A J-7IIH sztori, második rész:
Az új
Chengdu J-7IIH elnevezésű változat 1985-ös berepülése után kapta meg a típus engedélyeket, majd 1986-tól adták át az első széria repülőgépeket. Hogy a költségek ne szálljanak el, mint a
J-7IIA esetében, a régi szovjet eredetű fedélzeti berendezéseket nem cserélték le. Például a légicél távolság adatait továbbra is az ötvenes évek szovjet technológiai színvonalán álló Kvant rádió-távolságmérő kínai másolata szolgáltatta. Viszont idővel több, a
J-7IIH gyártása alatt beérett fejlesztést is megkapott a repülőgép, mint például az új 780 literes törzs alá függeszthető póttartályok, mind a törzs alatti pótvezérsík mellé szerelhető infra és radarzavaró csalikat szóró berendezés függesztésének lehetősége, a nyolcvanas évek végétől.
A Kínai Légierő számára 1986 és 1993 között, a Chengdu és a Guizhou üzemek, összesen 221 darab
J-7IIH repülőgépet gyártottak. Érdekességként:
- Ebben a nyolcéves hidegháború végi időszakban, a párhuzamosan gyártott F-7 MiG-21 exportváltozatokkal együtt, összesen csak körülbelül 500 darab kínai együléses MiG-21-es épült.
- Valamint 1985-ös nagy leépítés és átszervezés után, a kilencvenes évek elejéig - azaz az orosz Szu-27Szk vadászgépek Kínába érkezésig eltelt időszakban - összesen csak alig 300 db. Chengdu J-7IIH és Shenyang J-8I vadászrepülőgépet vett át a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje. Ez nagyon alacsony szám!
A régi nyugati források, ezt az új
Chengdu J-7IIH változatott, vadászbombázóként azonosították, de az alkalmazó alakulatok feladatkörét, vagy a típus képességeit vizsgálva, ez is csak kitaláció!
Fotó: Kínai MiG-21-esek rendszeresen települtek át Tibetbe, egy kis Indiával szembenézésre. A kilencvenes években a kínai J-7IIH vadász repülőgépek már PL-8 Thunderbolt-8-as légiharcrakétát is vihettek magukkal erre a túrára.
Hogy a sok elhangzott J-7II változat között némi rendet rakjunk, pontosítsuk le ezeket az alváltozatokat. Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légiereje számára szánt változatok:
(
* 1991-től, az egyértelműbb azonosítás érdekében átálltak J-7+betűjelzés névkonvencióra.)
Fotó: A kínai 63. repülő ezred szintén stratégiai helyen, a szovjet/orosz Vlagyivosztokhoz és a kínai-koreai-szovjet/orosz határ háromszög közelében alkalmazta a J-7H változatot évtizedeken keresztül, sőt a mai napig repüli a típust!
Export változatok:
(A kínai
J-7II exportváltozatairól, sok régi pontatlan adat kering a különböző forrásokban. Ezek általában két jobb felbontású fotó egymásmellé helyezésével cáfolhatóak lennének, de sajnos lassan kopnak ki.)
Chengdu F-7B:
A
J-7II alapváltozat exportja, Irak, Egyiptom és az USAF agresszor alakulata számára.
Chengdu F-7M Airguard:
A
J-7IIA exportváltozata, nyugati fedélzeti és fegyverrendszerekkel, gyártva 1984-1994. Vásárlója:
- Irak: F-7M Airguard Szállítva 1984-től
- Pakisztán F-7MP, F-7P Skybolt Szállítva 1988-tól
- Banglades: F-7MB Airguard Szállítva 1989-től
- Irán F-7N Airguard Szállítva kb. 1990-től
Valamint a J-7IIH exportváltozatai:
Ezeket sokszor tévesen
F-7M Airguard-ként azonosítanak, de kevés közük van hozzá. Ugyan ezek a repülőgép változatok – a kínai gyártás egyszerűsítése miatt – megkapták a dupla főtartós szárnyakat és a szárnyak alá függeszthető póttartályokhoz a módosított üzemanyagrendszert, de elektronikájuk, továbbra is elsősorban a régi szovjet MiG-21F-13-as berendezésein alapult:
- Zimbabwe J-7IIN Szállítva 1987-től
- Mianmar J-7IIK Szállítva 1990-től
- Srilanka F-7BS Szállítva 1991-től
Ezek az „jóárasított” változatok, még a hatvanas évekből származó régi szovjet AP-155-ös kétcsatornás robotpilóta rendszert sem kapták meg! Legkönnyebben orr alatt maradt pitotcső alapján különböztethetőek meg, az
J-7IIA/F-7M export leszármazottaktól.
Fotó: A Zimbabwe-i J-7IIN-nek, a PL-7 Thunderbolt-7 (francia Magic R550) rakéták alkalmazásához beépített American Phoenix Company-tól importált áramátalakítókat leszámítva, teljesen kínai fedélzeti rendszerekkel szerelt gépek. Szintúgy Sri Lanka J-7BS vadászgépei, amelyek nagyrészt csak régi szovjet eredetű fedélzeti berendezéseket használtak, kivéve a nyugati magasságmérőt.
Fotó: A mianmari katonai junta 1990-től üzemelteti a Chengdu J-7IIK MiG-21-eseket. Ez a kínai J-7IIH exportváltozat alkalmaz több nyugati felszerelést is, például az SRT-651C rádiót és új magasságmérő berendezést
Hogy hogyan ismerhetjük fel a J-7IIH változatott?
A válasz az, hogy nehezen. A nyolcvanas évek első felében gyártott alap
J-7II-est, és az újabb
J-7IIH változatott kívülről nagyon nehéz megkülönböztetni egymástól, amennyiben a J-7IIH-ra nincs felfüggesztve a böszme nagy GJ3-D álltalános fegyvertartó. Viszont, ha találunk az adott repülőgépről nagyfelbontású és jó szögből elkattintott fotót, akkor azonosíthatjuk a repülőgépet a gyáriszáma alapján:
Fotó: Egy nagyon korai J-7II-es
Fotó: Egy több mint harminc éves J-7II-es alapváltozat 2016-ból.
Fotó: Gyáriszámuk alapján a 22., 23. és 24. szériába tartozó J-7IIH repülőgépek.
A Kínai Népi Felszabadító Hadsereg légierejében, mind az új izraeli eredetű rakéta, mind az azt hordozó új MiG-21-es alváltozat hosszú karriert futott be:
- Az izraeli Python-3 légiharcrakéta, mint kínai PL-8-as, a J-7IIH hordozón kívül megjelent a J-8II, J-10A, és a szintén szovjet eredetű Szu-27SzK-ból tovább fejlesztett J-11B fegyverzetében. A PL-8-as légiharcrakéta továbbfejlesztett változatai a mai napig alap fegyverzete a Kínai Légierőnek!
- A gyártás befejezésekor, 1993-ban nyolc kínai repülőezred alkalmazta a Chengdu J-7IIH változatott. A nyolcvanas, kilencvenes években, mint az egyik legkorszerűbb fegyverzetű kínai MiG-21-est, a stratégia pontok közelében állították hadrendbe. A kínai Chengdu J-7IIH, ma már J-7H néven továbbra is üzemel. Napjainkban még egy aktív és néhány gyakorló célú dandár használja ezt a kevésbé ismert kínai MiG-21-es alváltozatott.
Fotó: A 42. Repülő ezred, több mint harminc évek keresztül alkalmazta a kínai-vietnámi határ védelmére a Chengdu J-7H repülőgépeket, amiket végül 2019-ben nyugdíjaztak.
Ezzel a résszel, a nyolcvanas években gyártott kínai MiG-21-eseket bemutató anyag a végéhez ért. A későbbi J-7E/G/L változatok, már sokkal jobban vannak dokumentálva, megbízhatóbbak az elterjedt publikációk.
A kétüléses kínai MiG-21-es bemutatásán még gondolkodom, ha van rá igény.