Szerintem én ezt a témát még egy kicsit körbejárom.
Abban igazad van, hogy jelenleg nincs nagy választék a HIMARS-hoz rakétából.
Azonban ez nagyon gyorsan változni fog.
Várhatóan 2021 őszére új, utántölthető podokkal érkeznek az új variánsok. Ezek fejlesztését ráadásul nem is a Marines fizeti.
Neki majd csak rendelni kell.
A logisztikáról pedig annyit, hogy gyorsan átnéztem, hogy milyen járművekkel tudnak partra rakni Abramsokat.
Alapvetően az erre a feladatra jelenleg használt LCAC gyakorlatilag a terhelhetőségének határán tud 1db-ot partra rakni.
normál esetben 54,4 t-t tud elvinni. Az M1A1 (ez van a USMC-nek) meg már alapból majdnem 2 tonnával nehezebb, (ugyebár az uránbetétek nélkül). Így túlterhelik már a jelenleg is elavult verzióval. A túlterhelés - gondolom - a repülőkhöz hasonlóan csökkenti a hatótávolságot, illetve csökkent a manőverező képességet jelent.
A M1A2C (SEP v3) már 66,8t. Ez már az a határ, amikor egyáltalán már el lehet vele indulni. Gondolom csökkent sebességgel, és nagyon rövid hatótávolságra, mert az biztos hogy félórákra nem lehet 110%-on hajtani a hajtóműveket.
Most van beszerzés alatt az SSC, aminek az alap terhelhetősége 75t, de ez még több év, mire rendszerbe állna. Látszik, hogy így, egy fejlesztett terhelés mellett sem jelent komoly tartalékot további Abrams fejlesztés számára. Amennyiben lesz az Abramsnak könnyebb vagy max. az A1 tömegét nem meghaladó, de modern védettséggel rendelkező (távirányított tornyú) utódja, akkor biztos vagyok benne a USMC is fel fogja tenni a kezét, hogy ők is beszállnának pár zászlóalj erejéig, de addig értelmetlen hagyományos harckocsikról velük kapcsolatban beszélni.
Ne felejtsük, hogy expedíciós környezetről beszélünk, azaz nem csak több ezer kilométerre kell elvinni az M1A1-et, de azt utána "etetni" is kell, miközben az A1 - ma már - egyáltalán nem ellenfél egyetlen ATGM-nek sem.
A fogyasztásra M1A1-re 500gallon/150km-es értéket találtam, de harci körülmények között 6 óránként is elkéri ugyan ezt a mennyiséget, ha időarányosan kalkulálunk. Az majd 1900l üzemanyag. Egyetlen tank esetén!!!
Ha egy fejlesztett verziót veszünk, ott a nagyobb tömeg értelemszerűen nagyobb fogyasztást is jelent! És még csak mozgattuk azt az 1 harckocsit. Lőszert még nem számoltunk!
Arról nem is beszélve, hogy ugyebár külön - vele majdnem azonos tömegű - műszaki járműveket igényel, vagy különben nem túl messzire fog eljutni a partról.
A NAVY/USMC-nek az LCU 1700-as az
egyetlen olyan partra szállító hajója, ami alkalmas 2 M1A1 partra vitelére, azonban ez csak második vonalban alkalmazható eszköz a maga maximális 11 csomójával.
Ezek azok az opciók, amelyek a dockhajókból üzemelhetnek.
Nekem korlátozottak a infóim, de
@DINAMO kolléga ezt szerintem igen alaposan ki is fejtheti.
De érdekes az, hogy pár hónappal ezelőtt Ő már említette ennek az új koncepciónak az előszelét. Illetve nem is konkrétan ezt, hanem a drónok alkalmazásának kiterjesztését. És említette, hogy nagyon előremutató fejlesztések vannak tényleges tesztelésben náluk.
De gondoljunk bele. A kínai terjeszkedés jelenleg elsősorban abból áll, hogy a zátonyokat, homokpadokat mesterséges szigetekké alakítják, mintegy elsüllyeszthetetlen anyahajókká.
Ha az USA vissza akarja szerezni a kontrollt, és egy háborús konfliktus alakul ki, akkor a USMC elsődleges feladata - szerintem - a jelenlegi szigetek megtartása, és ezen mesterséges szigetek elfoglalása, esetleg a rajtuk létesült támaszpontok felszámolása.
Egy ilyen "anyahajó méretű" mesterséges sziget elfoglalása légideszant feladat, ehhez nincs szükség tankra. A China Mainland-en NEM LESZ partraszállás!
Ha pedig az újonnan megjelent könnyű-anyahajós elképzeléseket is ide vesszük, akkor látszik, hogy az eddig, a USMC által üzemeltetett egységekhez hasonló felszíni egységek lesznek a döntő tényezők. Mennyiségi alapon.
Ne feledjük, az LHA/LHD hajók igen komoly képesség növekedést kaphatnak, ha a fedélzetükről az általuk szállított HIMARS-ok rakétacsapást tudnak mérni az ellenfélre.
Erre egy csöves M777 alkalmatlan. Ha egy ilyen mesterséges szigetet kell elfoglalni a maga 2-3-4km-es távolságaival, akkor megintcsak értelmetlen az M777-ről beszélni.
Mivel a Marines már különben is a Navy alá került alárendeltségbe, számomra nyilvánvaló, hogy miért vágták meg a költségvetését. Az elkövetkezőkben nem fognak részt venni hagyományos szárazföldi konfliktusokban.
Európában nincs rájuk szükség. A Közel-Keletre 10-20 évig nem lép amerikai katona új konfliktusba szerintem. Ha mégis, akkor Army (inkább SF), de főleg Air Force feladat lesz.
Nekik a szigetek védelme és a kínai fenyegetés ellensúlyozása lesz a fő feladatuk. Semmi több!
Mindez nem azt jelenti, hogy a hagyományos haderőnél ez lenne a követendő példa. Messze nem, de a USMC pont most alakul át a Navy, egy speciális műveleti fegyvernemévé, a korábban ráhúzott konvencionális köntöst levetve. Ha be is vetik őket máshol a világ más pontjain, ott max. légimozgékony feladatokra.