A MiG-31-esnél a pótos az nem volt sokáig releváns. Elkészültek a PTB-2000-es szárnytartályok, de nagyon rövid ideig voltak alkalmazásban és csak pár alakulatnál, csak átrepülésekhez.
A MiG-31M egy teljesen más konstrukció volt, más sárkányszerkezet. A törzs konturja is más volt, a hajtóművek házai, a hossztengelyhez képesti összetartásuk is más volt.
A szárny teljesen új, lényegében ahhoz hasonló, mint a MiG-29M gépeké. Az orrba egy jóval nagyobb méretű radar került, más volt a kabin kialakítása is, de nem csak belül, kívül is.
A fegyverzet is telejsen más volt, hiszen A MiG-31-esek négy darab R-33-asa és a két R-40T vagy négy R-60M helyett itt hat darab jóval nehezebb R-37-es és néyg R-77-es alkotta az arzenált. A MiG-31M maximális felszállótömege elérte az 58 tonnát.
Így sem értem ráadásul az R-40T-hez szükség volt konténerre, akkor -1 db R-33 lett volna tudtommal, de pusztán a gondolatkísérlet miatt ettől tekintsük el. Az eredeti rakétafegyverzet tehát:*
4 x R-33 = 4 x 490 kg = 1960 kg
2 x R-40T = 2 x 475 kg = 950 kg
2 x R-60 = 2 x 45 = 90 kg
-----------------------------------------
3000 kg.
Ehhez képest akkor a MiG-31M.
4 x R-37 = 4 x 600 kg = 2400 kg
2 x R-77 = 2 x 190 kg = 380 kg
2 x PTB-2000 = 2x2000*0,8 kg az üzemanyag és legyen mondjuk 500 kg az üres tank** = 4200 kg
-----------------------------------------
6980 kg, ami legyen szép kerek 7000 kg.
A fegyverzetből adódó tömeg difi csak 4 tonna. Miből jön össze a többi? Az F-15E üres tömege lett alig 2 tonnával talán több, mint az F-15D-é és a Szu-27Sz és Szu-35Sz között is ekkora eltérés van.
Minek van ennyire túltervezve? Ennyivel nem lehet nehezebb az üres gép. Nem ez az egyetlen alkalom amikor totálisan frucsa és elméleti számokat látok megadva egy gépre.***
Az airwar.ru megbízhatóságát ne ismerem, de a MiG-31 a B és M esetén minimálisan eltérő üres tömeget ad meg eltérő változatoknál.
Üres tömeg
MiG-31 21,8 t
MiG-31B 20,6 t
MIG-31BM 21,8 t
MiG-31M 21,9 t
Max. felszálló tömeg
MiG-31 46,2 t
MiG-31B 46,2 t
MIG-31BM 48,2 t
MiG-31M 52,0 t
Tehát a max felszálló is 46-ról 52 tonnánra nőtt, ami reálisabbnak tűnik főleg a fentiek alapján. Ebbe belefér a nehezebb radaros gép és az elvi max. fegyverzet tömegnövekedése is. Nem látom azt, hogy hova kéne 58 tonna. A BM esetén is a SEAD és egyéb AG fegyverzet kompenzálva látszik.
*A tömegek nem tűpontosak, a számításhoz elégséges.
** A 370 gallonos jenki pótos üresen csak 500 font, ezért ezt felskáláztam
*** F-111 és F-15E-nél is látok olyan tömegeket megadva, amiket fel sem lehet pakolni legfeljebb akkor, ha az F-111-nél a nem használt külső tartótak is hozzáadja az ember illetve az F-15E-nél, ha a CFT-t is függesztménynek kezeli az ember, ami elég vicces, mert a gép szerves része, mert azonok viszi az AG fegyverzetet...