MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

Nem tudom volt-e már? A pont egy évvel ezelőtt az oroszországi berepülésről készült első fotók után, az ez év október végén publikált fényképek szerint, Algériába megérkeztek az új MiG-29M/M2-es vadászrepülőgépek első példányai:

A29M2.jpg


A29M.jpg


Véleményem szerint egy teljesen értelmetlen beszerzésről van szó! Végig nézve az Algériai Légierő fejlesztéseit:
  • Három századnyi MiG-21MF/bis/UM frontvadászt leváltottak, 37 db használt MiG-29 9.13-assal (meg 6 db UB-val), amit 1999 és 2002 között vettek át belorusz, ukrán és orosz készletekből. (Köztük több korábban Magyarországon szolgált példányt is!)
A29.jpg


  • Majd a MiG-29SzMT fiaskó mellett ráfordultak a Szu-30MKA típusra, ami az indiai MKI változatnak felel meg, több francia és izraeli eredetű berendezéssel (utóbbiból mű balhé is volt). A múlt évtizedben a kétüléses Szu-30MKA repülőgépek váltak a fő algériai vadászrepülőgép típussá. 2011 és 2018 között 58 darabot szállított le számukra az orosz fél, feladatkörében leváltva a MiG-23MF típust, és a MiG-29-esek nagyrészét.

A30.jpg


Ezek után beszerezni újra a MiG-29-es típust, majd üzemeltetni a MiG-29M/M2” változatott, mindössze egy századnyi mennyiségben, katonailag, logisztikailag is értelmetlen. Ebből is látszik, hogy az új orosz MiG-29-est csak oda sikerül eladni, ahol az orosz nagyhatalmi támogatásért cserébe, megkövetelei azt az orosz fél (Algéria, Egyiptom), ezzel életben tartva a gyártósort.
 
Nem tudom volt-e már? A pont egy évvel ezelőtt az oroszországi berepülésről készült első fotók után, az ez év október végén publikált fényképek szerint, Algériába megérkeztek az új MiG-29M/M2-es vadászrepülőgépek első példányai:

A29M2.jpg


A29M.jpg


Véleményem szerint egy teljesen értelmetlen beszerzésről van szó! Végig nézve az Algériai Légierő fejlesztéseit:
  • Három századnyi MiG-21MF/bis/UM frontvadászt leváltottak, 37 db használt MiG-29 9.13-assal (meg 6 db UB-val), amit 1999 és 2002 között vettek át belorusz, ukrán és orosz készletekből. (Köztük több korábban Magyarországon szolgált példányt is!)
A29.jpg


  • Majd a MiG-29SzMT fiaskó mellett ráfordultak a Szu-30MKA típusra, ami az indiai MKI változatnak felel meg, több francia és izraeli eredetű berendezéssel (utóbbiból mű balhé is volt). A múlt évtizedben a kétüléses Szu-30MKA repülőgépek váltak a fő algériai vadászrepülőgép típussá. 2011 és 2018 között 58 darabot szállított le számukra az orosz fél, feladatkörében leváltva a MiG-23MF típust, és a MiG-29-esek nagyrészét.

A30.jpg


Ezek után beszerezni újra a MiG-29-es típust, majd üzemeltetni a MiG-29M/M2” változatott, mindössze egy századnyi mennyiségben, katonailag, logisztikailag is értelmetlen. Ebből is látszik, hogy az új orosz MiG-29-est csak oda sikerül eladni, ahol az orosz nagyhatalmi támogatásért cserébe, megkövetelei azt az orosz fél (Algéria, Egyiptom), ezzel életben tartva a gyártósort.
Az indiánok már nagyon afelé tendálnak, hogy a MiG-29K/KUB gépeiket is Rafale-al váltanák le, akkor is, ha a Rafale M egy katapultos gép.
Ezt támasztja, vagy támaszthatja alá az is, hogy a Dassault is dolgozik a Rafale M ugrósáncos üzemeltetésén.
Ha ez bejön, akkor a jóisten se akadályozza meg, hogy azt a nem túl sok indiai MiG-29K/KUB gépet kivonják.

Egyiptom - ahogy Galcom is írta - muszájmegrendelője volt a MiG-29M/M2-nek, amelyről amúgy is ismert, hogy a K/KUB gépek minimális módosítással készült alternatívája.
Itt már nem igaz az a különbség, ami az eredeti M (9.15) és K (9.31) között még megvolt.
Az új 9.61/9.67 M/M2 gépek szárnya, futóműve teljesen azonos a 9.41/9.47 K/KUB gépekével.
Egyiptomnak ugyanakkor szintén ott van a Rafale és emellé orosz gépnek a Szu-35Sz is.
Algéria pedig… ott tényleg nem volt értelme ezt az egy századnyit beszerezni.

Az van, hogy ahhoz, hogy a jóég tudja mikor elkészülő Kuznyecov így harminc hosszú év után végre egy normális hajófedélzeti gépet kapjon, az orosz MiG-29KR/KUBR mellé kellett még gyártani hasonló 29-eseket.
Ezeket tukmálták rá az indiai, egyiptomi és algériai légierőkre.
Itt már nagyon elmentek a rossz irányba, hiszen a MiG munkásságára már nem nagyon van szükség, talán a MiG-31 modernizációt leszámítva. De ez utóbbiakat eleve helyi bázisokon, vagy ARZ-kben csinálták, a MiG csak a modernizációs csomag terveit dolgozta ki.
De ez utóbbit az UAC égisze alatt akár egy kisebb projektiroda is megcsinálhatta volna. Ehhez igazán nem kéne az egykor szebb napokat látott céget feleslegesen fenntartani.

És erre jönne a MiG-35 megrendeltetése az orosz légierővel, ami már igazán a Szu-57 fele mozdulna el…
 
Az indiánok már nagyon afelé tendálnak, hogy a MiG-29K/KUB gépeiket is Rafale-al váltanák le, akkor is, ha a Rafale M egy katapultos gép.
Ezt támasztja, vagy támaszthatja alá az is, hogy a Dassault is dolgozik a Rafale M ugrósáncos üzemeltetésén.
Ha ez bejön, akkor a jóisten se akadályozza meg, hogy azt a nem túl sok indiai MiG-29K/KUB gépet kivonják.

Egyiptom - ahogy Galcom is írta - muszájmegrendelője volt a MiG-29M/M2-nek, amelyről amúgy is ismert, hogy a K/KUB gépek minimális módosítással készült alternatívája.
Itt már nem igaz az a különbség, ami az eredeti M (9.15) és K (9.31) között még megvolt.
Az új 9.61/9.67 M/M2 gépek szárnya, futóműve teljesen azonos a 9.41/9.47 K/KUB gépekével.
Egyiptomnak ugyanakkor szintén ott van a Rafale és emellé orosz gépnek a Szu-35Sz is.
Algéria pedig… ott tényleg nem volt értelme ezt az egy századnyit beszerezni.

Az van, hogy ahhoz, hogy a jóég tudja mikor elkészülő Kuznyecov így harminc hosszú év után végre egy normális hajófedélzeti gépet kapjon, az orosz MiG-29KR/KUBR mellé kellett még gyártani hasonló 29-eseket.
Ezeket tukmálták rá az indiai, egyiptomi és algériai légierőkre.
Itt már nagyon elmentek a rossz irányba, hiszen a MiG munkásságára már nem nagyon van szükség, talán a MiG-31 modernizációt leszámítva. De ez utóbbiakat eleve helyi bázisokon, vagy ARZ-kben csinálták, a MiG csak a modernizációs csomag terveit dolgozta ki.
De ez utóbbit az UAC égisze alatt akár egy kisebb projektiroda is megcsinálhatta volna. Ehhez igazán nem kéne az egykor szebb napokat látott céget feleslegesen fenntartani.

És erre jönne a MiG-35 megrendeltetése az orosz légierővel, ami már igazán a Szu-57 fele mozdulna el…
A MiG-35 az Orosz Légierő F-15EX-je.
Van, nem kéri, de az állam megveszi....
 
A MiG-35 az Orosz Légierő F-15EX-je.
Van, nem kéri, de az állam megveszi....
Én azt gondolom, hogy az orosz légierő ugyanaz mint az orosz szárazföldi erő: A hátuk közepére nem kell még egy 500. variáns T-72/80/90 vagy MIG-29 vagy SZU-27/30, nekik T-14 kell meg SZU-57... Csak az állam meg nem akar erre költeni, mert pénze lenne rá, de fontosabb a stratégiai erő, mert valamiért nem elég nekik a világ legnagyobb és legmodernebb nukleáris arzenálaj...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A MiG-35 az Orosz Légierő F-15EX-je.
Hasonló helyzet, de annyira nem szálltak el. ;) Mindössze hat gép megrendeléséről van szó, ami a kubinkai bemutató egységnél és a lipecki tesztelő ezrednél repül majd, hogy úgy tűnjön, mintha hadrendben állna – pedig dehogy...

35S.jpg

Fotó: még az állami teszteken tavaly ősszel
 
Szerintem teljesen rossz irányban gondolkoztok. Vannak a kisebb, olcsóbb, gazdaságosabban üzemeltethető korszerű repülőgépek (harckocsik) és a csúcs kategóriás, drágábban üzemeltethető típusok. Ezek optimális aránya a meghatározó. Hiába vannak csúcs minőségű haditechnikai eszközeim, ha azokból kevés van és nem jut mindenhová, ahol erő kivetítésre van szükségem. A jól megcsinált, korszerű MiG-35, meg T-90MSz nagyon is potens lehet a Szu-57, T-14 mellett. Senkinek sincs annyi pénze, hogy mindenből csak a csúcs típusokat üzemeltesse. Régen se, ma se és a jövőben sem!
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Szerintem teljesen rossz irányban gondolkoztok. Vannak a kisebb, olcsóbb, gazdaságosabban üzemeltethető korszerű repülőgépek (harckocsik) és a csúcs kategóriás, drágábban üzemeltethető típusok. Ezek optimális aránya a meghatározó. Hiába vannak csúcs minőségű haditechnikai eszközeim, ha azokból kevés van és nem jut mindenhová, ahol erő kivetítésre van szükségem. A jól megcsinált, korszerű MiG-35, meg T-90MSz nagyon is potens lehet a Szu-57, T-14 mellett. Senkinek sincs annyi pénze, hogy mindenből csak a csúcs típusokat üzemeltesse. Régen se, ma se és a jövőben sem!
Nem nem az. Egy F-35 bármilyen 4.gen. gépet lemos az égről mindenféle nehezseg nelkül, még akkor soncs esély, ha kifogy a rakétákból, mert akkor meg egész egyszerűen elmegy. A T-14 is ugyan ez, csak ott a terep miatt nem ekkora az előny.
 
Hasonló helyzet, de annyira nem szálltak el. ;) Mindössze hat gép megrendeléséről van szó, ami a kubinkai bemutató egységnél és a lipecki tesztelő ezrednél repül majd, hogy úgy tűnjön, mintha hadrendben állna – pedig dehogy...

35S.jpg

Fotó: még az állami teszteken tavaly ősszel
F-15ex bol is eddig nyolcat rendeltek. 150 misi per darab. A vilag vicce.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider
Dudi, teljesen mellé beszélsz. Nem erről írtam.
1. Adott feladatra elég az olcsóbb is.
2. Több helyen végrehajtásra kerülő feladat végrehajtására hiába vannak csúcs minőségű fegyvereid, ha nincs elegendő, kevés van belőlük. Pl. orosz nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárók.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7
Dudi, teljesen mellé beszélsz. Nem erről írtam.
1. Adott feladatra elég az olcsóbb is.
2. Több helyen végrehajtásra kerülő feladat végrehajtására hiába vannak csúcs minőségű fegyvereid, ha nincs elegendő, kevés van belőlük. Pl. orosz nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárók.
Amikor minden bokorban Spike van vagy Kornet akkor mégis mi a frászt akarsz kezdeni egy T-90-el vagy egy Leopard 2-vel, vagy Abramsel vagy bármivel? Viccből fejlesztik szerinted az új harckocsikat?
 
Szerintem teljesen rossz irányban gondolkoztok. Vannak a kisebb, olcsóbb, gazdaságosabban üzemeltethető korszerű repülőgépek (harckocsik) és a csúcs kategóriás, drágábban üzemeltethető típusok. Ezek optimális aránya a meghatározó. Hiába vannak csúcs minőségű haditechnikai eszközeim, ha azokból kevés van és nem jut mindenhová, ahol erő kivetítésre van szükségem. A jól megcsinált, korszerű MiG-35, meg T-90MSz nagyon is potens lehet a Szu-57, T-14 mellett. Senkinek sincs annyi pénze, hogy mindenből csak a csúcs típusokat üzemeltesse. Régen se, ma se és a jövőben sem!
Fordítsd meg a képet.
Mitől drága a drága? Olcsóbb-e az olcsóbb?
Ha egyszer megvan a Szu-57 és tényleg csak jobban rá kéne fókuszálni, akkor valóban egy “olcsóbb”, de kétes harcértékű, vagy az adott rendszerben (orosz légierő) kétes hasznosságú gépből kell mindenáron “rendszeresíteni” hat darabot?

Nincs baj a típusdiverzitással, ha a főbb rendszerek terén csereszabatosság van.
A MiG-35 az minden, csak nem olcsó megoldás.
Kisebbnek tényleg kisebb, de ez az oroszoknál pont nem nyerő, tehát ez így a drágább bolt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Szerintem teljesen rossz irányban gondolkoztok. Vannak a kisebb, olcsóbb, gazdaságosabban üzemeltethető korszerű repülőgépek (harckocsik) és a csúcs kategóriás, drágábban üzemeltethető típusok. Ezek optimális aránya a meghatározó. Hiába vannak csúcs minőségű haditechnikai eszközeim, ha azokból kevés van és nem jut mindenhová, ahol erő kivetítésre van szükségem. A jól megcsinált, korszerű MiG-35, meg T-90MSz nagyon is potens lehet a Szu-57, T-14 mellett. Senkinek sincs annyi pénze, hogy mindenből csak a csúcs típusokat üzemeltesse. Régen se, ma se és a jövőben sem!
Szép dolog az olcsó gép, és az első alkalommal, amikor kéne valóan használni, akkor meg majd felszecskázzák őket...
Amúgy egy bizonyos méretű és teherbírású gép eleve lehet alkalmatlan a feladatra.
 
Fordítsd meg a képet.
Mitől drága a drága? Olcsóbb-e az olcsóbb?
Ha egyszer megvan a Szu-57 és tényleg csak jobban rá kéne fókuszálni, akkor valóban egy “olcsóbb”, de kétes harcértékű, vagy az adott rendszerben (orosz légierő) kétes hasznosságú gépből kell mindenáron “rendszeresíteni” hat darabot?

Nincs baj a típusdiverzitással, ha a főbb rendszerek terén csereszabatosság van.
A MiG-35 az minden, csak nem olcsó megoldás.
Kisebbnek tényleg kisebb, de ez az oroszoknál pont nem nyerő, tehát ez így a drágább bolt.
Megint oda lyukadunk ki, hogy ha exportálni akarsz, akkor "illik" - ha csak mutatóban is - otthon is tartani pár darabot.
Legalább is az oroszok így gondolják.
 
Megint oda lyukadunk ki, hogy ha exportálni akarsz, akkor "illik" - ha csak mutatóban is - otthon is tartani pár darabot.
Legalább is az oroszok így gondolják.
Igen, ha pusztán bevételi oldalról nézzük, akkor megérte az orosz légierőnek megvenni a 6db-t, mert amit exportálnak az bőven több bevételt termel. Ez a helyzet a K/KUB-bal is. Bár ott meg ott a gyakorlati haszon, hogy van értelmes gépük a hordozójukra.
 
Ezek az egy-egy századnyi új 29-esek mindenfelé nem igazán költséghatékonyak.
Se a gyártásuk, se az üzemeltetésük nem gazdaságos.
Ilyen kis darabszámnál túl nagy a minőségbeli szórás, minimális a visszacsatolás és a termékkövetés. Nagyon rossz a javítás és az alkatrészbázis fajlagos mutatója.
Minden drága, mert kevés van belőle és lassú a kiszállítás, mert kismintás gyártásnál a beszállítók is inkább összevárják a nagyobb megrendeléseket.
 
Megint oda lyukadunk ki, hogy ha exportálni akarsz, akkor "illik" - ha csak mutatóban is - otthon is tartani pár darabot.
Legalább is az oroszok így gondolják.
Nálam ez a "mutatóba" vegytiszta indikátora, hogy "kell a f*sznak".
Ez szöges ellentéte az Szu-30-nak, az F-16-nak vagy BÁRMELY sikeres exportgépnek.

Én biztos nem vennék olyat, ami a fejlesztő / gyártó államnak sem kell.
 
Nálam ez a "mutatóba" vegytiszta indikátora, hogy "kell a f*sznak".
Ez szöges ellentéte az Szu-30-nak, az F-16-nak vagy BÁRMELY sikeres exportgépnek.

Én biztos nem vennék olyat, ami a fejlesztő / gyártó államnak sem kell.
Akár mondhatnánk is kivételnek a MiG-29 családot, hiszen az oroszoknak nagy hatótávolságú, repülési idejű gép kell.
(Mondjuk ehhez képest a hidegháború szovjet gépei meg stopperóra akció idővel rendelkeztek...).

Igaz (fejvakarás) ma már mindenki ilyen gépet akar...
 
Akár mondhatnánk is kivételnek a MiG-29 családot, hiszen az oroszoknak nagy hatótávolságú, repülési idejű gép kell.
(Mondjuk ehhez képest a hidegháború szovjet gépei meg stopperóra akció idővel rendelkeztek...).

Igaz (fejvakarás) ma már mindenki ilyen gépet akar...
Mondjuk a fenti megközelítés a gyakorlatban sérült a történelem során, de ennek oka inkább a vásárlók pénztelensége volt.
Az jenkik gyak. soha nem használták tömegesen harcászati alakulatnál az F-5 családot és az F-104 USAF-nál epizódszereplő volt. Ellenben a NATO-ban...

Csak ennek az oka az volt, hogy a NATO-nak nem volt pénze tömegesen F-4-re. Az NSZK vett 900+ F-104-est és az F-4 harci változatokból meg 200 db-ot sem.

Csak ma nem ez az oka a 29-es sikertelenségének...
 
Mondjuk a fenti megközelítés a gyakorlatban sérült a történelem során, de ennek oka inkább a vásárlók pénztelensége volt.
Az jenkik gyak. soha nem használták tömegesen harcászati alakulatnál az F-5 családot és az F-104 USAF-nál epizódszereplő volt. Ellenben a NATO-ban...

Csak ennek az oka az volt, hogy a NATO-nak nem volt pénze tömegesen F-4-re. Az NSZK vett 900+ F-104-est és az F-4 harci változatokból meg 200 db-ot sem.

Csak ma nem ez az oka a 29-es sikertelenségének...
No igen.