Orosz pilóta nélküli repülőgépek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Egy meglehetősen kritikus orosz véleménycikk az orosz drón gyártás helyzetéről....



A harci pilóta nélküli légi járművek fejlesztéséről Oroszországban illúziók nélkül


nf9a3379min_2.jpg


Nagy visszhangot váltott ki az elnökkel a pilóta nélküli harci repülőgépek fejlesztéséről tartott találkozó. Túl korai lenne még a találkozó eredményeiről beszélni, beszéljünk inkább az ipar képességeiről és a hadsereg készségéről, hogy elfogadja azokat.

A jó hír.

A legmagasabb szinten is tisztában vannak azzal, hogy a pilóta nélküli légi járműveknek milyen lehetőségei vannak, és sok tekintetben nincs is alternatívája. A jó hír az, hogy az ipar (amelyet a magángyártók képviselnek), néhány fenntartással, gyakorlatilag a teljes UAV-család tömeggyártását elindíthatja. Oroszországnak van egy rejtett, de igen aktívan fejlődő piaca a pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos szolgáltatások terén. A gyártók közül kiemelhetők a sikeres magáncégek, amelyek saját kis és közepes méretű UAV-kkal rendelkeznek - Kronshtadt, Zala, Finka, Albatros. Mindegyikük saját erejéből, egy rubelnyi állami pénz nélkül, a piaci keresletre támaszkodva nőtt. A jó hír itt ér véget.

Mi az érdekes.
A kulcskérdés most az UAV-k fegyveres erőknél történő használatának koncepciója, amelyet a védelmi minisztériumnak kell bevezetnie. Ez pedig olyan elvi kérdés, amely meghatározza az egész iparág jövőbeli kilátásait.

Itt nem tehetek mást, mint hogy támogatom az állami szakértelemmel kapcsolatos komoly szkepticizmust. Mindenki hozzászokott ahhoz, hogy a hadsereg általában maga írja meg a feladatmeghatározását, de itt az a probléma, hogy az állami tulajdonú vállalatok figyelmen kívül hagytak egy dinamikusan növekvő piacot, amely stratégiai fontosságú az állam számára.
A légiközlekedési ágazat nem rendelkezik érdemi szakértelemmel a drónokkal kapcsolatban.

És ami a legfontosabb. Hadseregünk sok tekintetben a szovjet hadviselési iskola és technológiák tehetetlenségét követi. Az UAV-téma pedig - sokak számára váratlanul - megmutatta a katonai rendszer intellektuális és, ha úgy tetszik, koncepcionális korlátait, amelyek teljesen elkényelmesítették a benne rejlő intellektuális potenciált.

Nem akarom keresni, hogy ki a hibás, de általában az állami szektor nem is figyelmen kívül hagyta, hanem aktívan harcolt a kis és pilóta nélküli légi járművek ellen, a gyors külföldi növekedésük hátterében.

A védelmi minisztérium mint megrendelő figyelmen kívül hagyta a jelenlegi kihívásokat, az állami tulajdonú vállalatok nem vállaltak részt a fejlesztésben, a szabályozó hatóságok pedig mindent megtettek a piac tönkretétele érdekében, szürke zónába szorítva azt, és súlyosan korlátozva a fejlesztési lehetőségeket.

Nagy reményeket fűznek a Fejlett Kutatási Alapítványhoz, mint az oroszországi áttörést jelentő technológiák fő központjához. De a hadsereget sem fogják tudni rákényszeríteni, hogy elfogadja az elképzeléseiket.

A jelenlegi kihívásokhoz nehéz helyzetben állunk hozzá.
A bejelentett 2000 drónból egyetlen (!!!) közepes vagy nehéz kategóriájú támadó vagy kereső járművünk sincs. Csak könnyű osztályú, rövid hatótávolságú felderítő járművek állnak rendelkezésre, amelyeket mobil, hordozható légvédelmi rendszerekkel le lehet lőni.

Nincsenek magaslégköri csapásmérő rendszereink, és nincs garantált védelmünk ellenük. Természetesen Oroszországnak hatékony légvédelmi rendszerei vannak, de nekünk nincs folyamatos légtérellenőrző zónánk, és nincs képességünk annak megvédésére.

Az UAV-k előnye a lopakodó behatolás, az erőkifejtés és a tömeges alkalmazás. Ezeket nagyon nehéz felderíteni a megfigyeléssel, és tömeges használatuk megbéníthat bármilyen légvédelmi rendszert.

A változás fő akadálya az államkapitalizmus rendszere, amely csak az állami tulajdonú vállalatok számára nyitja meg a piacot és a finanszírozást.

A paradoxon azonban az, hogy az állami szektor volt a fő bűnös ebben a kudarcban. Az állami tulajdonban lévő tervezőirodák kivétel nélkül kudarcot vallottak az UAV-k K+F tevékenységében.

A fő kockázatot az jelenti, hogy az SDO-n belül nincs hatékony rendszer a magánvállalkozásokkal való együttműködésre. Az állami tulajdonú vállalatok nem a versenyelőnyökön, hanem a minisztériumokban lévő lobbijukon keresztül nyernek.

Most az érdekesség az, hogy a repülőgépipar milyen gyorsan lesz képes elindítani a több száz kilogrammos hasznos teherbírású és 5 km-es hatótávolságú középkategóriás gépek gyártását, a helyi katonai műveletekben jelenleg annyira keresett támadógépekét.

Eddig mindent akadályozott a repülőgép rendszerének kulcsfontosságú elemében - a hajtóművekben - bekövetkezett hiba.
Oroszország nem gyárt dugattyús és turbólégcsavaros hajtóműveket UAV-k és kisrepülőgépek számára. Az állami tulajdonú vállalatok által a drónok hajtóműveivel kapcsolatban végrehajtott valamennyi "importhelyettesítő" program kudarccal végződött.Megjegyzés a közepes csapásmérő drónokról


A Kronshtadt által gyártott Orionok jutottak eszembe. Ez egy nagyon jó példa!
Kezdjük azzal, hogy az Orion valóban Oroszország egyetlen gyártásba vehető csapásmérő robotrepülőgépe, amelyet egy magáncég hozott létre, amely a semmiből látott hozzá, a légiközlekedési ipar és a kormányzat teljes elhanyagolása közepette.

Még motorja is van - egy valódi és egyben Oroszország egyetlen kísérleti APD-115T motorja, amelyet a rübinszki Itlan mérnöki központ készített.

Maga a kutatás-fejlesztés körülbelül 4 évig tartott, ami a repülés esetében közel áll a sci-fihez, tekintve, hogy a csapatot a semmiből állították össze. Nálunk egy állami tulajdonú tervezőirodában a tervezői munka átlagos időtartama 5 év, ahol elméletileg személyzetnek, mérnöki iskolának, munkatapasztalatnak stb. kellene lennie.

Már írtam ennek a gépnek a kalandjairól, amely bár 2016-ban még repülőképes állapotban volt, csak három évvel később került a védelmi minisztériumba. És 2020-ban még 40 gépre is volt szerződés, ha nem tévedek.
Most Kronshtadt saját költségén gyárat épít a sorozatgyártás céljából.

Ennek fényében Ukrajna három hónapon belül 30 járművet vásárolt Törökországtól, és egy szervizközpontot fog építeni a gyártás lokalizálásának kilátásba helyezésével. Nézzük és hasonlítsuk össze: három hónap és három év.

Amit mondani akarok. Anélkül, hogy illúziókba vagy extra pátoszba esnénk, egy példát látunk egy állami megrendelés hatékony és meglehetősen gyors végrehajtására egy magántermelő által.

Nem könyörögnek pénzért, nem zsarolnak, nem adnak nekünk nyers, nem repülő gépeket, nem húzzák a K+F folyamatot az abszurditásig, amikor senkinek sincs szüksége az eredményre. Az emberek drónokat akarnak készíteni, és jól csinálják.

Még egy új motort is készítettek a semmiből, ami Oroszország számára egyszerűen elképzelhetetlen. Ráadásul egy privát tervezőiroda készítette.

Természetesen a motornak és a drónnak vannak gyengeségei, ez normális egy vadonatúj technológiánál, amely nem támaszkodik az elmúlt generációk technológiai hagyományaira és megoldásaira.

Mindent nagy sorozatban, több száz gépben lehet "gyógyítani", ami növeli a megbízhatóságot és csökkenti a költségeket. Ez lehetővé teszi, hogy rövid idő alatt alkalmazási tapasztalatokat szerezzenek, a hibákat eltávolítsák és folyamatos korszerűsítést végezzenek.

40 gépet a hadsereg számára abszurdum, lehetetlen kidolgozni sem az alkalmazásukat, sem a működésüket. Hogyan építhetünk nagy pontosságú csapásmérő lőszereket több tucat drónra? Többe fognak kerülni, mint az arany.

Figyelembe véve határaink hosszát és általában fegyveres erőink hatalmas földrajzát, több száz gépre lenne szükség csak egy katonai körzet számára, hogy kiépítse a használat tapasztalatát, megteremtse a működés infrastruktúráját, kiképezze a személyzetet és felhalmozza a szükséges cipzárkészletet.

A legrosszabb dolog a hamis kompromisszum. Ez minden jó ötletet tönkretehet.

Mert a több tucat drón üzemeltetési eredményei alapján már most elárulhatom a Honvédelmi Minisztérium véleményét - nem jó gép, nyers motor, ára drágább, mint az arany. Minden rossz! Menj és csinálj mindent újra (természetesen a saját költségeden), miután mindent kijavítottál - gyere vissza.
És a harmadára csökkentsd az árat.
A védelmi minisztériumban a sorozatgyártás növekedésével járó csökkenő árú szerződésekről a jelek szerint nem tudnak (tudtak).

Ezért ne legyenek illúzióitok.

Colonelcasad
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
10 553
32 041
113
"December 14-én a délnyugat-szibériai Novoszibirszki Repülőgépgyártó Szövetség (NAPO) bemutatta a repülőszárnyú harci drónok (UCAV) jövőbeli sorozatának második prototípusát, az S-70 Ochotnik (= vadászgépet) az UAC államhoz tartozó Szuhoj tervezőirodától. repülőgép-építő konglomerátum."
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
"December 14-én a délnyugat-szibériai Novoszibirszki Repülőgépgyártó Szövetség (NAPO) bemutatta a repülőszárnyú harci drónok (UCAV) jövőbeli sorozatának második prototípusát, az S-70 Ochotnik (= vadászgépet) az UAC államhoz tartozó Szuhoj tervezőirodától. repülőgép-építő konglomerátum."
S-70-Ochotnik-2__Sukhoi-UAC.jpg
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 466
19 050
113
"December 14-én a délnyugat-szibériai Novoszibirszki Repülőgépgyártó Szövetség (NAPO) bemutatta a repülőszárnyú harci drónok (UCAV) jövőbeli sorozatának második prototípusát, az S-70 Ochotnik (= vadászgépet) az UAC államhoz tartozó Szuhoj tervezőirodától. repülőgép-építő konglomerátum."
Már keddi hír
 
  • Szomorú
Reactions: Kim Philby

Elkhound

Well-Known Member
2016. május 17.
320
1 589
93
Ugyan a gép fantázianeve "Oхотник" ami tényleg vadászt jelent, de nagyon nem szerencsés "vadászgép"-ként aposztrofálni. Még valamelyik félművelt médiamunkás hírt csinál belőle, mely szerint az oroszok megalkották a világ első pilóta nélküli vadászgépét...
Az "истребитель" lenne...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 752
28 601
113
Nyugger kolléga karácsonykor sem pihen, avagy az Ohotnyikról, a lapos fúvócsőröl és minden érdekességről részletesen magyarul