MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 084
113
Ennek inkább itt a helye:

2021. augusztus 17.

Egy MiG-29 vadászrepülőgép defektet kapot, amikor Sliačon landolt, a pilóta sértetlen​

https://www.mosr.sk/49943-sk/stihac...tavani-na-sliaci-defekt-pilot-je-bez-zraneni/
2021. 8. 16. - Ma, röviddel 14 óra után, a Szlovák Köztársaság légterének védelmébe történő éles beavatkozás hivatalos gyakorlata után a MiG-29 típusú vadászgépek egyikének az első kereke defektet kapot a leszállás során a Sliači taktikai szárny teruletén. A pilóta jól van, landolás után sérülés nélkül elhagyta a gépet. Jelenleg vizsgálat folyik. A NATINAMDS vészhelyzeti rendszer teljesen biztosítva van.

Az eset részleteit és okát a nyomozócsoport és az illetékes hatóságok jelenleg vizsgálják. A jelenleg rendelkezésre álló információk szerint a repülőgépben nem történt jelentős kár, de a kár pontos összegét számszerűsítik. A Szlovák Köztársaság légterének biztonságát ideiglenesen a kuchynai repülőtérről biztosítják .

(Szerintem a haditechnikával kapcsolatos híreket inkább a haditechnikai topikokba írd, mert a Biztpol topikokban elveszik az információ a "napi sz@r jellegű politikai hírek" között. Az emberek többsége a haditechnikai hírek miatt jár ide, a biztpol topikokat nem is olvassa mert azt ami ott van máshol is elolvashatja vagy nem is érdekli. Ez egy haditechnikai fórum, régen még a biztpol- és humor topikban is haditechnikáról volt szó, de néhányan képtelenek/nem akarnak a haditechnikára koncentrálni, így a Biztpol topikok az idők során átalakultak a "mindegy egyéb" topikjává, hogy a haditechnikai topikokban újra csak haditechnika legyen. )
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Lehet, hogy egy kép erről: légi jármű és szabadtéri
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Azért volt légi harc is Míg-29 és Su-27 között, amiből a Su-27 jött ki győztesen 5:0 arányban. Az 1999–2000-ben Etiópia és Eritrea között lezajlott háborúban ukrán zsoldos pilóták által vezetett 5 db Míg-29-et lőttek le Szu–27-esek, amiket orosz zsoldospilóták repültek.
Sok városi legenda kering, az etióp Szu-27-esek és az eritreai MiG-29-esek közötti, 1999. februári légiharcokról. Az egymásra tüzelő orosz és ukrán pilótáktól, a négy (ötöt most hallottam először) lelőtt MiG-29-eskig. Én is olvastam ezeket a még a 2000. augusztusi AFM-ben (abban már csak két biztos és két valószínű lelövésről volt szó), de azóta eltelt több mint húsz év! Rengeteg adat, repülőgépek története gyári számra bontva, fotók, pilótákkal végzett interjúk jelentek meg az elmúlt évtizedben. Nézzük ezeket röviden:



Eritrea 1998-ban kapott Oroszországtól hat darab MiG-29 9.12B harci, és egy MiG-29UB kétüléses vadászrepülőgépet. Mindegyik még 1991-ben maradt a gyártósoron, erre a célra fejezték be azokat.

A hat harci MiG-29-re, csak négy(!) tapsztalatlan eritreai pilóta átképzését kezdték meg, akik korábban Olaszországban kaptak alapképzést MB.339-eseken. A négy kezdő eritreai pilóta számára, két hetes(!) átképző tanfolyamot biztosított az orosz fél! A gépek üzemben tartását ukránok végezték.

Tehát a 1998 novemberében megérkezett MiG-29-eseken, az olasz alapképzés után, kéthetes orosz gyorstalpalón átesett négy eritreai pilóta kezdte meg 1999. februárjától a harcot, különösebb földi vagy légi támogatás nélkül. El lehet képzelni a MiG-29-esek harcértékét, a zöldfülű pilótákkal. Az eritreai MiG-29-esek harcértékét ez alapján kell megítélni!


Az etiópiai erők sem voltak sokkal acélosabbak. Szintén Oroszország, szintén 1998-ban szállított hat Szu-27SzK és két Szu-27UBK vadászgépet Etiópiának. Ezek a gépek 1991-től Krasznodárban szolgálták volna a külföldi pilóták átképzését, de a kínai és vietnámi project után, a visszaemlékezések szerint hiányos karbantartásokkal, lekonzerválva áltak 1998-ig. Az etióp Szu-27-esek műszaki hátterét vegyes orosz-etióp személyzet adta. Az egyik együlésest össze is törte egy bemutatórepülés során, a berepülő orosz személyzet egyik tagja.

A típusra kiválasztott négy (!) etiópiai pilóta egy hajszálnyival gyakorlottabb volt az eritreai társaiknál, mert ők korábban MiG-21bis-en, illetve MiG-23BN típusokon repültek, rendkívül alacsony óraszámot. Az alapból hat hónapos kubinkai átképzést itt is felgyorsították az Oroszok.

Lelkes kutatók, több interjút készítettek az 1999-es harcokban részt vevő, mindkét oldali személyzetekkel, ez alapján
  • nem igaz az az elterjedt pletyka, hogy orosz, vagy ukrán pilóták részt vettek volna harci bevetéseken
  • a képzetlen afrikai pilóták, nem bocsátkoztak manőverező légiharcba
  • álltalában mindkét fél, a legnagyobb távolságból indított R-27-es rakétákat, amik jellemzően nem találták el a célt
  • ez első ilyen eset, 1999. február 9-én volt, mikor eritreai MiG-29-es tüzelt R-27-essel etióp MiG-23BN-re, sikertelenül
  • ezt mindkét fél többször megismételte február folyamán, míg február 21-én egy etióp R-27-es megrongált, egy eritreai MiG-29UB-t. A kétüléses hazatért, javítás után, 2001-től tovább repült.


Eti-29.jpg

Fotó: Az 1999. február 21-én megsérül eritreai MiG-29UB, a háború után kilenc évvel, a karsznodari élettartamnövelő ipari nagyjavításon.


  • majd hasonló körülmények között február 25-én a 1954-es oldalszámú Szu-27SzK által indított R-27-es ért el találatot és lött le eritreai MiG-29-est
  • másnap pedig, február 26-án a 1958-as oldalszámú Szu-27SzK lőtt le, szintén a maximális távolságról indított két R-27-essel egy eritreai MiG-29-est
Mind a két eritreai MiG-29 9.12B (ERAF 503 és 506) megsemmisült.

eti-27.jpg

Fotó: a 1958-as etióp Szu-27SzK oldalán jól látható R-27-essel aratott légigyőzelmének jele

A háború után mindkét fél folytatta a saját személyzet kiképzését, és újabb gépeket szerzetbe, de ez már egy másik történet.



Forrás: elsősorban Tom Cooper: Ethiopian-Eritrean Wars - Volume 2
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Sok városi legenda kering, az etióp Szu-27-esek és az eritreai MiG-29-esek közötti, 1999. februári légiharcokról. Az egymásra tüzelő orosz és ukrán pilótáktól, a négy (ötöt most hallottam először) lelőtt MiG-29-eskig. Én is olvastam ezeket a még a 2000. augusztusi AFM-ben (abban már csak két biztos és két valószínű lelövésről volt szó), de azóta eltelt több mint húsz év! Rengeteg adat, repülőgépek története gyári számra bontva, fotók, pilótákkal végzett interjúk jelentek meg az elmúlt évtizedben.

Nehéz kérdés, egyrészt sok olyan eset volt, hogy az egyik fél jelentett lelövést, a másik pedig ezt cáfolta.

Ezen a linken orosz pilótákat említenek több Su-27-ben és írnak R-73-as találatot is:

Nagyon-nagyon sok oldalon pedig azt állítják, hogy minden találat R-73-assal történt, az összes R-27-es csak el lett lőve, de semmit nem találtak el velük, és csak azért írták az R-27-eseknek a találatokat, mert el akarták tüntetni az R-27-esnek ezt a szörnyű statisztikáját.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Ez a cikk, ahogy írja is, a már több mint tíz éve felszámolt acig orgról van, ahol 2003-ban frissült utoljára! Az oldal beszántása előtt lementettem a teljes site-ot:

acig.jpg


Forrásként csak a korabeli sajtót használt (például az említett 2000. augusztusi AFM cikket és a hadviselő felek, háború alatti bejelentéseit a sajtóban), nulla interjúval a valóban résztvevő pilótákkal. Felejtős cikk, frissebb forrásokat érdemes használni:

The 'Africa@War' series covers African military history since 1945.

helion.jpg


Természetesen ezek sem tökéletesek, de egyrészt sokkal - 15 évvel - frissebb források, másrészt az eseményekben részvevő pilótákat szólítanak meg benne, akik elmondják, ők hogyan látták az eseményeket. Legyen az kiképzés, körülmények, és ők repültek ott a valóságban! Ez utóbbi miatt vásárlom ezeket!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
E mellett, orosz forrásból begyűjthetőek az adott repülőgépek adatai. Mikor gyártották, mikor szállították le, mikor került nagyjavításra vissza. A kamerás mobiltelefonok korában pedig, fotók százait publikáltak, amik alapján alátámaszthatóak az orosz információk, nem ritkán gyáriszámokra bontott adatokkal. Így ha a mai napig ott repül, akkor nem lőhették le húsz éve.

A pilóták pedig a mai kommunikációs eszközökkel könnyen megszólíthatóak, ráadásul gyakran együtt söröznerk a korábbi ellenfelek egy kanadai ház teraszán.

Húsz évvel ezelőtt valóban sok kérdőjel volt, de az információs technológiák fejlődéséve, rengeteg mindent ki lehet pipálni, új információk megjelenése esetén frissíteni.


SU-27-bahir-dar.jpg
 
W

Wilson

Guest
A Bolgár Légierő MiG-29-es 39-es számú, 296053535101-számú gépének lezuhanásának oka a Fekete-tenger felett.

6304859_900.jpg


A MiG-29-es lezuhanásának és a pilóta tragikus halálának vizsgálata lezárult. Az orosz MiG repülőgépgyártó vállalat (RAC) egyik speciális alosztálya megfejtette a repülési adatrögzítő adatait, amelyet a baleset után a bolgár védelmi minisztérium képviselői tanulmányozásra átadtak az orosz félnek.


Idén júniusban a repülőgép a Shabla-21 bolgár-szerb közös gyakorlat keretében hajtott végre feladatokat. Június nyolcadikáról kilencedikére virradó éjszaka a gép eltűnt a radarról, és a parancsnokság bejelentette a kiképzési manőverek befejezését és a keresési és mentési művelet megkezdését. A MiG-29-es vadászgép roncsait hamarosan megtalálták a Fekete-tenger bolgár partjaitnál mintegy 70 méter mélyen.

A pilóta, Valentin Terziev őrnagy, az ignatievói légibázis századának törzsfőnöke a bevetés során életét vesztette. Becsülettel temették el, posztumusz megkapta a legmagasabb kitüntetést és az alezredesi rangot. Két héttel később megtalálták a vadászgép fedélzeti adatrögzítőjét, amelyet a baleset helyszínén találtak meg. A felvevő megsérült, és úgy döntöttek, hogy orosz szakembereknek adják át az információk kinyerése érdekében.

Katonai bizottságot bíztak meg a baleset okainak kivizsgálásával. Kezdetben több verziót is fontolóra vettek - a pilóta hibájától kezdve a repülőgép fedélzetén lévő berendezések meghibásodásáig. Egyes jelentések szerint a Bolgár Légierő felszerelésének állapota 2021 elején sok kívánnivalót hagyott maga után. A "szovjet" korabeli századoknak csak egy része maradt repülőképes állapotban. A 12 MiG-29-es vadászgép és három MiG-29UB változat navigációs és egyéb felszerelése elavultnak minősült.

Egy külön erre a célra szervezett tájékoztatón Georgi Panayotov bolgár védelmi miniszter bejelentette a bizottság előzetes következtetéseit: a pilóta elvesztette a térbeli tájékozódását egy légi manőver során. Ez a változat képezte a bolgár nyomozók jelentésének alapját. Ezt később megerősítették a repülési adatrögzítő orosz szakértők által végzett alapos vizsgálata során, amelyet előző nap fejeztek be. Kiderült, hogy a repülőgép nem műszaki hiba miatt zuhant le...

Colonelcassad
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 084
113
Ez legyen meg itt is...


A Bolgár Légierő MiG-29-es 39-es számú, 296053535101-számú gépének lezuhanásának oka a Fekete-tenger felett.

6304859_900.jpg


A MiG-29-es lezuhanásának és a pilóta tragikus halálának vizsgálata lezárult. Az orosz MiG repülőgépgyártó vállalat (RAC) egyik speciális alosztálya megfejtette a repülési adatrögzítő adatait, amelyet a baleset után a bolgár védelmi minisztérium képviselői tanulmányozásra átadtak az orosz félnek.


Idén júniusban a repülőgép a Shabla-21 bolgár-szerb közös gyakorlat keretében hajtott végre feladatokat. Június nyolcadikáról kilencedikére virradó éjszaka a gép eltűnt a radarról, és a parancsnokság bejelentette a kiképzési manőverek befejezését és a keresési és mentési művelet megkezdését. A MiG-29-es vadászgép roncsait hamarosan megtalálták a Fekete-tenger bolgár partjaitnál mintegy 70 méter mélyen.

A pilóta, Valentin Terziev őrnagy, az ignatievói légibázis századának törzsfőnöke a bevetés során életét vesztette. Becsülettel temették el, posztumusz megkapta a legmagasabb kitüntetést és az alezredesi rangot. Két héttel később megtalálták a vadászgép fedélzeti adatrögzítőjét, amelyet a baleset helyszínén találtak meg. A felvevő megsérült, és úgy döntöttek, hogy orosz szakembereknek adják át az információk kinyerése érdekében.

Katonai bizottságot bíztak meg a baleset okainak kivizsgálásával. Kezdetben több verziót is fontolóra vettek - a pilóta hibájától kezdve a repülőgép fedélzetén lévő berendezések meghibásodásáig. Egyes jelentések szerint a Bolgár Légierő felszerelésének állapota 2021 elején sok kívánnivalót hagyott maga után. A "szovjet" korabeli századoknak csak egy része maradt repülőképes állapotban. A 12 MiG-29-es vadászgép és három MiG-29UB változat navigációs és egyéb felszerelése elavultnak minősült.

Egy külön erre a célra szervezett tájékoztatón Georgi Panayotov bolgár védelmi miniszter bejelentette a bizottság előzetes következtetéseit: a pilóta elvesztette a térbeli tájékozódását egy légi manőver során. Ez a változat képezte a bolgár nyomozók jelentésének alapját. Ezt később megerősítették a repülési adatrögzítő orosz szakértők által végzett alapos vizsgálata során, amelyet előző nap fejeztek be. Kiderült, hogy a repülőgép nem műszaki hiba miatt zuhant le...

Colonelcassad
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Pár szó Kazahsztán MiG-29-eseiről. A Kazah Légierő közel negyven gépes MiG-29-es flottával rendelkezik, de ezek közül sohasem volt egyszerre egy századnál több hadrendben. Jelenleg az ország déli részén, Simkent repülőterén szolgál tizenöt darab kazah MiG-29-es, amelyek 2009 és a tízes évek első fele között voltak élettartamjavító nagyjavításon az ukrajnai Lvov városában található üzemben. Ekkor 10 darab 9.12-as harci és öt darab kétüléses újult meg, és kapott az azeri MiG-29-esekhez hasonló színvilágú festést.

04.jpg


Napjainkra a már 32-37 éves repülőgépek körül, gyanúsan kevés a mozgás. Az Oroszország által a közelmúltban Kazahsztán számára szállított Szu-30SzM repülőgépek elsősorban a MiG-27M bombázó, valamint a MiG-31-es elfogó repülőgépeket váltják le. És míg a kazah alapváltozatú Szu-27-esek nagyjavítása újra folyik Belorusziában, a kazah MiG-29-esek jövője kérdéses.

01.jpg


02.jpg


03.jpg
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 259
113
Pár szó Kazahsztán MiG-29-eseiről. A Kazah Légierő közel negyven gépes MiG-29-es flottával rendelkezik, de ezek közül sohasem volt egyszerre egy századnál több hadrendben. Jelenleg az ország déli részén, Simkent repülőterén szolgál tizenöt darab kazah MiG-29-es, amelyek 2009 és a tízes évek első fele között voltak élettartamjavító nagyjavításon az ukrajnai Lvov városában található üzemben. Ekkor 10 darab 9.12-as harci és öt darab kétüléses újult meg, és kapott az azeri MiG-29-esekhez hasonló színvilágú festést.

04.jpg


Napjainkra a már 32-37 éves repülőgépek körül, gyanúsan kevés a mozgás. Az Oroszország által a közelmúltban Kazahsztán számára szállított Szu-30SzM repülőgépek elsősorban a MiG-27M bombázó, valamint a MiG-31-es elfogó repülőgépeket váltják le. És míg a kazah alapváltozatú Szu-27-esek nagyjavítása újra folyik Belorusziában, a kazah MiG-29-esek jövője kérdéses.

01.jpg


02.jpg


03.jpg

Szerintem nincs kérdés a jövőjüket illetően.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 744
66 429
113
Az egykori Ukrán Sólymok bemutatókötelék egyik pilótájának, Szergej Dudkinnak az 1998 március végzetes balesete. Rendkívül rossz látási viszonyok között, a kelleténél jóval nagyobb függőleges sebességgel törénő bejövetelnél a gép a talajfogáskor balra élesen kitört és a zóna betonja felé csúszva a földön kettétört. Pont a kabinnál. Katapultát ugyan, de a kinyíló ernyő ellenére életét vesztette.

 
  • Szomorú
Reactions: enzo and fishbed
T

Törölt tag 1945

Guest
Nem tudom ki nézte a Netflixen a "Countdown Inspiration4 Mission To Space" sorozatot, de az unatkozó amcsi milliárdosnak például van egy MiG-29-ese, és azzal repked. Jobb felvételeket csinált a Netflix pár GoPro-val mint amik a Top Gun-ban voltak.
Tip-top állapotban volt a gép.
:D

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-18-2021-09-20.jpg

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-22-2021-09-20.jpg

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-38-2021-09-20.jpg

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-46-2021-09-20.jpg

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-46-2021-09-20.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 744
66 429
113
Ami számomra érthetetlen, az az, hogy egy ennyire mély modernizáció ellenére sem cserélték le a régi, füstös RD-33-asokat az újabb, erősebb, gazdaságosabb és jóval gyérebben füstölő RD-33MK-ra, aminek a gyártására is jótékony hatással lett volna a megnövekedett rendelési és üzemeltetési/szervizelési darabszám.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 345
113
Ami számomra érthetetlen, az az, hogy egy ennyire mély modernizáció ellenére sem cserélték le a régi, füstös RD-33-asokat az újabb, erősebb, gazdaságosabb és jóval gyérebben füstölő RD-33MK-ra, aminek a gyártására is jótékony hatással lett volna a megnövekedett rendelési és üzemeltetési/szervizelési darabszám.
Mit jelent az, hogy gazdaságosabb? Harcászati szempontból hasznos mértékben, vagy csak 1-2%-kal ami marha jól hangzik a reklámokban, de semmi jelentősége nincs neki.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 744
66 429
113
Mit jelent az, hogy gazdaságosabb? Harcászati szempontból hasznos mértékben, vagy csak 1-2%-kal ami marha jól hangzik a reklámokban, de semmi jelentősége nincs neki.
MInden attó függ, hogy a hajtómű melyik üzemmódját mennyit kell használni a feladat során. Ezen felül ott van még a lényegsen nagyobb élettartam is. Az is a gazdaságos üzem tárgykörébe tartozik.