Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 426
63 744
113
Ez a TVC-s dolog nagyon megmozgatta a közösséget és különösen ezt a topicot. A vita sok mindenről szólt, külön kitérve a szupermanőverezhetőség szükségességének kérdésére is.

Tudni kell azonban, hogy az úgynevezett átesésen túli manőverezés, azaz a gép extrém állásszögű dinamikus lassításokkal tarkított manőverkombinációja, a kormányozhatóság folyamatos megtartása mellett, még önmagában nem igényel TVC rendszert.

Jó példa erre a korábban még TVC fúvócsövekkel szerelt 711-es Szu-27M szöuli bemutatója, ahol ez a gép már csak mezei Al-31F hajtóművekkel, de egy rendkívül komplex FbW kormányvezérlő rendszerrel rendelkezett és lényegében az összes olyan manőverre képes volt, mint az akkor még vadonat új Szu-30MKI prototípus, vagy napjaink Szu-35Sz gépei.

https://www.youtube.com/watch?v=AYKWMXAfKRA

Ne feledjük, ilyesmi manőverekre többé-kevésbé a hagyományos F/A-18-as Hornet, vagy akár a Rafale is képesek (a Hornetnél a Super Hornet és a NASA F-18 HARV TVC programjához készült speciális algoritmusokat utólag megkapta az összes bel- és külföldi üzemeltető), azonban ennek ára van.

A videón szereplő gép 2002-ben lezuhant, mikor letörött az egyik víszintes vezérsíkja, a pilóta Jurij Vascsuk (ő szerepel a videón is, ahogy tavaly is ő repülte a Szu-35-ös demot) katapultálni kényszerült.
A vizsgálat szerint a vezérsík a különlegesen nagy terhelések miatt fáradásos törést szenvedett. Mielőtt félreértenénk a dolgot, a gép valóban többször repült valamivel 9g felett, de a baj nem ez volt, hanem a jóval alacsonyabb túlterhelés mellett extrém módon kitérített vezérsík, amit a kobra-palástorsó kombinációknál kellett 4-5g-nél intenzíven mozgatnia a rendszernek. A mai gépekkel ellentétben ezek az elemek még nem voltak külön megerősítve.
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
2 970
5 939
113
Most jön majd az

Hogy aha, szóva laz összes Szu 27-35 sorozatnak letörik a vezérsíkja magától, sút le is ázik ha kint hagyják az esőn.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 321
26 515
113
187241.jpg

187213.jpg


186947.jpg

187178.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 832
57 780
113
aquarell

"Lelassult a topik..... :))"

Mert elvesztettük a lendületünket a TVC miatt!
Ez általános iskolás fizika, illene már ismerni :)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 457
11 485
113
Khm...izé...(feszengés)...szóval izé, már meg sem merem kérdezni...
Merthogy gyanítom, hogy már Írás szólt róla, csak valószínűleg pont nem olvastam.
- Elképzelhető, hogy egy egyhajtóműves pl Mirage 2000-nek alapból jobb az orsózó szöggyorsulása illetve szögsebessége, mint a nagyobb tömegű, kiterjedésű, kéthajtóműves Szu-27-nek (aminek ráadásul még szét is vannak telepítve a hajtóművei) magas szubszonikus sebességnél? Mert abban nem vagyok biztos, hogy a sűrűbb légkörben, kisebb sebességtartományban - repülőnapi demo ugye - mutatott orsózó, forgásirányváltó képesség biztosan mérvadó lenne e tekintetben.
Nem értek hozá, ezért nem vagyok benne biztos - tudom középiskolai fizika, de nem találom a könyvemet...;-)
<b>Ha</b> a Szu-27 netán ilyen téren "lustább", akkor elképzelhető, hogy magas szubszonikus sebességnél is aktív - szigorúan csak az orsózó irányú, véletlenül sem vízszintes kereszttengely körüli hatással - a TVC?
/Tudom, igen, elképzelhető, minden elképzelhető/
Mert ha igen, ebben az esetben inkább látok rációt e drága "ketyere" rendszeresítésében, mintha "csak" a kisebb sebességű tartományban lenne aktív - leginkább a kereszttengely körüli stabilizálásban, illetve a dinamizálásban vállalt szerepével.
Ugyanis szerintem így az ez irányú képességnövelés közeli légiharcban egyenrangúvá teheti a mozgékonyabb gépekkel, vagy netán felül is múlhatja azokat.
Kíváncsi vagyok a véleményetekre.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 896
56 753
113
Khm...izé...(feszengés)...szóval izé, már meg sem merem kérdezni...
Merthogy gyanítom, hogy már Írás szólt róla, csak valószínűleg pont nem olvastam.
- Elképzelhető, hogy egy egyhajtóműves pl Mirage 2000-nek alapból jobb az orsózó szöggyorsulása illetve szögsebessége, mint a nagyobb tömegű, kiterjedésű, kéthajtóműves Szu-27-nek (aminek ráadásul még szét is vannak telepítve a hajtóművei) magas szubszonikus sebességnél? Mert abban nem vagyok biztos, hogy a sűrűbb légkörben, kisebb sebességtartományban - repülőnapi demo ugye - mutatott orsózó, forgásirányváltó képesség biztosan mérvadó lenne e tekintetben.
Nem értek hozá, ezért nem vagyok benne biztos - tudom középiskolai fizika, de nem találom a könyvemet...;-)
<b>Ha</b> a Szu-27 netán ilyen téren "lustább", akkor elképzelhető, hogy magas szubszonikus sebességnél is aktív - szigorúan csak az orsózó irányú, véletlenül sem vízszintes kereszttengely körüli hatással - a TVC?
/Tudom, igen, elképzelhető, minden elképzelhető/
Mert ha igen, ebben az esetben inkább látok rációt e drága "ketyere" rendszeresítésében, mintha "csak" a kisebb sebességű tartományban lenne aktív - leginkább a kereszttengely körüli stabilizálásban, illetve a dinamizálásban vállalt szerepével.
Ugyanis szerintem így az ez irányú képességnövelés közeli légiharcban egyenrangúvá teheti a mozgékonyabb gépekkel, vagy netán felül is múlhatja azokat.
Kíváncsi vagyok a véleményetekre.

Azt mondta, hogy TVC ! Kövezzük meg... :)) /szabadon Monty Phyton utàn/
Különben lehet abban valami, amit mondasz. Csak sajnos a "szakemberek" szabin vannak....:))
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 457
11 485
113
Csak azt mondtam, hogy a TVC még Jehovának is tetszene...


https://www.youtube.com/watch?v=OiIFx2lAAf8
 

varga dima

Well-Known Member
2011. március 3.
2 173
2 919
113
Neten megjelent egy hirdetés: Eladó Szu-35, többfunkciónális vadászgép. 85 ezer euró... Cím: Moldova.... Hmmmm...és a kép :
2.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 832
57 780
113
misinator

Azt nem tudom, hogy milyen az orsózó szögsebessége a gépnek, de én úgy tudom, hogy a Szu-27 nagyon fordulékony vadászgép. Anno kerestem erről infót de nem találtam.
Csak pár grafikát ahol általában a legszűkebben forduló gépként szerepelt. (Magas a forduló szögsebessége)
MiG29at3000m.gif

Link: http://www.lockon.ru/images/characteristics/MiG29at3000m.gif

file.php

Link: http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=11818&t=1
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 113
82 848
113
Orosz Vitézek felkészulés a légi parádéra, Video 360
https://www.youtube.com/watch?v=96oeoxe4N9w