1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-29, -35 "Fulcrum"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. laca

    laca Active Member

    Felsoroltad pont azt a 2 terméket, amit reálisan el tudtak adni a világpiacon. A 2000-es években minden egyes dollárra szükségük volt, mi a péklapátért adtak volna nekünk a legértékesebb exporttermékeikből használt 29-esekért cserébe (szerintem nekik is volt elég saját, ha jól emlékszem Allesmor írt róla, hogyan koptak ki náluk a 29-esek)
     
    hurci10 and zsolti like this.
  2. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Így igaz. Mi konkrétan Sz-300 at kértünk volna az adósság fejébe, ők meg azt mondták hogy lófaszt, 29-es van meg BTR-80.

    No persze Sz-300 at is kaphattunk volna, mondták hogy van eladó ha nagyon kell, csak dollárért, nem adósságelengedésért.

    Én valahogy így emlékszem...
     
    borisz, hurci10 and emel like this.
  3. laca

    laca Active Member

    Igen, meg talán akkor kaptuk azt a nagy halom Lada Nívát is.
    Jézus, emlékszem valami igen nagyokos újságcikkre, hogy minek nekünk ilyen repülő (29-es) mert ez a nagy gép nem tud megfordulni az ország légterében!
     
    borisz, zeal, misinator and 1 other person like this.
  4. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Erre én is :D.
    Valami kretén írta, ez nekem is megmaradt :D!
     
    borisz likes this.
  5. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Állítólag valami repülőmérnök nő!
     
    borisz and zsolti like this.
  6. laca

    laca Active Member

    Aztán elmentünk Kecsóra a repnapra és megfordult a beton fölött :D
    Az biztos, hogy a baromság az egyik legnagyobb hagyomány a világon!
     
    hurci10, zsolti and ghostrider like this.
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az Sz-300-as esetében a tengerentúlról súgtak. Egyrészt nálunk is megvolt a menet közben elakadt Sz-300-as rendszeresítés programja még a nyolcvanas évekből, emiatt a Lérak lobby is az Sz-300-asok mellett kardoskodott. A pilóták a használt belga-holland F-16-osokban reménykedtek.
    A NATO szintén örült volna az Sz-300-asnak, bár ekkor még semmi sem volt világos számukra velünk kapcsolatban. Kezdetben különösen az USA volt bizalmatlan velünk kapcsolatban, főleg a délszláv válsághoz való közelségünk és geopolitikai-történelmi érintettségünk okán. Terv volt már Magyarország NATO integrációjára, de a szokásos USA-bizalmatlanség miatt a jenkik azért jobban örültek volna annak, ha az ex-NDK készletéből szerezhettek volna ilyen rakétákat elemzésre. De erre nem volt már lehetőség.
    A szovjetek azonban végül nem szállították le az NDK-nak az Sz-300-ast, míg 1993-ban már résen voltak az oroszok és eszük ágában se volt eladni az időközben számukra megbízhatatlanná vált magyaroknak a rendszert.

    1993 nyarára akármit is akarhattunk volna, az leszűkült a következőkre:
    MiG-29-esek,
    BTR-80A-k,
    metróépítés,
    Lada Niva.

    Hiába volt küszöbön egy jókora káosz (1993 október: moszkvai Jelcin elleni puccskísérlet, a házelnök Haszbullatov és Ruckoj ezredes vezetésével; decemberben megszüntetnek egy halom elképesztően drága késő-szovjet programot, úgy mint :MiG-29M/K, MiG-31M, Buran/Enyergija, szinte kizárólag MiG projektek és ezen felül a repülőgéphordozók tervei; Abbház-Grúz balhé, Örményország, Hegyi Karabah, mozgolódó csecsen szeparatizmus, stb stb), az oroszok a Szu-27-eseket csak igen drágán, míg az Sz-300-asokat egyátalán nem akarták olyan helyre eladni, amit már nem tartottak megbízhatónak.
    Ne feledjük: Meciar Szlovákiája bátran megkaphatta az amúgy nem teljes Sz-300-ast, mivel velük szemben nem volt berzenkedés (a szlovák részen amúgy se voltak szovjetek, ők csak a cseh oldalon állomásoztak), kulturálisan is közelebb voltak hozzájuk. Ők is kaptak 29-est, szó volt a Ka-50-es rendszeresítéséről is. Még a Szu-35-ös is tartott náluk bemutatót.
    Nekünk csak a 29-eseket adták át, de fél szívvel. A pár példány kivételével vadonat új madarakat időre leszállították, dollárért úgy-ahogy lenyomták az átképzést, majd léceltek. Ugyanez magyar oldalról: úgy csináltunk, mintha nem is ismernénk az oroszokat, szintén fél szívvel haverkodtunk már csak velük, nagy lett velük szemben a pofánk, az alkatrészekért már mi se akartunk "lehajolni" (ők meg külön már nem törték magukat, hisz nekik se volt, ellenségnek meg minek adjanak).
    Nehezményeztük, hogy az oroszoknak "kinyilt a csipájuk", túl vastagon kezdett fogni a ceruzájuk.
    Nem ehhez voltunk szokva, hiszen eladdig mi a vadászgépeket "kaptuk".

    Félelmetes amúgy, hogy mind a mai napig a facebook csoportokban az öreg múltbarévedő szakmabeliek, nyugállományúak a szovjet technikákra rendre úgy utalnak, hogy a "szovjettől ezt, vagy azt KAPTUK". Baszki, mi vettük ezeket az eszközöket, csak a nagy szocializmusban az Állambácsi nem kötötte a katonák orrára, hogy a dolgozó magyar nép vagyonából mivel fizettünk a technikáért. Szabolcsi almával, Ikarus busszal, vagy épp kő kemény guruló dollárral. Nem is alakult ki tulajdonosi szemlélet, csak a szakmai becsület volt az, ami miatt a magyar szakember üzemben tartotta a technikát. Nem is csoda, hogy a kilencvenes években, a ránk köszöntött nagy kapitalizmusban, miközben a régi gárda sorra hagyta faképnél a Honvédséget, a maradóknál is megütközést keltett, hogy az orosz "pofátlan módon" dollárt kér, ráadásul piaci áron a portékáiért. Inkább nem is rendeltünk már tőlük semmit. Az eredmény ismert.
     
  8. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Ezt én nem tudom, de okosnak okos volt az fix :p.
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Népszabadságban, 1993 júliusában, a döntés nyilvánosságra hozatala utáni napokban jelent meg egy ezredes asszony tollából (se előtte, se azóta nem írt semmit az illető, tartok tőle, csak írói álnév volt) a cikk, hogy a MiG-29-est egy hatalmas ország fejlesztette ki hatalmas légterében való őrjáratozásra, hazánkban még csak meg se tud fordulni ez a gép. Egyrészt keverte a MiG-31-essel, másrészt a MiG-31-es is meg tud fordulni az ország légterében. Hirtelen két olyan repülőeszközt tudnék mondani, ami fizikailag képtelen lenne megfordulni az országunk légterében, ez a Space Shuttle Orbiter és a Buran.
    De ne feledjük a Kurir-ban megjelent "Fatengelyes Vasmadarak" című hangulatkeltő cikket, szintén a nevezett időszakból, amit ha jól emlékszem Sajtos Zoltán jegyzett.
    Abban a szerző leírja, hogy a szovjetek idehaza az általuk rendszeresített variációt szimplán csak így nevezeték (?!?!?!?), a rendszeres(?!?!?!) kigyulladások miatt, mi pedig ennél eggyel korábbi variánst fogunk kapni...
    Szóval az egy elég érdekes időszak volt.
     
    szegcsab, borisz, misinator and 8 others like this.
  10. hurci10

    hurci10 Well-Known Member


    Erre egy like kevés! Ilyen jó meglátásokkal, pontosan összefoglalva még nem láttam! Tényleg ez volt!
     
  11. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    A fentiekre pár korrekció erre...
     
    superjet100, fishbed and molnibalage like this.
  12. Ratamahata

    Ratamahata Well-Known Member

    Megint jó magyar szokás szerint megmagyaráztad hogy mit nem lehet(ett) megcsinálni és azt is hogyan nem lehet(ett)....Megpróbálta valaki eladni őket ameddig értek valamit?? NEM. Hagyták megrohadni?? IGEN. A kecskét meghagyom neked.... barim :)
     
  13. hurci10

    hurci10 Well-Known Member


    Ez nem igaz! Megpróbálták. Van ismerősöm, aki "jókor volt jó helyen", ha érted, hogy mire gondolok. Nos ő mesélte annak idején 2012-13 táján, hogy a lengyeleket érdekelte volna 1 EUR szimbolikus áron, de nem adtuk. (Ez lehet, így utólag, hogy hiba volt, de akkor még jobb üzletben reménykedtek.) Volt szó arról is, amit Te vizionáltál az oroszokkal kapcsolatban, csak nem voltak benne partnerek a másik oldalról. Sőt Vietnám (vagy Korea, ebben már nem vagyok biztos) is képbe került üzletfélként. Csak ezek a próbálkozások kútba estek.
    Az hogy Nagyságodat erről nem informálták, az nem azt jelenti, hogy nem volt ilyen szándék.
    És igen, van úgy, hogy a sikertelenségre csak magyarázat van, ugyanis csodát tenni csak Jézus tudott!
     
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  15. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Már akkor se értek semmit, amikor még repültek. Legfeljebb elajándékozni lehetett volna.
     
  16. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    "One of the Polish MiG-29 Fulcrums made an emergency landing at the 22nd AB in Malbork around noon on Feb. 15, 2019. The incident has been confirmed by Marek Pawlak, spokesman for the Polish MoD. Onet.pl, quoted Pawlak who stated that the pilot experienced cockpit decompression and then, using the jet's emergency oxygen system, landed at the Malbork airbase."
     
  17. T.Tom

    T.Tom Well-Known Member

  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  19. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    1999 előtt volt 14db MiG-29 9.12B (18101..18114) harci, és 2db MiG-29UB 9.51B (18301,18302) gyakorló változatuk.
    1999-ben lelőttek 6db-ot (18106,109,111,112,113,114), és a földön szétbombáztak 4db-ot (18103,104,107,302).
    2009-ben 1db lezuhant (18105).
    2016-ban a mélyponton maradt 3db MiG-29 9.12B (18101,102,108), és 1db MiG-29UB 9.51B (18301).

    2017-ben kaptak 4db harcit, két változatból...
    18115 MiG-29 9.12A
    18116,117,118 MiG-29 9.13
    ... és két gyakorlót az oroszoktól.
    18303,304 MiG-29UB 9.51A

    Most kaptak 4db MiG-29 9.13 fehérorosz harcit.

    Összesen így lesz 14db MiG-29-esük, 5 változatból ha jól számolom. 9.12A, 9.12B, 9.13, 9.51A, 9.51B

    11db harci MiG-29
    1db 9.12A
    3db 9.12B
    7db 9.13

    3db gyakorló MiG-29UB
    2db 9.51A
    1db 9.51B

    Valaki kifejthetné a különbségeket ezek között.
     
  20. dudi

    dudi Well-Known Member

    Amennyire én tudom a 9.12 A és B az az ezer éves változat amit halomra mészároltak mindenhol.A 9.51 az 9.12 kétül€ses változata radar nélkül.Ezek gyakorlatilag olyan MIG-ek mint amik nekünk voltak.
    A 9.13 az már érdekesebb mert ott már fejlesztett elektronika van ráadásul ezek nem export azaz butított gépek így elvileg a legmodernebb 80-as évek végi szovjet elektronika van bennük.Az persze kérdéses,hogy az integrált zavarórendszert kiszerelték-e mielőtt odaadták a jugóknak.
     
    fishbed likes this.

Ezen oldal megosztása