Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Ez a TVC-s dolog nagyon megmozgatta a közösséget és különösen ezt a topicot. A vita sok mindenről szólt, külön kitérve a szupermanőverezhetőség szükségességének kérdésére is.

Tudni kell azonban, hogy az úgynevezett átesésen túli manőverezés, azaz a gép extrém állásszögű dinamikus lassításokkal tarkított manőverkombinációja, a kormányozhatóság folyamatos megtartása mellett, még önmagában nem igényel TVC rendszert.

Jó példa erre a korábban még TVC fúvócsövekkel szerelt 711-es Szu-27M szöuli bemutatója, ahol ez a gép már csak mezei Al-31F hajtóművekkel, de egy rendkívül komplex FbW kormányvezérlő rendszerrel rendelkezett és lényegében az összes olyan manőverre képes volt, mint az akkor még vadonat új Szu-30MKI prototípus, vagy napjaink Szu-35Sz gépei.

https://www.youtube.com/watch?v=AYKWMXAfKRA

Ne feledjük, ilyesmi manőverekre többé-kevésbé a hagyományos F/A-18-as Hornet, vagy akár a Rafale is képesek (a Hornetnél a Super Hornet és a NASA F-18 HARV TVC programjához készült speciális algoritmusokat utólag megkapta az összes bel- és külföldi üzemeltető), azonban ennek ára van.

A videón szereplő gép 2002-ben lezuhant, mikor letörött az egyik víszintes vezérsíkja, a pilóta Jurij Vascsuk (ő szerepel a videón is, ahogy tavaly is ő repülte a Szu-35-ös demot) katapultálni kényszerült.
A vizsgálat szerint a vezérsík a különlegesen nagy terhelések miatt fáradásos törést szenvedett. Mielőtt félreértenénk a dolgot, a gép valóban többször repült valamivel 9g felett, de a baj nem ez volt, hanem a jóval alacsonyabb túlterhelés mellett extrém módon kitérített vezérsík, amit a kobra-palástorsó kombinációknál kellett 4-5g-nél intenzíven mozgatnia a rendszernek. A mai gépekkel ellentétben ezek az elemek még nem voltak külön megerősítve.
 
Most jön majd az

Hogy aha, szóva laz összes Szu 27-35 sorozatnak letörik a vezérsíkja magától, sút le is ázik ha kint hagyják az esőn.
 
187241.jpg

187213.jpg


186947.jpg

187178.jpg
 
aquarell

"Lelassult a topik..... :))"

Mert elvesztettük a lendületünket a TVC miatt!
Ez általános iskolás fizika, illene már ismerni :-)
 
Khm...izé...(feszengés)...szóval izé, már meg sem merem kérdezni...
Merthogy gyanítom, hogy már Írás szólt róla, csak valószínűleg pont nem olvastam.
- Elképzelhető, hogy egy egyhajtóműves pl Mirage 2000-nek alapból jobb az orsózó szöggyorsulása illetve szögsebessége, mint a nagyobb tömegű, kiterjedésű, kéthajtóműves Szu-27-nek (aminek ráadásul még szét is vannak telepítve a hajtóművei) magas szubszonikus sebességnél? Mert abban nem vagyok biztos, hogy a sűrűbb légkörben, kisebb sebességtartományban - repülőnapi demo ugye - mutatott orsózó, forgásirányváltó képesség biztosan mérvadó lenne e tekintetben.
Nem értek hozá, ezért nem vagyok benne biztos - tudom középiskolai fizika, de nem találom a könyvemet...;-)
<b>Ha</b> a Szu-27 netán ilyen téren "lustább", akkor elképzelhető, hogy magas szubszonikus sebességnél is aktív - szigorúan csak az orsózó irányú, véletlenül sem vízszintes kereszttengely körüli hatással - a TVC?
/Tudom, igen, elképzelhető, minden elképzelhető/
Mert ha igen, ebben az esetben inkább látok rációt e drága "ketyere" rendszeresítésében, mintha "csak" a kisebb sebességű tartományban lenne aktív - leginkább a kereszttengely körüli stabilizálásban, illetve a dinamizálásban vállalt szerepével.
Ugyanis szerintem így az ez irányú képességnövelés közeli légiharcban egyenrangúvá teheti a mozgékonyabb gépekkel, vagy netán felül is múlhatja azokat.
Kíváncsi vagyok a véleményetekre.
 
Khm...izé...(feszengés)...szóval izé, már meg sem merem kérdezni...
Merthogy gyanítom, hogy már Írás szólt róla, csak valószínűleg pont nem olvastam.
- Elképzelhető, hogy egy egyhajtóműves pl Mirage 2000-nek alapból jobb az orsózó szöggyorsulása illetve szögsebessége, mint a nagyobb tömegű, kiterjedésű, kéthajtóműves Szu-27-nek (aminek ráadásul még szét is vannak telepítve a hajtóművei) magas szubszonikus sebességnél? Mert abban nem vagyok biztos, hogy a sűrűbb légkörben, kisebb sebességtartományban - repülőnapi demo ugye - mutatott orsózó, forgásirányváltó képesség biztosan mérvadó lenne e tekintetben.
Nem értek hozá, ezért nem vagyok benne biztos - tudom középiskolai fizika, de nem találom a könyvemet...;-)
<b>Ha</b> a Szu-27 netán ilyen téren "lustább", akkor elképzelhető, hogy magas szubszonikus sebességnél is aktív - szigorúan csak az orsózó irányú, véletlenül sem vízszintes kereszttengely körüli hatással - a TVC?
/Tudom, igen, elképzelhető, minden elképzelhető/
Mert ha igen, ebben az esetben inkább látok rációt e drága "ketyere" rendszeresítésében, mintha "csak" a kisebb sebességű tartományban lenne aktív - leginkább a kereszttengely körüli stabilizálásban, illetve a dinamizálásban vállalt szerepével.
Ugyanis szerintem így az ez irányú képességnövelés közeli légiharcban egyenrangúvá teheti a mozgékonyabb gépekkel, vagy netán felül is múlhatja azokat.
Kíváncsi vagyok a véleményetekre.

Azt mondta, hogy TVC ! Kövezzük meg... :)) /szabadon Monty Phyton utàn/
Különben lehet abban valami, amit mondasz. Csak sajnos a "szakemberek" szabin vannak....:))
 
Neten megjelent egy hirdetés: Eladó Szu-35, többfunkciónális vadászgép. 85 ezer euró... Cím: Moldova.... Hmmmm...és a kép :
2.jpg
 
misinator

Azt nem tudom, hogy milyen az orsózó szögsebessége a gépnek, de én úgy tudom, hogy a Szu-27 nagyon fordulékony vadászgép. Anno kerestem erről infót de nem találtam.
Csak pár grafikát ahol általában a legszűkebben forduló gépként szerepelt. (Magas a forduló szögsebessége)
MiG29at3000m.gif

Link: http://www.lockon.ru/images/characteristics/MiG29at3000m.gif

file.php

Link: http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=11818&t=1
 
Orosz Vitézek felkészulés a légi parádéra, Video 360
https://www.youtube.com/watch?v=96oeoxe4N9w