Orosz levegő-föld fegyverzet

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 345
51 699
113
Az okozott sérülések alapján a fehér foszfort, a napalmot és minden egyéb gyújtó hatású fegyvert sokkal kegyetlenebb fegyvernek tartom mint a sokat emlegetett és betiltani szándékozott kazettás bombákat.

Bár az igaz, hogy a napalm akkor és ott rögtön elég, míg az átlagban 2%-ban (ez az Öböl-háborús statisztika) fel nem robbanó kazettás résztöltet évtizedekkel később is szedi áldozatait. Csak Mk20 Rockeye-ből 28 ezret dobáltak szét 1991-ben, mindegyikben volt 250 résztöltet, tehát összesen 140 000 töltet nem robbanhatott fel...

A napalm megítélése elég érdekes, a második világháborúban még senkit nem érdekelt, hogy az USA nagy mennyiségben veti be kifejezetten Japán nagyvárosok lakóövezetei ellen, Vietnámban viszont már abszolút kiverte a biztosítékot, nem kis részben az elhíresült menekülő kisgyerekes fotó miatt.

Erre az USA részéről az volt a válasz, hogy a vegyi összetételen némileg változtattak, így technikailag azt már nem lehet napalmnak nevezni, a hatásmechanizmusa viszont egy az egyben ugyanaz, így lett ebből a ma is használt Mk77/78/79. Manapság leginkább a dizájnerdrogok esetén köszön vissza ez a kreatív rebranding. Nem lehet hogy ugyanaz a gyártó!?

Persze Izrael és Oroszo se különb mint az USA.
Természetesen Oroszország és Izrael is pont ugyan úgy, mint az USA, mindenhol a leghatékonyabb fegyvereket választotta és fogja is választani az adott célok leküzdésére. A háború nem grál lovagok játéka. Attól függetlenül, ami ott van a Szíreknél jelenleg, én is úgy látom, hogy szétszórt puha és kis értékű célpontokra, jellemzően könnyű fegyverzetű élőerőre nincs hatékonyabb fegyver, városi környezetben, mint a kazettás - és gyújtó hatású fegyverek. Sírni is lehet, hogy nem mindenki terrorista, és ez minden bizonnyal igaz is, biztosan vannak civil áldozatok is, sajnos. DE. Ez azért nagyon nem ugyan az a helyzet, mint pl. mikor egy körbezárt sok 1000 fő/km2 es gázát lefoszforozott az Izraeli légierő, mert itt jó eséllyel aki kicsit is jobb érzésű, a szélsőségesekkel nem szimpatizáló valódi civil volt, az mikor jött a sok turbános szakállas fanatikus fejlevágós őrült, az eltolta a bicajt családostul, igen nagy százalékban. Gázában körbe voltak zárva, ott nem volt hova menni, ezért mondom azt, hogy más a két sztori, és nem igazán összehasonlíthatóak. Vietnamban meg még más világ volt, ott direkt terrorizálni akarták a lakosságot, hogy megtörjék őket, ott még nem is kellett tagadni ezt annyira, ha televágtak komplett 100% civilekkel zsúfolt helyeket, szerencsére ez mára már változott...
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 838
29 643
113
H-55
2f3f9c7fcad8bc96488c09cca1fa1584.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 838
29 643
113
H-55 Gránát "X-55 Гранат", 120 gyártmány "изделие 120" AS-15 Kent

055283.jpg


052275.jpg


027844.jpg


0d4qi.jpg


s1TTK.jpg


H-55SzM "X-55CM" 125 gyártmány "изделие 125" AS-15B Megnövelt hatótávolságú "увеличенной дальности"

x55_3.gif


ejF1S.jpg


3ypLD.jpg


5F1ne.jpg


jwTff.jpg


TYPGG.jpg


Technikai és méret/tömeg adatok:
Hossza: H-55/H-55SzM 5,8/6,04m
Test szélessége: H-55/H-55SzM 0,514/0,77m
Fesztávolság: 3,1m
Induló tömeg: H-55/H-55SzM 1 200/1 450kg
Robbanó fej tömege: 410kg
Robbanófej hatóereje: 200kt
Max. repülési sebessége: 260m/s (936km/h)
Utazó repülési sebessége: 200-220m/s (720-830km/h)
Repülési magassága: 40-110m
Hatótávolsága: H-55/H-55SzM 2 500/3 50100km
Indítási magasság: 200-12 000m;
Irányítás: TERCOM - Terepkövető (Terrain Contour Matching) Az előre beprogramozott digitális térképpel hasonlítja össze a valós képet.
Pontosság: kisebb, mint 100m, általában 20-30m között;

Változatok: légi indítású - H-55, H-55 OK, H-55SzM, H-555 (1999-től, mély modernizálás: hatótávolság 2 000km, csökkentett RCS - 0,01, korszerűbb navigációs rendszer BSU-55, pontosság kisebb, mint 20m), H-65 hagyományos töltetű robbanófej;
Szárazföldi indítású: SSC-X-4 "RK-55"
Tengeri (TAJ) indítású: Sz-10 Gránát "С-10 Гранат" (3М-10; SS-N-21 Sampson);

Hajtómű: TRDD-50 RD-95-300 TRDD - turbó légcsavaros reaktív hajtómű "ТурбоРеактивный Двухконтурный Двигатель" 37 gyártmány "изделия 36" a korszerűsített TRDD-50A és TRDD-50AT 37 gyártmány "изделия 37", Hossz/átmérő: 0,85/0,315m, Tömeg: 95kg, Fogyasztás: 0,785kg/kgh, Tolóerő:450kg;

TRDD-50AT
%D0%A2%D0%A0%D0%94%D0%94-50%D0%90%D0%A2_%28%D0%9C%D0%90%D0%9A%D0%A1-2005%29.jpg


H-555 "X-555"

05WWi.jpg



gUg7t.jpg


JSKBX.jpg


TRDD RD-95TM-300 "TРДД РД-95ТМ-300" tolóerő: 400kg

6G2oo.jpg


1999-ben 575 db H-55 és H-55SzM rakétát szállítottak Ukrajnából vissza Oroszországba vasúton.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and wolfram

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 838
29 643
113
H-15 "X-15" 115 gyártmány, AS-16 Kickback levegő-föld rakéta. Hatótávolsága 50-280 km, repülési magassága 40.000 m, ballisztikus pályán 90.000 m (égésvégi pontban), sebessége 1.700 m/s 5 Mach, hossza 4,78 m, átmérője 0,455 m, tömege 1.200 kg, harci rész tömege 150 kg, amely lehet hagyományos, vagy 300 kt termonukleáris. Hajtómű típusa RDTT-160. Rendszeresítve 1974.
Változatai:
H-15 levegő-föld inerciális, termonukleáris harci rész, irányítása korrekció nélküli inerciális,
H-15P lokátor elleni - passzív rávezetés,
H-15Sz hajó elleni - aktív lokátor irányítású, 60-150 km hatótávolság
Hordozó repülőgép: Tu-22M3, Tu-95MSz-6, Tu-160.
Amerikai megfelelője az AGM-69 SRAM.
AS-16_Kickback_2008_G2.jpg


Szerkezeti ábrája

1ja1o.jpg


Bevetési profil lokátor ellen

x-15.gif


Felfüggesztése a Tu-22M3 repülőgépre, illetve szállító járművön
54feaef3805a6.jpg
 
M

molnibalage

Guest
A 3M-54 Klibr / Klub-ot tervezik harcászati gépekre is integrálni? Van már legalább súlymakettes/szándéknyilatkozt erről?
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
A 3M-54 Klibr / Klub-ot tervezik harcászati gépekre is integrálni? Van már legalább súlymakettes/szándéknyilatkozt erről?

A 2007 aranyasban a sz-35 elé is ki volt rakva hogy lesz de valószínű hogy nem lett belőle semmi.
+ nincs is sok érteleme

Na de ennek már inkább van érelme Csak hát az ígéret szép szó de erről sem hallani semmit.
17491b419e59a3ea46620b795c469425.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Python

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A Tu-22M-re nagyon berágott a Nyugat, mert a Tu-22-es sokadik variánsaként akarták a szovjetek rendszeresíteni, holott kicsivel nagyobb, de jóval erősebb, gyorsabb, potensebb és szintén levegőben utántölthető volt, nagyobb hstótáv mellett. Ezért is előlegezték meg rutinból a Tu-26 jelölést, hiszen tudták, hogy új a gép, tehát vagy Tu-24, vagy Tu-26 kell, hogy legyen a Backfire. A Tu-22M a Nyugat finoman szólva hülyének nézése. Más kérdés, hogy nem teljesen jött be. Sok volt vele a gond. A Tu-22M3-asnál aztán érvényesítették a Nyugat elvárását, ebbe már nem került töltőcsonk, a szolgálatban maradt M2-esekből meg kizerelték. Az M3-asok NK-25-ös hajtóművei viszont nemcsak üzembiztosabbak, de jóval erősebbek és fajlagosan valamivel gazdaságosabbak is lettek a nagyobb sűrítési viszony miatt. Ez utóbbi azonban sokat nem javított a helyzeten, igaz, így legalább meg se közelíthették az interkontinentális hatótávot. Ez Afganisztán felett még nem volt gond, ofa a tadzsik terülrtről operálva még akár két, de talán négy FAB-3000-essel, de mindenképpen négy FAB-1500-össel is be tudtak repülni, de napjaink szíriai bevetéseit a kaukázusi Mozdok (DCS-ből ismerős lehet) repteréről max üzemanyag töltéssel csak alig zerény három tonna bombával repülték ezek a jókora gépek.
A probléma már korábban is ismert volt, nem volt véletlen a Tu-160-asok NK-32-esét használó beömlőnként hatról kilencre bővített pótbeömlő zsaluival szerelt Tu-22M4-es, amiből azonban csak egy példány készült, mert összedölt a Szovjetúnió. Ez a példány a Rjazanyi repülőbázis múzeumában van.

Most ismét szó van a Tu-22M3M, illetve M4-esről, ami idmét új hajtóművet kapna, a Tu-160M2-es NK-32-2-esét.

De korábbi, nehéz szupervadász variánsról nem tudok.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 716
85 702
113
Már nem használják, repülőgép sincs ami hordozná. Szovjet korszak bombája a FAB-9000 M-54. Eszembe jutott Afganisztán, amikor is 3 hónap alatt (1988-ban)289 FAB-9000 M-54-est dobtak le a szovjet Tu-16 bombázók.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 846
31 997
113
Az már GBU-43 kategória, persze függ a robbanóanyag típusától is. A fegyvergyárásban meg mindig ment egymás majmolása és ötleteinek ellopása. Ha az amerikaiaknak kellett, igaz 2003-ra és nem ávtizedekkel azelőtt, akkor az oroszoknak miért nem? Ráadásul 88-ban ha használták akkor nem sok idő telt el a kivonása és a GBU-43 megjelenése között.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Iraki légierő használta aktívan a FAB-9000M54-est, Tu-22-esről is, 15000 méterről, hangsebesség felett oldva, hajító bombázással. Egyszer egy komplett iráni forradalmi gárdista partraszállást sikerült így lenullázni. De leggtöbbször a "Városok Háborúja" idején vetették be, Teheránra dobva, jó nagy károkat és sok halottat okozva. Aztán elfogyott a készlet és miután a szovjetek nem adtak többet, Irak maga kezdte gyártani. Monyinóban is van FAB-9000-es, rögvest kétféle is a Szuhoj T-4-es mellett kiállítva (pedig azzal nem is tervezték hordozni).

Három bombázó fegyverzetében volt meg, a Tu-16-os és az alap Tu-22-es egyet-egyet hordozott, a náluknál rövidebb életű Mjasziscsev M4 (3MSz) pedig kettőt is.
A FAB-9000M54 1954-es dizájn, így igazából a Tallboy-Grandslam-T12 trió kései kortársa, amely a nyolcvanas évek legvégére tűnt el végleg az üzemeltetői arzenáljából.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A FAB-9000M54-es nagy hátránya volt, hogy az alkalmazott gyújtója miatt a hatalmas tömegű bombatest túl mélyre fúródott ahhoz képest, hogy a jókora tömegű robbanóanyag mennyi idő alatt működött el, így szükségszerűen az energiafelszabadulás hegyes kúpszöggel, felfelé az égbe, relatíve, a mérethez képest kis átmérőjű, de az esetek többségében feleslegesen mély krátert kreálva ment végbe. Ez a barlangrendszerek beomlasztásakor még jó volt, más esetekben célszerűbb volt 3 FAB-3000-essel, vsgy négy FAB-1500-assal kiváltani és ezekkel nsgy területen kifejteni a rombolást. Nem véletlen, hogy sík terepen a FAB-9000-es rombolási paraméterei csupán alig 20%-al haladták meg a harmadakkora FAB-3000-esét.

Ahogy az sem véletlen, hogy az iraki légierő a saját FAB-9000M54-es készletén és a saját maguk gyártotta klónokon a szovjet gyújtókat brit gyártmányú, barometrikus magasságra beállítható gyújtókra cserélte. Az ideálisnak talált robbantási magasság a kilenc tonnás bombánál 8 méterre jött ki az irakiaknak.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 658
13 032
113
Iraki légierő használta aktívan a FAB-9000M54-est, Tu-22-esről is, 15000 méterről, hangsebesség felett oldva, hajító bombázással. Egyszer egy komplett iráni forradalmi gárdista partraszállást sikerült így lenullázni. De leggtöbbször a "Városok Háborúja" idején vetették be, Teheránra dobva, jó nagy károkat és sok halottat okozva. Aztán elfogyott a készlet és miután a szovjetek nem adtak többet, Irak maga kezdte gyártani. Monyinóban is van FAB-9000-es, rögvest kétféle is a Szuhoj T-4-es mellett kiállítva (pedig azzal nem is tervezték hordozni).

Három bombázó fegyverzetében volt meg, a Tu-16-os és az alap Tu-22-es egyet-egyet hordozott, a náluknál rövidebb életű Mjasziscsev M4 (3MSz) pedig kettőt is.
A FAB-9000M54 1954-es dizájn, így igazából a Tallboy-Grandslam-T12 trió kései kortársa, amely a nyolcvanas évek legvégére tűnt el végleg az üzemeltetői arzenáljából.

Az igen...A sárkányszerkezet gondolom "örült" a terhelésváltásnak...
 
M

molnibalage

Guest
Iraki légierő használta aktívan a FAB-9000M54-est, Tu-22-esről is, 15000 méterről, hangsebesség felett oldva, hajító bombázással. Egyszer egy komplett iráni forradalmi gárdista partraszállást sikerült így lenullázni. De leggtöbbször a "Városok Háborúja" idején vetették be, Teheránra dobva, jó nagy károkat és sok halottat okozva. Aztán elfogyott a készlet és miután a szovjetek nem adtak többet, Irak maga kezdte gyártani. Monyinóban is van FAB-9000-es, rögvest kétféle is a Szuhoj T-4-es mellett kiállítva (pedig azzal nem is tervezték hordozni).

Három bombázó fegyverzetében volt meg, a Tu-16-os és az alap Tu-22-es egyet-egyet hordozott, a náluknál rövidebb életű Mjasziscsev M4 (3MSz) pedig kettőt is.
A FAB-9000M54 1954-es dizájn, így igazából a Tallboy-Grandslam-T12 trió kései kortársa, amely a nyolcvanas évek legvégére tűnt el végleg az üzemeltetői arzenáljából.
Az iraki esetről valami forrás? Mert hiába nagy egy bomba, annak pusztító hatása meze HE bomba eseténben viszonylag szűk területre korlátozódik a méret növelése ellenére is. A vársok háborúja használatot ismerem, de a partaszállásos történetről nem hallottam.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 341
58 257
113
Már nem használják, repülőgép sincs ami hordozná. Szovjet korszak bombája a FAB-9000 M-54. Eszembe jutott Afganisztán, amikor is 3 hónap alatt (1988-ban)289 FAB-9000 M-54-est dobtak le a szovjet Tu-16 bombázók.


Miért érzem úgy, hogy ez nem a teljes készlet volt? :rolleyes::D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Az iraki esetről valami forrás? Mert hiába nagy egy bomba, annak pusztító hatása meze HE bomba eseténben viszonylag szűk területre korlátozódik a méret növelése ellenére is. A vársok háborúja használatot ismerem, de a partaszállásos történetről nem hallottam.
1270-es hozzászólásom utolsó bekezdését olvasd el légyszíves. Ott a válasz rá, hogyan növelték meg az irakiak az úgynevezett blast radius-t.