocsival nem állsz be egy 4,5 méteres helyre, akármilyen kényelmes is vezetni.

Ahogy a 3,5 méteres helyre sem állsz be a 4 méteres kocsival, most ezzel akkor mondtunk valamit? Ja, nem. A parkolóhely min. 5-5,5 méter, a túl kicsi parkolóhelyeket meg a tahó parkolások alakítják ki.

Amúgy szummázva a mondanivalódat, én azt mondom, hogy pont ellentétesen látom az egészet. Szerintem a kis tömegű, kis külső méretű, közepes lökettérfogatú, magas termikus hatásfokú, Atkinson, vagy Miller ciklusos, inkább szerényebb teljesítményű kocsik valók a városba.

Szubjektíve mindenki olyan kocsit választ, ami tetszik neki, vagy mi szerinte megfelel az igényeinek. Objektív szempontok szerint, racionálisan gondolkodó gyártók viszont már nem csinálnak ilyet. Mert már nem eléggé hatékony.

A maximális teljesítménynek - ezerszer el lett mondva - semmi köze nincs a fogyasztáshoz, ha nem ragadunk be a teljesítmény magas fordulattal / sok köbcentivel előállító szívómotor paradigmába. Ott ez még igaz volt.

Az általad vázolt kombinációt feltehetően azért választották anno a Suzuki mérnökei a Vitarához, mert a céljuk egy olcsón, meghatározott összegért gyártható, kis árréssel eladható (ezért nagy sorozatszámú), gazdaságos kocsi volt. És ezt tökéletesen el is végezték, jó kompromisszumokkal, ls kevesebb a hibalehetőség is. Ezért kellett nekik kisköbcentis szívómotor kis kaszniban, mert az viszonylag olcsó, és drága és nehéz segédberendezések híján máshogy nem lehetne elérni ezt a célt. Ettől függetlenül felesleges behaluzni, hogy az egész rendszert nézve, széles működési spektrumon az összhatékonysága jó, mert nem az, ezért tért át a Suzuki is más megoldásokra.

Az ki lett már tárgyalva, hogy az Atkinson / Miller ciklusú motor karakterisztikája olyan (gyenge fajlagos teljesítmény stb.), hogy önálló hajtásra nem igazán alkalmas. A gyakorlatban kis köbcentis Atkinson ciklusú motorok nincsenek, még segédmotorként sem, a Toyotánál pl. 1,8 és 2,7 liter között vannak. Segédmotorként. Ez azért sok mindent elárul.

Hiába néz ki papíron tök jól a "magas a hatásfok", a valóság meg az, hogy a fajlagos teljesítménye az Otto ciklushoz képest alacsony, alul erőtlen, felül erőtlen, a magas hatásfokot és erőt pedig csak egy szűkebb közepes tartományban tudja. Generátornak és segédmotornak jó. Nem alkalmazza - tudtommal - egyik gyártó sem önállóan. Jellemzően ezért van csak hibrid járművekben - ott a villamos segédmotor ellensúlyozni tudja kis sebességein az Atkinson / Miller ciklus gyengeségeit, majd közepes (ideális) fordulaton kezd el nem túl elegánsan, bőgve hajtani.

Ami pedig a kis méretű autók viszonyát illeti a koccanásos balesetek számához képest, hát erősen kétlem, hogy a biztosítási díjból kellene közvetlenül összefüggéseket levezetni. Az általad is említett többi más tényezőnek van inkább szerepe.

Ezen megint fölösleges vitatkozni, mert tény. A KGFB biztosítási díjakat az adott kategóriában / adott biztosítónál az alapján számolják, hogy abban az adott évben mennyi károkozás (kifizetés) történt. Ezek objektív számok, megmutatják, hogy melyik kategória okozza a legtöbb balesetet, a számok pedig azt mutatják, hogy jellemzően a kis kocsik a hunyók (mindegy, milyen okból).
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 299
34 970
113
M

molnibalage

Guest
Urbanisztika topikba is betették. Eddig Schulek János előadásáig hallgattam meg.
Eddig nagyon jól.

(Rokona vajon a többi Schuleknek?)

Kb. Paks 2-őt is ilyen szinten kéne bemutatni és promótálni, hogy értse már a nép, hogy miről van szó és mi miért van.
 
  • Tetszik
Reactions: Bálint

merleg

Well-Known Member
2021. március 12.
1 661
3 279
113