1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Légimentés Magyarországon

Diskurzus a(z) 'Magyar vonatkozású hírek, elemzések' témában - Terminator által indítva @ 2018. december 28..

  1. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Egyiken sem láttak még csörlőt, mióta magyar lajstrom van rajtuk. De akkor se volt, amikor még norvégok voltak. Persze ettől még vehettek hozzájuk.
    De most az tűnik valószínűbbnek hogy egy "kommunikációs szakember" benézett valamit vagy tudatosan félrevezette a közvéleményt.
     
    fishbed and Gaudi like this.
  2. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Nagyon érdekelne az a mentőorvos főleg, hogy hol, min és mennyit vonul. A gyorsaság relatív, nagyban függ a helyszíntől meg a fogadó intézménytől. A helikopter gyors, de ez elsősorban a hatótávolságában jelentkezik, nem pedig a kiérkezési időben (majd írok 1 példát, hogy megértsd és ez nem tankönyvi, hanem valós dolog), nem mellesleg a legnagyobb kompetenciájú ellátókat viszik a helyszínre.

    A helikoptereknek elég nagy területük van, szemben a kisebb területű földi egységekkel. Ha minket riasztanak, mint a múltkor 14km-re és párhuzamban küldik a heli-t Budaörsről (nekik kb 25km) mégis mi értünk ki előbb, mert a felszállás és a leszállás elég körülményes és sok idő. A kopternek leginkább elméleti sebessége van ilyenkor, hiszen nem fog végig 250km/ó -val végig repülni és annyival landolni. Minden egyes felszállás előtt körbenézik a gépet, minden leszállás előtt 2x elrepülnek a terület felett. Nagyon sok esetben nem tudnak a címen vagy annak közvetlen közelében leszállni, így vagy a gépkocsivezető megy ki értük vagy rendőrt küldenek (ritkább), aki a címre hozza őket és a felszerelésüket. Ezek mind súlyos percek ám, és nem 1-2... főleg ha felügyelniük kell a beteget. Jobb esetben gyalog, kézben kell odavinni a beteget a helikopterhez, többen viszitek, majd berakni, mindent rögzíteni, ellenőrizni és utána előkészülni a felszálláshoz, majd végig repülni és ott is leszállni. Amelyik kórháznak nincs a tetején helipad ( ha van egyáltalán), akkor oda kiküldenek a betegért és a személyzetért 1 másik mentőt, ami onnan viszi be őket a kórházba! Lehet, hogy gyorsan repül a kopter, de a földön neked kell gyalog menned sok helyen, ugyanis általában nem a közúton száll le, így sokat kell kézben cipelni a beteget, ami sok idő. Nekünk többször volt olyan, hogy egyszerre kezdtük meg a sérültek vagy beteget ellátás utáni mobilizációját (a helyszínről a járműbe), majd onnan kocsival a kórházba.. és hát általában a kopter előtt értünk oda., pedig a 1.9. - 2.1 motorok nem hasítanak ám annyira.. nyilván minél nagyobb a távolság annál "gyorsabb" lesz a heli.

    Tudod mi az ami GYORS és az a lényege, hogy gyors legyen? A mentőmotor, na az nagyon hamar ott van szinte bárhol és bármilyen meglepő , az is résztvehet a szállításban, mert a transzport alatt követi a mentőt, ha gáz van félre állnak és már megy is a mentőbe a doki.

    Az, hogy a mentésirányítás mit tud.. inkább hagyjuk.. az összefoglaló rájuk " a mentőegyésgekről kibukottak" és ők a "szakmai felettesek"... tudnék mesélni. De hála az istennek van pár kivétel is.

    Az meg, hogy miért ne használjuk a csörlőt.. .akkor helit se használjuk, mert az is bármikor lezuhanhat, inkább mindenki csak üljön és ne csináljon semmit. Egyébként az megvan ugye, hogy a csörlő elsődleges feladat a szakszemélyzet és a felszerelése lejuttatása a sérült / beteg mellé , a nehezen vagy nagyon lassan elérhető helyekre?! Onnan meg gerincágyon , rögzítve is ki lehet vinni 1 közeli tisztásra, ahol letud szállni a kopter (ha van ilyen, ha nem akkor merül fel a kiemelés és a lehető legközelebbi helyen leengedni és ott folytatni az ellátást).


    Egyébként, hogy mennyire nem ismerem a témát: :) :) Éjszakai repülést még mindig csak pedzegetik és az is csak kórházak közötti átszállítás lesz, esetleg a reptérről. Továbbra is fenntartják, hogy éjjel nem lehet normálisan látni a területet (belógó akadályok, talaj minősége) így nem biztonságos a mentés, csak megvilágított, éjszakai üzemre alkalmas helikopterleszállókról. De még azt sem tudni, hogy ezekre a transzportokra mekkora igény lenne (valószínű nem nagy). A csörlőzés meg szóba került , ott a legnagyobb probléma, hogy azt oktatni kell, üzemeltetni, karbantartani és ha lesz is akkor is a Budaörsi "központi" kopteren lesz, mert azzal gyakorlatilag 1 órán belül bárhová el lehet jutni az országban, de erről még nagyon nincs szó.

    Gondolom az ismerőseid azt is tudják, hogy most már van vér a Budaörsi kopteren teszt jelleggel.
     
    fishbed and szasa30 like this.
  3. rappali_

    rappali_ Well-Known Member

    Lehet csak rossz lábbal keltél, lehet ilyen a stílusod, nem tudom, de egyik sem az én bajom. Áruld már el, h ki mond olyat, h mindenben a helikopteres mentés a tuti? Továbbra is tartom, h csörlővel nekünk polgári alkalmazásnál felesleges. Mi itt a mucsai vidéken, nem tudjuk,h mi van Budaörsön, de nem is érdekel, hiszen nem ez képezi a vita tárgyát.
     
  4. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Csak nem szeretem amikor a szakmán kívüliek, hallomás alapján megmagyarázzák , hogy mi , hogy működik.. azoknak akik élesben, sűrűn talákoznak pl a kopterrel. Az hangzott el, hogy a helikopter azért van mert, gyors. Ez csak bizonyos esetekben igaz és a helyszínre érkezésig. A helikoptert tudni kell(ene) használni, hogy mikor, mire .. de sajnos itthon ez is néha problémás 1-2 mentésvezető részéről. Persze, hogy nem tudjátok és nem is érdekel az lehet, de szerintem sokan lehetnek mások akiket pedig igen. ;) Mellesleg ami egy lényegi dolog, hogy a Budaörsi a KÖZPONTI helikopter, tehát minden nagyobb új fejlesztés ott fog megjelenni először. Éjszakai mentés és csörlőzés pedig nagy valószínűséggel, még egy jó darabig NEM lesz.
     
    fishbed likes this.
  5. Mokiengine

    Mokiengine Active Member

Ezen oldal megosztása