McDonell Douglas/Boeing F-15 Eagle

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 602
23 849
113
Elkészült a festés, megy a gép az első állomáshelyére. Ez az ET a floridai Egglin-t takarja, ahogy az előzetesen is ismert volt.
Nekem tetszik a festés (semi extra, de jól áll neki) de az meg különösen, hogy a színre F-15D kinézetű madár ezekkel a bitang F110GE129-esekel valahogy vagányabb.
Már csak a CFT-ket kell lekapni és úgy megnézni, hogy mit repülnek vele:

https://flic.kr/p/2kEFGDW
Ahogy elnézem, a hátul ülő a felszállást a mobiljával kamerázza, illetve, az EX-is a katari QA gép kisebb HUD-ját kapta, ami az 1987-es Strike Eagle és annak egészen az F-15SA-ig terjedő leszármazottai óta - szerintem - erős visszalépés.
Az oroszok örülhetnek, mert a Szu-35Sz hasonlóan anakronisztikusnak ható ki HUD-ja miatt nem kell egyedül szégyenkezniük többé :)
Vagy ennyire nem számít már a sisakkijelzők korában a HUD mérete?
40 éve így néznek ki(festés) a nem E változatú F-15-ösök az USAF kötelékében.Volt róla szó,hogy változni fog?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113
F-15EX, CX, vagy csak egyszerűen az F-15X fene nagy előnye az ötödik generációval szemben? Nem találnátok ki!


Hogy az F-35-ös belső fegyverterébe egyrészt nem fér akármilyen fegyver, de ez még semmi, mert mi van, ha élesben az az ajtó nem nyílik ki?!
Merthogy éles harci körülmények közt azt még nem próbálták ki, hogy mi van akkor, ha nem MINDIG működik az ajtónyitás. Ez aztán a komoly kifogás.
Nekem ennek az ellenkezője jut eszembe. Például, hogy az Öböl háborúban volt olyan F-15-ös, ami gombnyomásra, véletlenül, egyszerre az összes Sparrow-t vészoldotta. Az talán jobb?
Meg aztán a bezzeg F-15EX-re rengeteg puska, pisztoly, csúzli és nádihegedű fér és akármilyen TGP és EW konténer!
Az F-35-be meg be van építve.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 929
39 197
113
F-15EX, CX, vagy csak egyszerűen az F-15X fene nagy előnye az ötödik generációval szemben? Nem találnátok ki!


Hogy az F-35-ös belső fegyverterébe egyrészt nem fér akármilyen fegyver, de ez még semmi, mert mi van, ha élesben az az ajtó nem nyílik ki?!
Merthogy éles harci körülmények közt azt még nem próbálták ki, hogy mi van akkor, ha nem MINDIG működik az ajtónyitás. Ez aztán a komoly kifogás.
Nekem ennek az ellenkezője jut eszembe. Például, hogy az Öböl háborúban volt olyan F-15-ös, ami gombnyomásra, véletlenül, egyszerre az összes Sparrow-t vészoldotta. Az talán jobb?
Meg aztán a bezzeg F-15EX-re rengeteg puska, pisztoly, csúzli és nádihegedű fér és akármilyen TGP és EW konténer!
Az F-35-be meg be van építve.
Kabaré amit előadnak. Közben a csapból is az "F-35 is a fail" cikkek ömlenek a balfasz nyilatkoztat alapján.
Most kezdtem tényleg azt érezni, hogy ez a fajta mély beágyazottság kezd egészségtelen méretet és elképesztően ostoba outputpt szülni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113
Az EX legelső repülésén a 40 ezer láb és a Mach 2 is megvolt, CFT-vel. Ez a cikk a különféle új részletekre hívja fel a figyelmet. Például, hogy a MAWS konténerei ugyan fent vannak, de üresek, mert a szenzorokat az USAF egyelőre nem rendelte meg.



 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113
F-15SA a CFT-k nélkül. Na ez lehetett igazi élményrepülés! Minimális ellenállás, maximális tolóerő, FbW kormányvezérlés:

 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 859
21 808
113




Smart Bomb Transporter?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113
Újjászületik a "Sas"...

Ebben a cikkben egy dolgon akadt csak meg a szemem:

"...Mivel exportra már régóta gyártják az F-15-öst a GE erőforrásával, újabb integrációs tesztekre nincsen szükség. Azok ugyanis már húsz éve lezajlottak, mégpedig kiváló eredménnyel. Az F-15 eredeti szívócsatornájának mérete lehetővé tette az F110 megnövelt levegő igényének kielégítését, és ez a gép repülési teljesítményben is tetten érhető volt. A törzs oldalán lévő illeszkedő póttartályok nélkül az F110-es hajtóművekkel ellátott gép közel járt ahhoz, hogy megdöntse a fennálló emelkedési világrekordokat, amelyeket pedig speciálisan felkészített és lekönnyített kísérleti gépekkel értek el. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az ezzel a hajtóművel felszerelt változatok, köztük a leendő F-15EX vadász feladatkörben kiváló manőverező képességet mutatnak. Ez annak ellenére is igaz, hogy az aerodinamikai kialakítás nem változott, az már fél évszázados. Viszont időtálló azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a túlterhelés korlátait egyetlen típussal sem lehet büntetlenül átlépni. Hiába a Raptor, meg a Szu-35, a légiharc leginkább jellemző sebesség tartományában, ahol a vektorálás már nem használható, nincs markáns eltérés a manőver jellemzőikben F-15-höz képest..."

A történetben nem ÉS kapcsolat van. Szóval az, hogy F-15E variáns és F110 hajtómű, még önmagában nem feltétlen jelenti a fantasztikus tolóerő/tömeg arányt.
1999-ben valóban elvégezték az Edwards légitámaszponton egy első szériás F-15E gép fedélzetén az akkor még alig tíz éves F110GE129-es integrációs tesztjeit és valóban megdöbbentő gyorsulásra és emelkedőképességre tett szert az a példány. Sőt, dacára az F100-as családnál nagyobb kétáramúsági foknak, a kétüléses, tehát nagykabinos gép gond nélkül elérte, de tartotta is a Mach 2 körüli sebességet, ami miatt deformáció jelent meg a kabintetőn.
Ezután módosították a plexi anyagösszetételét a Strike Eagle gépeken, de a flotta csak az F100PW229-es hajtóművek alkalmi, javítás/csere utáni berepülésein jut el erre a sebességre. Ugyanakkor, CFT nélkül az összes GE hajtóműves Strike Eagle leszármazottal nem csak éppenhogy, hanem gond nélkül elérhető a Mach 2.
Nade!
A fantasztikus tolóerő/tömeg arány már a múltté, mivel az 1999-es tesztpéldányhoz képest egy F-15EX üres tömege majdnem két tonnával nehezebb, köszönhetően a megerősített szerkezetnek és a beépített többlet elektronikának és azok segédberendezéseinek, hűtőrendszereinek.

Egy felfegyverzett F-15EX-nek a gyakorlatban is realizálódó energiafelesege a valódi tömegéhez és légellenálláshoz képest nem sokkal jobb, mint egy szintén felfegyverzett Szu-35Sz gépé. A Szu-57-esekhez képest pedig elmarad, a 30-as hajtóművel szerelt Szu-57-esekhez képest meg jócskán el fog maradni.
Ráadásul ez utóbbi sárkánya a légiharcokra jellemző sebességtartomány felső értékeire van optimalizálva, amit csak kiegészít a TVC által lehetővé váló kis sebességű manőverezhetőség. És mivel a nagyobb sebességekkel és túlterhelésekkel tud manőverezni, így az F-16C-hez hasonlóan ez is képes a sebességfölényét manőverre váltani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 929
39 197
113
Ebben a cikkben egy dolgon akadt csak meg a szemem:

"...Mivel exportra már régóta gyártják az F-15-öst a GE erőforrásával, újabb integrációs tesztekre nincsen szükség. Azok ugyanis már húsz éve lezajlottak, mégpedig kiváló eredménnyel. Az F-15 eredeti szívócsatornájának mérete lehetővé tette az F110 megnövelt levegő igényének kielégítését, és ez a gép repülési teljesítményben is tetten érhető volt. A törzs oldalán lévő illeszkedő póttartályok nélkül az F110-es hajtóművekkel ellátott gép közel járt ahhoz, hogy megdöntse a fennálló emelkedési világrekordokat, amelyeket pedig speciálisan felkészített és lekönnyített kísérleti gépekkel értek el. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az ezzel a hajtóművel felszerelt változatok, köztük a leendő F-15EX vadász feladatkörben kiváló manőverező képességet mutatnak. Ez annak ellenére is igaz, hogy az aerodinamikai kialakítás nem változott, az már fél évszázados. Viszont időtálló azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a túlterhelés korlátait egyetlen típussal sem lehet büntetlenül átlépni. Hiába a Raptor, meg a Szu-35, a légiharc leginkább jellemző sebesség tartományában, ahol a vektorálás már nem használható, nincs markáns eltérés a manőver jellemzőikben F-15-höz képest..."

A történetben nem ÉS kapcsolat van. Szóval az, hogy F-15E variáns és F110 hajtómű, még önmagában nem feltétlen jelenti a fantasztikus tolóerő/tömeg arányt.
1999-ben valóban elvégezték az Edwards légitámaszponton egy első szériás F-15E gép fedélzetén az akkor még alig tíz éves F110GE129-es integrációs tesztjeit és valóban megdöbbentő gyorsulásra és emelkedőképességre tett szert az a példány. Sőt, dacára az F100-as családnál nagyobb kétáramúsági foknak, a kétüléses, tehát nagykabinos gép gond nélkül elérte, de tartotta is a Mach 2 körüli sebességet, ami miatt deformáció jelent meg a kabintetőn.
Ezután módosították a plexi anyagösszetételét a Strike Eagle gépeken, de a flotta csak az F100PW229-es hajtóművek alkalmi, javítás/csere utáni berepülésein jut el erre a sebességre. Ugyanakkor, CFT nélkül az összes GE hajtóműves Strike Eagle leszármazottal nem csak éppenhogy, hanem gond nélkül elérhető a Mach 2.
Nade!
A fantasztikus tolóerő/tömeg arány már a múltté, mivel az 1999-es tesztpéldányhoz képest egy F-15EX üres tömege majdnem két tonnával nehezebb, köszönhetően a megerősített szerkezetnek és a beépített többlet elektronikának és azok segédberendezéseinek, hűtőrendszereinek.

Egy felfegyverzett F-15EX-nek a gyakorlatban is realizálódó energiafelesege a valódi tömegéhez és légellenálláshoz képest nem sokkal jobb, mint egy szintén felfegyverzett Szu-35Sz gépé. A Szu-57-esekhez képest pedig elmarad, a 30-as hajtóművel szerelt Szu-57-esekhez képest meg jócskán el fog maradni.
Ráadásul ez utóbbi sárkánya a légiharcokra jellemző sebességtartomány felső értékeire van optimalizálva, amit csak kiegészít a TVC által lehetővé váló kis sebességű manőverezhetőség. És mivel a nagyobb sebességekkel és túlterhelésekkel tud manőverezni, így az F-16C-hez hasonlóan ez is képes a sebességfölényét manőverre váltani.
Nekem úgy mesélted, hogy CFT-vel nem közel járt, hanem egyeseket meg is döntött.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113
Nekem úgy mesélted, hogy CFT-vel nem közel járt, hanem egyeseket meg is döntött.
Soha nem meséltem azt, hogy az 1999-es teszten a gépen volt CFT is. Nem volt, ahogy mind a mai napig a max sebesség teszten nincs CFT se az F-15E-n (legyen szó akár egy Lakenheath-i berepülésről az alakulatnál) se a Boeing gyári berepülésein (F-15I, K, SG, SA, QA Mach 2 repülések).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113
Viszont, az egy dolog, hogy ezeken a repüléseken nincs rajta a CFT, ugyanakkor a CFT-vel elérhet maximális sebességet a GE hajtóművek esetében én nem ismerem. És ez két külön dolog.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 484
113
Amúgy meg ami a CFT-t illeti, részemről ez nettó foteltudóskodás, mert mondhatom én itt a nagy okosságot, de azért ott voltak a jó öreg Keflavík-i F-15C/D gépek az illeszkedő tartályaikkal. És bár ezeket a tartályokat az USAF bőkezűen átadta Izraelnek (ahol mind a mai napig nagy boldogan használják is őket), annó azért kétlem, hogy a kiemelt észak-atlanti térségben hanyagolták volna a sebességet a hatótáv miatt.

https://flic.kr/p/2iSTU7K
https://flic.kr/p/2iNNEji
https://flic.kr/p/2iCj32a
https://flic.kr/p/2jwbaoz
https://flic.kr/p/LqKV8M
https://www.flickr.com/photos/68820038@N07/25361352362/

https://www.flickr.com/photos/emdjt42/3356154837/