Szonárok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ez a zajkioltás véleményem szerint ráadásul irányfüggő. Az interferenciával ugyanis az eltérő helyen lévő zajforrás (ami egy ekkora hajónál nem is pontszerű) és kioltó forrás rezgései bizonyos irányokban valóban gyengítik (szélső esetben kioltják) egymást de más irányokban éppen erősítés léphet fel. Ráadásul figyelembe kell venni a Doppler effektust is. Ha nem a hajó tengelyében érzékeljük a jeleket a zajforrás és kioltó forrás relatív sebessége a megfigyelő helyén különböző lesz így a kioltás mértéke csökkenhet, vagy egy ingadozó mértékű "jelet" hozunk így létre (kioltások és erősítések ritmikus változásával) ami szintén érzékelhető, legrosszabb esetben a zaj és kioltó erősíthetik egymást. Gondolom én.
Vannak ilyen zajkioltási kísérletek járművek belsejében egy korlátozott méretű térben térben sokmikrofonos érzékeléssel és többhangszórós zajcsökkentéssel.
Állítólag a japcsiknak mégis sikerül üzemcsarnokok zaját aktívan csökkenteni.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Mit jelent az, hogy a hajócsavar kavitál?

A kavitáció azt jelenti, hogy a folyadékban valamilyen gyors mozgás miatt folyadék-mentes zóna jön létre, általában a hirtelen nyomásváltozás miatt buborék alakul ki, ami gáz halmazállapotú anyag tölt ki, víz esetén gőz.

Ez esetben a hajócsavar felszínén, jellemzően a lapátok végeinél alakulnak ki ilyenek. A kialakulása függ a hajócsavar fordulatszámától és a víz nyomásától, vagyis a tengeralattjáró aktuális merülési mélységétől.


A buborékok összeomlása jelentős zajjal jár, és ha a hajócsavar felszínén omlik össze, akkor idővel anyagfáradásos károsodást okozhat. A kavitáció ismert jelenség, de kerülendő, viszont bizonyos sebesség felett mindenképp megjelenik.

A tengeralattjárók esetén a csendes haladás jellemzően a hajócsavaron kialakuló kavitációs jelenség megjelenéséig tart. Ez függően a mélységtől és az adott hajócsavar típusától a II. Vh után 5-7 csomó körül kezdődött, az 1960-as években megjelent ívelt lapátú hajócsavaroknál 8-12 csomónál, az 1970-es években megjelent vízsugár hajtómű (más szóval propulzor) pedig 10-15 csomóra emelte ezt. Hogy akkor miért nem látunk mindenhol propulzor? A probléma a hatékonyság. A "hagyományos" hajócsavar hatékonyabb, nagyobb végsebesség elérését teszi lehetővé. Az ívelt lapátú hajócsavar nagyjából 10-15%-al alá alacsonyabb sebességet jelent azonos gépteljesítmény esetén, a propulzor pedig további 10-20%-ot. Emiatt nem látni pl. D/E illetve AIP tengókon propulzort...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A kavitáció azt jelenti, hogy a folyadékban valamilyen gyors mozgás miatt folyadék-mentes zóna jön létre, általában a hirtelen nyomásváltozás miatt buborék alakul ki, ami gáz halmazállapotú anyag tölt ki, víz esetén gőz.

Ez esetben a hajócsavar felszínén, jellemzően a lapátok végeinél alakulnak ki ilyenek. A kialakulása függ a hajócsavar fordulatszámától és a víz nyomásától, vagyis a tengeralattjáró aktuális merülési mélységétől.


A buborékok összeomlása jelentős zajjal jár, és ha a hajócsavar felszínén omlik össze, akkor idővel anyagfáradásos károsodást okozhat. A kavitáció ismert jelenség, de kerülendő, viszont bizonyos sebesség felett mindenképp megjelenik.

A tengeralattjárók esetén a csendes haladás jellemzően a hajócsavaron kialakuló kavitációs jelenség megjelenéséig tart. Ez függően a mélységtől és az adott hajócsavar típusától a II. Vh után 5-7 csomó körül kezdődött, az 1960-as években megjelent ívelt lapátú hajócsavaroknál 8-12 csomónál, az 1970-es években megjelent vízsugár hajtómű (más szóval propulzor) pedig 10-15 csomóra emelte ezt. Hogy akkor miért nem látunk mindenhol propulzor? A probléma a hatékonyság. A "hagyományos" hajócsavar hatékonyabb, nagyobb végsebesség elérését teszi lehetővé. Az ívelt lapátú hajócsavar nagyjából 10-15%-al alá alacsonyabb sebességet jelent azonos gépteljesítmény esetén, a propulzor pedig további 10-20%-ot. Emiatt nem látni pl. D/E illetve AIP tengókon propulzort...

A hagyományos propellerek gyorsan forognak, viszont a nagyobb csendesebb hétágú lassabban.
Azért hogy ugyanazt a teljesítményt le tud adni a vízre, lassabb forgás közben nagyobb nyomatékot kell átvinni a gépészetnek, ami nem egyszerű feladat...

maxresdefault.jpg
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 032
54 097
113
Badesz!
Ez a jelenség más folyadékokra is jellemző,vagy csak a víz tesz ilyet?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ráadásul a kavitáció jelensége komolyan limitálja az aktív szonárok által, a vízre leadható hangteljesítményt is.

Adott felületre eső hangteljesítmény fölött a hidrofon felületén is megjelennek a légbuborékok, az is kavitál.
Ezért is nő az aktív szonárok átmérője. (15 láb -> 24 láb -> LAB)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ha pedig már meghajtás: a 671 / Victor osztály esetén érdemes megjegyezni, hogy a szovjet mérnökök egy "trükköt" is bevetettek, nevezetesen a fő hajócsavar mellett volt két kis hajócsavar, amelyeket 300 lóerős villanymotorok forgattak. Ezek feladata a nagyon csendes mozgás megoldása volt, mivel ezeket használva a nagy gőzturbina és a fordulatszám-reduktor sem zajongott, így ezek kiestek a zajforrások közül. A probléma persze az, hogy az elérhető sebesség nagyjából 2 csomó volt mindössze...

Az a két apró hajócsavar a hátsó merülési kormány belső felén:

671ss.jpg


1344221696_671_draw_4.jpg


A megoldás később is alkalmazva volt, sőt, még az Alfa-osztályon is megtalálható volt, csak a tapasztalatok alapján inkább a merülési kormány végére helyezték át:

ugqzvsg9e2mfsfoggckw.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ha pedig már meghajtás: a 671 / Victor osztály esetén érdemes megjegyezni, hogy a szovjet mérnökök egy "trükköt" is bevetettek, nevezetesen a fő hajócsavar mellett volt két kis hajócsavar, amelyeket 300 lóerős villanymotorok forgattak. Ezek feladata a nagyon csendes mozgás megoldása volt, mivel ezeket használva a nagy gőzturbina és a fordulatszám-reduktor sem zajongott, így ezek kiestek a zajforrások közül. A probléma persze az, hogy az elérhető sebesség nagyjából 2 csomó volt mindössze...

Hát a 2 csomó körülbelül arra elég hogy katasztrofális hiba esetén a felszínre tudjanak emelkedni, és a hullámzó tengeren a hajó ne sodródjon amíg vontatókötélre veszik.
:rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
T

torsen

Guest
Állítólag a japcsiknak mégis sikerül üzemcsarnokok zaját aktívan csökkenteni.

Zárt tér, pontról pontra zajanalízís, sokpontos "ellenzaj" kibocsátás. Így könnyű. Járművekben is van ANR (Active noise reduction) néven.Pl.
https://www.ford.hu/erdeklodoknek/f...gia/kenyelem-es-praktikum/aktiv-zajcsokkentes

Egy "hajóeltüntetés" sokkal komolyabb probléma. Nincsenek a körülötted lévő térben uralkodó zajról infóid, így az ellenzajt sem tudod megfelelően manipulálni. Illetve lehetnek infóid, de azok csak számítások eredményei lehetnek, amelyek megbízhatóságát nem tudod ellenőrizni.
https://elektro-net.hu/rendszerinte...ktiv-zajcsokkentes-hatekonysaganak-vizsgalata
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Hát a 2 csomó körülbelül arra elég hogy katasztrofális hiba esetén a felszínre tudjanak emelkedni, és a hullámzó tengeren a hajó ne sodródjon amíg vontatókötélre veszik.
:rolleyes:
Meghogy roppat lassan,és néminemű szerencsével,megfelelő pozicióba manőverezze magát harci feladathoz.Pl a Legenda által felderitett konvoly utvonalán várakozva,vagyéppen az ami flottabázisnál
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Hát a 2 csomó körülbelül arra elég hogy katasztrofális hiba esetén a felszínre tudjanak emelkedni, és a hullámzó tengeren a hajó ne sodródjon amíg vontatókötélre veszik.
:rolleyes:

Az I. és II. Vh-s tengók "gazdaságos" víz alatti sebessége jellemzően 2-4 csomó volt, szóval ha arról van szó, hogy szép csendben besurranj valahova, akkor a 2 csomó is megfelelő - már amennyiben nincs áramlás, ami keresztbe tehet neked.

Valahol én sem értem teljesen amúgy ezt a koncepciót, talán az volt az elképzelés, hogy lassan közelítik meg az SSBN / CVN kikötőket, hogy ne fedezzék fel őket, és ha elhaladtak már, akkor a fő gépekkel követhették őket nagyobb távolságból is.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 032
54 097
113
Olyan értékes kérdésem van még,hamár így bele lendültünk,hogy mi a helyzet a tengók kommunikációjával?
Több hónapos bevetéseken csak a tervet követik,bármi történjen,de mi van, ha helyzet van?
Akkor csak kell rádiózni,nem?
A rádiózást meg azonnal bemérik,szóval, hogy is van ez?
A kapitány saját hatáskörben dönt mindenről?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Olyan értékes kérdésem van még,hamár így bele lendültünk,hogy mi a helyzet a tengók kommunikációjával?
Több hónapos bevetéseken csak a tervet követik,bármi történjen,de mi van, ha helyzet van?
Akkor csak kell rádiózni,nem?
A rádiózást meg azonnal bemérik,szóval, hogy is van ez?
A kapitány saját hatáskörben dönt mindenről?

Ez megint olyan dolog, ami a fórum fragmentálódása miatt nem ide való. Nincs megfelelő avagy gyűtőtopic, de röviden összefoglalva:

A tengó kommunikáció a műholdas és VHF / EHF kommunikáció előtt csak a periszkóp mélységből való antenna-kibocsátással lehetett megoldani.

Az 1970-es években két megoldás kezdett el terjedni, az egyik a műholdas kommunikáció, ehhez még mindig periszkóp mélységbe kellett emelkedni adott időben, az 1970-es évek végén jelentek meg a kábelen felbocsátható, bójás antenna rendszerek, amelyeknél a tengónak nem kell a felszín közelébe jönnie a kommunikációhoz.

Typhoon_labels2000.jpg

A Typhoon metszete, bal oldalon felül, a 35-ös számmal jelölt a vontatott kommunikációs bója​

A legelborultabb dolog a vontatott VHF antenna, amelynél még mindig periszkóp mélységben kell lenni, de antennát nem kell kitolni a felszín fölé, és az adatsebesség ~300 bit/s. Ennél egy elborultabb van, az EHF, extrém hosszú hullámhosszú tartomány, amikor több ezer km hullámhosszon adnak hatalmas szárazföldi adók, és a tengók akár több száz méteres mélységben is képesek venni az adást. A ciki az, hogy az adattovábbítás nagyon lassú, nagyságrendileg 16-24 bit/s. Ez ahhoz elég, hogy mondjuk megadják az ellenséges tengó helyzetét, a végső keresés úgy is a tengó dolga lesz.

A VLF képesség az 1960-as évek végétől jelent meg az US NAVY-nél, és feltehetően nem sokkal később a szovjeteknél is, az ELF az 1970-es évek végétől (76Hz-en), az oroszoknál pontosan nem tudni, de feltehetően nagyságrendileg szintén e körül (82Hz-en). Az amerikai ELF rendszert azóta lekapcsolták, feltehetően a vontatott bójás műholdas adatkapcsolat lett a bevett gyakorlat. Az oroszoknál a mai napig működik a 82Hz-es ZEVS rendszer.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
1977 legelején a világ legcsendesebb nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárója, John Speller kapitány vezetésével kifutott Nagy Britanniai bázisáról.

Az S-126 HMS Swiftsure szupermodern propulzor meghajtásával (25 évvel előzte meg a Seawolf osztályt) a Barents tenger felé vette az irányt.

Talán kevéssé ismert, de általában a hidegháború alatt a Britt nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárók végig csendesebbek voltak amerikai társaiknál, ezért az igazán rázós bevetéseket is ők teljesítették.

Ezekből következzék most kettő...

HMS_Swiftsure.jpg


Az északi sarkör felett télen mindössze csak pár óráig volt világos, ezért a fedélzeten folyamatosan vörös világítást használtak, hogy a periszkópba néző tiszt látását megőrizzék.

A vörös fény a fedélzeten szolgálatot teljesítők számára a bevetés több mint két hónapja alatt komoly fejfájást, és dezorientációt okozott.

Amikor a Barents tengerre érkeztek, ott a Szovjet Északi Flotta éves, éles lőgyakorlata zajlott.

Az HMS Switsure tisztjei a periszkópon keresztül megfigyeltek rakéta, ágyú lövészetet, illetve éles torpedó indítást is.

Az éles lőgyakorlat közepén az HMS Switsure passzív szonárja eddig azonosítatlan célt jelzett.

John Speller kapitány kiadta a parancsot, nézzük meg mi ez.

Cpt_John_Speller.jpg


Amikor megközelítették céljukat, akkor egy impresszív, hatalmas, gyönyörű repülőgép hordozót láttak a periszkópban, a Szovjetunió első repülőgép hordozóját, a Kijev-et.

Hátulról közelítették meg, csak pár propeller* fordulattal gyorsabban mint céljuk haladt.

Amikor a periszkópban már csak a Kijev hajócsavarja által keltett tarajos hullámokat látták, tudták hogy nagyon közel vannak.

Alá siklottak, tartva sebességét, és felvették zajlenyomatát, hogy a SOSUS illetve az összes nyugati tengeralattjáró messziről tudja a későbbiekben azonosítani.

És még csak ekkor kezdődött a küldetés "érdekes" része.

Ahhoz hogy a Kijev végsebességét, és zaj - sebesség profilját pontosan megbecsülhessék, fotókat készítettek annak hajócsavarjáról, a víz alatt a periszkópon keresztül.

The_Silent_War_1_Know_Your_Enemy_avi_snapshot_51_54_2018_08_04_12_31_51.jpg

The_Silent_War_1_Know_Your_Enemy_avi_snapshot_51_58_2018_08_04_12_32_00.jpg

The_Silent_War_1_Know_Your_Enemy_avi_snapshot_52_01_2018_08_04_12_32_09.jpg


A Swiftsure periszkópja fotózás közben mindössze 10~12 láb távolságban volt a 40 ezer tonnás szovjet hordozó propellerétől*.

A fotózás után szép csendesen lemerültek, és távoztak a szovjet flotta kötelékének közepéből.

A bevetés 70. napján ért haza a Swiftsure a Kijev teljes akusztikus lenyomatával a fedélzetén.

John Speller kapitány a küldetés emlékére egy kis modellt kapott...

p01mshl0.jpg


... az van rágravírozva hogy HMS Swiftsure.

Pedig valójában a Kijev propellereit* ábrázolja.

*Cifu kedvéért
Azért ez a 3-4méterre a haladó hajó propellerétől kissé gyanus.Nemnagyon siethetett a muszka,hogy ezt meg tudták csinálni,mert egy 40k tonnás hajónak azért eléggé jelentős a sodrása-baromi kockázatos dolog.Egy majd 5000tonnás hajó,lényegében vakon.o_O
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Akkor legyünk on-topicok is...
... a tengeralattjárók kommunikációját a legegyszerűbb lenne kódolt hang alapon megoldani a szonárjaikon keresztül.

Nem véletlen hogy a bálnák sem rádiós bójákkal kommunikálnak az Atlanti óceán két vége között.
:cool:

El is készült a BQA-2 SESCO (secure underwater communications system), amit az SSN-593 USS Thresher fedélzetén próbáltak először ki.

0859347.jpg


Mivel nem igazán vált be, és az osztály többi egységénél kellett az általa elfoglalt hely a szonárszobában, így hamar megszüntették.

Érdekes, hogy a szovjetek is kísérleteztek ezzel a kézenfekvő megoldással, sorra is kerül majd.

Szóval én nem zárom ki, hogy a problémákat azóta sikerült megoldani...
:cool: