F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
40 671
78 295
113

message-editor%2F1615514365435-6552160.jpg

F-15s-over-Eglin.jpg

message-editor%2F1615514337476-6552158.jpg



Cool-photos-show-the-first-f-15ex-arriving-at-eglin-air-force-base


Behold The Air Force's Updated F-15 Eagle Family Portrait Including The New F-15EX
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 599
65 210
113
Amúgy az USAF F-15EX gépein ott vannak azok a nagy szögletes, kiálló MAWS konténerek, de egylőre üresen.
Az oroszok a Szu-35Sz-nél meg elegánsan beledolgozták a gép kontúrjába az optikai szenzorokat.
Értem én, hogy a Boeingnél szartak bele, mert olcsón akarták megúszni az integrációt a lehető legkevesebb borítás alatti mókolással, de ez így nagyon trehány.
Araboknak elment, de az USAF-nak is jó lesz ez így?
 
M

molnibalage

Guest
Ha így nézzük, akkor tulajdonképpen háromszor is.
Én nem így számolnám, mert a F-15C/D és a S, meg SA sárkánya nem azonos.
Csak az S gépeket átépítették GE hajtóművesre, majd aztán S--> SA. Úgy, hogy a gép szériaszáma azonos maradt.
A C egy teljesen külön program és külön gépeket adtak el.

Amúgy az USAF F-15EX gépein ott vannak azok a nagy szögletes, kiálló MAWS konténerek, de egylőre üresen.
Az oroszok a Szu-35Sz-nél meg elegánsan beledolgozták a gép kontúrjába az optikai szenzorokat.
Értem én, hogy a Boeingnél szartak bele, mert olcsón akarták megúszni az integrációt a lehető legkevesebb borítás alatti mókolással, de ez így nagyon trehány.
Araboknak elment, de az USAF-nak is jó lesz ez így?
A Super Hornetnél is hagyták a fegyvertartókat. Úgy látszik a Boeing a Ferrari féle idézetestköveti.

"Az aerodinamikia azoknak való tudomány, akik nem tudnak elég erős motort építeni. "

Az EX GE F110-ese majd megoldja ezt...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 599
65 210
113
Én nem így számolnám, mert a F-15C/D és a S, meg SA sárkánya nem azonos.
Csak az S gépeket átépítették GE hajtóművesre, majd aztán S--> SA. Úgy, hogy a gép szériaszáma azonos maradt.
A C egy teljesen külön program és külön gépeket adtak el.
Olvasd el újra amit írtam. Csak az F-15S-t háromszor építették át.
F-15S -> hajtómű miatti átépítés -> fegyverzet kibővítés az SA szintjére -> SA specifikus képességek (radar, kabin, MAWS, FbW) kiépítése.
Ez három külön lépcső.

Az F-15C/D sztorit csak a kontextus miatt említettem, hogy látszódjon a kiindulási alap és a politikai-üzleti háttér.
 
M

molnibalage

Guest
Olvasd el újra amit írtam. Csak az F-15S-t háromszor építették át.
F-15S -> hajtómű miatti átépítés -> fegyverzet kibővítés az SA szintjére -> SA specifikus képességek (radar, kabin, MAWS, FbW) kiépítése.
Ez három külön lépcső.

Az F-15C/D sztorit csak a kontextus miatt említettem, hogy látszódjon a kiindulási alap és a politikai-üzleti háttér.
Én eddig úgy tudtam, hogy ez egy program, amit te kettőnek említesz.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ez a lenyege mindennek ideat - ez az, amit sokan feletek az istennek sem ertenek meg.
Sosem hittem volna, hogy a Boeinget fogom latni a legolcsobb megoldasnak...
legolcsob?
hat a altalad az ara miatt oszekopkodott f35 lot 13 nincs 80 milla.
f15ex meg kijon kb 90re...

8db f15ex tobb mind egy milliard $? Es neked occoooo???
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 599
65 210
113
Én úgy számolom, hogy így vagy úgy osztva-szorozva az F-35A darabára 80-85M dollár, ami sok, vagy kevés, de az F-15EX 90 millió, aminél a fejlesztést kifizette Szaúd Arábia és Katar, továbbá harminc éves hajtóművekkel van elviekben jóárasítva.

Nem tisztem leszolni a “world fastest mission data computer”-ét, de military grade, robosztus csomagolásba pakolt, lényegében két-három generációval ezelőtti lakossági consumer architektúrát utólag túlárazott katonai célhardverként ajnározni is egy ügyes fogás a fejőstehén adófizetők pénzének leszívásakor.

Ugyan mi kerül az F-15EX-en 90 millió dollárba?
 
K

kamm

Guest
legolcsob?
hat a altalad az ara miatt oszekopkodott f35 lot 13 nincs 80 milla.
f15ex meg kijon kb 90re...

8db f15ex tobb mind egy milliard $? Es neked occoooo???
Ezt mar annyiszor cafoltuk. Itt valamiert a sok self-appointed "expert" kozott senki nem erti mrg azt sem, hogy a flyaway costnak semmi koze a valos - procurement - costhoz.
Nem, az F-35 nem $80-90M, sosem volt annyi, sosem lesz annyi. Nem vasat veszel fegyverek, tamogatas es garancia nelkul, hanem kesz rendszert szerzel br (procurement angol jelentesenek tessrk utanakeresni.)
 
K

kamm

Guest
Én úgy számolom, hogy így vagy úgy osztva-szorozva az F-35A darabára 80-85M dollár, ami sok, vagy kevés, de az F-15EX 90 millió, aminél a fejlesztést kifizette Szaúd Arábia és Katar, továbbá harminc éves hajtóművekkel van elviekben jóárasítva.

Nem tisztem leszolni a “world fastest mission data computer”-ét, de military grade, robosztus csomagolásba pakolt, lényegében két-három generációval ezelőtti lakossági consumer architektúrát utólag túlárazott katonai célhardverként ajnározni is egy ügyes fogás a fejőstehén adófizetők pénzének leszívásakor.

Ugyan mi kerül az F-15EX-en 90 millió dollárba?

Ez mondjuk nem a gyarto hibaja, hanem az elmeroggyant mil spec requirementeke. Semmilyen latest-gen cuccot nem tudnak beperakni, mert orult kovetelmenyeik vannak a DoDnek. (Mondjuk nem véletlenül, lasd a katasztrofalis allapotat az F-35 bugfest szoftvereinek.)
Amikor az egyik baratom anno dolgozott az STS-90-en, akkor bizony elofordult, hogy arra vartak a radion (o az egyik payload teamen kiserte vegig a missiont), amig a mission specialist a shuttle fedélzetén ujrabootolta a Windowsos Thinkpadjet, mert romma fagyott... visxont a fedelzeti rendszerek 20 evvrl korabbi technogian futottak, mert csak abban bizott annyira a NASA (es meg igy is elpukkant par shuttle, mint tudjuk, bar azok mas okbol, mint tudjuk.)
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 599
65 210
113
Direkt kerülni akarom a darabár vs flyaway cost vs fajlagos üzemeltetési költségek meddő vitáját.
Az a tipikus excle tábal alapú, statisztikus baszakodás. Ha innen nézem ez az olcsó, ha onnan, akkor meg az.

Ami engem érdekel, az az árszínvonal.
Hogy egy már mások által széltébe-hosszába előfinanszírzott, amúgy alapvetően régi, tehát nagy százalékban kiépített infrastuktrúrába integrálható platformot hogy képesek mégis egy olyan típussal azonos árszinten kínálni, amit még csak most terjesztenek el és még mindig tart a fejlesztése?
És hogyan lesz ez mégis olcsó?

Az F-15-ös idén lesz közel fél évszázados. Értem én, hogy az EX nem a "nagyanyáink F-15-öse", de amit ez különbül tud, azt már más megfinanszírozta.
A CFT program több, mint negyven éves.
A megerősített sárkány alapja a több, mint három évtizedes Strike Eagle.
A szintén több, mint harminc éves F110GE129-es integrációját a Boeing maga végezte el húsz éve, de ezt kifizettette minden azóta betérő külföldi vevővel, kivéve az izraelieket.
A Strike Eagle-nek a további élettartamnövelt, megerősített upgrade-je a tizenöt éves, koreai F-15K.
A Fly by Wire rendszert a szaúdik fizették ki az F-15SA-hoz. Kábé tíz éves projekt.
Az egyelőre még be se épített, de felkínált MAWS rendszert a szingapúri adófizetők állták.
Az új radar és a korszerűsített kabin, továbbá a "world fastest mission data computer" a katari polgárok "ajándéka".

Ezt a gépet ha 40 milláért adják, az is sok lett volna érte... :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
49 426
82 091
113
Direkt kerülni akarom a darabár vs flyaway cost vs fajlagos üzemeltetési költségek meddő vitáját.
Az a tipikus excle tábal alapú, statisztikus baszakodás. Ha innen nézem ez az olcsó, ha onnan, akkor meg az.

Ami engem érdekel, az az árszínvonal.
Hogy egy már mások által széltébe-hosszába előfinanszírzott, amúgy alapvetően régi, tehát nagy százalékban kiépített infrastuktrúrába integrálható platformot hogy képesek mégis egy olyan típussal azonos árszinten kínálni, amit még csak most terjesztenek el és még mindig tart a fejlesztése?
És hogyan lesz ez mégis olcsó?

Az F-15-ös idén lesz közel fél évszázados. Értem én, hogy az EX nem a "nagyanyáink F-15-öse", de amit ez különbül tud, azt már más megfinanszírozta.
A CFT program több, mint negyven éves.
A megerősített sárkány alapja a több, mint három évtizedes Strike Eagle.
A szintén több, mint harminc éves F110GE129-es integrációját a Boeing maga végezte el húsz éve, de ezt kifizettette minden azóta betérő külföldi vevővel, kivéve az izraelieket.
A Strike Eagle-nek a további élettartamnövelt, megerősített upgrade-je a tizenöt éves, koreai F-15K.
A Fly by Wire rendszert a szaúdik fizették ki az F-15SA-hoz. Kábé tíz éves projekt.
Az egyelőre még be se épített, de felkínált MAWS rendszert a szingapúri adófizetők állták.
Az új radar és a korszerűsített kabin, továbbá a "world fastest mission data computer" a katari polgárok "ajándéka".

Ezt a gépet ha 40 milláért adják, az is sok lett volna érte... :)
Nem annyiért adják amennyit ér,hanem annyiért amennyiért megveszi a vásárló.
 
K

kamm

Guest
Direkt kerülni akarom a darabár vs flyaway cost vs fajlagos üzemeltetési költségek meddő vitáját.
Az a tipikus excle tábal alapú, statisztikus baszakodás. Ha innen nézem ez az olcsó, ha onnan, akkor meg az.

Program szintjen viszont ketsegtelen, hogy az F-35 messze dragabb minden szempontbol, mint rendszer, mikozben egyelore megbizhatatlanabb is. Erre ertettem, hogy hihetetlen, de a Boeing jelenleg az olcsobb fighter opcio egy hypersonic fegyverhez.

Ami engem érdekel, az az árszínvonal.
Hogy egy már mások által széltébe-hosszába előfinanszírzott, amúgy alapvetően régi, tehát nagy százalékban kiépített infrastuktrúrába integrálható platformot hogy képesek mégis egy olyan típussal azonos árszinten kínálni, amit még csak most terjesztenek el és még mindig tart a fejlesztése?
És hogyan lesz ez mégis olcsó?

Az F-15-ös idén lesz közel fél évszázados. Értem én, hogy az EX nem a "nagyanyáink F-15-öse", de amit ez különbül tud, azt már más megfinanszírozta.
A CFT program több, mint negyven éves.
A megerősített sárkány alapja a több, mint három évtizedes Strike Eagle.
A szintén több, mint harminc éves F110GE129-es integrációját a Boeing maga végezte el húsz éve, de ezt kifizettette minden azóta betérő külföldi vevővel, kivéve az izraelieket.
A Strike Eagle-nek a további élettartamnövelt, megerősített upgrade-je a tizenöt éves, koreai F-15K.
A Fly by Wire rendszert a szaúdik fizették ki az F-15SA-hoz. Kábé tíz éves projekt.
Az egyelőre még be se épített, de felkínált MAWS rendszert a szingapúri adófizetők állták.
Az új radar és a korszerűsített kabin, továbbá a "world fastest mission data computer" a katari polgárok "ajándéka".

Ezt a gépet ha 40 milláért adják, az is sok lett volna érte... :)

Ebben sok igazsag van, de ahogy @dudi is irta, annyiert adjak, amennyiert lehet, max majd alkuszik belole a DoD (az ara ugyis nagyban fugg a mennyisegtol, az egyertelmu.)
A masik oldalrol pedig ha abban az arcedulaban benne van mar minden tamogatas, gari, spare enginek stb, akkor maris olcsobb, csak ok nyiltabban araznak es nem utolag raknak ra masik 2x-3x annyi ktg a szamlara.
Ez idekint amugy standard targyalasi ill. sales trukk, hogy ha nem kerdezel ra minden ilyesmire, nem kersz 2-3 evig ervenyes opcios upgraet stb, akkor utolag a fel karodat elkerik mindenert. Ezt par komolyabb szivas utan tanultam meg en is, nincs itt 'fair' meg hasonlo uzleti kultura, pontosabban ez fairnek szamit, sot, jobban tisztelnek utana, ha minden ilyen aprosagra gondolsz es rogzited elore.
 
M

molnibalage

Guest
Program szintjen viszont ketsegtelen, hogy az F-35 messze dragabb minden szempontbol, mint rendszer, mikozben egyelore megbizhatatlanabb is. Erre ertettem, hogy hihetetlen, de a Boeing jelenleg az olcsobb fighter opcio egy hypersonic fegyverhez.
Ez is a marketing bullshit. Egy F-15EX-nek kurvára nem kell HS fegyverplatformnak lenni. Arra ott van a B-52. Vagy a B-1B, ha már annyira meg akarják tartani azt a szart.

 
K

kamm

Guest
Ez is a marketing bullshit.
Most mit nem ertesz konkretan a Boeing marketingjeben?


Egy F-15EX-nek kurvára nem kell HS fegyverplatformnak lenni.
Szubjektiv velemenyed, rendben - ertjuk am karomkodas nelkul is. :D

Arra ott van a B-52. Vagy a B-1B, ha már annyira meg akarják tartani azt a szart.
Hat, nem tudom, melyik er fel egy fighterrel adott szitukban, de ugy tunik, a Boeing pitch pont arrol szol majd, hogy sokkal gyorsabban es olcsobban, igy nagyobb szamban repulhet az EX, mint ezek kozul barmelyik, a landing strip etc kovetelmenyekrol nem is beszelve.
Vitathato, persze, de ettol meg felesleges karomkodni.
 
M

molnibalage

Guest
Hat, nem tudom, melyik er fel egy fighterrel adott szitukban, de ugy tunik, a Boeing pitch pont arrol szol majd, hogy sokkal gyorsabban es olcsobban, igy nagyobb szamban repulhet az EX, mint ezek kozul barmelyik, a landing strip etc kovetelmenyekrol nem is beszelve.
Vitathato, persze, de ettol meg felesleges karomkodni.
Tudod, az lenne egy jó dolog, ha egy gép repülési teljesítménye alapján ítélnéd meg, hogy miért annak kellene HS platformnak lennie. Mi volt az ehhez legközelebbi dolog? Az ASM-135 ASAT. Na, azt két pótossal 38 ezer lábon engedte el a Sas és annak igencsak kellett a függőleges sebesség komponens is. De nagyon gyorsulni a gép nem tudott a tökök miatt. Az F-15E is viszi ezeket. As ASM-135 alig 1 tonnás és 50 centis átmérőjű volt, de a pótosok miatt ennyi jött ki.

Az, hogy egy F-15 visz majd ilyet, lényegben semmit nem ad hozzá a HSM teljesítményéhez. Egy B-1B vagy B-52H 35 ezer lábon M0.8-0.9 táján krúzolgatva is tökéletese lesz és sansosan nem 1-2-őt tud csak majd vinni...

Csak a gépek repóra költsége miatt 1 db rakéta fajlagos indítása sokkal olcsóbb lesz, az fix.

Az külön vicc, hogy egy nem hadrendben álló fegyverrel promózzák. Ennyi erővel X szárnyú lézerfegyverével is lehetne.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 441
3 782
113
Egy B-1B vagy B-52H 35 ezer lábon M0.8-0.9 táján krúzolgatva is tökéletese lesz és sansosan nem 1-2-őt tud csak majd vinni...

A B-1B nagy magasságon fel tudna gyorsítani egy indítás erejéig M1.2-re is, nem? Gondolom ott is nyithatja-használhatja a bombaterét, arra (is) van tervezve.
A függőleges komponens hozzáadásával sem hiszem, hogy gondja lenne.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 599
65 210
113
Ez az F-15EX történet még nem dőlt el.
A Boeing számára komoly a tét.
Az van, hogy más nincs, az F-15EX-en kívül mást nem tudnak most megfuttatni a piacon, még a Super Hornet-et se.
A civil üzletág meg halott.

Miről van szó?
Az F-15-ös család utolsó fix megrendelése a katari volt, azóta nincs semmi.
Az F-15EX-re van össz-vissz 8 darab lekötve, ami édeskevés, lényegében az F-15QA gyártósorának darabszámát toldották meg ezzel a jelképes mennyiséggel.
Azonban ott lóg a levegőben 144 darab, ha a gép beválik! Az már nem kis darabszám, a cég jövője a tét.
Tehát 8 kontra 144, érezhető a különbség.
Ha az USAF/ANG megrendeli a 144 darabot, akkor várható további érdemi külföldi rendelés Indiából, Indonéziából és esetleg még egy harmadik országból.
Ha nem, akkor volt ez a nyolc darab és lehet kinézni a fejükből.

Ezért nem fejlesztettek külön ki semmit, ez nem egy USAF-specifikus verzió, csak elnevezték a QA-t EX-nek. Meg kapott egy szép Eglin-i festést.
Most pedig a gombhoz varrják a kabátot.
Az F-15EX nem olcsó, csak a Boeing-nek olcsóbb, hogy a nyolcdarabos próbarendeléshez nem csináltak semmit a QA-ból (még el is vettek belőle), csak átnevezték.
Most pedig mindent is megígérnek, ez a gép mindenre jó lesz.
Bombakamion, hiperszonikus fegyverplatform, loyal wingman drón vezérlő állomás, 24 légiharcrakéta egyidejű hordozója...
Az ANG-nek?
Akik a jó öreg F-15C/D gépekkel főképp azzal vannak elfoglalva, hogy a mexikói öböl felett nézegetik a drogfutár Cessna-kat, vagy Oregonban az elmebetegek által elkötött regionális utasszállítókat?