Ez a TVC-s dolog nagyon megmozgatta a közösséget és különösen ezt a topicot. A vita sok mindenről szólt, külön kitérve a szupermanőverezhetőség szükségességének kérdésére is.
Tudni kell azonban, hogy az úgynevezett átesésen túli manőverezés, azaz a gép extrém állásszögű dinamikus lassításokkal tarkított manőverkombinációja, a kormányozhatóság folyamatos megtartása mellett, még önmagában nem igényel TVC rendszert.
Jó példa erre a korábban még TVC fúvócsövekkel szerelt 711-es Szu-27M szöuli bemutatója, ahol ez a gép már csak mezei Al-31F hajtóművekkel, de egy rendkívül komplex FbW kormányvezérlő rendszerrel rendelkezett és lényegében az összes olyan manőverre képes volt, mint az akkor még vadonat új Szu-30MKI prototípus, vagy napjaink Szu-35Sz gépei.
https://www.youtube.com/watch?v=AYKWMXAfKRA
Ne feledjük, ilyesmi manőverekre többé-kevésbé a hagyományos F/A-18-as Hornet, vagy akár a Rafale is képesek (a Hornetnél a Super Hornet és a NASA F-18 HARV TVC programjához készült speciális algoritmusokat utólag megkapta az összes bel- és külföldi üzemeltető), azonban ennek ára van.
A videón szereplő gép 2002-ben lezuhant, mikor letörött az egyik víszintes vezérsíkja, a pilóta Jurij Vascsuk (ő szerepel a videón is, ahogy tavaly is ő repülte a Szu-35-ös demot) katapultálni kényszerült.
A vizsgálat szerint a vezérsík a különlegesen nagy terhelések miatt fáradásos törést szenvedett. Mielőtt félreértenénk a dolgot, a gép valóban többször repült valamivel 9g felett, de a baj nem ez volt, hanem a jóval alacsonyabb túlterhelés mellett extrém módon kitérített vezérsík, amit a kobra-palástorsó kombinációknál kellett 4-5g-nél intenzíven mozgatnia a rendszernek. A mai gépekkel ellentétben ezek az elemek még nem voltak külön megerősítve.
Tudni kell azonban, hogy az úgynevezett átesésen túli manőverezés, azaz a gép extrém állásszögű dinamikus lassításokkal tarkított manőverkombinációja, a kormányozhatóság folyamatos megtartása mellett, még önmagában nem igényel TVC rendszert.
Jó példa erre a korábban még TVC fúvócsövekkel szerelt 711-es Szu-27M szöuli bemutatója, ahol ez a gép már csak mezei Al-31F hajtóművekkel, de egy rendkívül komplex FbW kormányvezérlő rendszerrel rendelkezett és lényegében az összes olyan manőverre képes volt, mint az akkor még vadonat új Szu-30MKI prototípus, vagy napjaink Szu-35Sz gépei.
https://www.youtube.com/watch?v=AYKWMXAfKRA
Ne feledjük, ilyesmi manőverekre többé-kevésbé a hagyományos F/A-18-as Hornet, vagy akár a Rafale is képesek (a Hornetnél a Super Hornet és a NASA F-18 HARV TVC programjához készült speciális algoritmusokat utólag megkapta az összes bel- és külföldi üzemeltető), azonban ennek ára van.
A videón szereplő gép 2002-ben lezuhant, mikor letörött az egyik víszintes vezérsíkja, a pilóta Jurij Vascsuk (ő szerepel a videón is, ahogy tavaly is ő repülte a Szu-35-ös demot) katapultálni kényszerült.
A vizsgálat szerint a vezérsík a különlegesen nagy terhelések miatt fáradásos törést szenvedett. Mielőtt félreértenénk a dolgot, a gép valóban többször repült valamivel 9g felett, de a baj nem ez volt, hanem a jóval alacsonyabb túlterhelés mellett extrém módon kitérített vezérsík, amit a kobra-palástorsó kombinációknál kellett 4-5g-nél intenzíven mozgatnia a rendszernek. A mai gépekkel ellentétben ezek az elemek még nem voltak külön megerősítve.