M1 Abrams (USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 520
13 462
113

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 346
77 003
113
Először is vegyük lajstromba az Abrams páncélzati csomagjait:

M1, 1980, BRL-1

M1IP, 1984, BRL-2

M1A1 1986, BRL-2

M1A1HA, 1988, HAP 1.generáció, szegényített uránnal

M1A1HA, 1990, HAP 2.gen

M1A2, 1992, HAP 2.gen

M1A2 SEP, 2001, HAP 3.gen

M1A2 SEPv3, NGAP




És utána a tömegnövekedéseit:

M1: 54,4 tonna

M1 IP: 55,3 tonna

M1A1: 57,2 tonna

M1A1 HA / HC: 61,2 tonna

M1A2: 61,7 tonna

M1A2 SEP V2: 64 - 67 tonna


Az alapmodellű Abrams hiába volt kapásból 10 tonnával nehezebb, mint egy orosz harckocsi, de a BRL-1-es értékelhetetlen páncélvédettséget adott. A BRL-2-es is leküzdhetőnek bizonyult, az első érdemi az M1A1 HA-val lett.

De nem csak a páncélzatnak van súlya.

Minden harckocsinál az idők során nőtt a tömeg, a T-64-es is a 38 tonnáról felhízott 43-ra, vagy a T-80-as is elérte a 48-at, minimum, a torziós tengelyek erősebbre cserélésével és a lengéscsillapitók erősítésével, vagy a számuk megnövelésével probálkoztak.

Van, amikor a szerkezeti megerősítés is szükséges. Lengőkarokra merevítőket hegesztenek, futómű bekötési pontokat szintén merevítőkkel erősítik. Viszont van egy-két dolog, ami már a fizikai korlát, ide jutott minden létező harckocsi.

Az oroszok az egyszerű utat választották a (hamvába halt) Black Eagle-nél, hét görgővel tervezték az alvázat. Csökkentették a technikai kockázatot, mert a "régi", a T-80U-n addig is használt csapágyak, tömítések, lengőkarok, rugók jók voltak, nem kellett újat fejleszteni.

És annál csak 50 - 52 tonna lett a harci tömege.
Reménytelen vagy.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

senki

Active Member
2018. július 27.
304
229
43
Egy forrásért hálás lennék.
Köszönöm a segítséget. Átnéztem, sok helyen szét vannak a képek csúszva. Viszont egyételmű összehasonlításra még utalást sem láttam. T-80-ról ennyit ír, hogy könnyű és mozgékony, nagyon jó a pusztító képessége. A konklúziónál javaslat viszont 160 Leopard 2A4 vásárlása. Báe ez egy 11 éves anyag. Köszönöm.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 651
55 288
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 762
35 955
113
Ukrán forrás mindent irhat...
Ahelyett, hogy kapásból fikázzátok mindent, amit ukrán oldalak írnak talán meg kéne nézni a forrását! Az általam idézett utkrán oldal mindig pontosan megjelöli a hír forrását. Ez nem propi oladal!

Ez a cikk a Breaking Defence-re hivatkozik:

https://breakingdefense.com/2023/02...-could-come-from-us-stockpiles-official-says/

Ez a cikk pedig erre az amerikai hivatalnokra:

Stanley Brown, the principal deputy assistant secretary for the bureau of political-military affairs.​

 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 520
13 462
113
Abrams lenne az egyetlen értelmes alternatíva: abból ezer szám van letárolva még mindig, míg a küldhető Leopárdok száma ennek töredéke. Bradleyből is több ezer van raktáron...
300-400 Abrams meg 600-800 Bradley megfelelő kiképzés mellett, komolyan megfordíthatná a dolgok állását. Bár ha erről még ma döntenének akkor is 1-2 év mire ennyit át tudnak adni. Minden esetre a beígért harminc valahány Abrams eléggé a vicc kategória.
Én mindenesetre számítok egy jelentősebb ellentámadási kísérletre az ukránok részéről idén nyáron - meglátjuk mire lesz elég.

Mivel ellentételeznék ezeket ?

A gázturbina kerozinéhségét hogy oldanák meg ?

Milyen lőszert tüzelne ? Szegényített uránt, vagy wolfrámot ? Mert a szegényített urántól sugároznának az ukrán búzamezők ...

És az ilyenek láttán nem indulna be az Orosz Légierő, ténylegesen beszántanák a pályaudvarokat, meg a síneket több km-en keresztül ténylegesen szétszabdalnák ? Vagy az üzemanyagtározókat is porig bombáznák ?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 762
35 955
113
Mivel ellentételeznék ezeket ?
Azzal amivel az eddigieket...
A gázturbina kerozinéhségét hogy oldanák meg ?
Elfut az bármivel (multi-fuel), csak a repülőgép üzemanyaggal optimális.
Milyen lőszert tüzelne ? Szegényített uránt, vagy wolfrámot ? Mert a szegényített urántól sugároznának az ukrán búzamezők ...
Bármilyen 120-as NATO lőszer jó bele - akár német is wolframból. Döntően repeszt lőnek majd úgy is.

És az ilyenek láttán nem indulna be az Orosz Légierő, ténylegesen beszántanák a pályaudvarokat, meg a síneket több km-en keresztül ténylegesen szétszabdalnák ? Vagy az üzemanyagtározókat is porig bombáznák ?
Idáig mért nem tették meg?!? :oops:
Mert nem képesek rá: leszedi őket az ukrán légvédelem - alig mernek berepülni az ukrán légtérbe.
Amúgy síneke bombázni faszság: 1-2 nap alatt javítható minden sínpálya sérülés. Nem éri meg, nem hiába nem csinálják.
Hídakat szétbombázni lenne értelme, de azokat meg erősen védik: a Dnyeper hídja még mindig állnak és megy a sok szállítmány Kelet-Ukrajnába.
Nem szívjóságból nem bombázzák szét az oroszok, hanem mert nem képesek rá!
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 520
13 462
113
Azzal amivel az eddigieket...

Az 30 gép vs 400 gép az árra nem ugyanaz. Az ellentételezés az vagy vételár fizetés, vagy örökidőkig nyögik a hiteleket.

Elfut az bármivel (multi-fuel), csak a repülőgép üzemanyaggal optimális.

Pont ez a baj. Papíron minden motor mindenevő, azonban van az optimalizált tüzelőanyag, és a többi meg csak arra jó, hogy erősen romló teljesítményt produkáljon. Az Abrams gázturbinája végszükség esetén az ólmozott benzint és fűtőolajat is megeszi, azonban nem javallott. A T-80-asnál kb. ugyanez a helyzet, és láthattuk 2022. február 24. óta, mennyire működő ez.

Nagyon régen, amikor még voltak T-80U-ik, sokkalták a fogyasztását, és kezdtek átállni a T-80UD, D, mint dízelesre, azonban nem úgy működött a dolog, hogy a gázturbinát kiveszik, és bepasszintják a helyére a dízelmotort, mert nem is fért be, és kellett átméretezni. Az UD 8 mm-el hosszabb, 152 mm-el szélesebb papíron, és ugyanolyan magasság mellett a hasmagassága is nagyobb.

320 T-80UD-t elpasszoltak Pakisztánnak, és kábé 10 - 15 körüli saját példány maradt meg.

Mert nem képesek rá: leszedi őket az ukrán légvédelem - alig mernek berepülni az ukrán légtérbe.

Légvédelemnél el kell különíteni

- csapatlégvédelmet, ezek jellemzően az infrás, rövid hatótávú, és alacsony hatótávú Stinger, Sztrela, Igla és társaik

- közép és nagy hatótávú és magasságú légvédelmet, ide az SA-6 / SA-11 / Sz-300 / MIM-23 Hawk / MIM-104 Patriot tartoznak.

A csapatlégvédelem az valóban, veszélyes. De a Stinger és társai csak 3,000 méter magasságig működnek, afölött repülve képtelenek célba venni bármit, az Öbölháborúban is ezért az amerikaiak a lézeres bombázás favorizálták, 8,000 méter magasból, és oroszoknál is vannak ilyen képességek.

A közép és nagy hatótávú légvédelem sem működik.

2014-ben az Sz-300-asok 40 %-a volt hadrafogható. Azóta még rosszabb lett, és nem az a megoldás, hogy a világ többi részéről próbálnak Sz-300-asokat gyűjteni, hanem teljesen átállni nyugati légvédelemre, ezzel csak több probléma van:

- nem két hét gyorstalpaló egy légvédelmi rendszer megtanulásának az ideje, hanem 1,5 év is,

- a legnagyobb számú rendszerük a MIM-23-as Hawk lenne, az a 70-es évek műszaki színvonalát képviseli, ami elavult, nem pedig tengernyi mennyiségű Patriot meg NASAMS

- a MIM-23-as Hawk-ok sem érkeztek meg

- a robotrepülőzéssel szemben is tehetetlenek az ukránok

- a készült felvételek sem kedveznek nekik



Ennek a felvételnek nem a T-90M-ek az érdekességei, hanem az eget kell nézni, a hosszasan tekergőző kondenzcsíkokkal.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 997
32 338
113
ih920wzcz4la1.png
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 723
5 782
113
Oké, ez egy upgrade program (tervezet), de 2011-ig gyártották is, aztán volt róla szó, hogy 3-4 éve újra beröffentik a sorokat, de azt nem tudom, valóban van-e ott most gyártás.