MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Sanszosan az R-60M volt, azokat később kaptak. De teljesen igazad van, a mindkét esetre. A másodiknál a Líbiai parancsnokság nem értem miért küldött egyáltalán MF-eket a Macskák ellen, amikor azok egyszerűen más kategóriába tartoztak. Már a startnál boritékolható volt a veszteség. Ráadásul a Tomcat-ek nem hordoztak bombát, tehát semmilyen kárt nem okozhattak volna a Libiaiaknak, full flotta védővadászok voltak, más kérdés, hogy hol koricáltak.. Az 23-asok helyett, inkább felküldtem volna egy MiG-25-öst, átrepülni a flottacsoport felett. (ha nemzeti felügyelet alatt voltak).. Erőfitogtatásnak megfelelő, és a veszteségfaktor minimális lett volna. A radaron tudták volna követni a jenkik és kész..
Helyette odaküldtek egy 23-as készenléti géppárt, amikor az amcsik a hordozóról, akármikor növelhették a CAP mennyiségét, akár 2-4x mennyiségű Tomcatra is..
AZ R-60M-et az 1981-es esetre érted? A szovjeteknél mutatkozott be az R-60M 1982-ben. Még a VSz-be is legalább 5-6 éves csúszással exportáltak mindent a saját átfegyerzés vagy átfegyverzés vége felé. Ennek fényében R-60M 100%, hogy nem volt ott 1981-ben és 1989-ben is kérdőjeles. Ha tévednék az R-60M rendszerbe állítással, akkor javítson ki valaki. (Egyes oldalalkon az 1982-es dátum össze van mosva a K és MK exporttal.)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 859
67 427
113
91ben jártam a munkácsi "tésztagyár"nál. 23asok őrizték, elég intenzíven. Gyakran szálltak fel, nagyon meredeken. Sajnos az irányra nem emléxem. Azt az egész nem ért semmit. a Sidra öbölben nagyon leszerepeltek. (Ahogy az várható is volt.)

Amennyire én tudom, 91-ben Munkácsnál már MLD-k voltak, azokból is az R-73-ast és Gardenyija zavarórendszert is hordozni képes legutolsó szériák.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Azért, mert kétszer is sikerült hülyeséget csinálni. Először hatalmasat, aztán kisebbet.

Az első esetnél 1981-ben nettó idióták voltak a líbiaikak. A Szu-17/22-vel mi a frászt akartak? Akkor legfeljebb R-60 vagy R-3Sz volt hozzá, egyik sem all aspect, az F-14-en meg elvileg AIM-9L volt. Az eredmény ismert. Infracsapda használatáról nincs adat. Rakétát indítottak és utána le is szedték őket, ahogy tökéletesen várható volt egy vadász vs. csapásmérő légiharcban.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A rádiózás leírva.
http://fly.historicwings.com/2013/01/splash-two-migs/
Lehet hogy Kadhafi túl sok sci-fi filmet nézett, ahol a lézerrel csak villantanak egyet és a gaz ellen hamuvá sülve omlik össze?! És hát ugye a Szu-22-ben van lézer (olyan amilyen, mit ért ő ahhoz), azt hitte a "főnök" hogy az lesz a csodafegyver amivel megpörkölik a Kandúrokat. :)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Sanszosan az R-60M volt, azokat később kaptak. De teljesen igazad van, a mindkét esetre. A másodiknál a Líbiai parancsnokság nem értem miért küldött egyáltalán MF-eket a Macskák ellen, amikor azok egyszerűen más kategóriába tartoztak. Már a startnál boritékolható volt a veszteség. Ráadásul a Tomcat-ek nem hordoztak bombát, tehát semmilyen kárt nem okozhattak volna a Libiaiaknak, full flotta védővadászok voltak, más kérdés, hogy hol koricáltak.. Az 23-asok helyett, inkább felküldtem volna egy MiG-25-öst, átrepülni a flottacsoport felett. (ha nemzeti felügyelet alatt voltak).. Erőfitogtatásnak megfelelő, és a veszteségfaktor minimális lett volna. A radaron tudták volna követni a jenkik és kész..
Helyette odaküldtek egy 23-as készenléti géppárt, amikor az amcsik a hordozóról, akármikor növelhették a CAP mennyiségét, akár 2-4x mennyiségű Tomcatra is..
Mert Kadhafi szerint a Sydra- öböl líb felségvíz volt. Neki az ami provokésünnel volt baja.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
819
816
93
Lehet hogy Kadhafi túl sok sci-fi filmet nézett, ahol a lézerrel csak villantanak egyet és a gaz ellen hamuvá sülve omlik össze?! És hát ugye a Szu-22-ben van lézer (olyan amilyen, mit ért ő ahhoz), azt hitte a "főnök" hogy az lesz a csodafegyver amivel megpörkölik a Kandúrokat. :)
Annó borospéter miniszterelnökként a Szu-22 pitotcsöveire azt hitte higy gépágyú.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 941
30 068
113
MiG-23MLD
DSC01324.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez még a 23-as első prototípusa, ez repült elsőként nyilvános bemutatón Domogyedovóban 67 nyarán. Azért 231 a lajstromszám, mert a variaszárnyú 23-as 1. példánya volt. Ezen még nem volt a szárnyon a farkasfog.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 483
61 656
113
Szerintem sokkal jobb lett volna ez a repülőgép variaszárny nélkül. Bár akkoriban ez volt a divat.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem sokkal jobb lett volna ez a repülőgép variaszárny nélkül. Bár akkoriban ez volt a divat.
Ennek a kijelentésnek nincs értelme. Mert ugyanazzal a szárnnyal elképzelve, hogy egy fix nyilazási szögbe megépíted, akkor a gép egy rakás szar lenne teljesen mindegy, hogy melyik állapotot választod ki a 3 közül vagy akár tetszőleges szöget választva. Nem tűnik fel, hogy a variaszárnyas gépek mozgatható szárnyrésze okkal nagyon kis húrhosszúságú...? Ezzel érik el, hogy max nyilazásnál egyensszárnyú a gép, kis sebességen is jó, max. nyilazánál meg az F-14 erős túlzással szinte deltaszárnyú vadászgép lesz.

Kurvaszar lesz az eredmény, ha pl. 45 fokos szögben fix lenne a 23-as szárny... Nem lenne M1,5 képessége sem, de szarul szállna le. Teljesn hátranyilazva meg végképp. Min. nyilzatással meg nem is vadászgép...

Nyilazás nélküli akkori korszakos vadászgép Mirage F1.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 483
61 656
113
molnibalage

"Mert ugyanazzal a szárnnyal elképzelve, hogy egy fix nyilazási szögbe megépíted, akkor a gép egy rakás szar lenne teljesen mindegy, hogy melyik állapotot választod ki a 3 közül vagy akár tetszőleges szöget választva."

Önmagaddal vitatkozol, mivel sehol sem állítottam olyat, hogy ugyan ezzel a szárnyal.

"Nyilazás nélküli akkori korszakos vadászgép Mirage F1."

Pontosan erre gondoltam.
Lásd. a képeken:
MIG-23ML
mig23ml-2.gif


Mirage F1
dassault-mirage-f1-3.png


Azért a képeken látszik az, hogy a szárnyakat és azok bekötését leszámítva nagyon hasonló kialakítású gépekről van szó.
Én úgy gondolom, hogy a MIG-23 jobb/hasznosabb repülőgép lett volna fix szárnykialakítással.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Szerintem sokkal jobb lett volna ez a repülőgép variaszárny nélkül. Bár akkoriban ez volt a divat.
Szergej anno megépítette a deltaszárnyú kísérleti változatát is, és szerintük sok hátránya volt.
- Túl nagy leszállósebesség, ami a háború esetén elsőként támadott és rombolt repterek használatát erősen korlátozta volna. A kisebb sebességgel leszálló és ezért rövidebb úton kiguruló variaszárnyú rövidebb "maradék"-betonnal is megelégszik.
- A kisebb szárnyra kevesebb fegyverzet függeszthető
- Egy fix deltaszárny gazdaságos/üzemanyagspóroló repülésre alkalmatlanabb, mint a sebességhez igazítható variaszárny
- Az USA-ban már elkészült a variaszárnyú F-111, és "nehogy-má nekünk ilyen ne sikerülne!!" :D Tehát presztízs is volt nekik a megépítése (lásd, a Szuhoj tervezőintézet is megkapta a feladatot, ennek lett eredménye a Szu-17/22, később a Szu-24).
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 129
86 049
113
A MIG-23-nak igazából az volt a legnagyobb baja,hogy nen automatikusan és fokozatmentesen történt a szárny nyilazásának állítása a mindenkori repülési paramétereket figyelembe véve.Egyébként az MLD ha jól tudom kapott egy negyedik amolyan légi harc állást+az orrnál valamilyen áramlás terelőket és ez a kettő elég tűrhető közeli légi haecossá tette az amúgy erre tök alkalmatlan gépet.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 483
61 656
113
emel

Én nem akarok okosabb lenni Szergelyéknél, de azért az 1967-s 6 napos háború tapasztalatai is közbejátszottak erősen.
A FIX delta előnyei lettek volna:
1. Olcsóbb üzemben tarthatóság.
2. Nagyobb teljes élettartalom.
3. Alacsonyabb súly.
4. Nagyobb maximális G érték.
5. Nagyobb üzemanyag kapacitás.
Én ezeket komoly előnynek gondolom :)
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

Azért a képeken látszik az, hogy a szárnyakat és azok bekötését leszámítva nagyon hasonló kialakítású gépekről van szó.
Én úgy gondolom, hogy a MIG-23 jobb/hasznosabb repülőgép lett volna fix szárnykialakítással.
Szerintem meg egyáltatalán nem...

A Mirage F.1-nél látszik a területszabály hatása. a variaszárnyú gép másik előnye, hogy nem csak a szárnyat optimalizálja a sebesség szerint, hanem a gép hullámellenállását is, hiszen a hossz szerintit km elszolás is változik. Ezért nics törzs keskenyítés a 23-asnál.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 483
61 656
113
molnibalage

"A Mirage F.1-nél látszik a területszabály hatása. a variaszárnyú gép másik előnye, hogy nem csak a szárnyat optimalizálja a sebesség szerint, hanem a gép hullámellenállását is, hiszen a hossz szerintit km elszolás is változik. Ezért nics törzs keskenyítés a 23-asnál."

Ez is tény. De nem hiszem, hogy a MIG-23-nak fix szárnyakkal gondot okozott volna a hangsebesség átlépése. 2 Mach-ot biztosan nem tudott volna, de ha 1.5 Mach-ot eléri akkor az már bőven jó. És a gép élete nagy részét úgyis hangsebesség alatt tölti.
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

"A Mirage F.1-nél látszik a területszabály hatása. a variaszárnyú gép másik előnye, hogy nem csak a szárnyat optimalizálja a sebesség szerint, hanem a gép hullámellenállását is, hiszen a hossz szerintit km elszolás is változik. Ezért nics törzs keskenyítés a 23-asnál."

Ez is tény. De nem hiszem, hogy a MIG-23-nak fix szárnyakkal gondot okozott volna a hangsebesség átlépése. 2 Mach-ot biztosan nem tudott volna, de ha 1.5 Mach-ot eléri akkor az már bőven jó. És a gép élete nagy részét úgyis hangsebesség alatt tölti.
Ezt sem megerősíteni sem cáfolni nem tudom, ennek kiszámítása messze túl van lehetőségeimen. A csúcssebesség eltérés az csak egy dolog. Minden jellemzőjében szarabb lett volna. Az, amit te MiG-23-ként hívsz az variaszrány + törzs koncepció. Nincs olyan, hogy nem variaszárnyas 23-as, akkor az már egy teljesen más gép. Az ilyen alapjellemző megváltoztatása és más figyelmen kívül hagyása nem ennyire faék egyszerűségű. A gép manőverező légiharc jellemzői sem lettek volna jobbak.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
emel

Én nem akarok okosabb lenni Szergelyéknél, de azért az 1967-s 6 napos háború tapasztalatai is közbejátszottak erősen.
A FIX delta előnyei lettek volna:
1. Olcsóbb üzemben tarthatóság.
2. Nagyobb teljes élettartalom.
3. Alacsonyabb súly.
4. Nagyobb maximális G érték.
5. Nagyobb üzemanyag kapacitás.
Én ezeket komoly előnynek gondolom :)
- Ez a gép már 67 nyarán nyilvános bemutatón repült, tehát amikor a koncepció kialakult és a tervezési munkát kezdték, a 67 júniusi háborúról még nem volt tapasztalat (még azt se tudta elképzelni senki, hogy az arabok nem eszik meg reggelire a zsidókat - kivéve maguk az izraeli fegyveres erők!).
- A Szu-ban akkoriban a pénz nemigen számított, akkoriban voltak erejük teljében, ment az űr és rakétaprogramjuk, a haditechnikában minden területen erőteljesen fejlesztettek, támogatták Kubát, Vietnamot, a fél arab világot és az afrikai függetlenségi mozgalmakat.
- Éppen ezért különösebben nem érdekelte őket az élettartam se, "Majd építünk újabbat, modernebbet elvtársak!"
- A max G-érték nem számított, mert egyrészt
- ezzel a szárnnyal kisebb túlterhelésnél ugyanolyan szűken fordult mint pl. a keményen húzott MiG-21
- másrészt a tervezés idején még ők is hittek a rakétatechnika mindenhatóságában, ők is azt hitték hogy nem lesz semmiféle "dogfight" meg "cicaharc", hanem majd messziről lerendezik az ellenséget rakétákkal (csak Vietnamban derült ki hogy ez túlzott optimizmus)
- nem látták az üzemanyag-problémát se, hiszen "három póttankot tudunk vinni a teljes fegyverzet mellett!!", csak a 70-es években derült ki a Vietnamban zsákmányolt F-5-el vívott teszt-légiharcokban, hogy ez még így is túlzott optimizmus volt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed