Orosz levegő-levegő rakéták

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
Ez nem igaz. Az R-60M részben all aspect volt, csak nem volt 45 fokig HOBS képesség. Nem érte el teljes képességeit. Így pontos. Csak ezt a többség nem tudja.

85-ben a 29-esnek az volt a feladata,hogy felvegye a harcot a NATO top vadászokkal, ami BVR fegyver nélkül és az akkor már kicsinek szamító hatótávolságú R-60M-el nem ngyon ment volna.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
Az első aktív szovjet vadászrepülő ezred 1983-ban kapta meg a MiG-29-es repülőgépet. Ők 1984 nyarán voltak hadrendbe állító lövészeten, ahol már alkalmazták az R-27-es típust. Az integráltság fokáról nincs infóm, de valószínűleg – ahogy minden más típusnál – ez folyamatosan fejlődött.

Molni írta,hogy valaki itt azt mondta neki,hogy csak 86 vége,ebből indultam ki.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
A magyarországi szovjet 29-esekről a lacházi 86 augusztusi érkezési fotókon a gépeken négy R-73-as indító és két bombák, illetve NIR blokkok függesztésére alkalmas nagypilon volt. Ekkor a 9.13-asokra szárnypóttartályt még nem függesztettek, bár gondolom, a csatlakozás már ki volt építve, csak a tartályok nem voltak még kész. Egy darab törzs alatti PTB-1500-assal jöttek. Ilyen volt a mi gépeinkhez is.
A tököli gépekről 1988-ban készült képek zömén még hat darab R-73-as indítására alkalmas pilon volt látható, illetve bombafüggesztő. Ugyanezen gépekről 89 augusztusa után Sármelléken készülteken helyenként már látni az R-27-esek jellegzetes sínjeit, de zömmel szárnypótost vittek helyette.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
De így akkor már teljesen más a 29-esek fekvése is.

1985-ben még olyan sok vizet nem zavartak a MiG-29-esek, mert mindössze három ezred volt feltöltve. Ebből egy a moszkvai katonai körzetben, ami elsősorban a hadrendbe állítási folyamatokkal és bemutató repüléssel foglalkozott. Meg egy-egy ezred Belorusz és Ukrán SzSzK-ben, amik a Németországi erők második vonalát adták volna.

Ezen kívül 1985-ben két ezred kezdte meg az átképzést, egy a Baltikumban, másik meg Grúziban.

09_Dzhus_02.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
1985-ben még olyan sok vizet nem zavartak a MiG-29-esek, mert mindössze három ezred volt feltöltve. Ebből egy a moszkvai katonai körzetben, ami elsősorban a hadrendbe állítási folyamatokkal és bemutató repüléssel foglalkozott. Meg egy-egy ezred Belorusz és Ukrán SzSzK-ben, amik a Németországi erők második vonalát adták volna.

Ezen kívül 1985-ben két ezred kezdte meg az átképzést, egy a Baltikumban, másik meg Grúziban.
Köszönöm!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
A magyarországi szovjet 29-esekről a lacházi 86 augusztusi érkezési fotókon a gépeken négy R-73-as indító és két bombák, illetve NIR blokkok függesztésére alkalmas nagypilon volt. Ekkor a 9.13-asokra szárnypóttartályt még nem függesztettek, bár gondolom, a csatlakozás már ki volt építve, csak a tartályok nem voltak még kész. Egy darab törzs alatti PTB-1500-assal jöttek. Ilyen volt a mi gépeinkhez is.
A tököli gépekről 1988-ban készült képek zömén még hat darab R-73-as indítására alkalmas pilon volt látható, illetve bombafüggesztő. Ugyanezen gépekről 89 augusztusa után Sármelléken készülteken helyenként már látni az R-27-esek jellegzetes sínjeit, de zömmel szárnypótost vittek helyette.

Csak így kutyafuttában, az 1987 és 1988 között magyarországon készített fotókon, ahogy írod valóban van minden. :)

Lacházán van R-27 ás R-60 indító vegyesen és van szárnyanként három R-60-as indító is!

A Tökölin is van olyan amin valóban nincs R-27-es, csak szárnyanként három kisebb indító. Viszont a két külső biztos, hogy nem R-73-as, hanem bizony csak R-60-as indító, ha kinagyítom.

lachaza.png


Egyébként volt olyan MiG-29-es alakulat, ami 1989-ben is R-27-esek nélkül állította hadrendbe a típust, bár:
-Egyrész sokadvonalbeliként Türkmenisztánban
-Másrészt 90-ban megkapta a R-27-est.

De ez természetes egy feszített tempójú fejlesztés során, soha és sehol nincs mindenhol mindenből a legkorszerűbb és a legteljeskörűben integrált bevezetve.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
A Kővári László visszaemlékezésben is vegyes képek vannak:

https://combatant.blog.hu/2020/03/01/kiskunlachazi_anziksz_a_80-as_evekbol

Itt R-27, R-73 indítók:
img_0020.jpg


Nem tartom lehetettlennek, hogy mivel nem volt még elegendő fegyver, ezért bár a gyárból már modern indítókkal érkeztek, a csapatoknál ideiglenesen visszafegyverezték a MiG-29-eseket.

A nyolcvanas évek végén exportra is még vegyes, szárnyanként R-27 - R73 - R-60 indítókkal kerültek leszállításra a 9.12A/B-k
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 839
113
A Kővári László visszaemlékezésben is vegyes képek vannak:

https://combatant.blog.hu/2020/03/01/kiskunlachazi_anziksz_a_80-as_evekbol

Itt R-27, R-73 indítók:
img_0020.jpg


Nem tartom lehetettlennek, hogy mivel nem volt még elegendő fegyver, ezért bár a gyárból már modern indítókkal érkeztek, a csapatoknál ideiglenesen visszafegyverezték a MiG-29-eseket.

A nyolcvanas évek végén exportra is még vegyes, szárnyanként R-27 - R73 - R-60 indítókkal kerültek leszállításra a 9.12A/B-k

Az integráció elvileg megtörtént R-27-re és R-73-ra is.Innentől kezdva azoknál az alakulatnoknál ahol nem volt egyik vagy egyik sem kb addig tartott volna az átállás a fegyverekre, amíg felszerelik az új indítókat és felrakják a rakétát?Vagy ahol nem voltak ezek a rakéták ott kiképzés sem volt rájuk?
 
M

molnibalage

Guest
1985-ben még olyan sok vizet nem zavartak a MiG-29-esek, mert mindössze három ezred volt feltöltve. Ebből egy a moszkvai katonai körzetben, ami elsősorban a hadrendbe állítási folyamatokkal és bemutató repüléssel foglalkozott. Meg egy-egy ezred Belorusz és Ukrán SzSzK-ben, amik a Németországi erők második vonalát adták volna.

Ezen kívül 1985-ben két ezred kezdte meg az átképzést, egy a Baltikumban, másik meg Grúziban.

09_Dzhus_02.jpg
És 1986-ban meg már kettő ezred volt itt is...? Ilyen gyorsan ment?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 339
113
Az MLD-n kívül egyetlen 23-as változaton sem volt R-73...
De végülis igaz lehet, mert AIM-9M-re ezt találtam 15 évvel az IOC után.
https://books.google.hu/books?id=Q8KGAAAAIAAJ&pg=PA768&lpg=PA768&dq=aim-9m+manufactured+quantity&source=bl&ots=TJ3Za4ezqz&sig=ACfU3U3vhB5Kfk5EB3ltTzYsXTvPhmCgXA&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwie15u82OjoAhWhtIsKHVVaBIcQ6AEwFXoECDMQLw#v=onepage&q=aim-9m manufactured quantity&f=false

Meg ezt.
https://books.google.hu/books?id=xbAHAAAAIAAJ&pg=RA1-PA151&lpg=RA1-PA151&dq=aim-9m+manufactured+quantity&source=bl&ots=Sj6GE00aXm&sig=ACfU3U3XCD8PcAjM7Jc8IfqsZVNwGfQjYA&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwie15u82OjoAhWhtIsKHVVaBIcQ6AEwF3oECDMQPw#v=onepage&q=aim-9m manufactured quantity&f=false

Akkor darabáron úgy talán 100k volt egy AIM-9M. A 130 milla az 1300 db tája csak ebben az évben.



A MiG-23MLD gépekből talán volt összesen néhány száz.
A MiG-29 9.12 és 9.13 az akkor lehetett úgy 500 db
A Szu-27(Sz) meg szintén talán úgy néhány száz.
Köszönöm a választ.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
A magyarországi szovjet 29-esekről a lacházi 86 augusztusi érkezési fotókon a gépeken négy R-73-as indító és két bombák, illetve NIR blokkok függesztésére alkalmas nagypilon volt. Ekkor a 9.13-asokra szárnypóttartályt még nem függesztettek, bár gondolom, a csatlakozás már ki volt építve, csak a tartályok nem voltak még kész. Egy darab törzs alatti PTB-1500-assal jöttek. Ilyen volt a mi gépeinkhez is.
A tököli gépekről 1988-ban készült képek zömén még hat darab R-73-as indítására alkalmas pilon volt látható, illetve bombafüggesztő. Ugyanezen gépekről 89 augusztusa után Sármelléken készülteken helyenként már látni az R-27-esek jellegzetes sínjeit, de zömmel szárnypótost vittek helyette.
.
.
Ha az R-73 jelent meg es terjed el elöbb, akkor vajon a NATO sajat kodolasa miert az R-27-et vette elöbbre a szamozasban? (R-27 = AA-10 Alamo, R-73 = AA-11 Archer)
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Az, hogy valamit mikor kezdenek el fejleszteni és mikorra terjed el, az két külön dolog.
.
Ez teljesen igaz, viszont a NATO mivel nem volt reszese a fejlesztesnek, igy csak akkor eszlelt es nevezett el valamit, amikor az megjelent majd kezdett terjedni. A szovjet repulöket "Ramenszkojeban" figyeltek muholdrol, es az eszeleles sorrendjeben kaptak betut, pl a Tu-160 1981 körul kapta a RAM-P kodot.
.
Ez pl egy érdekes CIA leirás, hogy próbálták meg pl árnyékok elemzésével kitalálni a gép részleteit a műholdképekről: https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP89-00121R000200320006-0.pdf