Orosz levegő-levegő rakéták

Bár ahogy olvasom az R-73 a 80-as évek közepén kb sehol nem volt használatban nagyon talán a 29-eseket leszámítva.
 
.
.
.
Hangsúlyozottan csak kérdezem, de a MiG-23MLD-n az R-73 élesben rendszeresitve is volt, harcoló alakulatoknál? Nem inkább csak az volt, hogy kisérletképpen pár gépre felrakták tesztelni a MiG-29 fejlesztéséhez?
Jó az UFÓ kisértet a középső kép jobb oldalán.
 
Amíg csak Európára szűkítesz le(abból is csak az itt állomásozó gépekre)egy III.vh-t nincs is érteme miről beszélni.Teljesen figyelmen kívül hagyod azt az egyszerű tényt,hogy az USAF meg a NAVY légiereje kb 24 de nagyon maximum 48 órával az első lövés után megjelent volna Európában(az itt állomásozó erőkö felül és nem 1-2 ezrednyi mennyiségben).Arról nem is beszélve,hogy nagyvonalúan megfeedkeztél a felsorolásodban a Földközi-tengeren akkoriban állandóan(bár még ma is)jelenlévő,ha jól tudom 6. flottáról ami minimum 1 hordozót jelentett még békeidőnen is.



Azért Annyira nem lett volna sima az útjuk Európába.... :rolleyes::D
 
Nyilván kiterjedt volna. De az NSZK-NDK területén nyilván komolyabb egységek voltak, mint az olasz-magyar vagy görög-bolgár esetleg török-szovjet(kaukázus) részeken.
Ez ebben a formában nem generálisan igaz.
  • 1987 után itthon is legalább 2 db MiG-29-es szovjet ezred volt. Vagy három. Mindig összekeverem, hogy akkor a MiG-23-as hogyan jött és ment Sármelléken (?).
  • A Buk-M1 előbb jelent meg Mo-n,. mint az NDK-ban.
De én értem, hogy te csak a NDK-NSZK területet vizsgálod, a többit levágod, mint másodlagos hadszínterek.
 
  • Tetszik
Reactions: emel
A legelső R-73-asokat a MiG-29-esek, majd kicsivel később a Szu-27-esek kapták meg. Ez utóbbiak egy ideig, az R-73-asok gyártásának felfutásáig a közeli légiharc rakétafegyverzetük nélkül voltak kénytelenek készültséget adni. A MiG-29-eseken legalább megvolt az R-60-as függeszthetősége.
A MiG-23MLD utolsó szériái időrendben később kapták meg az R-73-ast, mint a MiG-29-es.

Bizony a legelső "MiG-29 harci munka" manuálban meg sincs említve az R-73...

2020-04-15-09-36-03-Window.jpg
 
Azt írtam,hogy a szovjet légierő+a VSZ vs.NATO legierő.Ez nem csak Európa ebben vastagon benne van a SZU másik vége ahol az US NAVY operált volba meg benne van az észak-atlanti térseg is no meg pikk pakk átkerült volna az US AIR FORCE színe java az újvilágból, mert otthonra nem nagyon kellett volna semmi, max Kubára kellet volna figyelni.
Így kell számolni egy III,vh-t. nem pedig úgy,hogy ami pont Európában van(repülőt lehetett volna átdobni mert az gyorsan itt van).
A US Navy gépei az európai szárazföldi hadszíntér közelébe nem kerültek volna, legfeljebb a Földközi-tenger térségében és esetleg Norvégiában.
Igen ezért is volt a kérdés, hátha leesik dudinak.
A Mirage F-1 valami francia vackot hajigált volna nyilván csak eszembe jutott, hogy annak volt valami közepes hatótávú rakétája.
A lényeg ebből az, hogy sokan túlbecsülik az akkori NATO gépek képességeit. Nem is a képességeit, hanem inkább azt, hogy miből mennyi volt és hol.
A Mirage F.1 BVR rakétáka kb. AIM-7E-2 táján, ha volt. A Mirage-2000 Super 530D-je tudtommal kettős tolóerővel bírt, mint az AIM-7F/M. Kinematikailag ahhoz igen közel állhatott.
Ugye senki nem lepődik meg azon, hogy a NATO gépeiben nem Tom Cruise mosolygott és Nyugat-Németország nem a Közel-Kelet. :) Valamint, hogy a légvédelem – ami elsősorban földi telepítésű egységekből állt mindkét oldalon – fő feladata az ellenség nukleáris csapásmérő erőinek megsemmisítése volt és NEM két szemben álló vadászgép, kinek nagyobb a rakétája méregetés.

Tehát ebben az elképzelt háborúban például, a MiG-23 fegyverrendszerét úgy javaslom vizsgálni, hogy képes volt-e a Nyugat-Németország felett jellemző időjárási viszonyok között elfogni és megsemmisíteni a NATO nukleáris csapásmérő repülőit.

Illetve a NATO légvédelem Nyugat-Európában képes volt-e a VSz:
  • négy hadosztálynyi Tu-16/22/22M
  • hat hadosztálynyi Szu-24 frontbombázó
  • hét vadászbombázó repülőhadosztályának
a megállítása, miközben azok igyekeztek irány, magasság és sebesség elkülönítéssel, valamint aktív zavarással túlterhelni azt.
Nem igazán vágom, hogy célzottan a jenki CV-k ellen fejlesztett Tu-22M mi a túrót keresett volna NDK-NSZK táján. Hogy buta bombákkal bohóckodjon...?
 
  • Tetszik
Reactions: therob
A legelső R-73-asokat a MiG-29-esek, majd kicsivel később a Szu-27-esek kapták meg. Ez utóbbiak egy ideig, az R-73-asok gyártásának felfutásáig a közeli légiharc rakétafegyverzetük nélkül voltak kénytelenek készültséget adni. A MiG-29-eseken legalább megvolt az R-60-as függeszthetősége.
A MiG-23MLD utolsó szériái időrendben később kapták meg az R-73-ast, mint a MiG-29-es.
Évekkel ezelőtt valaki a közösségből felhomályosított, hogy a MiG-29 gépeken az R-27R integráció késett 1986 végéig és az Su-27-esen kb. ekkora jelent meg az R-73. Tehát valójában mindkét szovjet csúcsvadász 1987-ig félig impotens volt.
 
Ez ebben a formában nem generálisan igaz.
  • 1987 után itthon is legalább 2 db MiG-29-es szovjet ezred volt. Vagy három. Mindig összekeverem, hogy akkor a MiG-23-as hogyan jött és ment Sármelléken (?).
  • A Buk-M1 előbb jelent meg Mo-n,. mint az NDK-ban.
De én értem, hogy te csak a NDK-NSZK területet vizsgálod, a többit levágod, mint másodlagos hadszínterek.
Nem arról van szó, hogy levágom hanem kiemeltem a legforróbb területet. Ott is megfelelt az elvárásoknak MiG-23MLD.
Nézhetjük az egészet átfogóan körülbelül az jön ki, hogy megvolt az egyensúly azért.
Magyarországon bőven elfért az a 3 ezred MiG-29 mivel az akkori légierőnk a legkisebb volt VSZ-ben. És mi voltunk az egyetlen tag aki nem kért/kapott a 29-esből.
 
Valaki leírná nekem 3 mondatban, hogy mit jelent az, hogy képalkotós 1 rakéta?
Olyasmit csinál, mint a mostani fényképezőgépek/telefonok az arcokkal. A rakéta szenzorja is meg tudja külömböztetni a repülő hőképének a formáját az infracsapdáktól.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
Meg mindig ott tartasz,hogy csak az itt állomásozók, de ezzel borzasztó demagóg megközelítés! Vagy megerted,hogy nem csak ezek az amerikai erők harcoltak volna vagy nem.Ha nem akkor örökre megmarad ez a torz összehasonlítás.
Na és szerinted a szovjet gépek nem települhettek volna át?

Mondjuk Therob példája meg ott rossz, hogy szerinte az spanyol és portugál gépek otthon dekkoltak volna háború esetén, de a kanadai Hornettel meg számolt. Ez így muris.
Igen, állomásoztak GER-ben CAN és UK egységek tartósan, de áttelepülni szabad...

Valaki leírná nekem 3 mondatban, hogy mit jelent az, hogy képalkotós 1 rakéta?
Azért a HTÖ kiadása után 2 évvel ilyet kérdezni meredek...

uDMYvF0.png

168. oldaltól.

A fejlődés következő lépcsőfoka az volt, hogy pszeudó képalkotás helyett immáron valódi képalkotó érzékelővel rendelkezzen a rakéta, vagyis valódi kamera kapott helyet a rakéta orrában. Ennél a megoldásnál nincs szükség pörgő modulációs tárcsára vagy az infrafej pörgetésére. A vezérlés előnye ezen túlmenően, hogy páratlan zavarvédettséget lehet vele biztosítani.

10 km távolságból 1-2 pixelen látszik a célpont, 5 km távolságban ez már 4x4 pixeles méret, 500 méternél 40x40, 250 méternél már 80x80 pixel méretű a célpont 128x128 pixeles felbontás esetén.
(Az AIM-9X rendelkezik ekkora felbontással.)[1]

A zavarvédettség alapja az, hogy a rendszer képes a kamera által érzékelt kép minden egyes pixelének az intenzitás változását külön mérni. Ezzel meg lehet különböztetni, hogy mekkora méretű tárgy milyen intenzitással bocsát ki magából infravörös sugárzást sőt, a pixelek összességéből a gázsugár becsült hossz változása is számolható. Ilyen szintű technikával szemben a hagyományos infracsapdáknak elvben esélye nincs megzavarni a vezérlést, hiszen az infracsapdák mind az intenzitás abszolút értékében, mind az intenzitás változásának mértékében eltérnek a hajtóművek gázsugarától, illetve a repülőgép teljes felületétől vagy annak bármelyik részétől. Nemhogy az infracsapdák, de elvileg a későbbiekben bemutatásra kerülő pirofór zavaró töltetekre sem érzékeny a vezérlés.

Jelenleg az egyetlen ismert ellentevékenységi módszer az infrakamerás vezérlés ellen, hogy lézerrel elvakítják (vagy elégetik, de ilyen erős lézer még nincs gyakorlati alkalmazásban) a rakéta érzékelőjének elemeit. Azonban ez ellen is lehet védekezni, az IRIS-T rakéta elvileg már ez ellen is fel van készítve, legalábbis a ma alkalmazott lézer teljesítményeket figyelembe véve. (Lásd a 4.4. fejezetben.)

Természetesen ezen vezérlési módszernél is alapvetés, hogy a rakéta rendelkezzen programozható processzorral és memóriával, továbbá adatbázis szükséges az alakfelismeréshez és a pixelenkénti intenzitás változás értelmezéséhez. Ilyen vezérléssel bír az amerikai AIM-9X , az angol ASRAAM és az német IRIS-T.

(Vállról indítható légvédelmi rakétáknál még nem jelent meg ez a megoldás, terveztek ilyen Stinger változatot, de költségvetési okokból törölték ez lett volna a Stinger Block-II változat, a programot 2002-ben állították le.)


[1]
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Erről jut eszembe.Nem oly rég volt Sziriában,hogy az AIM-9X sikertelen volt egy orosz gép ellen.Nem lehet,hogy azért,mert az orosz infracsabda füstől mint a gyárkémény?Ha jol éertem,a képalkotos 9X lényegében egy alakfelismerő algoritmussal szűri ki az infracsabdát,hamis célokat.Ha a forro füstfelhő miatt nem képes az algoritmus az alakfelismerésre,akkor célba sem ér.Nem lehet,hogy az orosz infracsabda direkt füstől annyira?
@molnibalage ,mia verdikt?
Az, hogy 1 db rakéta indításból semmiféle következtetés nem vonható le. Az is lehet, hogy műszaki hibás volt a rakéta. Vagy csak a szokásos, hogy papíron tökéletes módszer mégsem az.
 
Olyasmit csinál, mint a mostani fényképezőgépek/telefonok az arcokkal. A rakéta szenzorja is meg tudja külömböztetni a repülő hőképének a formáját az infracsapdáktól.
Erről jut eszembe.Nem oly rég volt Sziriában,hogy az AIM-9X sikertelen volt egy orosz gép ellen.Nem lehet,hogy azért,mert az orosz infracsabda füstől mint a gyárkémény?Ha jol éertem,a képalkotos 9X lényegében egy alakfelismerő algoritmussal szűri ki az infracsabdát,hamis célokat.Ha a forro füstfelhő miatt nem képes az algoritmus az alakfelismerésre,akkor célba sem ér.Nem lehet,hogy az orosz infracsabda direkt füstől annyira?
@molnibalage ,mia verdikt?
 
Ez ebben a formában nem generálisan igaz.
  • 1987 után itthon is legalább 2 db MiG-29-es szovjet ezred volt. Vagy három. Mindig összekeverem, hogy akkor a MiG-23-as hogyan jött és ment Sármelléken (?).
...
Két MiG-29-es ezred települt magyarországon, eleinte Lacházán (kék számozású) és Tökölön (piros számozású), majd a Tököliek gépek költöztek Sármellékre az ottani MiG-23M-ek helyére, Tökölre meg az összevont helikopter ezred települt.
 
Itthon párhuzamosan 1987-90 között volt két szovjet MiG-29-es ezred, de szovjet léptékben. Ez a két ezred összesen 88-90 darab gépet jelentett egy időben.
Lacháza 86 augusztusában kapta az első gépeit és 91 áprilisáig repültek velük, míg Tökölre 87 nyarán kerültek a gépek, ahonnan két év múlva 1989 augusztusában Sármellékre távoztak, mivel az ezredet megszüntették. Az itteni MiG-23M/UB gépeket pedig Tököl-Debrecen állomásokkal a Szovjetúnióba repülték.
A sármelléki alakulat 1990 októberében került kivonulásra.

Tehát a hazai szovjet 29-esek története valóban három repülőteret, adminisztratíve három külön repülőezredet, de csak két ezrednyi gépet érintett.
 
Mondjuk Therob példája meg ott rossz, hogy szerinte az spanyol és portugál gépek otthon dekkoltak volna háború esetén, de a kanadai Hornettel meg számolt. Ez így muris.
Igen, állomásoztak GER-ben CAN és UK egységek tartósan, de áttelepülni szabad...
Őket valóban kihagytam, mert első körből biztos kimaradtak volna. Több kanadai Hornet állomásozott németben, mint amennyi volt a spanyoloknak. Maradjunk annyiban, hogy a spanyol és portugál légierő azért elég kicsi volt akkoriban.